Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard steek tong uit

 
Profiel   

Ik heb een hele knappe friese merrie, maar die maakt zichzelf niet echt charmant.
[ img ]
Dit doet ze alleen links en eigenlijk alleen als ik contact met de mond heb. Dus niet bij het uitstappen of wat dan ook.
Wat kan ik hier aan doen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 17:19 



 
Profiel   

Mond na laten kijken, tandarts er dus bij. Maar vaak is het een rijkunstig probleem. Hoop dat je goede instructeur hebt, die mee kan kijken. Doet ze het ook als je bitloos rijdt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 17:22 



 
Profiel   

Mee eens. Voor de zekerheid even een rondje tandarts, maar in bijna alle gevallen is het een aanleuningsprobleem of scheefheid van ruiter of paard (of beide).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 17:28 



 
Profiel   

Tandarts even laten komen ja en anders eventueel een bitfitter. Misschien heeft ze te weinig ruimte in met het bit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 17:38 



 
Profiel   

Tandarts is recent nog geweest dus dat lijkt me niet. Scheefheid van mij is een feit, paard is opzich niet heel scheef. Maar jullie gooien het dus wel op rijtechnisch, en niet op bijvoorbeeld een verkeerd bit?

Edit; ah ja dus het zou m ook aan het bit kunnen liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 17:40 



 
Profiel   

Mijn pony heeft dit ook! Zelfs als ik bitloos rij! Door da, ta na gekeken gewoon een klein mondje/ grote tong

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 17:44 



 
Profiel   

En van mijn paarden doet het ook. Helaas inmiddels een gewoonte geworden, paard gaat regelmatig voor controle langs bij de tandarts (minimaal elk half jaar) En alles ziet er keurig uit.

Ik zou alles uitsluiten maar als je alles hebt gehad, kan het ook gewoon een gewoonte worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 17:53 



 
Profiel   

Independence schreef
Tandarts is recent nog geweest dus dat lijkt me niet. Scheefheid van mij is een feit, paard is opzich niet heel scheef. Maar jullie gooien het dus wel op rijtechnisch, en niet op bijvoorbeeld een verkeerd bit?

Edit; ah ja dus het zou m ook aan het bit kunnen liggen.


Meestal is het rijtechnisch, bit kan van invloed zijn en is altijd goed om te laten checken. Wat ook goed helpt, mits het bit goed past en de rijtechnische voorwaarden voor elkaar zijn. Is een africhtingsneusriem (een lage neusriem) die voorkomt dat het paard de mond ver open kan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 17:59 



 
Profiel   

Independence schreef
Tandarts is recent nog geweest dus dat lijkt me niet. Scheefheid van mij is een feit, paard is opzich niet heel scheef. Maar jullie gooien het dus wel op rijtechnisch, en niet op bijvoorbeeld een verkeerd bit?

Edit; ah ja dus het zou m ook aan het bit kunnen liggen.


Ligt eraan welke tandarts er geweest is, er is een groot verschil in

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 18:08 



 
Profiel   

Laat ook de hals nakijken op eventuele problemen, zoals ontstekingen, artrose of vastzittende spieren.
En je zadel, is dit helemaal top? Sommige dieren reageren door de tong te laten zien oid. als het zadel ineens niet fijn meer zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 18:13 



 
Profiel   

Meestal een aanleuningsprobleem vaak dus van rijtechnische aard. Kan op een gegeven moment een gewoonte worden. Dus als ze het nog niet lang doet, is het wel zaak om te kijken waarom ze het doet. Eens met Knollentuin, er is w.b. paardentandartsen aardig wat kaf onder het koren.
Als er niets in de mond te vinden is, kun je kijken of ze het bit fijn vind. Maar het kan ook te maken hebben met het hoofdstel en zelfs met het zadel. En je eigen rijtechnische kwaliteiten. Een heel zoekplaatje dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 18:18 



 
Profiel   

Het is echt meestal rijtechnisch.
Mijn paard begon er op den duur ook mee omdat mijn bijrijder standaard meer druk op de linkerteugel had dan rechts.
Even goed voorwaarts op 2 teugels en wat schoudervoor en dan bleef hij weer netjes binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 18:24 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Independence schreef
Tandarts is recent nog geweest dus dat lijkt me niet. Scheefheid van mij is een feit, paard is opzich niet heel scheef. Maar jullie gooien het dus wel op rijtechnisch, en niet op bijvoorbeeld een verkeerd bit?

Edit; ah ja dus het zou m ook aan het bit kunnen liggen.


Ligt eraan welke tandarts er geweest is, er is een groot verschil in


Dit. Mijn paard deed het ook. Tandarts zag niets. Maar verdoofde ook niet.
Totdat ik het door dierenarts liet doen. Die wilde persé onder sedatie, omdat hij dan de achterste kiezen kon zien.
Toen bleek er een gebroken kies te zitten, extra elementen en een diastase.

En ik had er 2 zogenaamde tandartsen naar laten kijken.

Overigens kan het ook vanuit een ander probleem komen uiteraard.
Maar misschien houdt 1 iemand dit verhaal in zijn achterhoofd en help ik er uiteindelijk 1 paard mee.

De afwijkingen bij mijn paard zijn overigens zeldzaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 18:33 



 
Profiel   

Een goede bitfitter kan soms helpen, maar meestal is het grotendeels rijtechnisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 18:41 



 
Profiel   

Meestal rijtechnisch of aanleuningsprobleem (eufemisme) en gevolg van onprettige druk/pijnsignaal. Zonder sperriem proberen, of heel losjes, of zonder bit, en kijk wat er dan gebeurt? Lage neusriem zal niets uitmaken, belemmert ook het openen van de mond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 18:43 



 
Profiel   

Het kan ook zijn dat het tongbeen vast/scheef zit. Een osteopaat kan hier bij helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 18:47 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Rijtechnische vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 18:48 



 
Profiel   

Dank voor al jullie reacties! Ik ga de pensionhouder vragen wanneer de da weer komt, zodat haar gebit toch extra gecheckt kan worden. En anders ga ik zeker verder kijken naar oorzaak en oplossing!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 19:34 



 
Profiel   

Ik heb/had precies hetzelfde probleem.
Ook alleen op links.
Tandarts er bij gehaald en de osteopaat, maar zij konden niet echt iets vinden.
Nu zijn we echt opnieuw begonnen, onze aanleuning is verbeterd en dan blijft de tong netjes binnen.
Ik merk dat als merrielief meer spanning heeft ( en ik dus onbewust meer aan de voorkant ga zitten ) dat de tong er weer uit komt.
Maar zolang ik netjes van achter naar voren rijd blijft hij goed binnen.
Bij ons was het probleem dus rijtechnisch en voor mij echt een enorme spiegel voor mn hoofd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 20:13 



 
Profiel   

Ik wil nog even toevoegen dat ik de ruimte tussen je neusriem En sperriem ook erg klein is, ik vermoed dat je neusriem te laag zit, heb je een duidelijkere foto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 21:12 



 
Profiel   

Is het een idee om eens een keertje bitloos te rijden (als dit mogelijk is) en dan te kijken of ze het ook doet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 21:15 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Ik wil nog even toevoegen dat ik de ruimte tussen je neusriem En sperriem ook erg klein is, ik vermoed dat je neusriem te laag zit, heb je een duidelijkere foto?

Ik heb geen andere foto maar ik denk dat je daar best gelijk in kunt hebben.
Sophievhouw schreef
Is het een idee om eens een keertje bitloos te rijden (als dit mogelijk is) en dan te kijken of ze het ook doet?

Is mogelijk, maar ik gok dat er dan geen probleem is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 21:18 



 
Profiel   

Je neusriem hoort twee vingerbreedtes onder het jukbeen te zitten ,zo ik het hier kan zien zit hij flink lager
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 21:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen