Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 07:01

De kneepjes zijn afgeleid van de ophouding. Je hebt een halve en een hele ophouding. Een halve ophouding is er om het paard het gewicht naar de achterhand te laten brengen. De hele ophouding zorgt ervoor dat het paard stopt met het gewicht terug geplaatst. De kneepjes zijn vooral een manier om het hoofd aan de voorkant te fixeren zonder de benodigde gewichtsverplaatsing. Het is niet alleen onlogisch, het is in veel gevallen ook schadelijk omdat het het paard dwingt de hals te buigen zonder de benodigde juiste aanspanning en ontspanning, het liften van de schoft en het ondertredende achterbeen.

http://www.klassiekpaardrijden.nl/157/h ... ingen.html Hier nog een leuk stuk.

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 07:19

Ik mis hier het belangrijkste van nageven: been been been.
Gewoon terug naar de basis: twee benen twee teugels waarbij je niet met je handen de druk op voert, die begrenzen alleen. Met je been maak je je paard actiever van achteren en van voren vang je op.
Als je van hieruit gaat rijden, veel figuren en overgangen/tempowisselingen vanuit je zit (dat wil niet zeggen dat je moet gaan doorzitten, dat doe je pas als je paard in het lichtrijden nageeft en ontspannen door zijn lichaam loopt) dan zul je zien dat je paard vanzelf gaat ontspannen en nageeft.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 09:21

Ga wat filmpjes kijken van Rien van der Schaft of 4 dimensions dressage.

Op deze manier rijden leidt eerder tot een vervelende associatie met het rijden voor je paard en blessures.
De instructrice is vast een aardig mens, maar niet goed dat ze je dit soort dingen leert.

De pest is dat erg veel instructeurs maar lopen te klooien met die handen.
Waar is dat toch allemaal misgegaan?

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 09:35

Ik heb ook een instructrice gehad die deze methode gebruikte. Al zou ik het willen, ik kon er niks mee. Ik ben zo gewend om twee benen en twee teugels te gebruiken dat ik scheef ging zitten omdat ik in die paar minuten zo gefixeerd was op de buitenteugel. Paard ging scheef lopen, het was gewoonweg niet mijn ding.

Daar komt bij dat ik van mening ben dat je met deze manier vastloopt in de hogere oefeningen. Daar ben je gewoon een rechtgericht paard nodig.

Ik ben dus zelf niet verder gegaan met deze methode en instructrice. Jammer, want verder vond ik haar wel fijn lesgeven.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 09:37

Ik denk dat je ergens koppelt dat 'rond rijden' direct betekent dat het paard goed ruggebruik toont, maar dat is dus niet zo.

Als je een paard zo nadrukkelijk in die houding vraagt, waarbij er dus geen losheid in de kaak is en het ook niet voortkomt uit de achterhand, dan wordt de nek vaak 'gewoon' afgebogen rond de 3e halswervel, de rug blijft dan wat hol en voor het paard is dat niet effectief zn lichaam goed gebruiken om een ruiter te dragen.

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 09:39

Ninx schreef:
De pest is dat erg veel instructeurs maar lopen te klooien met die handen.
Waar is dat toch allemaal misgegaan?


Ik denk voor een heel groot deel bij de wens van de klant om snelle vooruitgang te zien. Ik werd als instructeur echt gek van de klanten die maar aan het hoofd bleven klooien ondanks dat ik dat echt nooit heb gezegd en zelfs uitleg waarom je dat niet zou moeten doen. Maar dan horen ze iets van een stalgenoot en gaan ze toch weer klooien omdat wat ze bij mij doen er niet al binnen een paar lessen uitziet zoals ze voor ogen hadden. En die wedstrijd toch gereden moet worden volgende week oid. Ik kan me best voorstellen dat er instructeurs zijn die daar dan deels in meegaan. Het is wel hun brood...

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Re: Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 09:51

Als de uitleg van het "nageven" enkel over de teugelvoering gaat is hij per definitie al fout. Nageven doet een paard op je been.

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 09:59

R_oo_s schreef:
Je rijd je paard rond door van achter naar voor te rijden , aan de been en zit hulpen te zetten en recht te richten . Niet door druk of kneepjes <<) maar dat is mijn mening .


En welke teugelhulpen gebruik/geef je? Neem niet aan dat de teugel los hangt.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:03

Zo heb ik ook leren rijden, maar het voelde niet goed. Sinds 6 maanden heb ik een andere instructrice én een totaal ander paard. ( ik moest haar zelfs in stilstand in de krul trekken en dan pas weg stappen want ik had een dwars paard)

Ik zie nageven niet als doel maar als resultaat... Als ik ga rijden concentreer ik mij eerst op mijn zit en op mijzelf, hoe los ben ikzelf, hoe is mijn ademhaling dat soort dingen en laat de voorkant eerst helemaal los. Dan neem ik mijn teugels iets op, maar nog steeds lang en concentreer ik mij op mijn been. ze moet goed aan mijn been zijn en op mijn zit kan ik haar dan sturen. Dan begint ze 9 van de 10 keer vanzelf te zakken en dan pas neem ik mijn teugels op maat en laat ik haar naar mijn hand toe komen.

Kneepjes geef ik bijna nooit, soms heeft ze de neiging om heel strak te worden in de hoeken, dan geef ik wel een eens een kneepje aan de buitenteugel om haar erop te attenderen. Soms loopt ze er echt tegen aan, dan geef ik wel eens een paar keer een heel zacht kneepje aan de binnenteugel, zo van hé hier moet je naar toe. Maar lukt het dan niet, dan laat ik het gaan ...

Als zij en/of ik niet lekker in ons vel zitten, dan loopt ze ook wel eens helemaal niet 'goed'... maar wat is niet goed? Liever een paard dat niet in de krul loopt omdat we onszelf allebei in de weg zitten dan een paard wat gedwongen in de krul loopt omdat het zo mooi oogt...

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:07

Caira schreef:
De kneepjes zijn afgeleid van de ophouding. Je hebt een halve en een hele ophouding. Een halve ophouding is er om het paard het gewicht naar de achterhand te laten brengen. De hele ophouding zorgt ervoor dat het paard stopt met het gewicht terug geplaatst.


Of zoek hier op bokt bij Airnt 'halve ophouding' - bij 'zithulpen bij halt' staat een beschrijving om U tegen te zeggen - en die kneepjes komen er niet of nauwelijks in voor.
En idd: de 'ganze parade': het dier houdt verzameld halt.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 11:22

Simpel gezegd kan je je teugelhulpen in 3-en verdelen.
1. De nageeflijke hand: deze volgt altijd de mond
2. De weerstand biedende hand, paard vraagt ruimte maar de hand blijft op de plek
3. De terugwerkende hand. Hand wordt naar achteren verplaatst en werkt daardoor heftig in op de mond.

Wat je met je benen erin stopt probeer je aan de voorkant er niet allemaal weer uit te laten lopen. Dat begrens je om het paard het achterbeen meer onder te gaan brengen en ronder te worden in de bovenlijn en zijn buikspieren aan te spannen.

Ik vind het fijn om kwa gewicht in de handen in beide een blikje drinken te hebben en dan zacht in de handen alsof je een kuiken vasthoud.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 13:07

Niet alle reacties gelezen, maar binnenhand vasthouden? Joh, les 1 die ik heb geleerd is binnenhand met contact luchtig houden. Als je vasthoud met je binnenhand kan nooit het achterbeen goed ondergezet worden, dus je blijft in die slechte 'cirkel' hangen. Geen ondertredend achterbeen, geen nageefelijkheid. >;)

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 13:54

Maar ik weet zeker dat het met een minimale teugelinwerking mijn paard niet snel aanleuning zal krijgen of zal gaan zakken. Hoe sneller haar tempo, hoe meer ze haar hoofd opheft. Een licht weerstand biedende hand doet haar dan niet veel. Moet ik dat dan maar voor lief nemen en eerst op tempo en reactie oefenen, waarna die aanleuning dan vanzelf wel zou komen? Het ding is dat er dan heel veel tijd overheen gaat en ze haar rug blijft wegdrukken...

Zo zie ik het in ieder geval, maar ik heb nog niet genoeg kennis om zulke dingen met zekerheid te zeggen. Daarom graag jullie mening!

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 14:00

Zagen is dat het bit van links naar rechts gaat. (Of rechts naar links ;-) )
Echt zagen is dus kneepjes om en om geven.
Als je met 1 hand zulke bewegingen maakt dat het bit ook heen en weer gaat, kan het dus ook zagen worden.

Aan de teugel leren rijden met voorzichtige kneepjes, daarvan zie ik het probleem niet zo. Het is iets wat tijd kost om te leren aanvoelen. Opvangen en los laten is iets wat je moet leren daarna worden de hulpen steeds kleiner en subtieler. Ik ben het ook eens met Anne_GTI, daar moet je heen.
Net als met sturen begint de manege ook met "rechter teugel is naar rechts en linkerteugel is naar links".

Maar als je instructrice aan geeft dat zij dit heeft bedacht, dan zou ik heel snel over stappen naar iemand met meer ervaring en niveau.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 14:01

D_M_L schreef:
Maar ik weet zeker dat het met een minimale teugelinwerking mijn paard niet snel aanleuning zal krijgen of zal gaan zakken. Hoe sneller haar tempo, hoe meer ze haar hoofd opheft. Een licht weerstand biedende hand doet haar dan niet veel. Moet ik dat dan maar voor lief nemen en eerst op tempo en reactie oefenen, waarna die aanleuning dan vanzelf wel zou komen? Het ding is dat er dan heel veel tijd overheen gaat en ze haar rug blijft wegdrukken...

Zo zie ik het in ieder geval, maar ik heb nog niet genoeg kennis om zulke dingen met zekerheid te zeggen. Daarom graag jullie mening!


Ja, eerst daar aan werken. Ze blijft namelijk ook met afgebogen hoofd haar rug weg drukken als je het afdwingt. Ze knikt dan alleen met haar hals, ze laat haar hoofd niet vallen en vrijwel altijd lopen ze daarbij achter de teugel (de neus moet op de loodlijn, niet de kaak. Als de kaak op de loodlijn is, loopt het paard al achter de teugel).

Ik zou haar dus in eerste instantie vooral aan een losse teugel rijden, laat haar haar eigen balans vinden, met heel veel overgangen en voltes en andere figuren. En eerst zorgen dat het in stap op orde is, voordat je naar een hogere versnelling gaat.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 16:30

D_M_L schreef:
Maar ik weet zeker dat het met een minimale teugelinwerking mijn paard niet snel aanleuning zal krijgen of zal gaan zakken. Hoe sneller haar tempo, hoe meer ze haar hoofd opheft. Een licht weerstand biedende hand doet haar dan niet veel. Moet ik dat dan maar voor lief nemen en eerst op tempo en reactie oefenen, waarna die aanleuning dan vanzelf wel zou komen? Het ding is dat er dan heel veel tijd overheen gaat en ze haar rug blijft wegdrukken...

Zo zie ik het in ieder geval, maar ik heb nog niet genoeg kennis om zulke dingen met zekerheid te zeggen. Daarom graag jullie mening!


Dit is wel hoe het zou moeten dus je geeft zelf al het goede antwoord. En ja, daar gaat tijd overheen. Door kneepjes of andere quick fixes te gebruiken zoals je nu doet zal je paard zijn rug ook niet op een correcte manier gebruiken dus wat dat betreft maakt het niet uit.

Ik zou je aanraden om de gratis minitraining op de site van dressagepro te kijken. Daar wordt al e.e.a. uitgelegd over de contactteugel.

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 16:56

Heb tot nu toe zeker wat aan jullie reacties.

@sneeuwpop, zoals ik eerder heb gezegd heeft de instructrice helemaal niets verzonnen. Ik bedoel met 'haar methode' dat dat de methode is die zij toepast; niet dat zij die heeft 'uitgevonden'. :)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:00

_Nelleke_ schreef:
D_M_L schreef:
Maar ik weet zeker dat het met een minimale teugelinwerking mijn paard niet snel aanleuning zal krijgen of zal gaan zakken. Hoe sneller haar tempo, hoe meer ze haar hoofd opheft. Een licht weerstand biedende hand doet haar dan niet veel. Moet ik dat dan maar voor lief nemen en eerst op tempo en reactie oefenen, waarna die aanleuning dan vanzelf wel zou komen? Het ding is dat er dan heel veel tijd overheen gaat en ze haar rug blijft wegdrukken...

Zo zie ik het in ieder geval, maar ik heb nog niet genoeg kennis om zulke dingen met zekerheid te zeggen. Daarom graag jullie mening!


Dit is wel hoe het zou moeten dus je geeft zelf al het goede antwoord. En ja, daar gaat tijd overheen. Door kneepjes of andere quick fixes te gebruiken zoals je nu doet zal je paard zijn rug ook niet op een correcte manier gebruiken dus wat dat betreft maakt het niet uit.

Ik zou je aanraden om de gratis minitraining op de site van dressagepro te kijken. Daar wordt al e.e.a. uitgelegd over de contactteugel.


Ja, eens met Nelleke.

Zet maar eens een kind op een verreden paard..... Kinderen die niet lopen te trekken en manipuleren, die gewoon zitten, handen voor zich uit, en lekker laten sjouwen op eigen benen.
Het zal je verbazen hoe paarden daarvan opknappen, taktmatig weer beter worden.

Ruggebruik kan ook uitstekend met een 'neutraler' halshouding, dat is gelukkig niet afhankelijk van een zeer ronde hals.

Dressage-pro/ 4-dimensions dressage.... beiden voldoende beeldmateriaal om gewoon eens te zien hoe het werkt.

Sinds ik me niet meer met het hoofd van mijn paarden bemoei maar gewoon zorg dat ze verticaal en ook steeds meer horizontaal in balans raken, hoe meer ze zelf de hand opzoeken en hun rug beter gebruiken.
Niet vanaf dag 1. Ze moeten eerst die hand weer leren vertrouwen.
Maar we hebben meer lol en zij zijn losser en hebben een mooiere bovenlijn.

Ik ben blij dat ik resoluut afscheid heb genomen van iedereen die me overtuigde dat hoofd te manipuleren omdat ze anders 'stuk zouden gaan'..... gekkigheid.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:52

Weetje t’s je kunt wel alles vanaf papier vragen, maar ik denk dat je t zelf moet voelen bij een andere instructeur.. Je leert door te doen en te zien. De ene doet t zo, de ander doet t zo. Het ene paard heeft iets anders nodig dan de ander. Ik ben t overigens niet eens met de manier van jouw instructeur. Maar ik denk dat je beter opzoek kan gaan naar iemand anders met meer ervaring.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:59

Gerommel in de mond is, wat meerdere al zeggen, niet vriendelijk en wekt juist irritatie op. Een nageeflijk paard krijg je door het vanuit de achterhand te laten werken en van daar uit naar ontspanning toewerken. Ontspanning = nageven. Ik zie ook heel veel ruiters met foto's en filmpjes op Internet waarbij het paard teveel in de krul loopt, dan wel zelfs achter de loodlijn. Dat betekent dat ze teveel aan de voorkant bezig zijn. Om een paard goed aan te kunnen voelen (reactie op jouw handelen), zou je eigenlijk een tijdje zonder zadel moeten gaan rijden en daarbij de voorkant volledig met rust laten (dus niet trekken, hooguit bijremmen als het paard niet op je zit terugkomt). Dit betekent dat je heel bewust met je houding gaat werken en je handen laat ontspannen. Wat ik ook veel zie is dat ruiters met hun handen naar binnengedraaid rijden. Op die manier is er geen sprake meer van speling, maar juist van spanning. Handen altijd naar voren houden. Ook daarmee kun je ontspanning in de mond en hals krijgen.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 20:55

D_M_L schreef:
Maar ik weet zeker dat het met een minimale teugelinwerking mijn paard niet snel aanleuning zal krijgen of zal gaan zakken.

...ik geloof het grif and please join the club: voor minstens driekwart van de ruiters geldt dit.

Volgende vraag:"hoezo dat dan?"
Een van de klassiekere antwoorden luidt "omdat het dier scheef is en meer gewicht heeft op het voorbeen van de 'hardere' kant".
Door dit te herstellen (verticale balans: even veel gewicht op beide voorbenen) gebeurt er veel ten goede.

Citaat:
Hoe sneller haar tempo, hoe meer ze haar hoofd opheft. Een licht weerstand biedende hand doet haar dan niet veel.

"Ieder jong paard gaat hard" - mijn jonkie gelukkig alleen vanuit levenslust, maar veel dieren uit disbalans en angst om om te vallen.
"Lichte weerstand" lost dit probleem niet op en maakt dus geen indruk.

Citaat:
Moet ik dat dan maar voor lief nemen en eerst op tempo en reactie oefenen, waarna die aanleuning dan vanzelf wel zou komen?

...eh, dat doet mij denken aan de hippische beroepsopleiding in Deurne destijds.
Daar kreeg je alleen je punten 'als hij het deed' (= hard trekken).

Met dürchlassigkeit heeft het niets van doen en nagefelijkheid/ aanleuning is dan niet aan de orde.

En de methode a la 4 dimensie dressuur kan
- binnen een paar minuten een beter bewegend paard geven (het kan - voor de mazzelaars, bij een verreden paard duurt het vele malen langer!)
- maar het is GEEN quick fix en het kan een jaar duren voordat het bevestigd is. Maar met wat mazzel rijd je wel veilig en plezierig.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 21:15

D_M_L schreef:
Heb tot nu toe zeker wat aan jullie reacties.

@sneeuwpop, zoals ik eerder heb gezegd heeft de instructrice helemaal niets verzonnen. Ik bedoel met 'haar methode' dat dat de methode is die zij toepast; niet dat zij die heeft 'uitgevonden'. :)


Het hoeft dus niet verkeerd te zijn, mits je voorzichtig bent, je paard goed actief rijdt, je goed bewust gaat voelen én weet waar je naar toe moet - een gewone stille aanleuning met een meegevende en soms heel kort een weerstand biedende hand -zeker in het begin zal de "weerstand biedende hand" veelste lang duren.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 21:54

Een weerstand biedende hand...is zeker geen kneepjes. Een weerstand biedende hand is het nabootsen van een bijzet teugel...waarbij je als ruiter goed onafhankelijk moet kunnen zitten om het effectief te laten zijn. Dat is hoe Ernest van Loon het uitlegt.
Het is een corrigerende manier...en Dhr Van Loon geeft in Ruiters en Rechters ook aan dat hij paarden eerst aan de longe aan de bijzetteugel of gogue laat werken voordat je dit onder het zadel doet. Daarbij begin je met rijden van een weerspannig paard zijn eerst minstens 10 minuten in stap aan lange teugel (dus zonder contact) voordat je contactteugel opneemt en gaat voelen wat er gebeurt.
Pas als paard daar dus tegen verzet komt de weerstand biedende hand...bij een paard dat dus al gecorrigeerd moet worden.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 07:29

Dat staat er ook niet.
Met 1 teugel naar rechts sturen lijkt ook niet op "met 2 teugels sturen", dat is ook een wereld van verschil. Het gaat om het "opstapje" , "het leren voelen" en steeds verder komen met minimale hulpen.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 08:54

Evelijn schreef:
Een weerstand biedende hand...is zeker geen kneepjes. Een weerstand biedende hand is het nabootsen van een bijzet teugel...waarbij je als ruiter goed onafhankelijk moet kunnen zitten om het effectief te laten zijn. Dat is hoe Ernest van Loon het uitlegt.
Het is een corrigerende manier...en Dhr Van Loon geeft in Ruiters en Rechters ook aan dat hij paarden eerst aan de longe aan de bijzetteugel of gogue laat werken voordat je dit onder het zadel doet. Daarbij begin je met rijden van een weerspannig paard zijn eerst minstens 10 minuten in stap aan lange teugel (dus zonder contact) voordat je contactteugel opneemt en gaat voelen wat er gebeurt.
Pas als paard daar dus tegen verzet komt de weerstand biedende hand...bij een paard dat dus al gecorrigeerd moet worden.

Een "weerspanning paard", heerlijk toch die benaderingen van vroeger toen paarden nog gewoon weerspannig konden zijn en je ze daar met rijden doorheen hielp. Dat werkt tegenwoordig schijnbaar anders :)) .
Er staan leuke antwoorden tussen en ook boodschappen die niet zo bruikbaar zijn. Het ene paard is het andere niet en misschien heeft deze instructrice wel een gegronde reden om deze ruiter zo te laten rijden, we zijn er niet bij en weten dat dus niet. De nuance is soms ook ver te zoeken, want ook dit soort technieken kun je kortstondig en effectief toepassen, het is meestal niet zo dat je een uur zo gaat zitten friemelen. Soms moet het even en als paardje dan door de kaak komt, dan doe je weer netjes je handjes naast elkaar boven de schoft en rijd je weer verder.