Blijven zitten tijdens doorzitten/galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RHV

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-10-18
Woonplaats: Groningen

Blijven zitten tijdens doorzitten/galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 08:28

Heyhoi,

ik rijd een best kleine pony, een mini tinker. Tijdens het doorzitten zit ik er echt als een stuiterbal op, het ziet er echt niet uit. Tijdens de galop ook, gaat de laatste tijd wel beter maar er kan nog aan gewerkt worden. Heeft iemand tips?

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Blijven zitten tijdens doorzitten/galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:30

Zit je wel netjes naar achteren?

Het kan ook zijn dat je te gespannen zit, dan ga je ook aan de stuiter.

RHV

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-10-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 08:32

Tallie1979 schreef:
Zit je wel netjes naar achteren?

Het kan ook zijn dat je te gespannen zit, dan ga je ook aan de stuiter.

Ik zit aardig goed naar achteren, en idd kan het zijn dat ik gespannen er op zit, maar ik denk het niet.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Blijven zitten tijdens doorzitten/galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:39

Draf doorzitten/galop is bij mij ook af en toe een gestuiter. Ligt er ook aan op welk paard ik zit.

Vaak is het omdat je onbewust klemt, en doordat je klemt kom je lichtjes omhoog in het zadel ben ben je het contact kwijt met het zadel.

Probeer echt mee te gaan in de beweging, en je eigen niet forceren. Als je gespannen zit verstijf je je spieren, en kan je dus heel moeilijk mee gaan met de beweging van het paard. :)

Zonder beugels rijden is goed voor je balans! Als je dat oefend ga je ook makkelijker kunnen rijden met beugels. Dat gaf mij in ieder geval een pak meer rust en zekerheid om gewoon lekker te zitten en mee te gaan in de beweging. :)

Succes!

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Blijven zitten tijdens doorzitten/galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:41

Heb je les? Wat zegt je lesgeefmens ervan?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:50

Hoe goed gebruikt de Tinker zijn lijf? Goed doorzitten kan makkelijker als paard zelf goed over zijn rug is.
Maar het is wel een wisselwerking. Als jij niet ontspannen zit kan paard zijn rug niet ontspannen, als paard zijn rug wegdrukt kan jij niet netjes zitten.

Ik zou eerst juist korte stukjes doorzitten en dan weer lichtrijden. Dus eerst even pasjes gaan zitten, daarbij goed door ademen, soms helpt het om te bedenken dat je eigen onderrug breed en ontspannen wordt. Probeer te gaan zitten als je merkt dat je pony in een gelijkmatig tempo loopt en ontspannen is.
Denk dat als je in draf meer ontspannen kan zitten dat de overgang naar galop ook beter gaat.

Amstel13
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:03

Hoi ik heb dat ook gehad heb maar het helpt bij mij om soms een knoop in de teugels te maken en dat je de teugels loslaat en dan de armen wijd
En dan zit je als het goed is zit met galopperen en doorzitten goed en anders helpt voeten uit de beugels wel goed. :D

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Blijven zitten tijdens doorzitten/galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:17

In de verlichte zit zit je vaak comfortabeler als je paard niet lekker zit.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Blijven zitten tijdens doorzitten/galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 19:04

Buikspieren oefenen.

Vooral de transversus abdominis en de psoas.
Zowel op bokt als bijvoorbeeld YT staat wel informatie.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Blijven zitten tijdens doorzitten/galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 19:19

Alles loslaten, je benen, je billen, je onderrug etc. Behalve je buikspieren, die moet je je aanspannen. Je benen vallen los om het paard heen, zwaartekracht houdt ze naar je beneden voor je. Je onderrug veert mee met de bewegingen van je paard om deze op te vangen zodat je bovenlichaam stil kan blijven zitten. Met je buikspieren houd je jezelf in balans

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 19:20

Doorzitten lukt pas wanneer het paard de rug ontspant . Dus stuiter je dan zou ik blijven lichtrijden en in verlichte zit tijdens de galop want door je gestuiter zal het dier de rug steeds strakker houden.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Blijven zitten tijdens doorzitten/galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 19:31

Bekken naar achteren kantelen (bollere rug, eerst kun je dat overdrijven om het gevoel te krijgen en dan ga je meer rechtop zitten) en met je kruis in hte ritme naar voren duwen.
In linkergalop is dat van rechtsachter naar linksvoor en in de rechtergalop andersom, uiteraard.

Oefenen zonder beugels kan helpen, maar bedenk daarbij wel dat je benen moeten afhangen, je mag niet gaan knellen, anders komt er ook spanning in je dijen en stuiter je meer.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Blijven zitten tijdens doorzitten/galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 17:44

Bedenk dat als het voor jou niet fijn is het ook voor het paard net zo niet fijn is,
Ga werken aan balans, voor jou maar ook voor het paard,
Je kan gaan lichtrijden en dan het tempo wat lager maken in draf en dan doorzitten, als het paard terug in stap valt is dat beter dab dat ze gaat rennen, dan weer aandraven en het tempo weer terug nemen door te gaan doorzitten , werk met je zit , voel wanneer je paard terug komt op je zit en voeg dan weer energie toe, maar ga nooit teveel druk geven op de teugel of met je been, de rede dat het niet lukt is dat jullie samen niet in balans zijn, waarom dan galopperen , werk veel in stap en draaf maar gelijk weer terug in stap , leer te voelen wanneer jou paard in balans loopt,
Neem een goeie lesgever, die jou precies kan vertellen wat er gebeurd bij het paard dat jou niet kan laten zitten en hoe jij je paard zo kan trainen dat hij dus sterk genoeg word om jou in balans te dragen , dat heeft tijd nodig , zeker een tinker die vaak wat meer op de voorhand lopen heeft meer scholing nodig, en miss kun je zelf eens op een goed geschoold paard rijden om te leren voelen waar het bij jou fout gaat

Lisapablo

Berichten: 32
Geregistreerd: 26-05-19
Woonplaats: In het Zuiden van Nederland. :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:05

RHV schreef:
Heyhoi,

ik rijd een best kleine pony, een mini tinker. Tijdens het doorzitten zit ik er echt als een stuiterbal op, het ziet er echt niet uit. Tijdens de galop ook, gaat de laatste tijd wel beter maar er kan nog aan gewerkt worden. Heeft iemand tips?


Wat bij mij goed hielp is een goede rijbroek met een goede siliconen laag. Dit hielp mij al een stuk verder, mijn paard gooit ook aardig hoog op. Stelt niet voorop dat het gewoon ontzettend lastig is dat doorzitten in draf _O-