Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

De juiste volgorde bij jong paard?

 

Ik heb een heel fijn jong paard. Hij is braaf en wil graag werken.
Laat ik vooropstellen dat ik inmiddels hele fijne instructie heb. Voorheen had ik een instructrice die ook een jong paard graag laag en rond wilde hebben lopen. Daar ben ik even in meegegaan, maar al snel werd duidelijk dat hij op de voorhand ging duiken (logisch ook) en de balans nog niet had om voorwaarts neerwaarts te lopen. Enfin. Nu loop ik dus tegen de volgende zaken aan:

Paard is 4 en zoals gezegd heel braaf.
Stuur zit erop, rem meestal ook. Ik probeer veel figuren met hem te rijden. Er zijn hierbij in de loop van het rijden een aantal zaken die niet helemaal goed gaan:
1. Paard duikt op de voorhand en gaat in mijn handen hangen. Logisch gevolg van de manier van rijden. Dit proberen we op te lossen door een ophouding met de handen omhoog (upje), been erbij en tempo wisselingen te rijden. Ik wil zelf ontspannen rijden en los laten van voren, maar soms gaat hij echt enorm hangen. Dat is best wel eens lastig.
2. Ik rijd veel tempowisselingen. Stap-draf, tempowisselingen in draf, dus naar voren en terug of gewoon arbeidstempo en terug. Geen verzameling, maar wel even wat terugkomen. Hij vindt dit moeilijk en gaat na verloop van tijd steeds meer zelf denken: zelf aandraven als ik ga stappen, maar belangrijker nog: onder me uitdraven en hangen in de hand. Als ik niets doe, galoppeert hij rustig aan in al zijn enthousiasme.

Aanleuning en tempo staan natuurlijk in een verband met elkaar. Maar wat los je als eerste op? Het kan best wel eens verwarrend zijn voor een 4 jarige denk ik, om de rem te onderscheiden van een ophouding omhoog wanneer hij duikt. Zijn hier wat tips voor?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 14:48 



 

Ik denk eigenlijk dat je teveel van hem vraagt, zeker als je aangeeft dat je paard tijdens de les/het rijden steeds zwaarder op de hand wordt en steeds meer onder je uit probeert te draven/galopperen. Dat geeft aan dat de belasting hem niet klopt, waarschijnlijk zowel geestelijk als lichamelijk.

Met zo'n jong paard zou ik het gewoon heel simpel houden: heb je stuur en rem, dan gewoon het bos in gaan en lange stukken rechtdoor in jouw basistempo. Heb je geen bos, dan dat doen in de bak. Laat hem eerst ervaren worden in jouw gewicht dragen in alle gangen en daar ontspanning in vinden en ga dan pas eisen dat hij in die ontspanning ook nog eens allemaal houdingen/oefeningen gaat doen zonder uit die ontspanning te vallen. Dat is echt een hele klus voor een jong dier.

Misschien ook wel goed als nieuw perspectief: de meeste ruiters klagen bij paarden die gaan hangen dat dat zo vervelend is want het is zo zwaar voor je schouders en armen. Bedenk voor de grap eens dat het paard al dat gewicht dat voor ruiterarmen al te zwaar is via een metalen buisje op zijn tandvlees heeft liggen... Dus als een paard daarvoor 'kiest', dan is hij zijn vrije keuze eigenlijk al ver voorbij, want niemand doet dat voor zijn lol.

Dus het bos in, het paard zijn eigen houding laten vinden, stoppen met micromanagen en zijn houding bekritiseren via teugels en oefeningen en het daarmee nog moeilijker maken om echte ontspanning te vinden, en als je niet het bos in kunt dan gewoon op die manier simpel en kort in de bak rijden, niet meer dan 20 minuten per keer, net zolang tot je paard jouw hand weer durft te vertrouwen en lichamelijk sterk genoeg is om zijn mond heel te houden.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-05-19 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 14:54 



 
Profiel   

Voorwaarts, loslaten aan de voorkant en hou de training kort en simpel (het is immers nog een jong paard). Ook de oefening halt-draf-halt-draf vlot achter elkaar rijden kan helpen (mits hij hier al klaar voor is), op deze manier maak je hem sterker van achter en rij je hem naar het bit toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 14:57 



 
Profiel   

Ik vind veel druk (hangen) op willen lossen met nog meer druk (ophouding) niet logisch. Los het hangen op met je been en bedenk dat wanneer het alleen maar erger wordt je paard er misschien al meer dan genoeg training op heeft zitten die dag.

Meedenken en al harder gaan voordat jij het wil is niet wenselijk, maar wel een goed teken. Het paard moet immers drang naar voren hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 15:00 



 
Profiel   

Ik zou stoppen op de grens dat die erg gaat hangen, is gewoon vermoeidheid en kracht gebrek. Dan train je gewoon weg te lang.

Of een andere oplossing is geef hem even pauze, door even met lange teugel te stappen of zelf even een stukje mee te wandelen. Dit werkte wonderen voor het jonge spul die ik heb door gereden.

Maar als de koek op is dan is die op en zelf ben ik voorstander voor stoppen voor die echt vermoeid is. Op dat punt leert die toch niet meer bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 15:45 



 
Profiel   

Ik zeg altijd..als je paard hangt dan geef je hem dus iets om "op" te hangen. Ik zou geen ophouding maken, maar gewoon je hand even naar voren doen en weer terug als hij wilt gaan hangen. Ook geen been geven, dat is nog te vroeg. Dat hangen doet ie omdat ie nog niet op zijn eigen benen loopt. Gewoon in 1 tempo houden, voltes rijden en pas als hij daar in balans kan lopen zonder dat hij gewicht in je hand wilt gooien kun je een stapje verder gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 16:18 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik zeg altijd..als je paard hangt dan geef je hem dus iets om "op" te hangen. Ik zou geen ophouding maken, maar gewoon je hand even naar voren doen en weer terug als hij wilt gaan hangen. Ook geen been geven, dat is nog te vroeg. Dat hangen doet ie omdat ie nog niet op zijn eigen benen loopt. Gewoon in 1 tempo houden, voltes rijden en pas als hij daar in balans kan lopen zonder dat hij gewicht in je hand wilt gooien kun je een stapje verder gaan.


Dit...

Hangen is geen nageeflijkheid. Je moet geen enkele gelegenheid bieden om zwaar te worden op je hand. Dus zelf loslaten en daarna eerst op contact rijden in een simpele stap/draf/galop. Is het contact fijn dan geeft je paard vanzelf beter na.

Is hij erg loperig en energierijk kan je eerst even wat longeren. En bekijk ook je voer even. Als je gaat rijden wat strikter zijn over het tempo. Jij bepaalt. Maar let op dat je niet blijft remmen, bied altijd voorwaartse oplossingen. En ga niet te lang trutten met lage tempos. Beter zelf wat gas bijgeven dan steeds op de rem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 16:43 



 
Profiel   

miss eerst aan de hand oefenen met balans en leren op eigen benen te lopen, ik zou niet heel veel verschillend oefeningen achter elkaar doen. meer wat elisa2 zegt: rustig eerst leren op eigen benen (niet meer hangen) te lopen op de hoefslag (recht), binnenhoefslag en op volte. als ze echt heel erg hangen (deed mijn paard ook vroeger), juist niet meer voorwaarts rijden (want dan gaan ze nog harder op de voorhand), maar terugrijden vanuit draf naar stap. of vanuit stap naar halt. ik zou op de grond achterwaarts aanleren en dat onder het zadel ook doen. dan leer je hem dat hij ook gewicht op zijn achterhand kan overnemen. en dan rustig weer vw. net zo vaak oefenen van halt, aw naar voren in stap zonder dat hij eerst zijn hele voorkant naar voren gooit met vw gaan, maar vanuit achterbeen naar voren stappen. elke keer als je voelt dat hij voorover gaat hangen, terugschakelen. en niet vanuit je hand, maar vanuit je zit. niet trekken aan de voorkant en geef hem idd niks om op te hangen. contact teugeltje, meer niet vragen. als hij meer balans krijgt en meer op achterbeen komt, komt de impuls en voorwaarts zijn vanzelf meer. maar dan niet hangend op de hand maar zelf gedragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 17:04 



 
Profiel   

Ik ben het met Elisa2 eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-19 14:05 



 
Profiel   

Ik rijd persoonlijk mijn (halve) ophoudingen zonder iets met de teugels te doen.
Ik 'verzamel' mijzelf iets extra en het doel is dat mijn jonkie stopt/ 'in tempo terugkomt' op de achterhand. (De eerste oefening die ik rijd met een jonkie: stoppen op mijn zit en gewicht op de achterhand.)(Wat mij betreft een verzamelende oefening, "das Skala" is een wenteltrap en jonkies ""moeten"" alle 6 aspecten "direct" leren van mij.... ;) )

Dit voorkomt de dilemma's van 'paard hangt al en dan doe je ook nog iets met je teugels' (mij is geleerd: "alles wat paard vastpakt laat je als ruiter los", liefst binnen de seconde. Moeilijk!! :o )
En het dilemma dat je dier de teugels ziet als rem, en dan wil je tijdens de halve ophouding ook nog eens dat-ie zich gaat verzamelen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-19 21:49 



 
Profiel   

Hoe doet je jonge paard het vanaf de grond? Ik bedoel dus aan de lijnen? Lekker onbelast aan het werk? En dan liefst op een goede kaptoom. Of doe je dat niet? Dat is nl een fijne manier om een jong paard op te leiden en je ziet zelf wat het paard doet, hoe het lichaam wordt gebruikt. Kan heel verhelderend zijn. En het dier is nog jong zat om mee te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-19 22:31 



 
Profiel   

zelf ben ik momenteel ook bezig met mijn 4 jarige, zei is ondertussen B klaar en zijn langzaam aan het spelen met opzij voor de kuit.
Het aller belangrijkste is dat je ze de kans niet aanbied. Vaak gaan ze hangen uit vermoeidheid. Zorg dus dat je dit voor bent. Rijd bijvoorbeeld een minuut of 5 a 6 en ga daarna eerst weer een aantal rondes stappen met een lange teugel. hij moet het leuk blijven vinden en dus ook vol kunnen houden.
Daarnaast geef hem niet de kans om te gaan hangen. Als je maar voelt dat hij ook maar 1mm meer gaat vraagt dan daarvoor geef iets teugel en blijf erbij met je been, dus niet afsteken. Met iets teugel geven bedoel ik niet helemaal los, maar net even de spanning eraf. Overgangen rijden wil ook helpen, maar helpt niet meer als ze al hangt!

Hoop dat je er wat mee kan:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 17:20 



 
Profiel   

xyzutu2 schreef
Ik denk eigenlijk dat je teveel van hem vraagt, zeker als je aangeeft dat je paard tijdens de les/het rijden steeds zwaarder op de hand wordt en steeds meer onder je uit probeert te draven/galopperen. Dat geeft aan dat de belasting hem niet klopt, waarschijnlijk zowel geestelijk als lichamelijk.

Met zo'n jong paard zou ik het gewoon heel simpel houden: heb je stuur en rem, dan gewoon het bos in gaan en lange stukken rechtdoor in jouw basistempo. Heb je geen bos, dan dat doen in de bak. Laat hem eerst ervaren worden in jouw gewicht dragen in alle gangen en daar ontspanning in vinden en ga dan pas eisen dat hij in die ontspanning ook nog eens allemaal houdingen/oefeningen gaat doen zonder uit die ontspanning te vallen. Dat is echt een hele klus voor een jong dier.

Misschien ook wel goed als nieuw perspectief: de meeste ruiters klagen bij paarden die gaan hangen dat dat zo vervelend is want het is zo zwaar voor je schouders en armen. Bedenk voor de grap eens dat het paard al dat gewicht dat voor ruiterarmen al te zwaar is via een metalen buisje op zijn tandvlees heeft liggen... Dus als een paard daarvoor 'kiest', dan is hij zijn vrije keuze eigenlijk al ver voorbij, want niemand doet dat voor zijn lol.

Dus het bos in, het paard zijn eigen houding laten vinden, stoppen met micromanagen en zijn houding bekritiseren via teugels en oefeningen en het daarmee nog moeilijker maken om echte ontspanning te vinden, en als je niet het bos in kunt dan gewoon op die manier simpel en kort in de bak rijden, niet meer dan 20 minuten per keer, net zolang tot je paard jouw hand weer durft te vertrouwen en lichamelijk sterk genoeg is om zijn mond heel te houden.

Fijn uitgelegd! Niks aan toe te voegen :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 21:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen