Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 10:13

Hoi bokkers,

Mijn instructrice heeft haar 'eigen' methode om een paard rond te rijden. Nu ben ik zelf nog zoekende wat betreft mijn mening in dit onderwerp, en ik kan me zowel in haar methode vinden, als in andere. Nu ben ik heel benieuwd of jullie haar methode onder 'zagen' scharen. In dit topic wil ik niet ingaan op de techniek van het rond rijden, want daar hebben we gelukkig al veel topics over! Wel ben ik benieuwd wat in jullie ogen de definitie van 'zagen' is, en of jullie deze methode ook zo zouden noemen.

De methode:
Houd de buitenhand met een constante, duidelijke druk eraan. Vraag met de binnenhand je paard los door kneepjes, waarna je wacht tot er een reactie komt. Intussen voer je zowel links (constante druk) als rechts (kneepjes) de druk op, totdat het paard zakt en de ruiter de druk afvoert.

Nogmaals: deze vraag gaat niet over hoe je een paard rond rijdt o.i.d.
Ik ben benieuwd!

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:20

Deze methode kan iig wel snel leiden tot zagen ... En of ze naast deze teugelhulpen ook wat doet met de andere hulpen...
Denk dat namelijk dit staat of valt bij goede reacties en uitvoering van been- en zithulpen...


Ik ben trouwens helemaal geen fan van instructeurs die eigen methodes uitvinden....er wordt al heel lang paard gereden en dat je dan bedenkt dat je in een mensenleven het wiel opnieuw kan uitvinden lijkt me beetje overschatting.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:35

Ik vind dit wel zagen ja. Ik doe liever (afhankelijk van waar het paard beter op reageert) met twee teugels een ophouding maken waarbij hij ook iets terug op de achterhand komt, of bij een wat stugger paard wat stuurwerk waarbij je dus geen teugelhulpen geeft gericht op het “rond rijden” maar puur op het sturen van de lijn die je wilt rijden. Op de stuurhulp en remhulp kan een paard ook gaan nageven.
Kort gezegd zeg ik altijd: trekken en zagen mag niet, sturen en remmen mag wél, maar sturen heeft altijd een richtingverandering tot gevolg (of stelling wanneer je tegenstuurt met je andere teugel). En remmen heeft altijd een (evt heel minimale) tempoverlaging tot gevolg. Zodra je druk of kneepjes geeft op twee teugels waarbij het paard niet terugkomt in tempo (en ZOLANG JE DE HULP BLIJFT GEVEN, MEER EN MEER BLIJFT TERUGKOMEN IN TEMPO) ben je aan het druk geven om te kop in de krul te trekken en dat is dus trekken en dat is fout. Zodra je druk of kneepjes geeft op 1 teugel waarbij het niet de bedoeling is om van richting te veranderen of stelling te vragen, is het zagen.
Het nageven is dus een BIJKOMEND effect van je hulp, en niet het DOEL van je hulp.
(indirect natuurlijk wel want figuren en overgangen rijden zijn bedoeld om het paard fijner te krijgen)
Dus ja wat je instructrice doet is zagen en puur gericht op “kop in de krul”. Fout dus

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:39

Of het zagen is, weet ik niet zeker.
Wel zie ik het niet als correct nageven. Imo is nageven namelijk een vorm van GEVEN, niet net zo lang druk op de teugels zetten tot het paard uitwegen gaat zoeken en 'beloond wordt' door z'n hoofd naar beneden te doen. Naar mijn mening komt het paard, wanneer het correct loopt, 'vanzelf' naar je hand toe. Correct betekent dan voldoende actief, maar ook redelijk recht op de schouders.
Vraag me eigenlijk ook af hoe je je paard op deze manier fijn licht in de handkrijgt.
Eens met bovenstaande dus. Remmen en sturen mag, doe je iets voor een andere reden met je teugels dan is dat, naar mijn mening, niet goed.

Edit: Het is ook maar hoe je zagen ziet. Als jouw definitie is heel hard heen en weer trekken aan de teugels, dan nee. Is jouw definitie: dingen doen met de teugels die niet horen, zodat het hoofd in de krul komt, dan ja, dit is zagen.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:49

Je rijd je paard rond door van achter naar voor te rijden , aan de been en zit hulpen te zetten en recht te richten . Niet door druk of kneepjes <<) maar dat is mijn mening .

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:50

Dit is geen correcte methode en zagen, ik zou een andere instructie zoeken. Dorine92 geeft een goede uitleg.

Op mijn paarden zou je in elk geval niet zo mogen rijden.
Laatst bijgewerkt door Chiren op 23-06-19 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:52

Als ze van achter naar voor zijn zakken ze vanzelf. Ik ben nu opzoek naar een paard en merk dat ik nog geeneen paard ben tegengekomen die op het been zakt. Allemaal worden ze aan de voorkant er door gevraagd. Gelukkig heb je ze vaak binnen korte tijd er wel door als ze een beetje voor het been te krijgen zijn.

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 11:56

Bedankt voor de reacties! Kan me er zeker in vinden.

Dorine92, wat jij zegt houdt dus in dat je een paard in principe ook los kan krijgen en over de rug kan laten rijden door het gebruiken van (ongeveer) dezelfde (teugel)hulpen als mijn instructrice, maar dan met een andere reactie op het oog: sturen en remmen, in plaats van een paard laag krijgen. Dat zou betekenen dat ik ongeveer dezelfde technieken zou kunnen gebruiken om mijn paard los te krijgen, maar die dan meer in zou moeten zetten in figuren e.d. zodat ze haar hele lijf gebruikt en wie weet ook wel gaat zakken. Maar haar daarin dus niet met één teugel tegenhouden.
Het is wat krom geformuleerd, maar ben je het hier mee eens, Dorine, n.a.v. je reactie?

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 11:59

@Evelijn, ik bedoel niet dat dit een zelfbedachte methode is van mijn instructrice, maar dat dit háár manier van werken is. Er zijn denk ik veel anderen die dezelfde methode gebruiken. ;)

Wat ik overigens wel merk is dat mijn paard na een paar minuten 'loswerken' op deze manier veel en veel lichter in de hand is en haar rug beter en anders gebruikt. Vervolgens heeft ze veel subtielere aanwijzingen nodig en zoekt ze mijn hand op. Voordat ik met deze manier van losrijden werkte was het rijden een stuk minder fijn.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 12:38

D_M_L schreef:
Hoi bokkers,

Mijn instructrice heeft haar 'eigen' methode om een paard rond te rijden. Nu ben ik zelf nog zoekende wat betreft mijn mening in dit onderwerp, en ik kan me zowel in haar methode vinden, als in andere. Nu ben ik heel benieuwd of jullie haar methode onder 'zagen' scharen. In dit topic wil ik niet ingaan op de techniek van het rond rijden, want daar hebben we gelukkig al veel topics over! Wel ben ik benieuwd wat in jullie ogen de definitie van 'zagen' is, en of jullie deze methode ook zo zouden noemen.

De methode:
Houd de buitenhand met een constante, duidelijke druk eraan. Vraag met de binnenhand je paard los door kneepjes, waarna je wacht tot er een reactie komt. Intussen voer je zowel links (constante druk) als rechts (kneepjes) de druk op, totdat het paard zakt en de ruiter de druk afvoert.

Nogmaals: deze vraag gaat niet over hoe je een paard rond rijdt o.i.d.
Ik ben benieuwd!


Dit valt bij mij onder zagen.. Daarnaast vind ik niet dat je continue druk op 1 teugel moet houden. Dan kan je je paard nooit recht stellen. Tuurlijk je hebt contact nodig, maar liever met beiden teugels. En het is ook wat je onder contact verstaat.. Mijn paard heeft maar weinig nodig, heb bijna niets in Mn hand.

O ja het hangt ook van je had houding af. Als je ze laag zet op je knieeen wordt t echt zagen.. Terwijl in mijn op tiek nagevelijheid ook een loslating is van de rust en ontspanning. Dat kan niet als je je handen vast zet.
Laatst bijgewerkt door Gizeppie op 23-06-19 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90
Berichten: 32280
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 12:40

TS, ik denk dat je het antwoord gaat vinden als je weet wat correct nageven en over de rug lopen betekent (samen met op 4 benen, horizontale balans etc.). Succes. :)

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 12:54

Het is geen nieuwe methode. Wordt al jaren gedaan. Wel grappig dat ze denkt het wiel te hebben uitgevonden.
Is het correct? Nee.
Want wat je eigenlijk doet is er voor zorgen dat je het paard irriteert tot het toegeeft aan de druk en irritatie in de mond. Niet wenselijk.
Rijd je correct je paard aan de teugel, dan is al dat gefrunnik niet nodig en zakt het paard vanzelf.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 16:46

Waar ik als ik deze manier zo lees vooral bang voor zou zijn is dat paard eigenlijk achter de teugel komt en juist de ruiterhand gaat ontwijken. Dat voelt voor veel ruiters wel prettig... lekker licht en leuk zo’n nep boogje en afgeknikt bij de derde halswervel... en ja dat wordt nog door veel instructeurs als mooi gezien en ook door juryleden nog wel beloond maar het is niet correct en lichaamsgebruik is niet optimaal.

Ben nog steeds wel benieuwd of dit de enige hulpen zijn die volgens je instructrice tot nageeflijkheid leiden

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 18:28

D_M_L schreef:
Bedankt voor de reacties! Kan me er zeker in vinden.

Dorine92, wat jij zegt houdt dus in dat je een paard in principe ook los kan krijgen en over de rug kan laten rijden door het gebruiken van (ongeveer) dezelfde (teugel)hulpen als mijn instructrice, maar dan met een andere reactie op het oog: sturen en remmen, in plaats van een paard laag krijgen. Dat zou betekenen dat ik ongeveer dezelfde technieken zou kunnen gebruiken om mijn paard los te krijgen, maar die dan meer in zou moeten zetten in figuren e.d. zodat ze haar hele lijf gebruikt en wie weet ook wel gaat zakken. Maar haar daarin dus niet met één teugel tegenhouden.
Het is wat krom geformuleerd, maar ben je het hier mee eens, Dorine, n.a.v. je reactie?

Nee niet mee eens want je instructrice wil dat je druk zet zonder dat het paard daarop terug komt in tempo. Dat is trekken. En als je stuurt moet je wel meegeven met de buitenteugel anders trek je met je binnenhand aan je buitenhand via de mond van je paard.
Kneepjes geven heeft al helemaal geen functie, dat is alleen maar plukken aan het bit.
Je moet gewoon gaan sturen en overgangen rijden en bij gewenste reactie (=paard geeft na) geef je even helemaal mee en als je daarna verder gaat met sturen zal dat zachter en lekkerder sturen dan eerst. Zodra hij weer minder wordt ga jij weer gericht sturen of (contra)stelling vragen om weer die gewenste reactie uit te lokken en als hij weer gewenst reageert beloon je dat weer even door zelf weer na te geven. Hoe eerder je ingrijpt wanneer het paard weer minder fijn wordt, hoe makkelijker je hem fijn houdt. Dus al voordat het paard minder wordt ben je alweer met de stuurwerk bezig waardoor hij weer beter wordt. En uiteindelijk ben je dus alleen maar “fictief” aan het sturen met hele kleine ophoudingen. Dat is dan geen figuren sturen meer, maar schouders sturen. En dan ben je echt aan het rechtrichten. Maar dan zit je al op een best niveau

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 18:34

Deze methode wordt veel gebruikt idd en als een instructeur dit tegen mij zegt dan is het meteen klaar. Kneepjes geven, kneden, een spons uitknijpen het komt allemaal op hetzelfde neer. Je beweegt het bit tot het paard door heeft dat makkelijker is om zijn hoofd naar beneden te doen

Om antwoord op je vraag te geven vind ik zagen meer met twee handen persoonlijk. En dan om en om aan de teugel zitten

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 18:36

Iedere vorm van herhaaldelijk kneepjes geven om afbuiging te bevorderen is zagen. Dus ja, het is zagen.

Op het moment rijd ik niet, maar eerder reed ik het paard net zo lang zonder vragen totdat ik voelde dat zijn achterhand er goed was. Op dat moment sloot ik tot 3 seconden 1 of beide handen (dus druk houdend, niet afwisselend of opvoerend). Boog hij daarop af, werd hij beloond met lossen, boog hij daar niet op af, dan loste ik ook na 3 seconde en wist ik dat hij nog niet zo ver was en dat ik die achterhand nog beter op orde moest krijgen.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 18:44

Vergeet ook je benen niet he. Paard moet feitelijk nageven op het binnenbeen. Je stuurt wel met je binnenteugel maar het nageven doet hij op je binnenbeen.
Bij het schakelwerk ook. Het echte nageven doet het paard op het been geven na het terugrijden (en daarbij wat “motor” halen). Niet op het remmen van de teugels en zit

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:04

Dorine92 schreef:
Vergeet ook je benen niet he. Paard moet feitelijk nageven op het binnenbeen. Je stuurt wel met je binnenteugel maar het nageven doet hij op je binnenbeen.
Bij het schakelwerk ook. Het echte nageven doet het paard op het been geven na het terugrijden (en daarbij wat “motor” halen). Niet op het remmen van de teugels en zit


Helemaal met jou eens!!

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 21:14

Thanks voor de verdere uitleg :j
Ik vind het ook lastig allemaal; ben zelf ook nooit groot voorstander geweest van een paard door middel van de teugels laag te krijgen, maar ik gun mezelf de tijd om te kijken wat wel en niet werkt, en wat wel en niet juist is. Anders gaat het allemaal zo snel dat ik niet eens echt weet waar ik mee bezig ben, denk ik...

In ieder geval ben ik bang dat als ik mijn nog redelijk groene rijpaardje niet door middel van teugels naar beneden vraag, het héél lang zou duren voordat ze überhaupt gaat zakken. En waar ik dan bang voor ben is dat -als er zoveel tijd overheen gaat- het slecht is voor haar rug, als ze die maar niet kan ontspannen.

Want hoe kan ik dan -in makkelijke taal- haar wél juist rond rijden? Het gaat me niet om het plaatje; totaal niet. Zolang ik maar weet dat ik haar fijn en eerlijk kan rijden, zonder dat mijn ruitergewicht haar verkeerd belast. Zo zegt mijn instructrice dat ook: je kunt niet verwachten dat een groen paard als haar uit zichzelf zal gaan zakken. Dan zal jij haar eerst moeten laten zien hoe ze dat moet doen, en pas daarna zal ze het gaan begrijpen en kun je vanuit een licht contact verder.

Maar kun je het dan ook zo stellen dat je een paard alleen rond rijdt door activiteit, impuls, etc. en de enige taak van de teugels hierin is 'een lichte, begrenzende druk?' En kun je ook zeggen dat de hoofdhalshouding van het paard goed is -en hij dus over de rug loopt- als hij verticaal loopt, en niet voor of achter de loodlijn?
Laatst bijgewerkt door D_M_L op 23-06-19 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:30

D_M_L schreef:
Thanks voor de verdere uitleg :j
Ik vind het ook lastig allemaal; ben zelf ook nooit groot voorstander geweest van een paard door middel van de teugels laag te krijgen, maar ik gun mezelf de tijd om te kijken wat wel en niet werkt, en wat wel en niet juist is. Anders gaat het allemaal zo snel dat ik niet eens echt weet waar ik mee bezig ben, denk ik...

In ieder geval ben ik bang dat als ik mijn nog redelijk groene rijpaardje niet door middel van teugels naar beneden vraag, het héél lang zou duren voordat ze überhaupt gaat zakken. En waar ik dan bang voor ben is dat -als er zoveel tijd overheen gaat- het slecht is voor haar rug, als ze die maar niet kan ontspannen.

Want hoe kan ik dan -in makkelijke taal- haar wél juist rond rijden? Het gaat me niet om het plaatje; totaal niet. Zolang ik maar weet dat ik haar fijn en eerlijk kan rijden, zonder dat mijn ruitergewicht haar verkeerd belast. Zo zegt mijn instructrice dat ook: je kunt niet verwachten dat een groen paard als haar uit zichzelf zal gaan zakken. Dan zal jij haar eerst moeten laten zien hoe ze dat moet doen, en pas daarna zal ze het gaan begrijpen en kun je vanuit een licht contact verder.


Ik zou een andere instructeur zoeken.. iemand die je er wel bij kan begeleiden.. het is niet zo even uit de boekjes toe te passen. Dit moet je oefenen/time/paard sterker maken vanuit achter etc.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:38

"Rond rijden" - ik houd niet zo van het woord.

Doe mij maar echte nagefelijkheid.
Echte nagefelijkheid is "dürchlassigkeit tot en met het kaakgewricht".

Dus graag een dier dat ontspannen is, het lichaam goed gebruikt, aan de hulpen staat en noem het hele Skala maar op -
(...in mijn ogen is het Skala een wenteltrap: ook groentjes kunnen en horen alle traptreden te doen...)
en dan is twee gram druk op de buitenteugel plus een kneepje in de binnenteugel een goede vraag of het dier de kaak net wat losser kan laten.
("Net wat losser", een paard dat goed gereden wordt vanuit ontspanning, in balans, dat wat kan spelen met zijn zwaartepunt etc. is niet hard in de mond.)

Dus als antwoord op de vraag: het kan correct zijn.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 23-06-19 21:43, in het totaal 2 keer bewerkt

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:42

2 gram is wel erg overdreven, je teugels zijn al zwaarder dan dat. Ik houd altijd een ‘onsje’ aan als contact.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:47

Als je wil kijken of paard juist zijn rug gebruikt kan je beter niet kijken naar de hals of waar het hoofd zit.... maar hoe hij zijn achterbenen gebruikt, hoe zet hij deze onder zijn lijf. Een paard kan prima met zijn hals rond en zijn rug weggedrukt en zijn achterbenen in Tokyo...

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 00:26

Janneke2 schreef:
"Rond rijden" - ik houd niet zo van het woord.

Doe mij maar echte nagefelijkheid.
Echte nagefelijkheid is "dürchlassigkeit tot en met het kaakgewricht".

Dus graag een dier dat ontspannen is, het lichaam goed gebruikt, aan de hulpen staat en noem het hele Skala maar op -
(...in mijn ogen is het Skala een wenteltrap: ook groentjes kunnen en horen alle traptreden te doen...)
en dan is twee gram druk op de buitenteugel plus een kneepje in de binnenteugel een goede vraag of het dier de kaak net wat losser kan laten.
("Net wat losser", een paard dat goed gereden wordt vanuit ontspanning, in balans, dat wat kan spelen met zijn zwaartepunt etc. is niet hard in de mond.)

Dus als antwoord op de vraag: het kan correct zijn.


Mee eens. Het is echt niet uit den boze om een 'kneepje' te gebruiken. Paard moet ook in de kaak los zijn. Maar voordat je zo 'ver' bent moet je wel al een vorm van aanleuning hebben. Een actief paard met een goeie tact dat de hand accepteert/aanneemt.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 00:57

D_M_L schreef:
Thanks voor de verdere uitleg :j
Ik vind het ook lastig allemaal; ben zelf ook nooit groot voorstander geweest van een paard door middel van de teugels laag te krijgen, maar ik gun mezelf de tijd om te kijken wat wel en niet werkt, en wat wel en niet juist is. Anders gaat het allemaal zo snel dat ik niet eens echt weet waar ik mee bezig ben, denk ik...

In ieder geval ben ik bang dat als ik mijn nog redelijk groene rijpaardje niet door middel van teugels naar beneden vraag, het héél lang zou duren voordat ze überhaupt gaat zakken. En waar ik dan bang voor ben is dat -als er zoveel tijd overheen gaat- het slecht is voor haar rug, als ze die maar niet kan ontspannen.

Want hoe kan ik dan -in makkelijke taal- haar wél juist rond rijden? Het gaat me niet om het plaatje; totaal niet. Zolang ik maar weet dat ik haar fijn en eerlijk kan rijden, zonder dat mijn ruitergewicht haar verkeerd belast. Zo zegt mijn instructrice dat ook: je kunt niet verwachten dat een groen paard als haar uit zichzelf zal gaan zakken. Dan zal jij haar eerst moeten laten zien hoe ze dat moet doen, en pas daarna zal ze het gaan begrijpen en kun je vanuit een licht contact verder.

Maar kun je het dan ook zo stellen dat je een paard alleen rond rijdt door activiteit, impuls, etc. en de enige taak van de teugels hierin is 'een lichte, begrenzende druk?' En kun je ook zeggen dat de hoofdhalshouding van het paard goed is -en hij dus over de rug loopt- als hij verticaal loopt, en niet voor of achter de loodlijn?

Je kunt je paard natuurlijk ook aan de dubbele longe gaan trainen zodat je paard de juiste spieren blijft ontwikkelen en leert wat de gewenste manier van lopen is. Vanaf de grond zie je direct wat je doet en je hebt minder te maken met je eigen onbalans en traagheid die je kunt hebben als je op het paard zit