Welke oefeningen voor meer sprong

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lollypop1
Berichten: 9
Geregistreerd: 16-02-19

Welke oefeningen voor meer sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 18:19

Hoi allemaal,

De laatste tijd krijg ik steeds vaker op mijn protocol te staan 'meer sprong' ,'meer bergopwaarts',...
Nu zijn ik en mijn trainer daar heel hard op aan het werken door heel veel te schakelen in galop en te zorgen dat hij blijft springen in galop. Maar ik merk dat dit niet genoeg helpt en dat hij vaak zijn achterhand naar binnen zet als hij het moeilijk vind. Ik ben van plan om in de vakantie wat galoptraining op een heuvel bij ons in de buurt. Maar wat voor oefeningen zou ik in de bak kunnen doen zodat hij meer sprong krijgt en meer rechtgericht is.
Uiteraard overleg ik dit ook met mijn trainer maar ik hoor ook graag jullie mening.
De pony ken alle oefeningen tot en met Z2 dus dat is ook geen probleem.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:21

Cavaletti en in-uitjes springen helpt heel fijn voor de galop. Hoeft niet de hoogte in, gewoon speels.

Naast het schakelen in de galop kun je ook schakelen in de gangen. En dan korte stukjes. Galop-draf-galop-stap-galop.

Schoudervoor rijden in de galop is ook een fijne. Eventueel een volte indraaien om sprong te behouden.

- schoudervoor
- volte
- schakelen naar voren in schoudervoor
- volte (gebruiken om extra terug te schakelen)
- schakelen naar voren in schoudervoor
- etc
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 09-06-19 18:29, in het totaal 4 keer bewerkt

R_Alexanderr
Berichten: 447
Geregistreerd: 17-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:24

Persoonlijk, vooral als een paard zijn achterhand naar binnen gooit, probeer ik er extra op te letten dat ik (bijna) schoudenbinnenwaarts rij maar wel zijn nek recht hou. Door het naar binnen brengen van de schouder, is het mogelijk om de achterhand door te laten komen. Veel overgangen tussen collectie en middengalop zullen ook erg helpen. Als extraatje, kun je ook grote arbeidspirouette gaan meenemen dat hij de schouder om de achterhand zet, dan blijft hij ook actiever in de achterhand. Ik vind zelf dat eenvoudige wissels ook goed helpen, zolang je niet te veel er tussen door stapt. Maar dit is allemaal theoretisch, ik heb je pony natuurlijk niet geien en kan dus niets met zekerheid zeggen.

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Welke oefeningen voor meer sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:38

Eerst naar voren. Sprong halen. Zodra de kwaliteit van je galop verslechtert moet je in je training al acuut iedere oefening die je doet afbreken en naar voren. Immers de takt staat hoog in het scala. Zodra je galop minder van kwaliteit wordt omdat je moet verzamelen of een oefening moet uitvoeren, ben je verkeerd bezig en stop je er dus mee. Dat kan ook maar twee sprongen zijn in het geval van bijv pirouettes. Raak je sprong of balans kwijt ga je er naar voren wat uit en zodra de balans en sprong hersteld is draai je weer door.
Kont naar binnen is trouwens wel heel heftig, dan zit het paard gewoon op de handrem zegmaar. Gas gas gas gas dus.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Welke oefeningen voor meer sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:54

Het probleem van de achterhand naar binnen gooien is erg bekend. Wat bij mij daarvoor weg geholpen heeft (en uberhaupt het verbeteren van de galop) was veel werken in contragalop. Daarin leerde hij dat hij zijn lijf wel recht (of zelfs met contrastelling) kon houden als het moeilijker werd.

Ik deed zo tijdens mijn lessen vaak grote voltes of ruiten in contragalop en daarin veel schakelen, en af en toe een pasje naar buiten of binnen vragen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Welke oefeningen voor meer sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:37

Ik verplaats dit topic even naar rijtechnische vragen (RT-V) :-)

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Welke oefeningen voor meer sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:46

Precies wat Dorine zegt, voorwaarts. Takt is superbelangrijk! Je hebt niets aan terugrijden en oefeningen rijden als je takt en sprong mist. Contragalop is ook een goede tip, en dan vooral schakelen. Echt voorwaarts en weer terug. In contra kun je ze idd makkelijker recht houden. Tot slot: neem de tijd... Meer bergop kost kracht en meer kracht kost tijd. Komt wel!

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Welke oefeningen voor meer sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 05:39

Ik heb aanvullende tips voor tussen je oren schouders en schoft naar je toe (omhoog) En meer paard voor je minder paard achter je! Probeer dit voor jezelf te visualiseren!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Welke oefeningen voor meer sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 06:34

Goede tips al gegeven!
Als je schoudervoor galopperen lastig vindt. Begin dan eens met galopperen met stelling naar buiten en met veel contragalop.

Door het veranderen van je buiging krijg je meer controle over de schouder en gaat schoudervoor later ook makkelijker.

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Re: Welke oefeningen voor meer sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 07:24

Negen van de tien keer als een paard met te weinig sprong galoppeert denkt de ruiter te veel terug. De tip van Dorine sluit ik me dan ook volledig bij aan, eventueel met contragalop wat het makkelijker kan maken om het paard recht te houden.

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Welke oefeningen voor meer sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 23:32

Contragalop als manier om recht te richten ben ik het ook wel mee eens maar alleen als dat haalbaar is wb de sprong. Als je te hard moet om de sprong te kunnen behouden dondert je paard uit elkaar en is de oefening niet meer nuttig.
Contrastelling vind ik sowieso een hele goede. Kont naar binnen = acuut contrastelling vragen en over de schouder naar binnen laten vallen en uiteraard GAS

JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 17:18

Edit: laptop deed gek
Laatst bijgewerkt door JudithGigi op 14-06-19 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 17:19

Ik heb bij mijn merrie veel gewonnen door schoudervoor te galopperen, te schakelen, verlicht zitten en vooral haar goed aan mijn been te hebben.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 09:49

Lollypop1 schreef:
Hoi allemaal,

De laatste tijd krijg ik steeds vaker op mijn protocol te staan 'meer sprong' ,'meer bergopwaarts',...
Nu zijn ik en mijn trainer daar heel hard op aan het werken door heel veel te schakelen in galop en te zorgen dat hij blijft springen in galop. Maar ik merk dat dit niet genoeg helpt en dat hij vaak zijn achterhand naar binnen zet als hij het moeilijk vind.

Ja, zo doen paarden dat.
Volgende vraag: wat doen jullie (ruiter en instructeur) dan...?

Bedenk ook dat verzamelen (zowel berg op als sprongbehoud) zwaar werk is.
Dus wellicht gewoon "werken" aan spierconditie: 1 dag trainen 2 dagen hersteltraining.

Rechtrichten is in mijn woordenboek een basiskwestie: altijd doen. ("A leg at each corner" is even wennen maar ontspant een dier ook.)

En train ook de 'mind' van je paard: hij hoeft niet elke dag door bakken spierpijn heen, jij weet als zijn mens wanneer hij moe wordt en dan stop je.

Heuvels zijn prima trainingsdingen - ook in stap! (Goed spiergebruik in stap verbetert de galop ook!)

(Verder krijg je verzameling van correcte voltes en buiging, en "gas" vind ik maar raar, mijn dier is geen auto. Contra buiging lijkt me apart: op de linkerhand komt de kont naar binnen en vraag ik stelling rechts, dan ga je bijna haaks over de hoefslag.)

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 09:14

Janneke2 schreef:
Lollypop1 schreef:
Hoi allemaal,

De laatste tijd krijg ik steeds vaker op mijn protocol te staan 'meer sprong' ,'meer bergopwaarts',...
Nu zijn ik en mijn trainer daar heel hard op aan het werken door heel veel te schakelen in galop en te zorgen dat hij blijft springen in galop. Maar ik merk dat dit niet genoeg helpt en dat hij vaak zijn achterhand naar binnen zet als hij het moeilijk vind.

Ja, zo doen paarden dat.
Volgende vraag: wat doen jullie (ruiter en instructeur) dan...?

Bedenk ook dat verzamelen (zowel berg op als sprongbehoud) zwaar werk is.
Dus wellicht gewoon "werken" aan spierconditie: 1 dag trainen 2 dagen hersteltraining.

Rechtrichten is in mijn woordenboek een basiskwestie: altijd doen. ("A leg at each corner" is even wennen maar ontspant een dier ook.)

En train ook de 'mind' van je paard: hij hoeft niet elke dag door bakken spierpijn heen, jij weet als zijn mens wanneer hij moe wordt en dan stop je.

Heuvels zijn prima trainingsdingen - ook in stap! (Goed spiergebruik in stap verbetert de galop ook!)

(Verder krijg je verzameling van correcte voltes en buiging, en "gas" vind ik maar raar, mijn dier is geen auto. Contra buiging lijkt me apart: op de linkerhand komt de kont naar binnen en vraag ik stelling rechts, dan ga je bijna haaks over de hoefslag.)

Over dat laatste moet je dan misschien maar een paar lesjes nemen als je dat tegenkomt. Dat is echt de basis basis basis van rechtrichten.
En gas is ook niet raar, het topic gaat over sprongverlies namelijk

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 14:39

Dorine92 schreef:
Janneke2 schreef:

(Verder krijg je verzameling van correcte voltes en buiging, en "gas" vind ik maar raar, mijn dier is geen auto. Contra buiging lijkt me apart: op de linkerhand komt de kont naar binnen en vraag ik stelling rechts, dan ga je bijna haaks over de hoefslag.)

Over dat laatste moet je dan misschien maar een paar lesjes nemen als je dat tegenkomt. Dat is echt de basis basis basis van rechtrichten.
En gas is ook niet raar, het topic gaat over sprongverlies namelijk
[/quote]

Basis van rechtrichten - ik heb geleerd: 'zet de voorhand voor de achterhand'.
Dus op de linkerhand komt de kont naar binnen: symptoombestrijding is dan voorhand naar links/ schoudervoor ipv stelling rechts.
(Verplaatsen van hoofd, hals en schouders/voorste deel romp.)

(De echte remedie: datgene vinden wat het dier het moeilijk doet vinden... Een gezegde in de familie Klimke luidt dat veel dressuurpaarden botweg kracht tekort komen. Rainer en Ingrid hebben hun sporen verdiend in military/ eventing.)
(En mag het een onsje minder met 'maar eens een paar lesjes nemen'?)

Uiteraard zijn er verschillende scholen - hoe precies zie jij de oplossing 'kont in linkergalop naar binnen en dan stelling rechts'?

En "gas": omdat een paard geen motor heeft zoals een auto vind ik het een rare uitdrukking.
En veel mensen interpreteren het als snelheid en paard op de voorhand (wat bij een auto terecht is).
De combinatie 'energie/ activiteit/ voorwaarts' als een logische oplossing bij sprongverlies snap ik.

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 19:28

Janneke2 schreef:
Basis van rechtrichten - ik heb geleerd: 'zet de voorhand voor de achterhand'.
Dus op de linkerhand komt de kont naar binnen: symptoombestrijding is dan voorhand naar links/ schoudervoor ipv stelling rechts.
(Verplaatsen van hoofd, hals en schouders/voorste deel romp.)

(De echte remedie: datgene vinden wat het dier het moeilijk doet vinden... Een gezegde in de familie Klimke luidt dat veel dressuurpaarden botweg kracht tekort komen. Rainer en Ingrid hebben hun sporen verdiend in military/ eventing.)
(En mag het een onsje minder met 'maar eens een paar lesjes nemen'?)

Uiteraard zijn er verschillende scholen - hoe precies zie jij de oplossing 'kont in linkergalop naar binnen en dan stelling rechts'?

En "gas": omdat een paard geen motor heeft zoals een auto vind ik het een rare uitdrukking.
En veel mensen interpreteren het als snelheid en paard op de voorhand (wat bij een auto terecht is).
De combinatie 'energie/ activiteit/ voorwaarts' als een logische oplossing bij sprongverlies snap ik.

Bij stelling/buiging naar rechts komt de schouder naar links. Daar waar de achterhand al zat. Dus dan zet je toch de voorhand voor de achterhand of ben ik nou achterlijk?
Schoudervoor rijden is precies wat je zegt, symptoombestijding en niet een structurele oplossing. Want het paard loopt dan alsnog in de rechterschouder en dat wil je dus precies niet. Zodra je stopt met die schoudervoor (die hij dan toch al niet correct liep omdat hij uitbreekt over de schouder) klapt het paard weer dubbel namelijk.
Door rechter stelling/buiging te vragen komt het paard in de linkerschouder te lopen en komt de voorhand automatisch voor de achterhand. Schouders sturen in de allersimpelste vorm.
Als jouw paard haaks op de hoefslag gaat lopen als je contrastelling vraagt wanneer hij zn kont naar binnen gooit doe je echt iets niet goed hoor!

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:27

Citaat:
Bij stelling/buiging naar rechts komt de schouder naar links. Daar waar de achterhand al zat. Dus dan zet je toch de voorhand voor de achterhand (...)?

Bij stelling rechts blijven hals, schouders etc in principe waar ze zijn - maar het is een positie waarin veel manege- en recreatiepaarden galopperen.

Ga je buiging naar rechts vragen zet je niet de voorhand voor de achterhand, maar je gaat wel in tegen wat het dier doet, dus er kan iets goeds uit voortkomen.
Citaat:
Schoudervoor rijden is precies wat je zegt, symptoombestijding en niet een structurele oplossing.

Volgende vraag: wat is precies het probleem...?
Is het een slechte gewoonte, een te brave reactie op buitenbeen achter de singel (op de volte is dat idd buigen!!) - bij dat soort simpelere dingen is symptoombestrijding niet erg.
Gaat het om gebrek aan kracht, verlies van balans en coördinatie, het opspelen van een oude blessure etc heeft het zin om de oorzaak aan te pakken.

Citaat:
Want het paard loopt dan (in schoudervoor, J.) alsnog in de rechterschouder en dat wil je dus precies niet.

?
Graag een correcte schoudervoor, dus op het binnenachterbeen.
Niet 'duwen met linksachter', maar dragen (= geen horizontale balans) en niet het gewicht naar rechtsvoor gooien (= verlies verticale balans).

...of idd gewoon werken aan balans.
Citaat:
Door rechter stelling/buiging te vragen komt het paard in de linkerschouder te lopen en komt de voorhand automatisch voor de achterhand. Schouders sturen in de allersimpelste vorm.

Ik doe dit doorgaans anders, maar ik herken wel de logica: bij herstel van de verticale balans worden er veel dingen makkelijker.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Welke oefeningen voor meer sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 13:31

Eens met Janneke2, met een correcte manier van de voorhand voor de achterhand zetten bereik je het binnenachterbeen weer en kun je van achteren naar voren recht maken en een actievere galopsprong laten maken.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 14:12

Dan moet het paard daar wel aan toe zijn, dus sterk genoeg in dat binnenachterbeen.

Mijn idee is dat buitenstelling (en iets buiging) beter werkt om aan de moeilijke kant, dus de galop waarin het paard minder sprong heeft, het paard te helpen in zijn balans, waardoor hij gemakkelijker kan doorspringen. Plus goed impuls houden, en goed meezitten in de beweging - niet duwen, maar met je bekken de beweging volgen, benen losjes af laten hangen en in het ritme de sprong ondersteunen met een lichte beenhulp, je bovenlichaam bij elke sprong actief oprichten en je binnenheup wat meer omhoog laten komen in de sprong.

Schoudervoor is echt een stapje verder m.i.

Het zal ook per type paard verschillen wat de beste aanpak is. Voor een Fries (of in mijn geval: IJslander) ligt het weer anders dan voor een barok paard. Of een modern dressuurgefokt paard.