Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn paard bokt/huppelt in draf

 
Profiel   

Een tijdje geleden begon mijn paard opeens tijdens het rijden te bokken in draf of eigenlijk... het voelt als bokken maar eigenlijk is het meer een huppeltjeik kon verder niks aan haar zien dus probeerde de volgende dag weer te rijden en kreeg hetzelfde.

Toen even op rust gezet en na een week of 2/3 weer geprobeerd te rijden, maar ze huppelde nog steeds.
Omdat ik t idee had dat het in haar rug kon zitten (had met een dekkende ruin in het land gestaan) heb ik een osteopaat/fysio/dierenarts laten komen.
Die vond wel wat blokkades maar ook niet iets heel heftige.

Na enige tijd oefeningen en wandelen mocht ik er weer op en helaas.... ze huppelde nog steeds

Toen naar de kliniek, daar lieten ze zien dat ze last had van haar knie. Ze werd behandeld en ik was vol goede hoop.

Na een kleine 2 weken mocht ik er weer op.
Helaas.... ze liep wel beter maar in draf nog steeds dat huppeltje...

Terug naar de kliniek en ja, haar knie was weer goed, dus moest ik voorrijden. ...... ze ging vierkant door de bak want was er helemaal niet bij met haar hoofd...... maarrrr...geen stap verkeerd....


Volgens de dierenarts heeft ze meer pijn gehad dan we denken en zit het in haar hoofd. Hij kan gelijk hebben want als ik haar nu rij en ik rij haar over haar tempo of juist als ze netjes nageeftdoet ze het niet, maar zo gauw ze haar hoofd omhoog doet huppelt ze meteen weer.
Het zit voor geen meter en ik snap er ook echt niks van, maar ze loopt gewoon rad en in stap merk ik niks.
Pas n rustig buitenritjes gemaakt en ook toen ging alles goed.

Pfff sorrie voor het lange verhaal maar is er iemand die dit herkent? Of heeft iemand tips
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-19 22:18 



 
Profiel   

Wat voor ras is je paard als ik vragen mag? En bedoel je met een huppeltje dat die in draf de neiging heeft naar de galop te willen of is die dan echt niet rad dat die door het been heen zakt.

Mijn Friese merrie heeft dit gehad met het inrijden. Dan draafde ze met weggedrukte rug, hoofd omhoog en neigde dan uit balans naar de galop te gaan. Haar knie zat in die tijd ook wel eens op slot en de achterhand was zeer matig bespierd. Dit samen met mijn trainer opgepakt sterker gemaakt aan de hand en onder het zadel en nu zo'n drie jaar later doet ze het niet meer. Was echt onbalans bij die van mij. Hoorde later van mijn stalhouder die jaren Friezen heeft gereden dat dit een veel voorkomend huppeltje was bij Friezen. OF dit waar is of niet heb ik geen idee van, dit is de eerste die ik rij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-19 22:23 



 
Profiel   

Het is een tinker. Ze is al 13 en doet dit opeens. Het is een huppeltje met meestal alleen haar achterbenen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-19 23:07 



 
Profiel   

Loopt ze verder in stap, draf en galop wel zuiver? Vind het altijd moeilijk uit te leggen maar is het een soort van mini bokje waar ze zowat stil komt te staan voor ze weer naar voren gaat, of is het echt door het been heen knakken zeg maar.
Doet ze het ook aan de longeerlijn of alleen onder het zadel?
Anders zou ik voor de zekerheid een instructie mee laten kijken. Vond het in het begin ook zeer moeilijk om nou echt te omschrijven wat er gebeurde, heb haar toen nog na laten kijken door een osteopaat en fysiotherapeut die me goed op weg geholpen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-19 23:10 



 
Profiel   

Ja het is n soort minibokje, soms een paar achter elkaar. Ze loopt in alle gangen goed en doet dit alleen onder het zadel in draf.
Instructrice helpt me wel maar kan niet elke dag meekijken en ik merk dat ik het alleen moeilijker vind om dan door te zetten

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-19 19:47 



 
Profiel   

kun je er een filmpje van maken?


misschien word het dan duidelijker :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-19 19:48 



 
Profiel   

ik denk meer aan een losse knie

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-19 19:52 



 
Profiel   

Heb je al eens overlegt met je hoefsmid hierover?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-19 19:57 



 
Profiel   

Ze doet het dus niet aan de longeerlijn? Zowel niet als ze los en ook niet als ze bijgezet loopt?
Als dat in beide situaties niet het geval is dan denk ik eerder aan het zadel

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-19 12:31 



 
Profiel   

Is het 'gewoon' in draf, of vooral bij het aandraven? (Of als je een zwaarder stuk inrijdt, 'schakelt' naar uitstrekken, etc.)

Sommige paarden komen kracht tekort en doen dan een soort sprongetje om snelheid te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 07:04 



 
Profiel   

Ze doet t echt alleen onder t zadel in draf, niet alleen bij aandraven.
Aan de longe zie ik niks.
Ik probeer een filmpje te sturen maar dat lukt me niet.

Haar rug is goed. Iemand zei: kan t geen scheef bekken zijn?
Dat vind ik ook nog wel aannemelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 08:57 



 
Profiel   

Die van mij deed dit ook, was destijds onbalans en een scheef paard.

Met veel rechtrichten en veel km sterk maken buiten is dit goed gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 09:02 



 
Profiel   

Ik had vorige week een soortgelijk 'probleem'. Paard voelde bijna kreupel aan toen ik wilde aandraven onder het zadel, bij het longeren niks geks te zien behalve een enorm strakke stijve rug. Bleek inderdaad een scheefstaand bekken te zijn, paard liep gelijk weer de sterren van de hemel toen hij recht gezet was :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 09:03 



 
Profiel   

Hoe ligt je zadel? Ik ken veel paarden die gewoon niet meer willen lopen als die te strak ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 09:05 



 
Profiel   

Teugelkreupel? Doet ze het ook als je rijdt aan een lange teugel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 09:16 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Hoe ligt je zadel? Ik ken veel paarden die gewoon niet meer willen lopen als die te strak ligt.

Ik rijd op een westernzadel

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 11:05 



 
Profiel   

FCSA schreef
Teugelkreupel? Doet ze het ook als je rijdt aan een lange teugel?

Ik heb mijn teugel vaak te lang, eerder te lang dan tekort

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 11:06 



 
Profiel   

Een westernzadel kan ook niet meer goed liggen. ;) Ik zou als ik jouw was naar het bekken van je paard laten kijken. Wat Ghostattack noemt klinkt zeer aannemelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 11:18 



 
Profiel   

Djismur schreef
MarjanB schreef
Hoe ligt je zadel? Ik ken veel paarden die gewoon niet meer willen lopen als die te strak ligt.

Ik rijd op een westernzadel


Ook die kan te krap worden.. zou eerst daar eens naar laten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 11:19 



 
Profiel   

Idd... zadel laten controleren als ze bijgezet aan de longeerlijn echt niks laat zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 13:07 



 
Profiel   

zadelmaker was besteld maar komt pas in augustus
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 09:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen