Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:46

Hoe rij jij een paard in 2 weken tijd dan correct nagevelijk? Ben ik wel benieuwd naar.
Ook wel mooi dat je er van 1 minuut filmpje vanuit gaat dat ze dat niet kan :)

ik krijg van jou juist het idee dat je alleen begrijp hoe een goed paardenlijft werkt en niet eentje die het even niet goed doet. Alle dingen die je tot nu toe zegt ben ik helemaal met je eens, maar zijn totaal nog niet van toepassing in de fase waar wij nog in zitten.

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:16

_Dreamer schreef:
Hoe rij jij een paard in 2 weken tijd dan correct nagevelijk? Ben ik wel benieuwd naar.
Ook wel mooi dat je er van 1 minuut filmpje vanuit gaat dat ze dat niet kan :)

ik krijg van jou juist het idee dat je alleen begrijp hoe een goed paardenlijft werkt en niet eentje die het even niet goed doet. Alle dingen die je tot nu toe zegt ben ik helemaal met je eens, maar zijn totaal nog niet van toepassing in de fase waar wij nog in zitten.


Ik geef al ruim 20 jaar les en ben er in opgeleid, dus ik zie dat in minder dan 1 seconde. Ook heb ik diverse kapotte paarden volledig gerevalideerd. Alleen blijf ik wel met beide beentjes op de grond en wil ik geen zieltjes winnen dat er allerlei speciale manieren van rijden zijn. Er is goed paardrijden en slecht paardrijden, dat is mijn mening.

Correct nagevelijk is vaak voor de ruiter heel moeilijk, voor een paard niet. En dat mis ik ook in dit lesgeven, het is allemaal het paard dit en het paard dat.

Een goede ruiter heeft een paard binnen enkele seconden nageeflijk, zonder trek ruk en pluk werk. Maar door gewoon een fijn contact op te zoeken met een beetje impuls erbij.

En iedereen kan een goede ruiter worden. Het kost alleen wel bloed, zweet een tranen. En een enorme focus vanuit je zelf en een nog ergere bewustwording van wat je doet op je paard en wat je eigen lijf doet en daar controle over krijgen.
En zelfs aan het eind van je leven ben je nog niet uitgeleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:19

Moet je wel een paard hebben wat niet stuk is.
Leuk een paard dar nageeft aan de voorkant hoor, maar de rest van dal lijf moet wel mee doen.

Ik ga er verder niet meer op in. Nogmaals, ik ben het volledig eens met alles wat je zegt, maar mijn paard kan dat simpelweg niet op dit moment.
Om te beginnen mag ze al geen volgens draaien van de fysio, dus die hele manier van jou gaat al niet werken.

Er leiden meer wegen naar rome, en ik krijg van jou het idee dat je alleen vind dat jou manier de juiste is en met zo'n iemand ga ik niet discuseren want daar is weinig aan :D

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:29

_Dreamer schreef:
Moet je wel een paard hebben wat niet stuk is.
Leuk een paard dar nageeft aan de voorkant hoor, maar de rest van dal lijf moet wel mee doen.

Ik ga er verder niet meer op in. Nogmaals, ik ben het volledig eens met alles wat je zegt, maar mijn paard kan dat simpelweg niet op dit moment.
Om te beginnen mag ze al geen volgens draaien van de fysio, dus die hele manier van jou gaat al niet werken.

Er leiden meer wegen naar rome, en ik krijg van jou het idee dat je alleen vind dat jou manier de juiste is en met zo'n iemand ga ik niet discuseren want daar is weinig aan :D


Een ding snap jij volgens mij niet........een paard wat nageeft daar doet zijn lijf ALTIJD mee. Nageven en in de krul trekken zijn 2 totaal verschillende dingen.
Helaas leiden er bij paardrijden niet zoveel wegen naar Rome.

Overigens denk ik dat de gezondheid van jouw paard echt wel een probleem is. En ik eerlijk ben en dat is geen leuk antwoord, als je paard zo loopt zou ik je sterk het advies geven om eerst eens foto's van de rug te nemen en een echo van het SI gewricht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:41

Dat is allemaal al gedaan, nog geen 3 maanden geleden ;) SI, rug en zelfs d'r hals nu we toch bezig waren. Compleet in orde.

Dus precies wat ik zeg, een paard dat nog niet correct door d'r lijf loopt KAN HELEMAAL NIET NAGEVEN. Het is een wisselwerking, en met één van die dingen zijn wij heel hard bezig om weer goed te krijgen.

Jou manier is leuk, en zo heb ik 1,5 jaar les gehad van een internationale ruiter, totdat m'n paard in de staak ging. Dat pastte gewoon niet bij haar.

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:46

_Dreamer schreef:
Dus precies wat ik zeg, een paard dat nog niet correct door d'r lijf loopt KAN helemaal niet nageven...


Nageven is stap 2, impuls en tact zijn stap 1..............zonder nageven is een paard niet over de rug, niet door het lijf enz enz.

Is gewoon het SKALA.
Laatst bijgewerkt door Rolfje op 26-10-18 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:47

En ik zie dat andersom. Een paard wat niet over de rug loopt zou nooit volledig kunnen nageven in mijn ogen. Want je kan niet loslaten als je de rest vast zet.

Voor mij is stap 1 een recht paard, lengtebuiging en impuls. Daarna de rest.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-10-18 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:48

_Dreamer schreef:
En ik zie dat andersom. Een paard wat niet over de rug loopt zou nooit volledig kunnen nageven in mijn ogen.


En daarom ben ik instructeur met een 4 jarige fulltime opleiding en 20 jaar ervaring en jij niet.

Maar ik denk dat jij een totaal ander beeld van nageven hebt dan ik. Of dan wat normaal is volgens het SKALA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:49

Dat betekend nog steeds niet dat dat de enige manier is...

Ik heb dat SKALA ooit is gezien, (is die driehoek toch?) en meen mij te herinneren dat impuls wat jii steeds roept ook veel later kwam en helemaal niet stap 1 is.....

Veronica2
Berichten: 2664
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:52

TS, ik vind het wel een beetje eigenaardig dat je fysio zegt dat je geen voltes en overgangen mag rijden. Juist omdat dat DE twee instrumenten zijn om het paardenlijf aan het werk te zetten. Een volte vertelt heel veel juist en met overgangen help je het paard om naar het achterbeen te komen. Eerder in dit topic is al eens aan de orde geweest dat er geen paard op de wereld bestaat die uit zichzelf naar het achterbeen komt, daar zul je hem altijd naartoe moeten lokken door in te werken op het lijf. En dan nog moet je er een hele tijd voor uit trekken om zover te komen, maar elk ritje kun je naar een pasje toewerken dat de goede kant op gaat.

Je begint trouwens altijd bij impuls en takt, daarna komt de rest.

Het baart me wel een beetje zorgen hoe je paard de wendingen loopt omdat hij daar niet zuiver doorheen komt. Als de rug en SI goed zijn en de bekken is hersteld, waar komt dat dan vandaan?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 22:53

Jongens, laten we toon prettig houden.
Door die prettige toon durven mensen dingen te delen, het is jammer wanneer dat teniet gedaan wordt door graag gelijk te willen hebben.

Een paard dat er lang uitgelegen heeft, een ruiter die weer op gang moet komen. Misschien 10 keer rijden waarvan 2x les misschien? Dan is het heel prettig wat wij hier zien.

Om even rien erbij te halen; een paard dat echt de hand volgt heb je soms in een paar dagen voorelkaar en soms in een paar weken... secondewerk is een uitzondering denk ik.

Als je zou willen laten zien hoe het anders/ beter kan is dat super leerzaam. Maar illustreer dit dan met filmpjes, foto's of een heldere werkstructuur.

Alleen roepen dat het beter kan, en het voor goede ruiters secondewerk is maar bloed zweet en tranen kost is mij persoonlijk te algemeen.
Daar zit geen tip of kennis die ik kan inzetten

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:54

Het baart mij heel veel zorgen dat je geen idee hebt wat SKALA is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:55

Ik ben de TS niet he? :')
En de bekken zijn niet volledig hersteld, maar moeten verder herstellen door training.

Ze mag nu geen voltes draaien (of zo min mogelijk in ieder geval) omdat ze d'r bekken scheef zet/in knakt. Die moeten nog net even wat "rechter" staan om weer lekker de bocht door te kunnen. Precies zoals je ziet compenseert ze nig teveel aan de voorkant in de bochten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:55

Rolfje schreef:
Het baart mij heel veel zorgen dat je geen idee hebt wat SKALA is.


Ik heb het net zelf nog opgezocht omdat ik aan mijzelf twijfelde, en impuls komt pas op het 4e punt van de 6.....

Ik heb hem ooit geïllustreerd gezien in een driehoek, dus de punt waar je naar toe werkt: verzameling. Kan dat plaatje zo snel alleen niet vinden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 22:56

Pipodipo schreef:
TS, ik vind het wel een beetje eigenaardig dat je fysio zegt dat je geen voltes en overgangen mag rijden. Juist omdat dat DE twee instrumenten zijn om het paardenlijf aan het werk te zetten. Een volte vertelt heel veel juist en met overgangen help je het paard om naar het achterbeen te komen. Eerder in dit topic is al eens aan de orde geweest dat er geen paard op de wereld bestaat die uit zichzelf naar het achterbeen komt, daar zul je hem altijd naartoe moeten lokken door in te werken op het lijf. En dan nog moet je er een hele tijd voor uit trekken om zover te komen, maar elk ritje kun je naar een pasje toewerken dat de goede kant op gaat.

Je begint trouwens altijd bij impuls en takt, daarna komt de rest.

Het baart me wel een beetje zorgen hoe je paard de wendingen loopt omdat hij daar niet zuiver doorheen komt. Als de rug en SI goed zijn en de bekken is hersteld, waar komt dat dan vandaan?


Het laatste zijn gewoon onschuldige taktfouten wellicht.
Gebrek aan kracht en impuls. Pas als dit met training niet verbeterd moet je bezorgd zijn.

Op het achterbeen komt pas later, wanneer ze werkt aan het horizontaal evenwicht lijkt me.
Het paard moet eerst op eigen benen lopen.
Ik heb het idee dat jullie erg snel willen?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 22:59

Rolfje schreef:
Het baart mij heel veel zorgen dat je geen idee hebt wat SKALA is.


Ik zou niet zo bezorgd zijn, dat werkt rimpelvorming in de hand

Zonder gekheid: iedereen weet wat het skala inhoudt. De toepassing blijkt te verschillen.

Aan jou het verzoek iets inhoudelijker te zijn. Misschien wat beeldmateriaal van jezelf teneinde te laten zien wat je bedoelt?

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:59

_Dreamer schreef:
Ik heb het net zelf nog opgezocht omdat ik aan mijzelf twijfelde, en impuls komt pas op het 4e punt van de 6.....

Ik heb hem ooit geïllustreerd gezien in een driehoek, dus de punt waar je naar toe werkt: verzameling. Kan dat plaatje zo snel alleen niet vinden.


Impuls/tact staat op nr 1. Daarom had ik ook beide genoemd.

https://www.startlijsten.nl/paardeninfo ... ausbildung

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:00

Ninx schreef:
Aan jou het verzoek iets inhoudelijker te zijn. Misschien wat beeldmateriaal van jezelf teneinde te laten zien wat je bedoelt?


Ik vind rijden en filmen tegelijk heel lastig. Lesgeven en filmen tegelijk ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:00

Rolfje schreef:
_Dreamer schreef:
Ik heb het net zelf nog opgezocht omdat ik aan mijzelf twijfelde, en impuls komt pas op het 4e punt van de 6.....

Ik heb hem ooit geïllustreerd gezien in een driehoek, dus de punt waar je naar toe werkt: verzameling. Kan dat plaatje zo snel alleen niet vinden.


Impuls/tact staat op nr 1. Daarom had ik ook beide genoemd.

https://www.startlijsten.nl/paardeninfo ... ausbildung


En ook hier, staat impuls pas vernoemt bij "schwung", dus punt 4....
Je komt nu zelf met een stuk waar precies staat wat ik net zeg, en dan zeg je dat jij je zorgen maakt dat ik het niet ken...

EDIT: deze bedoelde ik!
Afbeelding

Muronia

Berichten: 19580
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:02

Ik lees al een tijdje mee hier en vind het een hele interessante discussie. Ik heb een jong paard, dit voorjaar heb ik haar beleerd en we zijn nu echt een beetje aan het rijden. Paard liep eigenlijk meteen superbraaf haar rondjes, zag er ontspannen en zelfs nagefelijk uit, nog niet geweldig aan het been maar deed wel wat ik vroeg dus ik was al lang blij dat het zo goed ging. En toen besloot ik dat we wel toe waren aan onze eerste les.

Dat was meteen een mooie eye opener. Stap 1: veel beter aan het been rijden (dus directe reactie vragen). Man wat een verschil maakt dat toch! Binnen 1 les voelde ik meteen verschil en wel in deze volgorde: impuls --> nageeflijkheid --> rug/lijf gebruik (meer schwung in de gangen, betere balans). Het ene houdt zoveel verband met het andere.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 23:06

:7
Rolfje schreef:
Ninx schreef:
Aan jou het verzoek iets inhoudelijker te zijn. Misschien wat beeldmateriaal van jezelf teneinde te laten zien wat je bedoelt?


Ik vind rijden en filmen tegelijk heel lastig. Lesgeven en filmen tegelijk ook.


Daar heb je derden voor. Dreamer heeft zichzelf ook niet gefilmd veronderstel ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:08

Murosch schreef:
Dat was meteen een mooie eye opener. Stap 1: veel beter aan het been rijden (dus directe reactie vragen). Man wat een verschil maakt dat toch! Binnen 1 les voelde ik meteen verschil en wel in deze volgorde: impuls --> nageeflijkheid --> rug/lijf gebruik (meer schwung in de gangen, betere balans). Het ene houdt zoveel verband met het andere.


Heel fijn! En hier zie je ook maar weer, dat voor de een deze volgorde beter werkt dan voor de ander :)
Alles in theorie op papier is leuk, maar het moet in de praktijk ook maar werken :)

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:10

Ninx schreef:
Daar heb je derden voor. Dreamer heeft zichzelf ook niet gefilmd veronderstel ik.


Als je meer wil weten kun je een pb sturen en een les in plannen. Dan kan ik je alles vertellen over hoe of wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:11

Een les van jou, op de manier waarop je hier doet, heb ik niet zoveel interesse in.
Je spreekt jezelf al tegen met die hele SKALA want je noemt een andere volgorde da dat dat is... Helemaal prima! Maar ga dan niet tegen mij zeggen dat ik het niet ken ;)

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:12

Ninx schreef:
[

Op het achterbeen komt pas later, wanneer ze werkt aan het horizontaal evenwicht lijkt me.
Het paard moet eerst op eigen benen lopen.
Ik heb het idee dat jullie erg snel willen?


Das een grapje toch? Alles begint bij het achterbeen. De mond is alleen de informatiebron om je te vertellen wat er aan de hand is in het lijf van je paard.