Ev angstig springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spring_ev
Berichten: 85
Geregistreerd: 09-07-19

Ev angstig springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-19 11:29

Hoi hoi, ik heb zojuist een Acc aangemaakt.

Zijn er hier mensen die veel van het trainen op gebied van springen afweten? Of zelf ervaring hebben met een paard dat na een ongeluk met balkjes enorm angstig is voor springen? Ik zou graag advies willen. Mijn paard heeft een hele nare ervaring gehad. Voor die tijd was er geen enkel probleem. Maar nu is het een drama.. kruisjes op de laagste houders wil ze al niet meer springen. Ze wil er vandoor , word ontzettend opstandig (steigeren ,weg springen) met balkjes zelfde verhaal. Ik wil graag dat ze vertrouwen krijgt in het springen maar wat is de beste manier?

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Ev angstig springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 11:36

Les nemen.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Ev angstig springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 11:51

Welkom op bokt! Wat Kaitlyn zegt inderdaad, jij kan je paard nog niet genoeg vertrouwen geven om over de sprong heen te gaan, dus les nemen zodat een instructeur jou en je paard daar bij kan helpen.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Ev angstig springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 12:00

En misschien even terug naar de basis? Samen over balken stappen, aan de longe balkjes draven en later ook een sprongetje, vrij springen, dat soort dingen.

Spring_ev
Berichten: 85
Geregistreerd: 09-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-19 12:10

Bedankt voor de reacties. Ik krijg al les, Kaitlyn . In mijn topic was het meer de vraag of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en goede oefeningen hebben om met dit probleem te trainen.

Spring_ev
Berichten: 85
Geregistreerd: 09-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-19 12:12

dioni schreef:
En misschien even terug naar de basis? Samen over balken stappen, aan de longe balkjes draven en later ook een sprongetje, vrij springen, dat soort dingen.


Dat soort dingen is inderdaad wat ik bedoel hier ga ik sowieso een schema voor maken dankje

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 12:29

Schema's kunnen prima zijn, maar het paard bepaalt het tempo.

Soms ben je weken bezig met 'ontspannen stappen over de hoefslag, terwijl ergens in de bak 1 balk ligt waar we niets mee doen'.
En daarna - na het gespannen rondstappen toch die balk wegdoen.

Want je wilt je dier na het trauma (de slechte ervaring zelf)
plus onbegrip (waarbij ze steigerde en wat al niet)
weer vertrouwen geven in de ruiter en in zichzelf.

En soms is bet zo dat als je weken moet wachten op de ontspanning in stap je een week later al weer kan springen.
"Plus on va lentement, plus on va vite" zeggen de Fransen.
Hoe "langzamer" je gaat door het trauma serieus te nemen en de onzin rondom 'ze moet het doen' achter je te laten - hoe meer je opschiet.

En laat je door niemand aanpraten 'dat je dit niet kunt'.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Ev angstig springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 12:40

Welkom op Bokt!

Omdat dit gaat om training, en hoe hier (rijtechnisch) mee omgaat, verplaats ik dit topic naar 'Rijtechnische vragen'.

Succes met de training!

Spring_ev
Berichten: 85
Geregistreerd: 09-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-19 12:41

Janneke2 schreef:
Schema's kunnen prima zijn, maar het paard bepaalt het tempo.

Soms ben je weken bezig met 'ontspannen stappen over de hoefslag, terwijl ergens in de bak 1 balk ligt waar we niets mee doen'.
En daarna - na het gespannen rondstappen toch die balk wegdoen.

Want je wilt je dier na het trauma (de slechte ervaring zelf)
plus onbegrip (waarbij ze steigerde en wat al niet)
weer vertrouwen geven in de ruiter en in zichzelf.

En soms is bet zo dat als je weken moet wachten op de ontspanning in stap je een week later al weer kan springen.
"Plus on va lentement, plus on va vite" zeggen de Fransen.
Hoe "langzamer" je gaat door het trauma serieus te nemen en de onzin rondom 'ze moet het doen' achter je te laten - hoe meer je opschiet.

En laat je door niemand aanpraten 'dat je dit niet kunt'.



Ben ik helemaal met je eens. Ik ga inderdaad weer helemaal bij het begin beginnen. Dus inderdaad rustig langs balken stappen aan de hand, wanneer dit ontspannen en goed gaat er een keer overstappen etc.
Op haar eigen tempo. Ik heb alle tijd dus we gaan alle stappen langzaam bij langs :) dankjewel.

Spring_ev
Berichten: 85
Geregistreerd: 09-07-19

Re: Ev angstig springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-19 12:49

Ik wil nog even toevoegen, dat ze voor het ongeluk ontzettend goed sprong. ze sprong elke hindernis zonder twijfel, meerdere hindernissen achter elkaar (2 - en 3 sprong) ook spannende hindernissen zoals met hekjes etc in een parcours sprong ze in één keer zonder weigeren.

knijntje06
Berichten: 77
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 14:26

Mijn merrie is ook erg angstig geworden met springen, nou vond ze het altijd al spannend, maar nadat een pinnetje van het kopijzer in het zadel was gebroken. Deed ze van alles om er onder uit te komen omdat ze gewoon bang was.

Later op een nieuwe stal andere instructrice het paard tussen 3 balken halt houden, ze stond gewoon te bibberen... vond het zo zielig..

Ik ben toen helemaal terug gegaan naar aan de hand over balkjes heen stappen. Dit vond ze in het begin ook eng. Nou heb ik een merrie die alles doet voor eten dus dat help mee..

Eerst gewon stappen daarna aan de hand in draf. Heb haar ook laten vrij springen en nog de eerste sprong wil ze eigenlijk niet.. maar als ze er de eerste keer overheen is en merkt ohhhh het doet niet pijn. Is ze niet te stoppen en wil ze alleen maar meer.

Onder het zadel ben ik korte lijnen gaan springen (of beginnen met balkjes draven) van uit een hoek op een diagonaal van hand veranderen. Dat ze niet te veel ruimte heeft vooraf om weg te schieten.

Misschien heb je er wat aan, misschien niet...

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Ev angstig springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 14:44

Ga eerst langs een balk oefenen, daarna tussen 2 balken doorlopen en daarna maak je van die 2 balken langzaam een pizzapunt. Vooral veel geduld hebben en belonen bij goed gedrag. Pas als dat allemaal zonder spanning gaat ga je echt over balken stappen.

Spring_ev
Berichten: 85
Geregistreerd: 09-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-19 15:02

knijntje06 schreef:
Mijn merrie is ook erg angstig geworden met springen, nou vond ze het altijd al spannend, maar nadat een pinnetje van het kopijzer in het zadel was gebroken. Deed ze van alles om er onder uit te komen omdat ze gewoon bang was.

Later op een nieuwe stal andere instructrice het paard tussen 3 balken halt houden, ze stond gewoon te bibberen... vond het zo zielig..

Ik ben toen helemaal terug gegaan naar aan de hand over balkjes heen stappen. Dit vond ze in het begin ook eng. Nou heb ik een merrie die alles doet voor eten dus dat help mee..

Eerst gewon stappen daarna aan de hand in draf. Heb haar ook laten vrij springen en nog de eerste sprong wil ze eigenlijk niet.. maar als ze er de eerste keer overheen is en merkt ohhhh het doet niet pijn. Is ze niet te stoppen en wil ze alleen maar meer.

Onder het zadel ben ik korte lijnen gaan springen (of beginnen met balkjes draven) van uit een hoek op een diagonaal van hand veranderen. Dat ze niet te veel ruimte heeft vooraf om weg te schieten.

Misschien heb je er wat aan, misschien niet...


Hoi hoi, bedoel je met tussen 3 balken halthouden de balken in een U-vorm leggen? Hoe vaak heb jij het aan de hand geoefend? Ben je er tussendoor ook zelf op gaan zitten en over de balken gegaan? Of echt een hele tijd alleen aan de hand ?
Laatst bijgewerkt door Spring_ev op 09-07-19 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Spring_ev
Berichten: 85
Geregistreerd: 09-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-19 15:03

Boompje1985 schreef:
Ga eerst langs een balk oefenen, daarna tussen 2 balken doorlopen en daarna maak je van die 2 balken langzaam een pizzapunt. Vooral veel geduld hebben en belonen bij goed gedrag. Pas als dat allemaal zonder spanning gaat ga je echt over balken stappen.



Ga ik ook proberen bedankt !

knijntje06
Berichten: 77
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 15:28

[/quote]

Hoi hoi, bedoel je met tussen 3 balken halthouden de balken in een U-vorm leggen? Hoe vaak heb jij het aan de hand geoefend? Ben je er tussendoor ook zelf op gaan zitten en over de balken gegaan? Of echt een hele tijd alleen aan de hand ?[/quote]

eerste 1 keer per week aan de hand en daarna tijdens het rijden een balk neer leggen zonder er over heen te rijden. gewoon er langs. Daarna mini kruisje gemaakt vanuit een hoek.

denk dat ik met alles 8 maanden bezig ben geweest. Daarna op ander terrein gaan springen bij een professionele springruiter.

Ja, 2 balken lagen op draf afstand en dan lag er aan 1 kant een balk tegen aan en daar tussen moest ik halt houden.

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 15:34

Ik heb een paard gereden met bijna precies hetzelfde verhaal. Inmiddels springt die weer makkelijk mee in de manege lessen.

De kunst? Geef het dier de tijd. Ze gaan er niet over omdat ze niet willen, maar omdat ze het oprecht eng vinden. Dat heeft tijd en vertrouwen nodig.

Bouw het langzaam op. Ze moeten gaan leren dat die gekke gekleurde dingen niet eng zijn, maar leuk. Goed gedrag belonen! Prijs ze maar de hemel in als ze een stapje vooruit doen, hoe klein die ook is. Niet boos of gefrustreerd worden als je weer een stap terug moet doen, dat werkt alleen maar averechts.
Ga niet werken volgens een vast schema, maar kijk naar je paard. Die geeft wel aan wanneer er een volgende stap gezet kan worden.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 15:54

Het is eigenlijk heel simpel, als je zelf een keer keihard van de trap affl*kkert omdat je de bovenste tree hebt gemist, of met mountainbiken onderuit gaat en hard terecht komt, dan word je wat voorzichtiger, dat gaat vanzelf. Na een aantal weken zodra de blauwe plekken weg zijn en je pols uit het gips, vergeet je e.e.a. en durf je weer als vanouds. :P :+ :D

Kortom: Prugelpiet geeft helemaal het goede advies.

Tijd nemen, rustig aan, opbouwen, en aangezien een paard geen fiets is, samen kijken wanneer er weer een volgend stapje gedaan kan worden.

Spring_ev
Berichten: 85
Geregistreerd: 09-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 15:42

prugelpiet schreef:
Ik heb een paard gereden met bijna precies hetzelfde verhaal. Inmiddels springt die weer makkelijk mee in de manege lessen.

De kunst? Geef het dier de tijd. Ze gaan er niet over omdat ze niet willen, maar omdat ze het oprecht eng vinden. Dat heeft tijd en vertrouwen nodig.

Bouw het langzaam op. Ze moeten gaan leren dat die gekke gekleurde dingen niet eng zijn, maar leuk. Goed gedrag belonen! Prijs ze maar de hemel in als ze een stapje vooruit doen, hoe klein die ook is. Niet boos of gefrustreerd worden als je weer een stap terug moet doen, dat werkt alleen maar averechts.
Ga niet werken volgens een vast schema, maar kijk naar je paard. Die geeft wel aan wanneer er een volgende stap gezet kan worden.


Fijn te horen dat het paard weer makkelijk springt! Ik ben vandaag dus begonnen en ben net klaar, eerst langs de balkjes , 1 rondje keek ze er naar en daarna niet meer. Dit een aantal keer herhaald en uiteindelijk over de balken heen.. zonder problemen!! Had zelfs het gevoel alsof ze er wel zin in had:). Ik ben blij!

Spring_ev
Berichten: 85
Geregistreerd: 09-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 15:44

Lindsey_99 schreef:
Het is eigenlijk heel simpel, als je zelf een keer keihard van de trap affl*kkert omdat je de bovenste tree hebt gemist, of met mountainbiken onderuit gaat en hard terecht komt, dan word je wat voorzichtiger, dat gaat vanzelf. Na een aantal weken zodra de blauwe plekken weg zijn en je pols uit het gips, vergeet je e.e.a. en durf je weer als vanouds. :P :+ :D

Kortom: Prugelpiet geeft helemaal het goede advies.

Tijd nemen, rustig aan, opbouwen, en aangezien een paard geen fiets is, samen kijken wanneer er weer een volgend stapje gedaan kan worden.


Klopt , heb je helemaal gelijk in ! Ik heb vandaag gemerkt dat ze over de balken lopen aan de hand eigenlijk helemaal geen probleem vind.. wat me echt verbaast want op het moment dat ik er op zit doet ze alsof ze nog nooit een balk geeft gezien.. ze vind het dus fijn als iemand naast haar loopt

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Re: Ev angstig springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:38

ik zou beginnen met wat hindernissen in de bak zetten en daar gewoon alleen maar dressuurmatig omheen rijden. ook alleen staanders neerzetten en hier tussendoor rijden.
als dit goed gaat, balkjes op de grond, hier overheen stappen/draven/galopperen. als dit allemaal ontspannen verloopt een klein kruisje of stijltje proberen.

en idd wat mijn voorgangers aangeven, wachten totdat het paard het aankan.

RHV

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-10-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 16:27

Les geven, oefenen, oefenen, en oefenen. Je moet het paard de tijd geven om er aan te wennen. Misschien even er naast oefenen? Aan de longe of gewoon met je paard over balkjes stappen. Succes!

Spring_ev
Berichten: 85
Geregistreerd: 09-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 20:36

RHV schreef:
Les geven, oefenen, oefenen, en oefenen. Je moet het paard de tijd geven om er aan te wennen. Misschien even er naast oefenen? Aan de longe of gewoon met je paard over balkjes stappen. Succes!


Bedankt voor je reactie. Ik heb veel geoefend en haar laten wennen op dr eigen tempo, toen een sprongetje geprobeerd.. dat gaat helemaal super nu! Geen enkel probleem meer..

RHV

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-10-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 07:53

Spring_ev schreef:
RHV schreef:
Les geven, oefenen, oefenen, en oefenen. Je moet het paard de tijd geven om er aan te wennen. Misschien even er naast oefenen? Aan de longe of gewoon met je paard over balkjes stappen. Succes!


Bedankt voor je reactie. Ik heb veel geoefend en haar laten wennen op dr eigen tempo, toen een sprongetje geprobeerd.. dat gaat helemaal super nu! Geen enkel probleem meer..


Super! Fijn om te horen.