Te heet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lotte001
Berichten: 49
Geregistreerd: 26-09-18

Te heet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 12:33

Hey!

Ik loop hier al een tijd tegenaan, en zou wel wat advies kunnen gebruiken!
Ik heb mijn paard als 9 jarige uit spanje gekocht (van een nederlandse handelaar). Hij had toen helemaal geen vertrouwen in mensen, bij het opstappen zakte hij door zijn achterhand heen bijvoorbeeld. Dit is na verloop van tijd veel beter gegaan. Ik heb de eerste 2 jaar bijna alleen maar buiten gereden. Dit omdat ik geen goede bak tot mijn beschikking had. Ik heb wel eens in de bak gereden en ook les gehad, en dit ging dan op zich wel prima, maar we zijn nooit echt aan het werk gegaan.

Nu sta ik sinds een ruim half jaar op een stal waar wel wel 2 goede bakken hebben, en ben ik hem dus wat meer aan het rijden. Echter gaat dit veel minder goed dan gehoopt..
Tijdens het rijden is hij erg heet, dit is mede zijn temperament, en mede omdat hij het moeilijk vindt wordt hij loperig. Hij is erg scheef en wordt dan ook onrustig wanneer hem iets gevraagd wordt wat moeilijk is. Dit resulteert in nog meer onder mij uitlopen en nog heter worden.
Omdat hij zo scheef is is op de volte zetten geen optie, hier wordt hij nog moeilijker en zal dan ook niet op de volte blijven.
Hij is met rijden verder wel braaf, zal wel eens een andere kant op gaan maar bokt/steigert niet.

Uiteraard les ik, alleen met mijn huidige instructrice werkt het niet zo goed, en kan nog niet echt iemand vinden die wel bij ons past..

Mijn vraag dus, iemand ervaring met zo`n situatie, en kan mij advies geven over hoe ik hem beter kan begeleiden tijdens het rijden.

Oh en aan de longe (ofja, zonder lijn ;) ) kan hij wel enorm goed ontspannen (na veel oefenen). Vooral de draf is daar echt alleen maar lang en laag. Echter onder het zadel is dit bijna niet te doen..

Hij is regelmatig nagekeken, zadel is goed etc.

Super bedankt alvast!


Afbeelding

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Te heet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:42

De spanjaard die ik zowel voor de koets als onder het zadel heb gereden. Die kon van heet tot echt verzet komen. Die moest je echt bezig blijven houden, veel wisselen in opdrachten, overgangen, figuren, zijgangen en daarbij vooral met kleine gedoseerde hulpen blijven aanraken. Een combinatie van mentaal bezighouden en een klein beetje desensibiliseren. Heb je dat door, dan heb je echt een geweldig rijpaard onder je kont.

lotte001
Berichten: 49
Geregistreerd: 26-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 12:43

Moonlight17 schreef:
De spanjaard die ik zowel voor de koets als onder het zadel heb gereden. Die kon van heet tot echt verzet komen. Die moest je echt bezig blijven houden, veel wisselen in opdrachten, overgangen, figuren, zijgangen en daarbij vooral met kleine gedoseerde hulpen blijven aanraken. Een combinatie van mentaal bezighouden en een klein beetje desensibiliseren. Heb je dat door, dan heb je echt een geweldig rijpaard onder je kont.


Oke bedankt! Ja ik lees inderdaad veel dat je hem bezig moet houden, maar als het hem moeilijk wordt lijkt het soms alleen maar erger te worden..

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:46

Ik denk dat je in de bak even terug moet naar de basis: grondwerk, longeren en dan eventueel wel wat oefeningen in het zadel, maar in eerste instantie vooral stapoefeningen, en hierin werken aan balans en ontspanning, dus ook voltes rijden, maar niet te klein in het begin. Dat langzaam opbouwen. Ook schouder binnen, travers, renvers.... Heel korte stukjes in het begin. Tevreden zijn met enkele passen, dan weer ontspannen voorwaarts en dat opdrijven. En overgangen helpen ook goed. Al kan het zijn dat hij daar weer wat wakkerder wordt. Draf mag natuurlijk tussendoor anders wordt het wat saai, maar dan ook kortere stukken, de voltes niet te klein maken zodat het niet te moeilijk is.
En inderdaad veel afwisseling tijdens het rijden, zodat hij gemotiveerd blijft. Spanjaarden zijn vaak erg slim en raken anders snel verveeld. Vandaar ook afwisselen tussen rijden, grondwerk, wandelen, zodat hij gemotiveerd blijft.
Laatst bijgewerkt door Ereste op 03-07-19 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:47

Ik heb er ook zo een, ook een Spanjaard.
Ze is 17 en voelt zich 3 :+

Wat voor haar werkt, geen grapje, is vierkantjes rijden ipv voltes. Echt bewust bezig zijn met vierkantjes, zo'n scherp mogelijke bocht maken, dan kan ze niet zo hard anders valt ze om.
De eerste paar keer dat ik dit oefende ging ze in vol in verzet, maar naarmate ik het bleef proberen werd ze steeds meer hanteerbaar. Bij haar werkt het ook echt om haar bezig te houden: vierkantjes, slangenvoltes, gebroken lijnen (en dan op X een volte maken naar de hoefslag en weer de lijn afmaken). Ik vraag in het begin van een training dan ook alleen dat ze bij me blijft mbt tempo en ga daarna pas aan de slag met buiging en dergelijke.

Ik draaf ook pas aan als ze in stap ontspannen is en ik haar heb voorbereid op de overgang (dus: achterbenen erbij, mentaal erbij en gaan)

Moet zeggen dat ik ook wel een superfijne instructrice heb!

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Te heet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:49

In welke regio zit je TS?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:50

Anders eerst een stuk rechtrichten doen aan de hand, hem zo sterker maken en meer vertrouwen geven vanaf de grond zodat je dit onder het zadel straks ook meer krijgt.

Mijn paard was in het begin zo krom als een hoepel en rende dan ook onder me uit, heb dit opgelost door een goede osteopaat en een instructrice die wist waar ze het over had.
Zodra ze wou wegrennen pakte ik de rem erbij en liet haar stilstaan of een overdreven laag tempo aannemen. Zodat ze wat meer tijd kreeg om over de gevraagde oefening na te denken.

Als beloning mocht ze dan na iets moeilijk even doen wat ze zelf wilde, stilstaan, slingeren, dat soort dingen. En op tijd stoppen was echt de sleutel.

Wat hierboven genoemde wordt zijn ook goede tips.

lotte001
Berichten: 49
Geregistreerd: 26-09-18

Re: Te heet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 12:53

Oke super bedankt!
Ja ik ben nu inderdaad bezig met veel stappen, en schouder binnenwaarts en travers kleine stukjes en zo bezig blijven. Overgangen probeer ik enkele maar dan lijkt het wel of we weer opnieuw beginnen in de ontspanning. Wat wel opvalt is wanneer we gaan stappen weer hij meteen ontspant, dus echt neus op de grond! Helaas kan ik dit niet vasthouden in andere gangen..

Heb inderdaad laatst iemand laten komen om me te helpen met de beginselen van de klassieke dressuur, aan de hand ook! Wil daar ook mee verder.

Maar als ik bijvoorbeeld een slangenvolte wil maken, dan kan hij de kant die hij makkelijk vind prima doen, en de andere boog is dan alleen maar stress en de tegen mijn hand in gaan.. dus heb niet het idee dat ik het daar beter mee maken op dit moment.

Mijn paard staat in Udenhout, tussen Tilburg en Den Bosch

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Te heet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:58

Misschien kun je Monya Spijkhoven vragen of ze iemand in jouw buurt kent?

lotte001
Berichten: 49
Geregistreerd: 26-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 12:59

Kinke schreef:
Misschien kun je Monya Spijkhoven vragen of ze iemand in jouw buurt kent?


Ken ik helemaal niet, wat doet ze precies?

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Te heet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:02


lotte001
Berichten: 49
Geregistreerd: 26-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 13:02


Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:04

Spaans temperament moet je mee om kunnen gaan en weten te gebruiken in het werk.

Meestal is dat hete werklust en een beetje onbegrip samen. Zelf je rust bewaren is een. En daarnaast zeer duidelijk en consequent werk aanbieden. Dat hij ontspant in stap is super, dat betekent dat je daar een begin kan maken met je oefeningen.

En dan de werklust omzetten in werk wat je paard snapt. Er zijn diverse bloedlijnen die ooit knetterheet en wenbaar moesten zijn. Wellicht kan je dit voor je gaan gebruiken in een sport als WE.

lotte001
Berichten: 49
Geregistreerd: 26-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 13:08

Kelly_ann schreef:
Spaans temperament moet je mee om kunnen gaan en weten te gebruiken in het werk.

Meestal is dat hete werklust en een beetje onbegrip samen. Zelf je rust bewaren is een. En daarnaast zeer duidelijk en consequent werk aanbieden. Dat hij ontspant in stap is super, dat betekent dat je daar een begin kan maken met je oefeningen.

En dan de werklust omzetten in werk wat je paard snapt. Er zijn diverse bloedlijnen die ooit knetterheet en wenbaar moesten zijn. Wellicht kan je dit voor je gaan gebruiken in een sport als WE.


Ja hij wil heel graag en veel, maar hij kan nu niet zo goed met zijn eigen lichaam en energie omgaan. Springen kan hij bijvoorbeeld zo enorm goed, maar wordt daar ook weer veelste heet in.
En wat voor oefeningen in stap dan?

Eigenlijk nooit overna gedacht om zoiets te gaan doen, is toch ook wel heel leuk!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Te heet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:10

In stap? Zijgangen, figuren, buiging en stelling, de door jou gevreesde voltes etc.

lotte001
Berichten: 49
Geregistreerd: 26-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 13:12

Kelly_ann schreef:
In stap? Zijgangen, figuren, buiging en stelling, de door jou gevreesde voltes etc.


Haha,oke ik ga er straks eens mee oefenen! Bedankt

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:13

Monya Spijkhoven is een echte aanrader! Zij heeft pakken ervaring met allerlei paarden en met PRE's in het bijzonder, en heeft al heel wat paarden en ruiters geholpen. Zij ziet onmiddellijk wat de problemen zijn en hoe je die het beste kan aanpakken en kijkt naar het paard.
Jammer genoeg woon ik zelf te ver weg anders zou ik direkt bij haar les volgen.

Temeraire

Berichten: 3527
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:18

Is hij met buitenrijden wel rustig? In dat geval zou ik ook veel bakwerk met buitenrijden afwisselen.

Het klinkt alsof hij behoorlijk scheef is, en dat is met alleen rijden en rechtrichten etc best lastig op te lossen. Ik zou dit zeker ondersteunen met fysio behandelingen. Door een paardenfysiotherapeut, of iemand van happy athlete bijvoorbeeld.
Zo te horen wil hij zeker wel meewerken, alleen zijn lijf werkt niet helemaal mee, dus daar zou ik meer mee aan de slag gaan.

lotte001
Berichten: 49
Geregistreerd: 26-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 13:19

Temeraire schreef:
Is hij met buitenrijden wel rustig? In dat geval zou ik ook veel bakwerk met buitenrijden afwisselen.

Het klinkt alsof hij behoorlijk scheef is, en dat is met alleen rijden en rechtrichten etc best lastig op te lossen. Ik zou dit zeker ondersteunen met fysio behandelingen. Door een paardenfysiotherapeut, of iemand van happy athlete bijvoorbeeld.
Zo te horen wil hij zeker wel meewerken, alleen zijn lijf werkt niet helemaal mee, dus daar zou ik meer mee aan de slag gaan.


Met buitenrijden is het ook een hele hete pony. Wel te houden en veilig gelukkig. Omdat hij dan rechtuit draaft is er iets meer controle over het tempo te krijgen, en het galopperen gaat buiten ook veel makkelijker. Maar het is niet dat ik echt te veel van hem moet vragen, dan wordt hij nog heter en is het niet meer leuk om te doen

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:19

lotte001 schreef:
Tijdens het rijden is hij erg heet, dit is mede zijn temperament, en mede omdat hij het moeilijk vindt wordt hij loperig. Hij is erg scheef en wordt dan ook onrustig wanneer hem iets gevraagd wordt wat moeilijk is.

Ja, een scheef paard verliest snel het verticale evenwicht, dwz het dier heeft "opeens" meer gewicht op hetzij linker- hetzij rechervoorbeen, en kan schrikken, heet worden of gewoon de 'motor' aanzetten.

De oplossing begint ongeveer als volgt:
- neem na het halsstrekken de teugels in contact ("op maat" is nergens voor nodig, je dier moet iets gaan zoeken)
- stel dat je dier meer gewicht geeft op links als je de teugel in contact neemt (vertaling: meer gewicht op het linkervoorbeen) :
blijf van de linkerteugel af,
zit op rechts en
neem de rechterteugel - 1 gram is zat - in contact.
(Beperk het contact op de zware kant tot een halve gram, dit kan het moeilijkste van alles zijn!)

En het leuke van verticale balans is, dat het dier vanzelf ontspannen wordt, de rug gaat bollen en vaak al op het bit gaat kauwen ("helemaal vanzelf")

Citaat:
Dit resulteert in nog meer onder mij uitlopen en nog heter worden.

Ik rijd zelf standaard met de balansteugel van Linda Tellington. Dat voorkomt veel gedoe en ergernis. (En kost bijna niets, gewoon zelf maken.)

De eerste oefening die ik mijn jonkie leerde: de overgang stap-halt met stoppen op de achterhand. (Wat men noemt de horizontale balans: voorbenen-achterbenen.)

Voordeel van Spanjaarden: halt op de achterhand zit in het ras.
...als mijn Knollie onder mij vandaan gaat doet grijp ;) ik hier op terug: direct op zit, gewicht, stem en touwtje om de hals terugkomen, soms tot halt aan toe. (Mijn Knollie kan dat en weet dat ze het kan, maar "het is menselijk om dat soms te vergeten".)

Voor alle duidelijkheid, en hopelijk ten overvloede :o : nooit straffen voor balansverlies. (Vgl:'dan kan hij niet hard want hij zou omvallen' - ik houd niet van dwang en het is ook niet nodig. Zeker Spanjaarden kunnen op hele kleine hulpen reageren - gesteld dat het dier het kan en snapt. Snapt en/of kan het dier het niet: slim zijn!!!)

Citaat:
Omdat hij zo scheef is is op de volte zetten geen optie, hier wordt hij nog moeilijker en zal dan ook niet op de volte blijven.

Troost je, mij is geleerd dat een paard vanuit disbalans op de volte "zetten" (vaak, let us face it: trekken) per definitie fout is.

Vierkantjes stappen is een prima oefening: hoek van 90 graden correct met stelling en buiging - stukje rechtuit - weer een hoek van 90 graden met correcte stelling en buiging;
en op gegeven moment een 'vierkante slangevolte'.

In theorie kan het ook in draf maar gun je paard voorlopig zoiets als: 1 hoek, tien drafpassen rechtuit, volgende hoek, weer tien passen vooruit - dat past niet in elke bak....

lotte001
Berichten: 49
Geregistreerd: 26-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 09:07

Janneke2 schreef:
lotte001 schreef:
Tijdens het rijden is hij erg heet, dit is mede zijn temperament, en mede omdat hij het moeilijk vindt wordt hij loperig. Hij is erg scheef en wordt dan ook onrustig wanneer hem iets gevraagd wordt wat moeilijk is.

Ja, een scheef paard verliest snel het verticale evenwicht, dwz het dier heeft "opeens" meer gewicht op hetzij linker- hetzij rechervoorbeen, en kan schrikken, heet worden of gewoon de 'motor' aanzetten.

De oplossing begint ongeveer als volgt:
- neem na het halsstrekken de teugels in contact ("op maat" is nergens voor nodig, je dier moet iets gaan zoeken)
- stel dat je dier meer gewicht geeft op links als je de teugel in contact neemt (vertaling: meer gewicht op het linkervoorbeen) :
blijf van de linkerteugel af,
zit op rechts en
neem de rechterteugel - 1 gram is zat - in contact.
(Beperk het contact op de zware kant tot een halve gram, dit kan het moeilijkste van alles zijn!)

En het leuke van verticale balans is, dat het dier vanzelf ontspannen wordt, de rug gaat bollen en vaak al op het bit gaat kauwen ("helemaal vanzelf")

Citaat:
Dit resulteert in nog meer onder mij uitlopen en nog heter worden.

Ik rijd zelf standaard met de balansteugel van Linda Tellington. Dat voorkomt veel gedoe en ergernis. (En kost bijna niets, gewoon zelf maken.)

De eerste oefening die ik mijn jonkie leerde: de overgang stap-halt met stoppen op de achterhand. (Wat men noemt de horizontale balans: voorbenen-achterbenen.)

Voordeel van Spanjaarden: halt op de achterhand zit in het ras.
...als mijn Knollie onder mij vandaan gaat doet grijp ;) ik hier op terug: direct op zit, gewicht, stem en touwtje om de hals terugkomen, soms tot halt aan toe. (Mijn Knollie kan dat en weet dat ze het kan, maar "het is menselijk om dat soms te vergeten".)

Voor alle duidelijkheid, en hopelijk ten overvloede :o : nooit straffen voor balansverlies. (Vgl:'dan kan hij niet hard want hij zou omvallen' - ik houd niet van dwang en het is ook niet nodig. Zeker Spanjaarden kunnen op hele kleine hulpen reageren - gesteld dat het dier het kan en snapt. Snapt en/of kan het dier het niet: slim zijn!!!)

Citaat:
Omdat hij zo scheef is is op de volte zetten geen optie, hier wordt hij nog moeilijker en zal dan ook niet op de volte blijven.

Troost je, mij is geleerd dat een paard vanuit disbalans op de volte "zetten" (vaak, let us face it: trekken) per definitie fout is.

Vierkantjes stappen is een prima oefening: hoek van 90 graden correct met stelling en buiging - stukje rechtuit - weer een hoek van 90 graden met correcte stelling en buiging;
en op gegeven moment een 'vierkante slangevolte'.

In theorie kan het ook in draf maar gun je paard voorlopig zoiets als: 1 hoek, tien drafpassen rechtuit, volgende hoek, weer tien passen vooruit - dat past niet in elke bak....


Super bedankt voor je uitgebreide antwoord! Met zijn teugels rijd ik naar mijn idee zeker vriendelijk. Ben me erg bewust van het feit wat ik vast heb. Maar de uitleg zo is echt super duidelijk!

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Te heet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 13:56

Ik zou ook idd eens een fysio of osteo erbij halen om hem eerst goed los te maken, zowel qua spieren als wervels.
Daarnaast ziu je wellicht ook eens naar je voer kunnen kijken. Ik heb ook een piny die op 1 hand extreem gevoelig reageerde. Later bleek dat hij niet alleen scheef was, maar ook vast zat ik de rug en dat hij zijn toenmalige vitamine korrel niet goed opnam waardoor hij een vitamine e tekort hac.
Het veranderen van vitamine korrel was een wereld van een verschil. Hij verzuurde veel minder snel waardoor ik zijn moeilijke kant ook veel makkelijker kon bewerken

lotte001
Berichten: 49
Geregistreerd: 26-09-18

Re: Te heet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 15:10

Hij wordt regelmatig nagekeken, is laatst nog behandeld door mijn da met mesotherapie. Voer is helaas niet in mijn beheer... staat op een pensionstal waar hij 2 keer per dag (basis) brok krijgt. Verder 2 keer per dag goed ruwvoer en gras.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Te heet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 15:33

probeer gewoon eens een instructeur met ervaring met dit type karakter, denk dat dit al heel veel goeds zal doen.

lotte001
Berichten: 49
Geregistreerd: 26-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 15:34

Kinke schreef:
probeer gewoon eens een instructeur met ervaring met dit type karakter, denk dat dit al heel veel goeds zal doen.


Ik heb inderdaad een les gepland! Heel erg bedankt voor de reacties