Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Springdroom opgeven of niet?

 
Profiel   

Hoop dat het hier goed staat.

Ik zit dus al even in discussie met mijn moeder of ik m'n springzadel en hoofdstel niet beter zou verkopen. Toen ik mijn (fantastisch getalenteerd :o ) springpaard kocht was het de bedoeling daar ook mee te gaan springen, helaas leek ik toch niet de grootste held te zijn en lag dressuur mij altijd meer. Ik vond springen met mijn pony altijd super leuk, maar met een echt springpaard en overschakelen naar van pony naar paard bleek het toch echt veel moeilijker te zijn (en enger).

Het eerste 1,5 jaar heb ik me zoveel mogelijk proberen inzetten voor het springen, les genomen, en dit ging eigenlijk prima. In de lessen begonnen we dan ook met parcourtjes van 90cm-1m, ik begon meer controle te krijgen over mijn wilde enthousiasteling, eerste wedstrijd meteen foutloos, enzovoort. Maar springen alleen zonder lesgever deed ik niet, toch niet hoger dan 50cm. En ja, dan toch eens een geforceerde oxer gesprongen met wat druk van een vriendin en toen ging het mis. Ik zat helemaal bang op mijn paard, en voor ik het wist lagen we beide op de grond. Paard had niets maar ik ben s'nachts nog naar een dokter gegaan met helse hoofdpijn en een zware hersenschudding. Sindsdien mijn lesgever laten vallen en het springen zo goed als ook.

Onlangs dan nog wel eens cavalleti groepsles mee gedaan, maar natuurlijk heeft mijn enthousiasteling heeeel veel energie tijdens het springen en kan ik hem ook niet meer onder controle houden waardoor het wel met wat opzij gespring gaat en terug schrik. Ik vind het alleen heel jammer, omdat mijn paard dit echt wel heel graag doet en er zulk talent voor heeft. Aan een tweede ruiter heb ik ook al gedacht en gezocht, maar dit lijkt moeilijk te vinden zijn omdat het ook echt wel iemand moet zijn met ervaring die hem ook onder controle kan houden.

Nu ligt mijn springzadel hier maar te liggen in het stof, als ik het verkoop lijkt de springdroom voor mij echt over. We rijden nu vooral dressuur en dit gaat ook wel goed, hier voel ik me ook veel beter bij, maar ik weet dat mijn paard meer plezier haalt uit springen en dressuur niet altijd even leuk vind.
Ik zit een beetje met de handen in het haar, heeft iemand hier een advies voor?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 22:19 



 
Profiel   

en waarom start je dan niet weer met je lessen? Vertrouwen opbouwen en gewoon lekker thuis met je instructie springen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 22:32 



 
Profiel   

Als je je beter voelt bij dressuur, zou ik het daar gewoon even ophouden?
En inderdaad misschien langzaam verder lessen? Het springen gewoon ( tijdelijk? ) voor een 'hobby' laten en ook doen wat jíj ook aandurft? ( bijv. weer naar die 50 cm? )

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 22:36 



 
Profiel   

Zoals je het nu vertelt, lijkt het alles of niets, wit of zwart maar zoals hierboven gezegd, waarom zoek je geen fijne springinstructeur die begrip heeft voor je angst? Zo kan je ev toch terug wat vertrouwen winnen en allicht ook terug plezier. Je hoeft toch ook niet per se wedstrijden mee te rijden? En vind je het toch echt niks, dan hou je het toch op dressuur?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 22:42 



 
Profiel   

Mijn merrie vindt springen fantastisch. Ik vind springen ook best leuk, maar graag kalmpjes aan. :')

Merrie springt eigenlijk alles maar wordt daarbij ook heet. Ik kan haar niet voldoende vertrouwen geven (ik wil graag in een handgalopje rustig een klein sprongetje maken).

Les gehad waarbij de focus lag op de basis en dat ging er goed. Niet de hoogte in maar juist techniek en vertrouwen. Toen ook een aantal keren BB gestart.

Nu heb ik helaas geen tijd meer voor springlessen. Thuis springen we zelden en als we springen is het een iets verhoogde cavaletti. :')

Nu ik er over nadenk; ik moet echt wat regelmatiger gaan springen.

Mijn advies is dan ook, begin gewoon rustig met les. Geef ook aan dat het om vertrouwen gaat. Een goede instructeur kan daarbij begeleiden. Desnoods spring je ook alleen tijdens de les. Laat je tot niets verplichten als jij je er niet fijn bij voelt. Dat voelt je paard ook aan ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 22:58 



 
Profiel   

Ik vind het nog steeds apart dat dressuur en springen als aparte lessen worden gegeven. Juist de combinatie is super waardevol.
Ooit een super instructeur gehad die dit vaak combineerde. Wat balkjes en een sprongetje stonden er altijd. En werden te pas en onpas ingezet.
Ik heb zoveel geleerd van die lessen en het paard ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 23:11 



 
Profiel   

senna21 schreef
Ik vind het nog steeds apart dat dressuur en springen als aparte lessen worden gegeven. Juist de combinatie is super waardevol.
Ooit een super instructeur gehad die dit vaak combineerde. Wat balkjes en een sprongetje stonden er altijd. En werden te pas en onpas ingezet.
Ik heb zoveel geleerd van die lessen en het paard ook.

Mijn springinstructeur nam ook altijd heel veel dressuur mee in de springlessen. Zeker als we soms maar met zijn 2en waren besteden we soms wel de helft tot driekwart van de les aan dressuur. Superfijn vond ik dat.

Overigens zou ik het idd ook nog eens onder begeleiding proberen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 23:19 



 
Profiel   

Is het een idee een andere ruiter met je paard te laten springen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 06:38 



 

Ik lees even mee. Heel herkenbaar. Zal vanmiddag even uitgebreid reageren, maar ik wou ook springen terwijl ik er steeds meer achter kom dat ik niet (meer?) durf. Qua paard weet ik nog niet goed wat ik ga doen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 07:14 



 
Profiel   

Doubtless schreef
Is het een idee een andere ruiter met je paard te laten springen?


Dit is een goed idee vind ik.

Het paard lekker ervaring op laten doen en wellicht met begeleiding durf je straks wel weer.


Bij mij ging het destijds net zo. Ik had een super springpony. Daar ben ik Z springen mee geworden.

Toen ik naar de paarden overging een springpaard gekocht. Paard kon geweldig springen. Maar de overstap van de pony"s naar de paarden en een paard dat zelf geen parcours ervaring had maakte dat ik en het paard onzeker werden. Heel jammer.

Ik ben overigens inderdaad dressuur gaan rijden(waar mijn hart helemaal niet lag) en ik heb nog jaren plezier van het paard gehad.

Springzadel heb ik verkocht en een mooi dressuurzadel gekocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 07:17 



 
Profiel   

Ik zou denk ik ook weer opzoek gaan naar een fijne instructeur die je er mee kan helpen.

Ik heb nooit geen springambities gehad, maar mijn vorige paard vond D het ook heel leuk.
Op de laatste stal waar ik heb gestaan stond ook een springruiter waar ik een paar lessen bij heb gehad.
Ook gewoon laag begonnen. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 07:21 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Zoals je het nu vertelt, lijkt het alles of niets, wit of zwart maar zoals hierboven gezegd, waarom zoek je geen fijne springinstructeur die begrip heeft voor je angst? Zo kan je ev toch terug wat vertrouwen winnen en allicht ook terug plezier. Je hoeft toch ook niet per se wedstrijden mee te rijden? En vind je het toch echt niks, dan hou je het toch op dressuur?


Precies. Waarom niet weer lekker springlessen erbij gaan doen met een fijne instructeur? Hoeft niet elke week ook hè? Doe je om de week of eens in de maand een springles en neem je tussendoor zelf af en toe een kruisje mee in je dressuurtraining? Als je paard het zo leuk vindt en jij het ervoor over hebt: lekker doen! Maar het hóeft dan dus niet gelijk hoog en/of moeilijk hè?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 09:01 



 
Profiel   

Ik herken heel veel in je verhaal, al ben ik nooit een grote held geweest. Ik ben ander half jaar geleden naar gevallen met springen waar ik ook wat (kleins) aan over heb gehouden. Springen vond ik altijd (tot een bepaald niveau) erg leuk om te doen maar de schrik heb ik goed te pakken.
Mij helpt het heel erg dat ik een hele fijne instructrice heb die zowel spring- als dressuurlessen geeft. In een les van een uur zijn we dan een half uur bezig met dressuur, 15 minuten balkjes draven/galopperen en daarna nog 15 min een paar sprongetjes. De hoogte dat maakt niet uit, alleen maar mini kruisjes waar hij overheen kan stappen is ook prima. Zolang de rust, de controle en ook niet onbelangrijk het plezier er maar is.

Het loslaten van dat je wat moet, bijv. minimaal 1m springen, helpt mij heel goed. Het enige doel wat ik nu heb is dat paard en ik allebei plezier hebben. Natuurlijk is het altijd leuk om verder te komen maar het plezier er weer in hebben is nu het belangrijkste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 09:54 



 
Profiel   

Mijn instructeur van toen kan ik helaas niet meer inschakelen omdat ik verhuisd ben van stal en dit voor hem echt wel een eindje verder is :/ Hij had veel begrip voor mijn angst, en dat vond ik echt wel belangrijk. Hij leerde ons ook de techniek aan maar aangezien ik toen ook wel al veel had geleerd in de groepslessen springen die ik toen deed stonden we al enkele stappen verder. Ik heb nu eigenlijk geen idee welke instructeur ik zou kunnen inschakelen, we hebben vooral dressuurruiters op stal en wil ook niet gewoon iemand van het internet gaan plukken.

Vroeger toen ik sprong had ik er eigenlijk niet altijd even veel plezier in. Elke keer ging ik kapot vanbinnen van de stress. Pas achteraf was ik dan wel trots op mezelf dat ik het gedaan had en was ik wat euforisch, maar tijdens of voor keek ik er meer tegenop dan dat ik er naar uit keek :') Om jullie een beeld te geven: We hebben ongeveer al 1,5 jaar niet meer serieus gesprongen. :x

Zoals vermeld in het topic ben ik dus al vaker op zoek gegaan naar een springruiter voor hem, maar dit kwam nergens op uit aangezien het ook wel een goede springruiter moet zijn aangezien hij echt wel wat techniek nodig heeft. Vanaf deze zomer ga ik wel opzoek naar een halve stal voor hem vanwege omvang hogere studies die wat verder gelegen zijn, hopelijk vind ik dan ook iemand die kan springen... Op m'n nieuwe stal staan er wel wat jonge springruiters die het misschien wel eens zien zitten om hem een keer in de maand te springen, ik kan het altijd eens in de groep smijten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 12:19 



 
Profiel   

Niet opgeven! Ik ben ook vaak bang en heb dan stress, maar als je het rustig aan doet al is het een paar keer over balken.
Zolang jij maar plezier hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 12:25 



 
Profiel   

als het je financieel niet stoort, lekker laten liggen dat springzadel . Maak je nooit buitenritten? ik had het liefste een springzadel daarvoor, vind het niet fijn met een dressuurzadel.

Enne....niets moet, hè. Als jij springen niet leuk vind of eng, dan lekker laten zitten. je kunt je paard altijd 1 keer in de zoveel tijd lekker los laten springen. Of gewoon dressuurtraining met wat kleine sprongetjes tussendoor. paar losse hindernisjes, of een lijntje , desnoods op 50 cm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 12:34 



 
Profiel   

Ik ben wel benieuwd wat precies je springdroom is? Wat voor beeld heb je daarbij?
Het klinkt namelijk niet alsof het je droom is. En dat geeft natuurlijk niets! Zoals iemand anders al aangaf, hoeft het niet alles of niets te zijn.

Het lijkt me dat je het voor jezelf alleen maar groter maakt door het als je droom te zien. Uit je posts krijg ik de indruk dat het meer als druk voelt dan als droom. Die druk eraf halen kan al een wereld van verschil maken.
Leg de lat (letterlijk en figuurlijk :P) niet zo hoog!

En wees eerlijk tegen jezelf, spring je omdat je je paard graag een plezier wilt doen, of haal je er zelf onder de juiste omstandigheden ook écht plezier uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 10:57 



 
Profiel   

Livion schreef
Ik ben wel benieuwd wat precies je springdroom is? Wat voor beeld heb je daarbij?
Het klinkt namelijk niet alsof het je droom is. En dat geeft natuurlijk niets! Zoals iemand anders al aangaf, hoeft het niet alles of niets te zijn.

Het lijkt me dat je het voor jezelf alleen maar groter maakt door het als je droom te zien. Uit je posts krijg ik de indruk dat het meer als druk voelt dan als droom. Die druk eraf halen kan al een wereld van verschil maken.
Leg de lat (letterlijk en figuurlijk :P) niet zo hoog!

En wees eerlijk tegen jezelf, spring je omdat je je paard graag een plezier wilt doen, of haal je er zelf onder de juiste omstandigheden ook écht plezier uit?


Vroeger was het meer een droom idd, nu heb ik eerder een dressuurdroom :P Maar het is wel echt begonnen als droom om ooit wel zeker een parcourtje op wedstrijd in de 1m te kunnen rijden. Nu is het idd meer een druk dan een droom.

Ik heb er soms wel plezier uit gehaald, zeker en vast, maar niet altijd. Nu zou ik het dan ook eerder doen voor mijn paard, en niet voor mezelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 11:03 



 
Profiel   

CalipsoLover schreef
Livion schreef
Ik ben wel benieuwd wat precies je springdroom is? Wat voor beeld heb je daarbij?
Het klinkt namelijk niet alsof het je droom is. En dat geeft natuurlijk niets! Zoals iemand anders al aangaf, hoeft het niet alles of niets te zijn.

Het lijkt me dat je het voor jezelf alleen maar groter maakt door het als je droom te zien. Uit je posts krijg ik de indruk dat het meer als druk voelt dan als droom. Die druk eraf halen kan al een wereld van verschil maken.
Leg de lat (letterlijk en figuurlijk :P) niet zo hoog!

En wees eerlijk tegen jezelf, spring je omdat je je paard graag een plezier wilt doen, of haal je er zelf onder de juiste omstandigheden ook écht plezier uit?


Vroeger was het meer een droom idd, nu heb ik eerder een dressuurdroom :P Maar het is wel echt begonnen als droom om ooit wel zeker een parcourtje op wedstrijd in de 1m te kunnen rijden. Nu is het idd meer een druk dan een droom.

Ik heb er soms wel plezier uit gehaald, zeker en vast, maar niet altijd. Nu zou ik het dan ook eerder doen voor mijn paard, en niet voor mezelf.


Dat maakt het misschien lastiger, dat je een droom van vroeger nog in je hoofd hebt en je wellicht nog steeds aan dat beeld wilt voldoen.
Volgens mij ben je er eigenlijk best wel uit voor jezelf. Ik kan me voorstellen dat je je paard graag dat plezier wilt doen. Goed ook dat je dat niet uit het oog verliest. Maar je paard zal ook aanvoelen hoe jij erop zit als je gaat springen dus de vraag is of jij daar zelf de oplossing voor bent.

Ik zou twee dingen scheiden: waar jij blij van wordt (dressuur) en wat je graag voor je paard wilt (in ieder geval soms kunnen springen) en dan kijken hoe je dat kunt realiseren. Bijvoorbeeld inderdaad door een bijrijder voor het springen te vinden.

Over de verkoop van het zadel zou ik me in ieder geval niet zo druk maken. Wat is het ergste wat kan gebeuren als je het verkoopt? Als je echt enorme spijt krijgt, maar die kans klinkt niet heel groot, dan is er echt wel weer een fijn zadel te vinden.
Voor mij zou het verkopen rust geven, niet meer de druk dat dat zadel ligt te verstoffen en je daar eigenlijk iets mee zou moeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 13:22 



 
Profiel   

Misschien even anders gedacht maar wie weet is het een idee om een les of clinic Working Equitation te doen. Zo ben je ook bezig met een parcours maar op een hele andere manier. De paarden worden ook daar enthousiast van en gaan met je meedenken. Soms staat er ook nog wel eens een sprongetje. Ik merkte aan mijn paard dat hij zo spelenderwijs een parcours doorlopen ontzettend leuk vond en het vertrouwen groeide in elkaar!

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=LyC0C7gvDz8
Kleine impressie *D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 13:26 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic baar Rijtechnische- vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 07:18 



 
Profiel   

TS, zou je mij een PBtje kunnen doen in welke omgeving je zit? Zag dat je ook van BE bent.
Ik vind mijn instructrice erg fijn omdat zij in het dressuurmatige ook springoefeningen verwerkt. Cavaletti, lage sprongetjes, lijntjes, ... Misschien helpt dit jou ook wel om je vertrouwen al terug te krijgen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 07:22 



 
Profiel   

Waarom ga je niet in op de suggesties om de lat (letterlijk en figuurlijk) lager te leggen? Dus springen over lage kruisjes, meenemend in je dressuurtraining. Zo kan je paard toch af en toe lekker een sprongetje nemen en hoef jij geen parcoursen van 1m te springen.

Een springinstructeur kun je ook hier op bokt naar vragen, of vragen aan je oude instructeur of hij/zij iemand in jouw buurt aan kan raden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 07:24 



 
Profiel   

@ TS
Jij bent bang als je met dit paard gaat springen.
Ik vind het knap dat je dat gewoon kunt toegeven en accepteren.
Je bent eerlijk met jezelf en met je paard.

Eigenlijk ken je zelf wel het antwoord op je vragen.
Diallo is geen dressuurpaard, en jij bent geen springruiter.
Als je nu gewoon doorgaat verpruts je eenvoudigweg je tijd.
En tijd is kostbaar, zowel voor jou als voor je paard.

Uiteindelijk is er maar één reële oplossing.
Diallo verkopen, en een dressuurpaard kopen dat qua karakter beter bij je past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 10:08 



 
Profiel   

Je weet dat ik niets liever wil dan met Diallo komen rijden (en uiteraard springen)
Ik denk dat als hij de kans krijgt dit vaker te doen hij ook rustiger zal worden (en jij dus meer vertrouwen zal krijgen). Bij mij werd hij nooit sterk en moest hem altijd voorwaarts rijden maar ik sprong ook tot 2x toe in de week natuurlijk. Of zelfs meer haha
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 10:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen