Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Reactief raken op buitenrit doordat je te relaxe bent

 

maralyn schreef
Geen paarden probleem. Althans... Meeste paarden probleem komen bij de ruiter weg. Deze ook.

Verhaal kort.

Nieuw paardje. Sinds n week.
Super leuk dier. Lekker vlot, vrolijk, actief.
Daar geen problemen mee.

Maar nu komt het.

Ondanks dat ik haar nog maar zo kort heb voel ik mij zo ontzettend veilig.

Wat is dan het probleem?
Ikzelf!
Ik kom helemaal in de relaxe modus, waardoor ik haar niet bij de les houd. In eerste instantie is er niks aan de hand, gaat ze wat hangen. Uit eindelijk sukkelen we verder lekker kalmpjes, zonder enige vorm van spanning.
Tot dat ze even schrikt. En dan pas word ik wakker.

En dat is veel te laat natuurlijk.
Eigenlijk moet ik proactief op mijn paard zitten. Elke pas van mij moet zijn, en zo kan ze niet relaxe gaan hangen.

Scherpere rommel is uit den boze.

Ik moet zelf gewoon n trap onder m'n gat dat ik wakker blijf.

Maar hoe?




heerlijk toch dat ze niet weg rent als ze schrikt even een bambi sprong oke maar ze blijft wel bij je

wat al meer gezegt is: overgangen rijden om er voor te zorgen dat ze niet gaat hangen, anders snel los laten zodat ze niet kan gaan hangen en het niet als "gewoonte gaat op pakken", ze moet wel op eigen benen blijven lopen,

dat hangen is dat meestal alleen in het begin van de buitenrit? of als ze warm is en aangeeft dat ze aan het werk wil, dan zijn wijken voor de kuit van de ene kant van het bospad naar de andere kant- vaak leuke afwisselingen naast de overgangen rijden, of gewoon even lekker galopperen
heel veel rijplezier


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-07-19 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 09:51 



 
Profiel   

hahaha, wees blij juist! Ik ben als dressuurruiter echt een bange poepert in het bos en ben continu alles in de gaten aan het houden :') werkt juist averechts lijkt mij.
Zolang je het verkeer om je heen in de gaten houd en niet een greppel of sloot in stuurt lijkt me dat er niet veel aan de hand is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 10:05 



 
Profiel   

Bubblewrap schreef
Ze zit relaxt te paard, niet in slaap sukkelend :P

Nou ik las was anders:
maralyn schreef
Ik moet zelf gewoon n trap onder m'n gat dat ik wakker blijf.


Dus dat leek mij iets te relaxed :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 12:00 



 

Daarom ook mijn vraag. Wellicht breng je zelf wat over op je paard? Als je goed slaapt en uitgerust bent is mijn vraag niet relevant natuurlijk. Maar tis goed om eerst naar jezelf te kijken ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 12:06 



 
Profiel   

Als ik op buitenrit was en teveel zat te dromen, sprong mijn paard echt even opzij om mij bij de les te houden. Meestal gebeurde het in stap, in draf en galop lette ik wel op. Maar in stap, met los teugeltje en dan lekker genieten en wegdromen, ja dan moest ik soms even wakker geschud worden. Dat voelde paard feilloos aan wanneer dat even moest. Is nooit wat gebeurd. Ik bleef wel zitten. Het werd anders als zij niet op liep te letten. Dan ging ze wel op haar snufferd (knietjes). Dan tilde ze haar voeten niet genoeg op en liep ze te sloffen en dan een kuiltje of een graspolletje en dan gingen we weer. Vooral de laatste 2 jaar kon ik niet meer met een lang teugeltje stappen. Ik moest blijven opletten, en dan kwamen we heelhuids thuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 12:14 



 
Profiel   

Humpiedumpie schreef
Daarom ook mijn vraag. Wellicht breng je zelf wat over op je paard? Als je goed slaapt en uitgerust bent is mijn vraag niet relevant natuurlijk. Maar tis goed om eerst naar jezelf te kijken ;)



Aaaah zo...
Nee hoor ik slaap super. En ik val ook niet letterlijk in slaap.

Ben wel blij te lezen dat ik gewoon mijn ding kan blijven doen inclusief oplossing voor het hangen.

Thnxx iedereen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 15:09 



 
Profiel   

Niks mis mee hoor. Wij rijden eigenlijk alleen nog maar in het bos en hebben de teugels los hangen.

Juist door de paarden zelf te laten rondkijken, schrikken ze veel minder. En je geeft ze vertrouwen, wat alleen maar positief is.

Als je paard schrikt, schrikken ze toch wel en dat hoeft niet meteen heel erg te zijn. De nieuwe van mijn man doet ook bambi na en is alleen maar grappig. Die was nog nooit onder de man naar het bos geweest en doet het super.

Onze merrie loopt heel vlot, kijkt links en rechts en snorkelt als een gek. Maar we laten het gewoon en zo kan ze zelf alles overzien.

Ik zie heel veel ruiters in het bos in de krul rijden, veel spanning, bijzet teugels etc etc. Ook altijd daarbij paarden die heel gespannen zijn.
Ben nog niet gek lang geleden met iemand samen naar bos geweest die hele tijd trok en haar paard ging echt ene stuk aan de haal. Die van mij voelde ik wel reageren, maar ging er niet zomaar achteraan.

Mijn ene ruin kon voor zandpaden waar we graag wilden racen wat opkrullen en stuiteren. Mensen waren verbaasd dat ik dan juist been gaf. Maar wat wij ook doen, is ze even achteruit zetten of op een klein cirkeltje een beetje aan het werk en weer helemaal los daarna.

Beetje kletsen, van de natuur genieten en om je heen kijken is alleen maar genieten. Je paard voelt dat. En als jouw paard vlotter is dan een ander paard, ga jij maar voorop. Die nieuwe van mijn man is echt vlotter dan mn ene ruin en dan loopt hij soms 10meter voor me uit. En als we ze wel wat bij de les willen hebben, dan rijden we gewoon, doen een oefening etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 15:26 



 
Profiel   

Je kunt je eigen lijf trainen om (ook in ontspannen toestand) een betere vormspanning te hebben. Als je grote en kleine spieren beter getraind zijn kunnen ze ook sneller schakelen bij een schrik situatie en kun je gekke dingen beter opvangen.
Daarmee zit je dus niet strakker op je paard maar is je lijf wel altijd dichterbij een alerte stand.

Voor ruiters kom je dan op ruiterfitheid uit. Dan train je specifiek die spiergroepen. Of ga bootcampen oid.


Laatst bijgewerkt door pol013 op 23-07-19 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 15:49 



 
Profiel   

Gut, je hebt haar nog maar een week? Mag ze even wennen, en leren op jou te vertrouwen? Schrikken kunnen ze en doen ze altijd wel, maar haar reactie is schrikken, en freeze. Dat neemt af naarmate je haar langer hebt, en ze zich realiseert dat jij en zij een team zijn geworden. Dat heeft even tijd nodig. Je leert wel waarvan ze zou kunnen schrikken en gaat daarop anticiperen (dat is jouw taak) en dan ben je het schrikken voor. Wees maar blij dat je zo heerlijk ontspannen op pad kunt. Tegen het hangen helpt maar 1 ding; benen eraan. Elke keer dat ze gaat hangen, tempo vragen. En verder...wees maar blij met dit lotje uit de loterij. Heel veel mensen zoeken zo'n fijn buitenrijpaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 15:51 



 
Profiel   

Ik MOEST (paard nu chronisch geblesseerd) altijd alert zijn, zeker tijdens een buitenrit.

Kon ik maar lekker relaxt zitten :')

Eventueel kun je wat schakelen in of tussen de gangen zodat je gas/rem af en toe even checkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 16:05 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Gut, je hebt haar nog maar een week? Mag ze even wennen, en leren op jou te vertrouwen? Schrikken kunnen ze en doen ze altijd wel, maar haar reactie is schrikken, en freeze. Dat neemt af naarmate je haar langer hebt, en ze zich realiseert dat jij en zij een team zijn geworden. Dat heeft even tijd nodig. Je leert wel waarvan ze zou kunnen schrikken en gaat daarop anticiperen (dat is jouw taak) en dan ben je het schrikken voor. Wees maar blij dat je zo heerlijk ontspannen op pad kunt. Tegen het hangen helpt maar 1 ding; benen eraan. Elke keer dat ze gaat hangen, tempo vragen. En verder...wees maar blij met dit lotje uit de loterij. Heel veel mensen zoeken zo'n fijn buitenrijpaard.



Gut wat zou het fijn zijn als je de berichten even goed leest.
Want gut... Wat vind ik dat schrikken toch niet vervelend! Hey hangen vind in wat minder.

Ik was alleen bang dat het misschien kwaad zou kunnen.

Want zoals je leest, als je tenminste goed leest, lees je ook dat ik mijn nieuwe paard dus helemaal in vertrouwen neem.

Scheelt je een hele lap tekst... En de gut is ook niet echt nodig... :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 16:16 



 
Profiel   

Snorlex schreef
Ik MOEST (paard nu chronisch geblesseerd) altijd alert zijn, zeker tijdens een buitenrit.

Kon ik maar lekker relaxt zitten :')

Eventueel kun je wat schakelen in of tussen de gangen zodat je gas/rem af en toe even checkt.



Hier heb ik zeker wat aan.

Vind het wél jammer dat veel mensen het negatief lijken te lezen, van het schrikken en wakker worden dat ik dat als negatief zie.
Alles behalve, want ze doet NIKS!

Maar ik wil er voor zijn en wakker zijn.

Niet geheel nodig dus.

Wel tegen het trekken, en dat wordt opgelost dus pas controle.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 16:18 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Gut, je hebt haar nog maar een week? Mag ze even wennen, en leren op jou te vertrouwen? Schrikken kunnen ze en doen ze altijd wel, maar haar reactie is schrikken, en freeze. Dat neemt af naarmate je haar langer hebt, en ze zich realiseert dat jij en zij een team zijn geworden. Dat heeft even tijd nodig. Je leert wel waarvan ze zou kunnen schrikken en gaat daarop anticiperen (dat is jouw taak) en dan ben je het schrikken voor. Wees maar blij dat je zo heerlijk ontspannen op pad kunt. Tegen het hangen helpt maar 1 ding; benen eraan. Elke keer dat ze gaat hangen, tempo vragen. En verder...wees maar blij met dit lotje uit de loterij. Heel veel mensen zoeken zo'n fijn buitenrijpaard.


Het schrikken voor zijn?? Als je lekker ontspannen zit zoals het hoort, kan je paard schrikken en dat kan je nooit voor zijn. Door spanning schrikken ze alleen maar meer en erger. Juist mensen die buiten met spanning rijden belemmeren het kijken en dus de omgeving observeren.

Been eraan is leuk, maar als je elke keer tempo vraagt, gaat je paard daar ook op anticiperen.

In principe kan een paard alleen hangen als je teugels te kort zijn. Ik heb ze loshangen en ze kunnen hun hoofd en hals vrij bewegen.

En een nieuw paard kan snel heel goed voelen. Net als een ander na een jaar toch een paard verkoopt wegens geen klik etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 16:25 



 
Profiel   

Haar hoofd hangt op voorknie hoogte.
Lossere teugel, dan gaat ze met haar neus over de grond.
Zelf vind ik gewoon op maat wel prettig, niet strak, gewoon los.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 16:48 



 
Profiel   

Gewoon losgooien. Dat leren ze echt zelf wel. Paardje is gewoon wat zoekende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 17:04 



 
Profiel   

Oh zo bedoel je dat hangen.
Ik denk dat je paard wat steun zoekt, mogelijk is ze dat van de vorige eigenaar gewend en is dit 'losse' voor haar ook nieuw.

Laat ik mijn ijsje te veel los, dan gaat hij over zijn eigen benen struikelen. Rustige tölt gaat niet eens lukken, want zonder wat aanleuning op mijn hand, krijgt hij dat niet voor elkaar.
Andere personen die hem voor mij huurden, hielden hem ook continu verzameld en er werd mij zelfs vertelt dat hij niet met een losse teugel te rijden was.
Ja wel hoor, maar het was vreemd voor hem, maar het lukt ons beiden steeds beter en we kunnen al aardig zo relaxt door het bos struinen.
Echt schrikken ken ik niet van hem, wel dat hij af en toe besluit de kortere route naar huis te gaan nemen als ik hem te los laat, dus 'in slaap vallen' is er wat dat betreft niet bij voor mij hahaha ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 17:14 



 
Profiel   

Wat leuk om die verhalen te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 17:31 



 
Profiel   

Ik laat ze altijd los, maar 2 ruintjes van mij verdwijnen dan altijd in de bosjes.........Ja, dan moet ik even sturen.

Vroeger had ik mn oude merrie of ruin altijd los en als ik een pad wilde racen, korte ik mijn teugels wel ietsjes in voor als.......Op het moment dat ik dat deed waren ze altijd compleet wakker meteen :0

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 17:48 



 
Profiel   

Als ik het zo lees dan ben je vooral aan het 'meeliften" buiten ipv actief rijden, hoeft geen probleem te zijn maar daardoor krijg je dus wel dat je paard zelf maar wat gaat doen incl. het hangen.

Voor wbt hangen denk ik altijd heel simpel: zorg dat ze niets hebben om op te hangen, oftewel rijd gewoon met een contactteugel. Op het moment dat je net iets teveel gewicht in je hand krijgt doe je je hand lichtjes naar voren en vul je aan met je been. Ik denk ook dat ze gaat hangen omdat ze niet actief genoeg is achter dus je kan inderdaad overgangen rijden. Stukjes wijken meepakken etc.

Wat ik zelf altijd graag deed in het bos met de dressuurpaarden was een stukjes dressuurmatig werk, afgewisseld met stukken stappen aan een losse teugel en rengalopjes op z'n tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 17:52 



 
Profiel   

Uitroep die lichte verbazing uitdrukt. Niets raars aan behalve als je in de verdedigingsmodus schiet.

En zeker kun je door te anticiperen onderweg schrikken vóór zijn. Dat staat los van mogelijke spanning van jezelf. Anticiperen staat daar ook los van, tenzij je bij voorbaat al in de stress schiet. Maar daar heeft ts geen last van.

@ Elisa2. Eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 18:54 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Uitroep die lichte verbazing uitdrukt. Niets raars aan behalve als je in de verdedigingsmodus schiet.



Gelukkig is dat een mening.
Vind het zelf een rare manier van communiceren.
Maar dat is ook een mening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 18:57 



 
Profiel   

Staat gewoon in het woordenboek, het kan op diverse manieren opgevat worden maar is niet altijd negatief of negatief bedoeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 19:03 



 
Profiel   

Geen probleem toch?

Juist in ontspannen toestand vlieg ik altijd heerlijk alle kanten mee op zonder eraf te donderen.
Ik ben namelijk nog een seconde later in reactie met schrikken dus eer ik goed en wel doorheb wat er gebeurd is het ergste al achter de rug en zit ik er nog op. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 19:06 



 
Profiel   

Sunnda schreef
Geen probleem toch?

Juist in ontspannen toestand vlieg ik altijd heerlijk alle kanten mee op zonder eraf te donderen.
Ik ben namelijk nog een seconde later in reactie met schrikken dus eer ik goed en wel doorheb wat er gebeurd is het ergste al achter de rug en zit ik er nog op. :)



Dat herken ik van mijn vorige merrie, die was een stuk heftiger in haar schrikken, die rende dus wel weg.
Ook daarbij was het, chill, zitten en naar voren.

Op haar kon ik niet verstandloos rijden.
Met mijn nieuwe dus wel.
Denk dat het daarom ook zo vreemd voelt. Omdat ik het zo niet ken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-19 19:10 



 
Profiel   

Anticiperen op schrikken kan gewoon niet. Je ziet, ruikt en hoort nooit wat paarden kunnen. En als je zo erg op de omgeving gaat letten, rij je zelf veel te gespannen.

Juist door ze te laten kijken, kunnen ze beter inschatten en schrikken ze veel minder. Je geeft ze ook zelfvertrouwen en paarden lopen fijn en ontspannen onder ontspannen ruiters.

Wij hebben net een nieuwe 10jarige. Was nog nooit onder de man naar het bos geweest en vindt dingen wel spannend, maar mijn man, die hem rijdt, twijfelt echt geen moment aan hem.

Een goede, ontspannen zit helpt ook bij een eventuele schrikreactie. Ik heb het met lesgeven mensen ook altijd laten voelen. Maar als je spanning hebt, val je er eerder af. Een ruiter die goed zit, zal beter mee gaan in de schrik beweging.

Buiten is teugellengte wel belangrijk. Juist omdat ze vaak ook op een iets onregelmatige bodem lopen, vlotter lopen en ook met een langere hals als je met lengte rijdt.

Maar zolang niemand het in het echt ziet en ook niet jouw teugellengte en hoe het paard loopt, blijft het wel gissen waarom die het doet. Hij kan het bit ook vervelend vinden die hij misschien bij elke pas voelt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-19 00:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen