Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 22:32

Je mag mij een filmpje sturen hoor! Foto is voor het goede eigenlijk wat te weinig. Spelen met het bit vind ik een lastige, lijkt mij iets teveel van het goede.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 23:05

Kneepjes valt nog steeds in de categorie truukjes. Niet jezelf aanleren.

Lisapablo

Berichten: 32
Geregistreerd: 26-05-19
Woonplaats: In het Zuiden van Nederland. :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 11:23

Dezs methode klinkt mij niet zo vriendelijk en ligt dicht bij het zagen zoals veel al zeggen!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 11:48

Mijn doel is niet "rond rijden" mijn doel is mijn paard goed rijden en zo min mogelijk mijn paard proberen ge belemmeren. Goed rijden is geen paard in een krulletje getrokken.

Persevero

Berichten: 2349
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:31

Iets doen zonder dat je daar wat voor terug krijgt is inderdaad verkeerd. Bij een groen paard is sturen een van de dingen waar je mee begint. Dat bastaat dan door simpelweg de teugel op te nemen en los te laten zodra hij de kant op gaat die je wil. Vervolgens kun je hier remmen aan toevoegen door beide teugels op te nemen.
Een paard word vervolgens nageeflijk wanneer hij gefocust raakt op je hulpen. Daarom veel figuren en overgangen rijden dan betekenen je hulpen eigelijk altijd de afspraak die je in het begin gemaakt hebt. Sommigen blijven op ene volte hangen en gaan dan met de binnenband nageeflijkheid vragen. Eigenlijk stuur je dan steeds naar binnen maar krijg je niet die reactie. Hierdoor verlies je ook focus, wandt het betekend 'niets' en wordt je paard stomper voor je teugelhulpen. Netzoals dat voor je been kan.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:58

Goed dat je hier vragen over stelt TS, in plaats van maar gewoon te doen wat je instructrice je zegt.
Naar mijn mening is het heel belangrijk om als ruiter (en menner) te weten hoe het paardenlichaam werkt. Dat je een instructeur hebt die je dat uit legt en daarbij vertelt hoe je je paard het best kunt helpen zijn lichaam goed te gebruiken. Paardrijden is gevoel, maar ook zeker een stuk theorie over het paardenlichaam en de balans van het paard zo goed mogelijk begeleiden als ruiter. Als je die kennis niet hebt, begrijp je dus eigenlijk niet wat je aan het doen bent. Dat is niet erg, want je kan niet alles weten, maar het is dan wel van belang dat je dit leert van iemand die het je goed kan uitleggen. Zodat je weet waarom je de dingen doet en bepaalde hulpen geeft. En ook waarom je paard soms met zijn hoofd omhoog loopt en uit balans is. Of juist veel te diep. Dat heeft allemaal te maken met balans en of onbalans van paard en ruiter.
Een instructeur die aan komt met ‘kneepjes’ had ik na vijf minuten weggestuurd!

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Mijn teugeltechnieken: jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:12

Ach ik zie liever wat kneepjes dan een stille hand op de plaats waar 50 kilo aan hangt. Dan komen er toch wat kneepjes/ophoudinkjes etc. In ieder geval niet vasthouden daar.
Het ligt er gewoon heel erg aan. Zoveel paarden zoveel aanleuningen en daarbij verschillende temperamenten. Als je er eentje hebt die heel vlug is dan maakt het het hele verhaal een stuk makkelijker. Maar als je een luie hebt die ook nog eens beresterk in je hand is.... nou dan heb je een kluif aan je hele nette rijden verhaal met geen kneepjes en netjes naar de hand toerijden.