Paard steekt rug weg, hoofd in de lucht en rent weg!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boomhut123
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-07-19

Paard steekt rug weg, hoofd in de lucht en rent weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 20:10

Graag had ik een beetje tips gehad.
Mijn merrie reageert nogal op mijn handelingen. Er hebben namelijk al enkele andere mensen op gereden en bij hen doet ze niets, enkel maar als ik er op rij.
Het is namelijk zo dat vanaf ik wil aandraven,aangalopperen of als we al tijdje aan het rijden ze en ik ze aan teugel vraag ze direct haar rug wegsteekt, hoofd in de lucht smijt en gewoon begint te lopen zonder dat ik haar kan houden.
Heeft iemand tips om dit probleem aan te pakken? Misschien heeft hier al iemand zelf ervaring mee.
Want ben dus wel zeker dat het aan mijzelf ligt, maar weet niet wat ik verder nog kan doen.

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Paard steekt rug weg, hoofd in de lucht en rent weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:22

Als je zeker weet dat ze geen pijn heeft (in rug of nek of ergens anders) dan is de vraag: hoe ‘vraag’ je haar aan de teugel? Het moet vanuit ontspanning komen, niet vanuit getrek en gesjouw in de mond

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:23

Ben je wel eens gaan kijken bij de andere die haar rijden om gewoonweg te zien waar jou probleem ligt. Zet je iets vast, leg je het zadel anders neer, rij je met iets anders, zit je voor of achter over.

Dus laat een van die ruiters met je meekijken. Die weten waar de knoppen zitten en kunnen San misschien zien waar het misgaat.

Boomhut123
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-07-19

Re: Paard steekt rug weg, hoofd in de lucht en rent weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 20:26

Ik ben inderdaad zeker dat ze geen pijn heeft, alles is gecontroleerd geweest! :)
Als ik gewoon nog maar wil aandraven, met losse teugels doet ze het bij mij ook al.
De andere ruiters hebben er telkens met mijn eigen materiaal mee gereden, dus daar kan het ook niet aan liggen denk ik dan.
Ik hoop eigenlijk dat er iemand dit probleem ook ooit heeft gehad en me van daaruit tips kan geven.
Ik neem wekelijks les maar nu is het zo dat ik zowiezo al meer gespannen op mijn paard kruip dan vroeger, wat natuurlijk ook al direct de oorzaak kan zijn van alles....

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Paard steekt rug weg, hoofd in de lucht en rent weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:36

Tips geven zo is gewoon lastig. Het kan zoveel dingen zijn...
heb je al eens zitlessen gehad? En dan misschien niet op je eigen paard maar bijvoorbeeld op een Joker of een flexchair

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Re: Paard steekt rug weg, hoofd in de lucht en rent weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:12

Je vraag is gewoon te algemeen om hier een oordeel over te kunnen geven. Ik vind het wel vreemd dat je wekelijks les krijgt en dat jouw instructeur je geen handvatten geeft. Misschien een keer tijd om eens een andere instructeur te vragen. Anders hoeft niet verkeerd te zijn en deze kan je misschien wel helpen. Paardrijden moet leuk zijn voor jou en je paard en dat lijkt niet zo te zijn. Zonde.

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard steekt rug weg, hoofd in de lucht en rent weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 17:49

Meestal komt zulke dingen voort uit te veel knijpen met je bovenbenen, niet op je kont zitten, samen met stijve armen.
Ik gok dat jij geholpen gaat zijn met zitlessen zonder beugels.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Paard steekt rug weg, hoofd in de lucht en rent weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:18

Het kan ook zijn dat je je paard over rompelt met je hulpen. Doe je enige voorbereiding op het aandraven of is het boem, schop, en draven? Dan is het namelijk niet zo gek dat je paard schrikt, vlucht en dus het hoofd in de lucht gooit.

Als je les hebt, wat zegt je instructeur er dan van? Ik neem aan dat zelfs een basis instructeur moet kunnen zien waar zoiets vandaan komt...