Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 8 [ 179 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

 
Profiel   

_Dreamer schreef
Een les van jou, op de manier waarop je hier doet, heb ik niet zoveel interesse in.
Je spreekt jezelf al tegen met die hele SKALA want je noemt een andere volgorde da dat dat is... Helemaal prima! Maar ga dan niet tegen mij zeggen dat ik het niet ken ;)


Je weet niet eens wat het skala is, hoe kun je dan zeggen dat ik mijzelf tegenspreek :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-18 22:13 



 
Profiel   

Eventjes hoor, maar hoe wil je impuls overslaan? Hij moet toch eerst lopen en dat je tempocontrole hebt, lijkt mij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-18 22:13 



 

En waarom blijf jij er vanuit gaan dat ik het niet ken, de volgorde van stappen ken ik blijkbaar beter dan jij...
Ik ken hem alleen alleen in het Duits en vind het erg moeilijk om hem hier goed te verwoorden. Maar dat handige driehoekje, is het wel hoor.

Ik wil het niey overslaan, ik geef alleen aan dat het volgens SKALA niet bij het eerste punt hoort.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-10-18 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-18 22:14 



 
Profiel   

Zonder impuls sta je trouwens gewoon stil :D Dus zonder impuls ben je nergens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-18 22:14 



 
Profiel   

So simpel is het niet helemaal. Normaal wanneer je een paard rijdt, ga je idd in de eerste plaats vooral niet storen, takt en losgelatenheid krijg je wanneer je niet stoort. En veel ruiter storen het paard. Door met lichtrijden actief te gaan staan ipv zich te laten opgooien, en dat op te vangen en zachtjes weer te landen, stoor je het paard in de rug en krijg je taktfouten.
Teveel binnenhand blokkeert het achterbeen, en het resultaat is taktfouten, maar ook een paard dat over de buitenschouder wegloopt, of steeds op de binnenschouder valt. Gespannen binnenbovenbeen drukt je paard's buitenschouder eruit. Stoelzit zorgt voor een stuiterende ruiter en hakken die steeds weer in de ribben gedrukt worden. Weinig controle over het onderbeen.

Dus punt 1 is vooral werken aan jezelf (dat is leuk, dat komt de hele opleiding van je paard terug). Het grappige is dat als je je paard dan niet meer in de weg zit, dat het paard idd de rug loslaat (losgelatenheid) en bijna vanzelf al naar de hand komt. Hoef je niets extra voor te doen. Dat is de aanleuning.

Bijna als vanzelf ga je dan werken aan wat tempowisselingen, je gaat je zithulpen nog wat finetunen, je houdt die buitenteugel wat meer in de gaten, en dan gaat je paard al best behoorlijk swingen. Als je dit verhaal goed uitvoert dan toch. Hier en daar neem je een paar passen wijken mee, wordt het paard zich bewust van de achterhand en zo, ook altijd leuk, en wat je dan krijgt is dat je al bezig bent met rechtrichten.

Voordat je paard echt recht is, ben je wel even verder, en dan zul je merken dat je inmiddels al veel meer impuls hebt opgebouwd, en de stap naar meer verzamelen zo groot niet meer is. Dat is imo het Skala.

Maar het Skala werkt niet helemaal in stappen, alles hangt met elkaar samen. Dus het zien als punt 4, en dus we zijn er nog lang niet aan toe, dat is niet helemaal hoe het werkt. Impuls werk je vanaf het begin aan, net als aan alle andere punten (behalve dan misschien verzameling, en toch ben je vanaf het begin bezig je paard van achter naar voor te rijden), waardoor je uiteindelijk een los, lenig, recht en blij paard hebt.

Edit: jullie gaan zo hard, dit is een reactie op een paar posts eerder


Laatst bijgewerkt door Avalanche op 26-10-18 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-18 22:15 



 

Joh. Volgens mij weten we allemaal wat ermee bedoelt wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-18 22:15 



 
Profiel   

Rolfje schreef
Ninx schreef
[

Op het achterbeen komt pas later, wanneer ze werkt aan het horizontaal evenwicht lijkt me.
Het paard moet eerst op eigen benen lopen.
Ik heb het idee dat jullie erg snel willen?


Das een grapje toch? Alles begint bij het achterbeen. De mond is alleen de informatiebron om je te vertellen wat er aan de hand is in het lijf van je paard.


OP het achterbeen is het evenwicht naar achter verplaatsen toch?
Dus werken aan het horizontaal evenwicht.

Van achteren naar voren rijden, dus de voorwaartse impuls vangen/ voelen in jw hand welke van achter komt is het begin.

Zo begrijp ik het althans

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-18 22:16 



 

Avalanche81 schreef
So simpel is het niet helemaal. Normaal wanneer je een paard rijdt, ga je idd in de eerste plaats vooral niet storen, takt en losgelatenheid krijg je wanneer je niet stoort. En veel ruiter storen het paard. Door met lichtrijden actief te gaan staan ipv zich te laten opgooien, en dat op te vangen en zachtjes weer te landen, stoor je het paard in de rug en krijg je taktfouten.
Teveel binnenhand blokkeert het achterbeen, en het resultaat is taktfouten, maar ook een paard dat over de buitenschouder wegloopt, of steeds op de binnenschouder valt. Gespannen binnenbovenbeen drukt je paard's buitenschouder eruit. Stoelzit zorgt voor een stuiterende ruiter en hakken die steeds weer in de ribben gedrukt worden. Weinig controle over het onderbeen.

Dus punt 1 is vooral werken aan jezelf (dat is leuk, dat komt de hele opleiding van je paard terug). Het grappige is dat als je je paard dan niet meer in de weg zit, dat het paard idd de rug loslaat (losgelatenheid) en bijna vanzelf al naar de hand komt. Hoef je niets extra voor te doen. Dat is de aanleuning.

Bijna als vanzelf ga je dan werken aan wat tempowisselingen, je gaat je zithulpen nog wat finetunen, je houdt die buitenteugel wat meer in de gaten, en dan gaat je paard al best behoorlijk swingen. Als je dit verhaal goed uitvoert dan toch. Hier en daar neem je een paar passen wijken mee, wordt het paard zich bewust van de achterhand en zo, ook altijd leuk, en wat je dan krijgt is dat je al bezig bent met rechtrichten.

Voordat je paard echt recht is, ben je wel even verder, en dan zul je merken dat je inmiddels al veel meer impuls hebt opgebouwd, en de stap naar meer verzamelen zo groot niet meer is. Dat is imo het Skala.

Maar het Skala werkt niet helemaal in stappen, alles hangt met elkaar samen. Dus het zien als punt 4, en dus we zijn er nog lang niet aan toe, dat is niet helemaal hoe het werkt. Impuls werk je vanaf het begin aan, net als aan alle andere punten (behalve dan misschien verzameling, en toch ben je vanaf het begin bezig je paard van achter naar voor te rijden), waardoor je uiteindelijk een los, lenig, recht en blij paard hebt.


Precies het eerste wat je zegt, van die binnenland en het achterbeen, is mijn grootste struikelblok en kan mij daar ook helemaal in vinden in wat je zegt!

Alles hangt met elkaar samen, zo ook SKALA. Maar zoals ik hem geleerd heb, is dit wel een "volgorde" die "aangehouden" wordt. Als in begin bij stap 1 en 2, dan 3 en 4 en zo rij je naar 5 en 6.
Niet zo simpel en zo plat als ik het zeg, maar als basis om aan te houden. Alles hangt samen, zoals ikzelf ook al meerdere keren aangaf hier :)

Ik begon heel erg aan mijzelf getwijfeld en heb inmiddels meerdere stukken erover even opgezocht, en die leggen het inderdaad ook op deze manier uit

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-18 22:17 



 
Profiel   

_Dreamer schreef
Precies het eerste wat je zegt, van die binnenland en het achterbeen, is mijn grootste struikelblok en kan mij daar ook helemaal in vinden in wat je zegt!

Is voor veel mensen. Het helpt om tegen jezelf te herhalen: binnenhand opzij en naar voren, opzij en naar voren. Voel je het daar wat hard en stug worden, naar voren die hand. Geen druk zetten, is nergens voor nodig. Ik vind het de grootste ellende dat ruiters wordt aangeleerd maar druk te zetten en het paard "wijkt dan wel voor die druk". Dat is van voor naar achter rijden, en dan hebben we geen nageeflijk paard, maar een valse knik, en een paard dat achter de teugel is.
Ninx schreef
OP het achterbeen is het evenwicht naar achter verplaatsen toch?
Dus werken aan het horizontaal evenwicht.

Van achteren naar voren rijden, dus de voorwaartse impuls vangen/ voelen in jw hand welke van achter komt is het begin.

Zo begrijp ik het althans

Ja en nee. In het begin zal een paard niet dragen maar stuwen. Toch ga je daarbij al stuwend, wat spelen, zodat er wat meer impuls komt, en paard wat meer gaat swingen, en daarin zet je ze dan wat meer op het achterbeen. Maar in het begin kun je geen dragen verwachten, dus je zult niet echt gewicht kunnen verplaatsen nog. Dat komt wel, als ze sterker worden, door middel van elke keer weer actief aan de impuls werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-18 22:24 



 

Precies wat jij zegt is juist wat mijn instructrice ook zegt, los die hand! Mijn merrie gaat er ook alleen maar tegenin en valt volledig over de binnen- of buitenschouder. Ze laat mij dat wel heel mooi zien, want zodra ik los laat, laat zij ook los :j

Dat eerste, dat ze moet wijken voor die druk, is mij ook geleerd. En iets afleren duurt helaas een stuk langer...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-18 22:26 



 
Profiel   

Braaf paard. Doet precies wat je vraagt. Moet je alleen als ruiter je iets bewuster worden van je vraag :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-18 22:28 



 

Avalanche81 schreef
Braaf paard. Doet precies wat je vraagt. Moet je alleen als ruiter je iets bewuster worden van je vraag :D


Ik ben mij er inderdaad bewust van, maar dan van dat ik het fout doe :') maar als we zoveel tegelijk doen glipt het er helaas nog wel is tussendoor :D
En daarom werkt deze manier van rijden dus wel voor mij, en ben ik onzettend blij met mijn instructrice, want ze is de eerste die dit op deze manier tegen mij heeft gezegd. En ik zie gelijk verschil in m'n paard :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-18 22:29 



 
Profiel   

Ik ken ze niet zo, Dus kan daar moeilijk een oordeel over vellen :) maar wat ik zie is een ruiter die openstaat voor het paard. En je paard heeft altijd gelijk :j
Strontvervelend, maar het is wel zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-18 22:31 



 
Profiel   

Ninx schreef
Van achteren naar voren rijden, dus de voorwaartse impuls vangen/ voelen in jw hand welke van achter komt is het begin.

Zo begrijp ik het althans

Dat is dus ook eigenlijk waar je aanvankelijke vraag over ging? Want zoals je het hierboven beschrijft is het toch vrij helder, de impuls vangen in je hand en daarmee verder werken. Weerstand bieden is niet zozeer druk zetten of trekken, maar het begint al bij het opvangen van de impuls en om die in het paard te houden. Het is heel erg belangrijk om te begrijpen dat weerstand bieden ook licht moet zijn en juist niet blokkerend werkt. Je wekt impuls op, die komt onder je zit door naar je hand en daar vang je dat op, je paard wordt lichter en dan bewaak je de impuls en lichtheid. Deze riedel komt dus voortdurend voorbij en telkens als de impuls minder wordt, kom je met je been enzovoort. Als je paard zwaarder of sterker wordt, kom je met been om impuls op te wekken, veert mee en dan worden ze weer lichter en zo gaat het alsmaar door. Het antwoord is altijd eerst impuls opwekken door been te geven, nooit iets anders. Het geldt ook voor loperige paarden omdat impuls door de ruiter gevraagd wordt. Dus als je paard een giraffe nadoet: been geven en opvangen, als hij er tussenuit wil knijpen: been geven, opvangen en meeveren. En dan nog een belangrijk dingetje: je paard moet nageven op jouw hulpen en niet pas ontspannen als je de verbinding losgooit. Losgooien doe je eigenlijk nooit, meeveren des te meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-18 11:35 



 
Profiel   

_Dreamer schreef
En waarom blijf jij er vanuit gaan dat ik het niet ken, de volgorde van stappen ken ik blijkbaar beter dan jij...
Ik ken hem alleen alleen in het Duits en vind het erg moeilijk om hem hier goed te verwoorden. Maar dat handige driehoekje, is het wel hoor.


Ik wil het niey overslaan, ik geef alleen aan dat het volgens SKALA niet bij het eerste punt hoort.

Als meelezer wil ik hier even reageren, je begrijpt de indeling of het gebruik van het scala niet , dat blijkt uit je Posts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-18 15:01 



 

SCALA, in het dressuurboekje KNHS 2011 leggen ze het zo uit


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-18 15:49 



 
Profiel   

Het probleem is vertaling. In het Duits is het swung, niet impuls. Aan het been zijn/ impuls is dus absoluut niet pas stap 4 maar hoort gewoon bij stap 1: takt. Een paard wat niet voorwaarts loopt zal nooit een fijne takt hebben. Dat merk je vooral aan (het ontbreken van) het zweefmoment.

Dat kan je ook duidelijk terugzien in de proeven: in de B is vooral takt en ontspanning van belang maar je krijgt al wel gewoon een cijfer voor de impuls

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-18 19:15 



 
Profiel   

Tango1979 schreef
Het probleem is vertaling. In het Duits is het swung, niet impuls. Aan het been zijn/ impuls is dus absoluut niet pas stap 4 maar hoort gewoon bij stap 1: takt. Een paard wat niet voorwaarts loopt zal nooit een fijne takt hebben. Dat merk je vooral aan (het ontbreken van) het zweefmoment.

Dat kan je ook duidelijk terugzien in de proeven: in de B is vooral takt en ontspanning van belang maar je krijgt al wel gewoon een cijfer voor de impuls

Mooi al die ' eigen'interpretaties, maar schwung is absoluut geen impuls . Maar kan alleen met impuls ontstaan of verkregen worden.
Schwung is een veerkrachtige swingende beweging onder impuls.
Daarbij, wat versta jij onder takt? Want ik krijg ook hier het idee dat je een andere invulling hebt dan dat ik dat heb, takt is de correcte afwikkeling van de gang, stap- draf of galop. Je opmerking over geen zweefmoment snap ik daarbij ook niet geheel, want stap heeft al geen zweefmoment, daarbij spreek je in stap niet over impuls maar over activiteit.
Snap je nog?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-18 20:48 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Mooi al die ' eigen'interpretaties, maar schwung is absoluut geen impuls . Maar kan alleen met impuls ontstaan of verkregen worden.
Schwung is een veerkrachtige swingende beweging onder impuls.
Daarbij, wat versta jij onder takt? Want ik krijg ook hier het idee dat je een andere invulling hebt dan dat ik dat heb, takt is de correcte afwikkeling van de gang, stap- draf of galop. Je opmerking over geen zweefmoment snap ik daarbij ook niet geheel, want stap heeft al geen zweefmoment, daarbij spreek je in stap niet over impuls maar over activiteit.
Snap je nog?


Je zegt precies hetzelfde als ik: impuls is niet hetzelfde als swung (lees mijn post nog maar eens door).

Wij hebben in NL in het skala swung (slecht) vertaalt naar impuls. Waardoor het op plek 4 komt en waardoor er gedacht kan worden dat impuls pas aan de orde komt zodra takt, ontspanning en aanleuning al redelijk in orde is.

Impuls ( gecontroleerde drang naar voren) hoort aan de allereerste basis te staan. Je kan geen taktmatig gangen rijden zonder impuls. Idd heb je geen zweefmoment in stap. Maar zonder impuls geen takt, vooral in draf en galop. Of je zweefmoment gaat er aan of je krijgt bijvoorbeeld een 4tact in galop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-18 06:59 



 

Tango1979 schreef
Het probleem is vertaling. In het Duits is het swung, niet impuls. Aan het been zijn/ impuls is dus absoluut niet pas stap 4 maar hoort gewoon bij stap 1: takt. Een paard wat niet voorwaarts loopt zal nooit een fijne takt hebben. Dat merk je vooral aan (het ontbreken van) het zweefmoment.

Dat kan je ook duidelijk terugzien in de proeven: in de B is vooral takt en ontspanning van belang maar je krijgt al wel gewoon een cijfer voor de impuls



Definitie Schwung

De betekenis van het woord op zichzelf is:
charmant voorkomen; het iets doen zonder inspanning; ongedwongenheid; ongedwongenheid; vaart, zwierigheid (woordenboeken.nu).


dit is toch wat we allemaal willen bereiken???


mijn ervaring is dat ik als ruiter/amazone net zo durchlässig moet zijn anders hinder ik het paard weer in zijn/haar durchlässig (kunnen) zijn

maar dat is bij elk paard weer anders en dat is soms best lastig

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-18 11:33 



 
Profiel   

Tango1979 schreef
knollentuin schreef
Mooi al die ' eigen'interpretaties, maar schwung is absoluut geen impuls . Maar kan alleen met impuls ontstaan of verkregen worden.
Schwung is een veerkrachtige swingende beweging onder impuls.
Daarbij, wat versta jij onder takt? Want ik krijg ook hier het idee dat je een andere invulling hebt dan dat ik dat heb, takt is de correcte afwikkeling van de gang, stap- draf of galop. Je opmerking over geen zweefmoment snap ik daarbij ook niet geheel, want stap heeft al geen zweefmoment, daarbij spreek je in stap niet over impuls maar over activiteit.
Snap je nog?


Je zegt precies hetzelfde als ik: impuls is niet hetzelfde als swung (lees mijn post nog maar eens door).

Wij hebben in NL in het skala swung (slecht) vertaalt naar impuls. Waardoor het op plek 4 komt en waardoor er gedacht kan worden dat impuls pas aan de orde komt zodra takt, ontspanning en aanleuning al redelijk in orde is.

Impuls ( gecontroleerde drang naar voren) hoort aan de allereerste basis te staan. Je kan geen taktmatig gangen rijden zonder impuls. Idd heb je geen zweefmoment in stap. Maar zonder impuls geen takt, vooral in draf en galop. Of je zweefmoment gaat er aan of je krijgt bijvoorbeeld een 4tact in galop.

Zo zie ik het ook. En zodra je impuls hebt opgewekt vang het weer op en dat doe je met je hand en ook met zit, maar dit is moeilijker. Voor beginnende ruiters en groene paarden geldt nog altijd de beeldspraak van de springveer die je bij elkaar rijdt. Een andere passende beeldspraak is dat bij een fiets de wielen moeten blijven draaien als je niet om wilt vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-18 13:31 



 
Profiel   

Pipodipo schreef
Zo zie ik het ook. En zodra je impuls hebt opgewekt vang het weer op en dat doe je met je hand en ook met zit, maar dit is moeilijker. Voor beginnende ruiters en groene paarden geldt nog altijd de beeldspraak van de springveer die je bij elkaar rijdt. Een andere passende beeldspraak is dat bij een fiets de wielen moeten blijven draaien als je niet om wilt vallen.


Of je vinger op het ventiel houden.... ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-18 14:08 



 
Profiel   

Ninx, dan lukt het wat moeilijker om in beweging te blijven :D.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-18 20:07 



 
Profiel   

Ik ga dit topic even een gigantische schop omhoog geven....

Sinds ik het topic in 2018 heb gelezen, is 1 vraag door mijn hoofd blijven spoken. Wat hier geschreven werd, kon en kan ik mij namelijk helemaal in vinden.

Maar, 2 verschillende paarden in deze periode. Allebei gaan ze vaak ook hard en kunnen ook sterk worden. Op dat moment biedt je weerstand en bij mij volgt uit die weerstand dan nagevelijkheid. Hoe gaan jullie hier mee om/wat is jullie gedachte hierover? Kun je een paard wat hard of snel gaat rijden zonder een weerstand biedende hand?

Of; het paard gaat te snel, de hand onderandere zegt daar nee tegen, paard komt meer in balans en daar komt de nagevelijkheid vandaan?

Sorry modjes dat ik dit topic ophaal, maar hier staat al zoveel informatie in en specifiek uit dit topic is mijn vraag ooit naar voren gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 21:37 



 

hier gaan we dan veel "pompend" remmen, rustig blijven zitten en veel overgangen en wendingen rijden
niet steeds op het snelle of sterke de aandacht leggen

even een weerstandje en weer los, even een weerstandje en weer los, hand altijd vooraarts en nooit terug werken, dat werkt averechts

wel been - waakzaam- eraan houden en ook in de wendingen veel overgangen rijden,
willen ze hard, geef ze dan als een soort van compromis even het been dat ze hard mogen
zo leer ik ze dat samenwerken best leuk kan zijn

wel steeds de zelfde hulpen - structuur aanbrengen - zodat het paard de hulpen en wat er bij hoort gaat herkennen, lijkt in het begin niet zo maar ondertussen nemen ze het wel op en als ze dan rustig zijn merk je dat de hulpen ook geland zijn

aanspannen en ontspannen in korte stukjes leren samen te werken
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 06:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 8 [ 179 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen