De hand volgen. Goed teken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

De hand volgen. Goed teken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 21:44

Hoi bokkers!

Over wanneer een paard nu goed aan de teugel loopt is heel veel te zeggen. Een goede manier om te checken of een paard de teugel 'accepteert' (hoe je het ook wil noemen) is door hem de hand te laten volgen. Is dit nu altijd een betrouwbare check en kun je stellen dat -als een paard goed de hand volgt- het contact dus goed is en het paard de teugel op wil zoeken? Of zitten aan deze verklaring ook nog 'maaren' en betekent de hand volgen niet dat een paard over de rug loopt?

san4nie
Berichten: 3561
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: De hand volgen. Goed teken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 21:49

Goede vraag. Kan er helaas geen antwoord op geven zelf. Maar ben wel erg benieuwd naar de antwoorden van andere bokkers.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: De hand volgen. Goed teken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 22:38

Vind ik persoonlijk niet per se een betrouwbare check.

Ik gebruik het best wel vaak, maar de voorwaarden zijn dat je paard op eigen benen loopt en dat is nog wel eens tricky. Zeker in het begin, want wat je vaak ziet is dat een paard best wel steunt op de ruiterhand en het liefst de ruiter mee naar beneden trekt. Omdat de ruiter het paard zo steunt in de balans. Ik zou willen stellen dat wanneer het meer moeite kost dan het vasthouden van een potlood om mee te kunnen schrijven, je het laten volgen van de hand geen goede manier is omdat het paard dan te veel het evenwicht laat afhangen van de ruiter.

Ik noem specifiek een potlood, want ik vind het erg lastig om aanleuning in gewicht uit te drukken. Er zijn mensen die als stelregel noemen dat je een pak suiker (kilo) in de hand moet hebben, persoonlijk vind ik dat veel te zwaar.

Zelf loop ik er tegenaan dat het verwarrend werkt met het uberstreichen (oefening in het Z2), waarbij je even het contact met de hand volledig moet verbreken. Want zodra ik iets mijn been aanleg (ook per ongeluk) zoekt mijn paard mijn hand weer op. Maar goed, eerst de punten in het Z1 maar halen :+ :')

Maar in de basis, als je dat potlood in handen kan houden en er niet meer moeite voor hoeft te doen dan dat, dan is het een prima manier om te checken of je paard de hand volgt. Zeker als je in het begin van de opleiding staat.

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: De hand volgen. Goed teken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 10:35

Bedankt!
Nog meer meningen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: De hand volgen. Goed teken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 10:53

Eens met Janine. Zelf vind ik het afwisselen tussen hand volgen en überstreichen een goede controle of het paard op eigen benen loopt en vertrouwen heeft in de ruiterhand.

Een paard dat niet fijn in de hand (in de hand leunt) is zal met überstreichen meteen wegvallen, een paard dat achter de teugel is/zich oprolt zal de hand niet (makkelijk) willen volgen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: De hand volgen. Goed teken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:41

Inderdaad, hand volgen wil nog niet zeggen dat het paard nageeft.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 20:05

Mijn lieve bijrijdpaard is een geval apart en we zijn eigenlijk vanaf 0 moeten beginnen. Druk in haar mond betekende omhoog komen dus we moesten haar eerst leren dat er niets aan de hand was. Zonder vragen eerst naar voren, naar voren, naar voren. Op eigen benen en activiteit. Daarna recht, recht, recht. Alleen maar tempo en rechtrichten. Uiteindelijk kwam de nageeflijkheid vanzelf. Zonder vragen zocht het paard mijn hand op. Ze vond het moeilijk te ontspannen en de hand op te zoeken, dus we zijn in stap gaan werken aan het lengte durven nemen in de hals. Dit deed ze op een gegeven moment zo fijn, dat wanneer ik ging aandraven ze zo ontzettend fijn en ontspannen liep.

Ik ben van mening dat wanneer het paard de hand goed volgt, het paard correct gereden wordt, maar het begint bij het feit dat het paard de hand durft op te zoeken. Uiteindelijk moet hij je hand kunnen volgen, of dit nu lang en laag is, of op een nette verbinding, en wanneer je echt een goede combi bent, ook wat hoger ingesteld. Maar voor ons is horizontaal, recht ons uitgangspunt. Als ze zo blijft lopen zijn wij al rete trots :+

Ik weet niet zo goed hoe ik mijn denken nu moet opschrijven dus vergeef me als het niet helemaal klopt :+

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 22:40

Ik herinner mij een oude instructie:
"bied weerstand met de hand tot het dier nageeft, doet het dier dit, geef dan zelf ook 'wat lucht' (=hand naar voor)".

Over dat weerstand bieden, hoe moeilijk dit is (en hoe nutteloos, vaak) valt veel te zeggen.
Maar gesteld, je rijdt een fijn dier en met 1 of 2 kneepjes geeft het dier na.
De oude Duitse school zegt dan sowieso met je eigen hand naar voren.

Verder ben ik fan van 'vederlicht' contact, wat Janine schreef: doe mij maar dat potlood ipv dat pak suiker.

Wat de vraag betreft : goede aanleuning is subtiel, maar een van de checks is idd dat het dier de hand wil volgen.
(Maar een keiharde omkering, nee. Dwz "het dier volgt de hand en is 'dus' correct nagefelijk", hmmm. - net niet.)

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: De hand volgen. Goed teken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 23:25

Bij het opleiden van een paard heb je nooit altijd een potlood of altijd een pak suiker (spreekwoordelijk) in de hand. Soms heb je in een fase even iets meer druk nodig om het later (na training) weer lichter te krijgen. Dat potlood is een mooi streefdoel, maar voordat je daar bent heb je ook soms een pak suiker nodig gehad. Overigens is licht contact niet altijd goed contact... Een paard dat achter de teugel kruipt is zo licht als een potlood, maar dan loop je weer tegen andere problemen aan. Kortom: ervaring is de sleutel :j En les, maar eigenlijk is dat ook ervaring in een ander hoesje...

De hand volgen is een erg fijne controle. Vooral het zakken en weer oppakken geeft mij veel informatie. Maar zoals hierboven gezegd, hangen is ook niet goed het paard moet in balans lopen. Dan heb uberstreichen: dat wordt niet voor niets pas in de Z2 gevraagd. Een paard wat de hand heeft leren volgen zal daarin in balans blijven en hoogstens de neus wat voor de loodlijn plaatsen. Het is beide de hand volgen, maar bij uberstreichen heb je meer verzameling en meer opwaartse balans. Anders rolt het paard de grond in bij uberstreichen...

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: De hand volgen. Goed teken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 00:28

Ik ga helemaal mee in wat shirleyp zegt. Mijn paard is in het begin vaak ook was sterker en stugger, maar naarmate ik haar losrijd wordt dit steeds beter. Daarin heb ik ook gemerkt dat wanneer ik haar minder steun geef, het later beter gaat. Voorheen gaf ik haar te veel steun en liep ze erg op mijn handen. Het gaat nu al een heel stuk beter, doordat ik haar die steun niet geef en ze dus wel op geheel eigen benen moet lopen. Zo is het ook bij elk paar verschillend en is het niet gemakkelijk uit te leggen. Zo is mijn pony erg licht in de hand, maar moet ik bij haar weer uitkijken dat ze m’n hand goed wil volgen en niet achter de teugel komt. Met mijn paard oefen ik halsstrekken niet zo vaak aangezien ze zelf al meer naar de grond wil lopen. Bij mijn pony is het juist het tegenovergestelde en vind ik halsstrekken tussendoor juist fijn om te kijken of ze mijn hand goed wil volgen. Het is dus niet zo dat zwaar of licht in de hand goed of slecht is. Een zwaar paard kan je lichter in de hand krijgen maar hier moet je echt naartoe werken en kost tijd. Een te licht paard andersom. Je moet eigenlijk een verend contact hebben met de mond. Als een paard goed over de rug loopt zie je ook dat de spier in de hals is aangespannen. Wanneer een paard niet goed loopt zie je dit niet en lijkt de hals ook dunner als je vanaf boven kijkt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 01:11

shirleyp schreef:
Bij het opleiden van een paard heb je nooit altijd een potlood of altijd een pak suiker (spreekwoordelijk) in de hand. Soms heb je in een fase even iets meer druk nodig om het later (na training) weer lichter te krijgen. Dat potlood is een mooi streefdoel, maar voordat je daar bent heb je ook soms een pak suiker nodig gehad. Overigens is licht contact niet altijd goed contact... Een paard dat achter de teugel kruipt is zo licht als een potlood, maar dan loop je weer tegen andere problemen aan. Kortom: ervaring is de sleutel :j En les, maar eigenlijk is dat ook ervaring in een ander hoesje...

De hand volgen is een erg fijne controle. Vooral het zakken en weer oppakken geeft mij veel informatie. Maar zoals hierboven gezegd, hangen is ook niet goed het paard moet in balans lopen. Dan heb uberstreichen: dat wordt niet voor niets pas in de Z2 gevraagd. Een paard wat de hand heeft leren volgen zal daarin in balans blijven en hoogstens de neus wat voor de loodlijn plaatsen. Het is beide de hand volgen, maar bij uberstreichen heb je meer verzameling en meer opwaartse balans. Anders rolt het paard de grond in bij uberstreichen...

Mijn paard loopt nog lang geen Z, maar zeker dat ik überstreichen als controle gebruik. Heb in mijn klassieke opleiding niet anders geleerd dan dit ook in de basis al mee te nemen.

Überstreichen is niet meer of minder dan controleren of het paard goed aan de zit- en beenhulpen staat. En dat geldt zowel voor de basis, als de hogere dressuur. Het paard moet wel in horizontaal evenwicht lopen. Eigenlijk is het zonde dat übersteichen pas in het Z gevraagd wordt. Zou een standaard oefening moeten zijn, net als halsstrekken. En kan best vanaf de B al gevraagd worden.

Dat t in Nederland pas in t Z2 wordt gevraagd betekent daarmee niks. In Duitsland is het al jaren onderdeel in proeven en ook in de FEI 6-jarigen proeven wordt t gevraagd.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 10:22

Je vraagt ook of de hand volgen betekent dat een paard over zijn rug loopt. Nu ben ik geen expert maar volgens mij zit tussen nagevelijkheid (hand accepteren, volgens mij krijg je daar idd een aardige indruk van middels hand volgen) en over de rug lopen nog best verschil. Over de rug lopen lopen behelst volgens mij ook vooral het inzetten van de achterhand. Die moet geactiveerd worden. Pas als je die mooi actief hebt en als daarnaast je paard goed de hand opzoekt dan loopt je paard over de rug. Maw het is minstens (want even gesimplificeerd natuurlijk) een twee-traps raket.

Zoals gezegd ik ben geen expert, ik ben ook erg benieuwd of anderen vinden dat ik een punt heb :)

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: De hand volgen. Goed teken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 11:29

Een paard dat hangt en sterk in de mond is, kan nog steeds de hals laten zakken. Alleen een bijkomend gevolg is dat hij voorover duikeld en helemaal niet meer op het achterbeen loopt. Hals strekken hoeft dus zeker niet altijd wat te zeggen!

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: De hand volgen. Goed teken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 12:06

Ivm 'steun' en 'druk die soms nodig is (?)' - ik geef een soort contrasteun.

Neem ik de teugels in contact, dan is bijvoorbeeld rechts iets zwaarder. Ik streef dan na: rechts enekel het gewicht van de teugel in mijn hand, want paard loopt met meer gewicht op rechts voor. Ik zit iets op links, neem links een gram aan - en dan gebeurt er van alles vanuit ontspanning. (Rug opbollen, krul in de hals, kauwen op het bit.)

Na afloop van het rijden beloon ik uiteraard, en voel ook meteen de hals na: graag veel warmte / zweet pal voor het zadel, weinig of geen hitte /zweet halverwege de hals aan de onderkant en idem pal bovenin bij de nek.

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: De hand volgen. Goed teken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 18:37

Bedankt allemaal!!

@LoveUggs, ik herken je verhaal wel. Nageeflijkheid komt na het actief rijden en de ontspanning... maar ik ben erg bang dat als ik daar op focus en mijn paard op dat moment niet over de rug loopt, ik zijn rug dan beschadig. Maar is dat wel een reeele gedachte? Nu ik jouw berichtje lees denk ik bij mezelf dat ik misschien rond rijden niet als eerste prioriteit moet stellen, of zou dat wel moeten? (Sorry... nog veel te leren!;) )

Een 'geactiveerde achterhand' hoor ik vaak langskomen. Kan ik hieronder verstaan 'een paard dat actief rijdt en goed naar de hulpen luistert, met als gevolg een actieve achterhand'? (Even simpel verwoord)

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:00

D_M_L schreef:
Bedankt allemaal!!

@LoveUggs, ik herken je verhaal wel. Nageeflijkheid komt na het actief rijden en de ontspanning... maar ik ben erg bang dat als ik daar op focus en mijn paard op dat moment niet over de rug loopt, ik zijn rug dan beschadig. Maar is dat wel een reeele gedachte? Nu ik jouw berichtje lees denk ik bij mezelf dat ik misschien rond rijden niet als eerste prioriteit moet stellen, of zou dat wel moeten? (Sorry... nog veel te leren!;) )

Een 'geactiveerde achterhand' hoor ik vaak langskomen. Kan ik hieronder verstaan 'een paard dat actief rijdt en goed naar de hulpen luistert, met als gevolg een actieve achterhand'? (Even simpel verwoord)


Ja en nee. Ik rijd een paard dat soms liever lui dan moe is. Ik moet haar naar voren rijden om haar actief te krijgen zodat zij over de rug kan komen. Daarnaast moet ik haar vanaf het begin al wat stelling naar rechts vragen om haar recht te krijgen en te houden. Continue, zowel linksom als rechtsom. Gister heb ik een ander paard gereden dat vooral stuwt. Haar moest ik eerst wat terug rijden om haar op de achterhand te zetten en daarna activiteit te krijgen. Het belangrijkste is iig dat je paard recht is. Ik heb geleerd; als je paard recht is in het lijf, en actief is, gaat het vanzelf de hand opzoeken. Tot nu toe is dat altijd zo geweest :+

Als je paard daarin niet actief is, en je gaat hem 'nageeflijk rijden' krijg je over het algemeen een valse knik (even kort door de bocht he). Ziet er mooi uit, en velen denken dat het paard nageeflijk loopt, maar dit brengt meer schade toe dan wanneer je eerst bijvoorbeeld een half jaar besteed aan rechtrichten en reageren op de hulpen.

Maar ons verhaal zit net even wat anders in elkaar omdat dit een paard is dat totaal niet in de hand durfde te vertrouwen. Ze is altijd met thiedeman gereden en zodra je eraan kwam, kwam ze omhoog en was er niks mee te beginnen. Wij zijn dus echt vanaf 0 begonnen. Hulpteugel eraf, en eerst werken aan rechtrichten. Ik moet nu vooral aan mezelf gaan werken haha.

Spoiler:
Hier een foto van vorige week. En er kan nog heel veel beter, maar een jaar geleden had ik niet durven dromen dat ze ooit zo zou lopen. Ze is actief (achtereen voorbij afdruk van het voorbeen), horizontaal, en ze loopt voor de loodlijn. Dat was ooit; kop in de lucht, of met thiedeman compleet achter de LL. Er zullen er vast zijn die hier nog heel wat over te zeggen hebben, maar ik zie een relaxed paard, hard aan het werk, dat ontzettend haar best doet ondanks ze het heel moeilijk vind, maar vooral zie ik een fijn gezond beeld. (En daar ben ik stiekem super trots op natuurlijk haha)

Afbeelding