valse galopsprongen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jairo

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

valse galopsprongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 12:06

Hoi Allemaal,

Ik heb een "simpele" vraag maar het geeft me een beetje onduidelijkheid wat ik moet doen.

Mijn 7 jarige hongaars paard is vrij scheef, hier werk ik aan, maar hij is ook vrij hevig/gevoelig onder zadel en vooral op mijn been.

Ik werk nu voornamelijk aan gecontroleerde tempo in draf, zodat hij niet onder me vandaan loopt, dit gaat goed en langzaam komt er ook ontspanning in.
alleen zijn er 2 punten tegenstrijdig.

Linker galop gaat goed, linker draf gaat goed, maar tegen de hand (ook draf, aan galop ga ik zelfs nog niet eens sleutelen voorlopig).

Rechter draf is hij vrij nageefelijk, maar heeft moeite met buigen, als ik een grote volte rij dan gaat hij zeker het eerste half uur van die valse galop huppeltjes maken en de rechter galop is meestal fout (aan de longe gaat het wel goed).

Nu weet ik niet wat ik het beste doe... ga ik hem dan net been geven en voorwaarts drijven met het risico dat ik weer tien minuten bezig ben om hem zachtjes onder me te krijgen en weer naar de ontspanning, of ga ik gewoon door met wat ik nu doe en dat is zeggen "nee, draf," zeggen licht benen bijgeven en mijn stelling gewoon een lossen?

vroeger deed ik altijd het eerste, "voorwaarts, voorwaarts voorwaarts" maar Jai is zo gevoelig...

ik ben nog op zoek naar een lesgever met een klik dus dat komt wel weer, waarschijnlijk ga ik doorgaan met de klassieke rijkunst.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: valse galopsprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:18

Paarden maken graag snelheid om in balans te komen. Als je veel gaat terugrijden vraag je misschien teveel van hem.

Hij is niet aan je been, loopt ervoor weg. Hij moet dus leren dat je been er gewoon is en je het kan gebruiken zonder ren/vlucht reactie.

Werk in stap aan stelling, buiging, zijgangen. Zeker zijgangen kan helpen om je been er goed bij te krijgen/desensibiliseren.

Draaf en galopeer met iets meer tempo. Rijd overgangen zodat je paard niet rennerig wordt en het tempo van je overpakt.

Longeren om het paard supersterk/bevestigd te krijgen in de galop. Dat gaat je onder het zadel helpen.

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: valse galopsprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:36

Die huppeltjes in draf klinken voor mij als een CTO blokkade, deed mijn merrie ook totdat CTO losgemaakt is. Niet alle osteo's/ chiro's kunnen dit los krijgen. Dus mocht je dat willen laten doen wees dan selectief.

https://osteopathiepaarden.nl/2016/05/2 ... to-gebied/

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: valse galopsprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:10

Precies wat mychoice zegt, goed idee om er eens een osteopaat bij te haken. Dat kan vaak een wereld van verschil maken!

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: valse galopsprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:23

ik zou ook starten met een osteo erbij te halen.
Daarnaast zou ik eerst werken aan de draf en het sterker maken van het achterbeen. Rechtergalop gaat slecht dus zijn rechterachterbeen is het onderkomend been en linkerachterbeen is het dragende been. Oefeningen die rechtsachter meer laten dragen (op de rechterhand travers en de linkerhand schouderbinnen) kunnen helpen zorgen dat dat been sterker wordt waardoor hij het gemakkelijker zal krijgen om te galopperen.

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: valse galopsprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:30

Heb je je buiten teugel er voldoende aan? Hierdoor kan de schouder niet/minder naar binnen vallen. Dit hielp bij mij in ieder geval. Mijn paard viel erg naar binnen en maakte daarin de galop sprongen. Als ik op mijn buitenteugel lette kon ik ook al snel weer naar een kleine volte zonder dat ze huppels ging maken.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:33

In galop aanspringen op de volte of in een wending kan met een blokkade te maken hebben maar ook met stijfheid of scheefheid.
Soms helpt het om niet terug te nemen naar draf maar juist even lekker naar voren door te galopperen zodat de spanning/strakheid/stijfheid eruit gelopen is, en dan weer terug te nemen naar draf en in draf verder te werken.

Onze arabo fries heeft vaak veel spanning en is nog wat scheef in zijn lijf en die doet het soms ook.
Advies van instructeur was juist niet tegen houden maar even door laten galopperen zodat hij alles beter los gaat laten.

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:45

Jairo schreef:
Ik werk nu voornamelijk aan gecontroleerde tempo in draf, zodat hij niet onder me vandaan loopt, dit gaat goed en langzaam komt er ook ontspanning in.

....de platste vorm van balans is "niet omvallen".
De betere vormen zijn gelijkelijk gewicht verdeeld over beide voorbenen en dragende achterbenen.

Deze punten voorkomen heel veel gedoe.

Citaat:
Linker galop gaat goed, linker draf gaat goed, maar tegen de hand (ook draf, aan galop ga ik zelfs nog niet eens sleutelen voorlopig).


Tot het moment van verticale balans (gelijkelijk gewicht op beide voorbenen) heeft het dier de hals nodig om zich in balans te houden zonder zich ergens vast te moeten zetten.
...en dat wil nog wel eens neus voor de loodlijn betekenen.
Citaat:
Rechter draf is hij vrij nageefelijk, maar heeft moeite met buigen, als ik een grote volte rij dan gaat hij zeker het eerste half uur van die valse galop huppeltjes maken en de rechter galop is meestal fout (aan de longe gaat het wel goed).

Klinkt alsof de hele lengtebuiging naar rechts onder het zadel nog niet kan.
In principe kan je het bijvoorbeeld aan de longe oefenen, maar dan wel goed. Dwz geen bijzet etc, liefst in verticale balans en streven naar het binnenachterbeen dat landt tussen de sporen van beide voorbenen.
(Ik loop liever naast het dier met een wat kortere lijn "grondwerk".)
Citaat:
Nu weet ik niet wat ik het beste doe... ga ik hem dan net been geven en voorwaarts drijven met het risico dat ik weer tien minuten bezig ben om hem zachtjes onder me te krijgen en weer naar de ontspanning, of ga ik gewoon door met wat ik nu doe en dat is zeggen "nee, draf," zeggen licht benen bijgeven en mijn stelling gewoon een lossen?

vroeger deed ik altijd het eerste, "voorwaarts, voorwaarts voorwaarts" maar Jai is zo gevoelig...

ik ben nog op zoek naar een lesgever met een klik dus dat komt wel weer, waarschijnlijk ga ik doorgaan met de klassieke rijkunst.


Doe idd maar klassieke rijkunst!
De Nederlandse dressuur interpreteert het voorwaarts te vaak als snelheid plus duwend achterbeen. Ook dan kan een paard daar aan wennen en in een 'zo val ik niet om' balans komen, maar vroeger of later loop je vast in alle compensaties die het dier nodig vindt voor zijjn veiligheid ( niet vallen is belangrijk voor het vluchtdier!)
...en die je dan weer kwijt moet zien te spelen.

Bij mijn jonkie staat balans op een, activiteit op 2 en ondertussen oefenen we op de 'ganze parade' als in halthouden op de achterhand op zit en gewicht, zonder teugels. Lukt dit, dan kun je pas aan de slag met lengtebuiging, inclusief stelling.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: valse galopsprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 16:04

Mijn merrie doet dit soms ook als ik haar een tijdje niet dressuurmatig heb gewerkt. Dan wil ze zo graag maar is het gewoon even te moeilijk. We doen dan even een stapje terug en werken in stap aan spieropbouw. In draf kleine stukjes en belonen en stoppen als het ook maar 2 passen fijn gaat. Ook is het soms makkelijker aan de hand, dan hebben ze niet ook nog een ruiter te dragen. Maar een bezoekje van de ostheo kan inderdaad ook een fijnere start geven.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: valse galopsprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 16:15

Mijn paard deed die huppeltjes vorig jaar ook. Dat was gewoon een communicatie probleem tussen ons. Dus zorg dat je heel duidelijk bent, als je been geeft verwacht je ook actie, als je niks verwacht geef dan ook geen been. En vooral zorgen voor geen been en hand tegelijk.

Veronica2
Berichten: 2671
Geregistreerd: 26-08-13

Re: valse galopsprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 16:32

Het klinkt zo op het eerste gezicht alsof het wat rommelig gaat met draf en galop. Probeer om het tempo rustig te houden en geef je paard de kans om zijn passen af te maken. Een oefening die je kan doen is overgangen rijden tussen stap en draf op de volte. Je kunt dan de draf wat makkelijker onder controle houden zodat de huppeltjes niet hoeven. Het is wel de bedoeling om alles wat je doet op beide handen te doen, dus regelmatig van hand veranderen.

Jairo

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 16:29

Dank u voor de antwoorden. Er is recent een osteo bijgeweest van ekibalance (april)en er was niets merkbaar te vinden slechts een “controlebehandeling” dus dat is wel positief. Ook de tandarts is erbij geweest. Buiten 1 haakje was er verder geen opmerking.

Suzanne F.

Berichten: 49278
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 16:54

Wat ik altijd deed was het voorwaarts oplossen. Als hij dus huppeltjes begon te maken dan reed ik naar voren dus ik bleef galopperen en loste daar het probleem op. En dan reed ik weer terug naar draf. Vaak is dat huppelen een onttrekken aan bepaalde moeilijkheden. Dus je moet zorgen dat hij niet onder dit uit kan komen door te gaan galopperen. Dan blijf je er hetzelfde aan rijden maar dan onder jouw controle, dus naar voren en probleem oplossen en dan weer terug. Is vaak een balans en krachtprobleem.

Lisapablo

Berichten: 32
Geregistreerd: 26-05-19
Woonplaats: In het Zuiden van Nederland. :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:25

MyChoice schreef:
Die huppeltjes in draf klinken voor mij als een CTO blokkade, deed mijn merrie ook totdat CTO losgemaakt is. Niet alle osteo's/ chiro's kunnen dit los krijgen. Dus mocht je dat willen laten doen wees dan selectief.

https://osteopathiepaarden.nl/2016/05/2 ... to-gebied/


Wilde hetzelfde zeggen :)