Zweep wisselen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BM_Stables
Berichten: 91
Geregistreerd: 17-05-19
Woonplaats: Gelderland

Zweep wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 14:42

Hoi, ik rij sinds kort weer op een manege, maar daar moet ik heel de tijd met hand veranderen mijn zweep naar binnen overpakken. Ik doe dit bij mijn verzorgpony echt nooit waardoor ik er ook nooit aan denk. Krijg dan natuurlijk weer een geïrriteerde instructeur over me heen -,-
Heeft iemand tips hoe ik mijn zweep op een veilige manier kan over pakken zonder dat het paard waar ik dan op zit schrikt? Bij mijn verzorgpony probeer ik mezelf dit ook aan te wennen maar het is echt heel lastig (vooral met een dressuurzweep, met een springzweep van 65cm is het natuurlijk makkelijker heb ik al ondervonden)

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Zweep wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:45

Teugels in 1 hand, hand met de zweep langs de hals omhoog en langs de hals weer naar beneden laten glijden.
Als ze zachte druk voelen ipv plotseling de zweep dan is er niets aan de hand. Beter dus constant rustig contact met de zweep wisselen dan 'botsen' .

Heb je de zweep nodig? Anders lekker aan de kant laten, hoeft je je daar ook niet druk om te maken.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Zweep wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:03

Inderdaad, je teugels in 1 hand en dan met je binnenhand je zweep overpakken. Daar hoeft je pony niet van te schrikken. Als het moeilijk gaat en je zweep blijft hangen, denk ik dat je zweep te lang is!

xmarritw

Berichten: 457
Geregistreerd: 22-04-19
Woonplaats: Groningen

Re: Zweep wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:06

Denk dat je vooral moet oefenen en als je de mogelijkheid hebt steeds met een andere lengte zweep. Ik rij zelf met een zweep van 1,10 m en heb geen moeite met over pakken omdat ik het nu al zovaak heb gedaan .

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Re: Zweep wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:12

Als je rustige gecontroleerde bewegingen maakt, zal je paard er niet van schrikken.
Meestal schuif ik de zweep eerst omhoog, overpakken met je binnenhand en weer langzaam naar beneden laten glijden. Ik vind het moeilijk om uit te leggen, aangezien het zo'n automatisme geworden is.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Zweep wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:22