Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Rechtrichten manegepaard?

 
Profiel   

Hallo! Allereerst leg ik de situatie even uit:

Ik lease nu voor 3 dagen een paardje van de manege, echt een heel leuk dier! (De andere 3/4 dagen word er dus door andere ruiters op gereden). De eigenaresse zei in het begin dat hij vast zit aan een kant en scheef is. In het begin merkte ik daar niks van, maar nu merk ik toch wel dat het niet meer zo leuk is om te rijden. Het paard wordt (net als alle andere manegepaarden) regelmatig nagekeken op alles en het is dus echt scheefheid. Hij pakt het bit vast aan een kant, heeft moeite met afwenden, gaat scheef achterwaarts en ik voel ook gewoon dat hij ontzéttend scheef loopt. Ik ga vrijdag met mijn instructrice overleggen wat ik eraan kan doen. Ik weet dat het lastig gaat worden omdat de overige dagen er door anderen op wordt gereden en die werken daar dus niet aan. Ik zelf merk dat mijn plezier in rijden daardoor niet meer zo groot was als eerst. Het is bijna echt een 'gevecht' om hem een bepaalde kant op te laten gaan. Het rare is wel; als ik in de ene bak ben gaat hij juist liever linksom, en in de andere bak rechtsom? Dat vind ik best apart, maar het is nou eenmaal zo.

Ik heb trouwens zelf ook al houding en zitlessen gehad en probeer echt mijn best te doen voor hem.

Mijn vraag aan jullie is: Weten jullie misschien oefeningen die ik kan doen om deze scheefheid te verbeteren? Ik weet niet of het helemaal weggaat aangezien de overige dagen er geen aandacht aan besteed gaat worden.
(Zoals ik al zei ga ik met min instructrice overleggen, maar die les is pas aan het eind van de week en ik ga morgen weer rijden dus ik dacht, misschien is er iets wat ik alvast kan doen?).

Alvast héééél erg bedankt, ik hou echt ontzettend van dat paard maar dit is natuurlijk niet leuk voor ons beiden. Wil wel graag het plezier in rijden houden en niet dat het elke keer zo'n gevecht is.

PS. de 'symptomen' bij het rijden zijn:
- Niet willen/moeite hebben met afwenden
- Scheef achterwaarts
- Het bit vastpakken
- Een kant niet opwillen lopen, of in iedergeval met moeite
- Hoofd kantelen
- Moeite met linkergalop
- 'Scheef' lopen op de hoefslag (Soms als ik aandraaf gaat hij opeens een stukje van de hoefslag af? Best apart)

Dit zijn toch wel symptomen van scheefheid? Of is dit nu opeens iets anders. De eigenaresse zegt namelijk dat hij aan een kant vast zit, en dus scheef is. Maar volgens Google klopt het met symptomen. Sorry voor het lange bericht, De enige vraag is dus of er oefeningen zijn die kunnen helpen! Bedankt!! :9
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-19 18:27 



 
Profiel   

Kan echt van alles zijn waarom dit paard deze symptomen laat zien.

Heb je al eens recht op de spiegel af gereden en gekeken of de achterhand recht naar achter gaat? (In stap,draf en galop kijken)
Want dan laten ze vaak echt hun scheefheid zien.

Maar dan de reden...
Scheefheid kan door vanalles komen.
Bijv vanuit lichamelijk pijn, waardoor het paard gaat comperceren.
Ga je zo'n paard rechrrichten kun je kreupelheid verwachten.

Maar ook door het zadel kan het komen.
Daarna nog de voorkeur van de ruiters en de rijrichting waar het paard het meeste wordt gereden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-19 18:37 



 
Profiel   

Hey sneeuwpop, ik kijk eigenlijk vaak in de spiegels maar meer voor m'n eigen houding.. zal morgen eens erop letten! Zadel is recentelijk nog nagekeken maar volgens de eigenaresse is het dus rijtechnisch op te lossen.. Maar heeft dat wel zin? De andere 4 dagen zitten er minimaal 2/3 verschillende ruiters per dag op

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-19 18:40 



 
Profiel   

Voor jezelf heeft het iig wel zin om de oefeningen te leren en de reactie van het paard daarom te zien.
Zeker wanneer je de oefeningen op links en rechts doet.
Of het helpt, hangt erg af van de ernst, jouw begeleiding en welke ruiters er verder op rijden.
Juist degene die net aan aan de teugel rijden, zijn vaak degene die met teveel druk rijden waardoor het paard dat probleem gaat oplossen door te compenseren.

Ik lees natuurlijk wel dat je het zelf nog het rechrrichten moet leren, dus het resultaat zal er iig niet snel zijn.


Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 29-07-19 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-19 18:48 



 
Profiel   

Klopt, ik zal sowieso ff overleggem welke oefeningen goed zijn. Ik wil echt mijn best voor hem doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-19 18:49 



 
Profiel   

Het kan zeker, alleen moeten d omstandigheden wel kloppen. Bij een 20 jarige die zijn hele leven al zo loopt, moet je geen verbetering willen verwachten. Maar bij een jong (er) paard die niet door medische redenen of bijv. Slecht harnachement scheef is, kan je met 3x in de week veel bereiken. Rijd nu zelf ook een manegepaard 1 a 2 x per week bij en die verbeterd met de week, ben de B door gevlogen en ga nu L1 met hem starten. Moet ik wel zeggen dat dit een jong paard is en zijn scheefheid vooral door onbalans komt, dit is beter te corrigeren dan een paard dat in zijn scheefheid bevestigd is al jaren. Succes en je kan echt wel wat bereiken met maar 3 x per week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-19 19:09 



 
Profiel   

Jaa dit paard is nu 18! Wat voor oefeningen doe jij zoal? ben wel benieuwd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-19 19:11 



 
Profiel   

Je zegt dat je het rijden nu minder leuk vind maar probeer er op een andere manier naar te kijken. Eigenlijk gaat het rijden nu pas leuk en echt rijden worden. Je hebt in de afgelopen tijd met je leasepaard leren voelen wat scheef gaan betekent en dat is een grote stap vooruit! Nu wordt rijden niet zomaar rondjes rijden door de bak in de verschillende gangen, maar nu wordt rijden echt trainen en dat is 1000 x moeilijker maar ook 1000 x leuker. Geef jezelf maar een groot compliment dat je deze rijkunstige stap gemaakt hebt!

Dat je maar 3 x in de week rijdt is geen enkel probleem. Om scheefheid op te lossen moet je losheid krijgen en spierkracht kweken. Spieren hoef je niet elke dag te trainen om aan kracht te winnen.

Waar je vooral op moet letten is dat je niet terug gaat werken op de sterke kant. Dus niet de bolle kant proberen in stelling te “trekken” want dat werkt averechts. Laat hem maar tegengesteld lopen op de slechte kant maar blijf daar van die binnenhand af. Probeer de schouders recht voor de achterkant te plaatsen in alle voltes en op beide handen in alle gangen. Dat is eigenlijk om te beginnen het enige om op te letten en daar zul je al oefenstof genoeg aan hebben. Ga met je instructie hard aan de slag hoe je dat bewerkstelligt en om dat te leren herkennen/voelen. Dan zul je grote stappen vooruit maken in jouw rijkunst en in de soepelheid en berijdbaarheid van je paard.

Succes en vergeet niet te genieten van het leerproces.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-19 19:28 



 
Profiel   

Mijn eerste advies zou zijn om dit als de leuke uitdaging te zien: dit is paardrijden! Jij probeert jouw vaardigheid in te zetten om het paard te helpen. Leuk lopen is een resultaat, maar voelen dat er iets scheef zit en het paard helpen daar wat beter in balans te komen, dat is juist deels het leuke!

Daarbij hoort dat je ook de verbeteringen merkt en leuk vindt. Als je aan het begin van de les (/tijd dat je rijdt) bv merkt dat het moeilijk gaat om af te wenden, en na een tijdje werken kun je een paar keer heel mooi afwenden, dan is dat iets wat jij dus voor elkaar hebt gekregen. Daar mag je trots op zijn en blij mee zijn.
Als dat je uitgangspunt wordt, worden dingen die lastig gaan juist leuke puzzels. Wat werkt, en wat niet?

Maar nu ook nog wat praktische tips. Maak je vooral in het begin niet te druk om de houding van het paard, of de teugels, maar warm wel lekker op. Voorwaarts, grote ronde lijnen (grote voltes, gebroken lijnen met niet te scherpe bochten.) Als hij daar vierkantjes van wil maken, plat door de bochten, het bit vast wil pakken of wat dan ook: niet teveel aandacht aan besteden.
Daarna kun je het wat uitdagender maken: bv volte rijden en die wat verkleinen (denk daarbij vooral aan je binnenbeen, buitenteugel, hand opzij) en weer vergroten. En oefeningen waarbij het paard wel min of meer in het midden moet blijven omdat links en rechts wisselt, zoals slangevoltes of over de AC-lijn en dan soms een volte links en soms een volte rechts.

En niet teveel een gevecht aangaan. Gewoon opnieuw proberen (je weet nu wat 'ie wil gaan doen) of iets anders gaan doen. Moeite met galopperen op 1 hand bv, dat kun je eens proberen vanuit een volte. Maar lukt het niet, dan parkeer je dat gewoon even tot de keer dat de instructeur er is, en kijk je er samen naar.

Ik hoop dat het daarmee in elk geval een stuk leuker wordt, maar je kunt een paard er ook echt mee helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-19 19:31 



 
Profiel   

Heel erg bedankt shadow en oji voor jullie fijne berichten :) Jullie hebben gelijk! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-19 19:35 



 
Profiel   

De tip die ik nog graag wil toevoegen boven alle andere tips
Probeer eens meer een meter tot anderhalve meter naast de hoefslag te rijden bv op de Bzijde. Hij mag hierbij niet naar de hoefslag toelopen

Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-19 19:36 



 
Profiel   

Doe ik heel soms,maar zal ik meer gaan doen nu! Bedankt Elvira!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-19 19:38 



 
Profiel   

Ik ga mee met Oji en Shadow.

De eerste stap in rechtrichten gaat als volgt:
werk aan de verticale balans, gelijkelijk gewicht op beide voorbenen.
Stel dat je dier gewicht geeft op rechts als je de teugel in contact neemt (verder doe of vraag je niets, paar rondjes stap met vrije teugel en dan zachtjes contact - houding is onbelangrijk) :
blijf van de rechterteugel af (...enkel het gewicht van het leer...),
zit op links en
neem de linkerteugel - 1 gram is zat - in contact.

Mijn jonkie reageerde na 3 passen.
Een manegepaard wellicht later.

...hetzelfde negatief uitgedrukt: veel gewicht op de rechterteugel gaat over teveel gewicht op de rechterschouder. (Vandaar gedoe met wenden, al kan een wending naar rechts soms te klein uitpakken.)
Gesjor aan die rechterteugel gooit extra gewicht op de voorhand, jij wordt hartstikke moe en het paard chagrijnig. (= 3 harde redenen om dit systematisch te weigeren.)

Gewenste reacties: ten eerste halsstrekken.
Kan nooit kwaad, zeker het eerste halve uur.
Geleidelijk aan laat je m minder diep komen, maar het soepele dier 'trekt' zachtjes aan je hand. (Andermaal: grammetjes...!)

En het leuke van verticale balans is, dat het dier vanzelf ontspannen wordt, de rug gaat bollen en vaak al op het bit gaat kauwen ("helemaal vanzelf"). Je krijgt er de horizontale balans gewoon bij cadeau met wat geluk.
Voor een manegepaard is het wennen en je moet laten we zeggen 1000x herbeginnen, maar het is veel leuker dan "dat gedoe dat dat hoofd omlaag moet".

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-19 20:51 



 
Profiel   

Dankjewel Janneke!! Thanks iedereen voor de hulp :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-19 21:45 



 
Profiel   

De allerbelangrijkste tip: blijf positief. Als jij gefrustreerd raakt en 'gaat vechten' tegen zijn drang om vast te houden in zijn lijf, vecht hij alleen maar terug. Probeer het te zien als dat jij hem gaat helpen met de problemen die hij met zijn lichaam heeft. Hij wil echt wel luisteren, alleen zijn lijf werkt nog niet mee :) Maar daar kun jij hem wel bij helpen!
Dat verschil in mindset voelt je paard echt, en daar blijft het voor jullie allebei leuker van :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 08:16 



 
Profiel   

Ik vraag mij oprecht af waarom de manege daar niet aan werkt op de overige dagen.. als ik een paard rijd dat een voorkeur heeft om rechts bol te maken en dus scheef te lopen, moet ik er toch echt voor zorgen dat het paard recht blijft, om die scheefheid te voorkomen.

Edit; was nog niet klaar :+

Loopt het paard enkel in beginnerslesjes snap ik dat daar minder aan gewerkt wordt, maar als het paard ook mee loopt in wat meer gevorderde lesjes, mag je toch verwachten dat de instructie zijn leerlingen het paard enigszins recht laat stellen...

TS, ik vind oprecht dat jij niet de enige hoort te zijn die dit paard probeert recht te richten. Je hoort hierin goede begeleiding te krijgen van de manege waar je rijd, en zij horen dit ook door te zetten op de overige dagen. Het zal vast verschil uit maken als jij het paard gaat rechtrichten, maar als er daarna 10 anderen oprijden die dit niet doen, maak jij zelf zulke kleine stapjes met hem...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 08:52 



 
Profiel   

Begin eens simpel met het rijden op de binnenhoefslag. Hiermee stimuleer je het paard zijn eigen balans te zoeken, en voel jij als ruiter nog beter wanneer het een en ander begint uit te zwaaien! Zie dit als je basis, door contact te bieden op de buitenteugel kun je het paard mooi recht en in balans houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 09:49 



 
Profiel   

LoveUggs schreef
Ik vraag mij oprecht af waarom de manege daar niet aan werkt op de overige dagen.. als ik een paard rijd dat een voorkeur heeft om rechts bol te maken en dus scheef te lopen, moet ik er toch echt voor zorgen dat het paard recht blijft, om die scheefheid te voorkomen.

Edit; was nog niet klaar :+

Loopt het paard enkel in beginnerslesjes snap ik dat daar minder aan gewerkt wordt, maar als het paard ook mee loopt in wat meer gevorderde lesjes, mag je toch verwachten dat de instructie zijn leerlingen het paard enigszins recht laat stellen...

TS, ik vind oprecht dat jij niet de enige hoort te zijn die dit paard probeert recht te richten. Je hoort hierin goede begeleiding te krijgen van de manege waar je rijd, en zij horen dit ook door te zetten op de overige dagen. Het zal vast verschil uit maken als jij het paard gaat rechtrichten, maar als er daarna 10 anderen oprijden die dit niet doen, maak jij zelf zulke kleine stapjes met hem...


Ja precies, hij rijdt in meer gevorderde lessen mee maar daar wordt dus geen aandacht aan besteed..

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 09:50 



 
Profiel   

Princesj schreef
Begin eens simpel met het rijden op de binnenhoefslag. Hiermee stimuleer je het paard zijn eigen balans te zoeken, en voel jij als ruiter nog beter wanneer het een en ander begint uit te zwaaien! Zie dit als je basis, door contact te bieden op de buitenteugel kun je het paard mooi recht en in balans houden.


Dankje! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 09:51 



 

Met 3 dagen in de week kan je veel bereiken hoor :j
Ik reed (jaren terug) ook een manegepaardje bij. Zij was bedoeld voor de beginners maar had in de gaten dat beginners het eng vonden als ze flink tempo maakte en had zichzelf aangeleerd zich daarbij aardig strak te houden. Nageven was er al helemaal niet bij.
Met 2 a 3x per week rijden over een periode van 4 maanden was ze flink verbeterd en reden we een winstpunt in een (onderlinge) L1 proef. De pony kende me ook echt, kwam naar me toe in de wei waar ze anders wel weg wilde lopen etc. Dat dus ondanks dat ze ook nog volop in de manegelessen liep. Wees er dus niet te bang voor dat je geen verschil kan maken, ook als het niet fulltime je eigen paard is kan je heel wat bereiken.
Blijf moed houden, lekker doorwerken, les nemen en besef je dat je dit paard vooruit helpt. Dat gaat niet in 1x maar je komt er wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 09:58 



 
Profiel   

Blijheid schreef
Met 3 dagen in de week kan je veel bereiken hoor :j
Ik reed (jaren terug) ook een manegepaardje bij. Zij was bedoeld voor de beginners maar had in de gaten dat beginners het eng vonden als ze flink tempo maakte en had zichzelf aangeleerd zich daarbij aardig strak te houden. Nageven was er al helemaal niet bij.
Met 2 a 3x per week rijden over een periode van 4 maanden was ze flink verbeterd en reden we een winstpunt in een (onderlinge) L1 proef. De pony kende me ook echt, kwam naar me toe in de wei waar ze anders wel weg wilde lopen etc. Dat dus ondanks dat ze ook nog volop in de manegelessen liep. Wees er dus niet te bang voor dat je geen verschil kan maken, ook als het niet fulltime je eigen paard is kan je heel wat bereiken.
Blijf moed houden, lekker doorwerken, les nemen en besef je dat je dit paard vooruit helpt. Dat gaat niet in 1x maar je komt er wel.


Bedankt :) wat voor oefeningen deed jij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 12:04 



 
Profiel   

avanti2001 schreef
Alvast héééél erg bedankt, ik hou echt ontzettend van dat paard maar dit is natuurlijk niet leuk voor ons beiden. Wil wel graag het plezier in rijden houden en niet dat het elke keer zo'n gevecht is.

PS. de 'symptomen' bij het rijden zijn:
- Niet willen/moeite hebben met afwenden
- Scheef achterwaarts
- Het bit vastpakken
- Een kant niet opwillen lopen, of in iedergeval met moeite
- Hoofd kantelen
- Moeite met linkergalop
- 'Scheef' lopen op de hoefslag (Soms als ik aandraaf gaat hij opeens een stukje van de hoefslag af? Best apart)

Dit zijn toch wel symptomen van scheefheid? Of is dit nu opeens iets anders. De eigenaresse zegt namelijk dat hij aan een kant vast zit, en dus scheef is. Maar volgens Google klopt het met symptomen. Sorry voor het lange bericht, De enige vraag is dus of er oefeningen zijn die kunnen helpen! Bedankt!! :9

Dit is wel het lijstje dat bij scheefheid past en er is echt van alles aan te doen. Scheefheid hoort bij paarden, dat zit er van nature in en is iets wat wij met dressuur willen verbeteren. Het is dus niet een pechgeval dat jou dit overkomt, want alle paarden zijn scheef, sommige heel erg en sommige maar een beetje.

Paar tippies:
Bij het rijden van wendingen en voltes goed er op letten dat je met je gewicht en beenhulp je paard helpt, niet teveel met je handen willen doen.
Als je paard aan een kant het bit vastpakt, probeer dan om daar zacht in je hand te blijven en let er op dat je de soepele kant niet los laat. Tegenhangen gaat niet werken, juist gelijke druk blijven zoeken. Daarmee werk je ook aan het kantelen. Vraag dit in de les.
Alles wat je doet, doe je op beide handen, elke volte en elke overgang doe je op de linkerhand en op de rechterhand. Probeer dus een beetje te onthouden wat je hebt gedaan op de ene hand en doe dit ook op de andere hand.
Als bijvoorbeeld je voltes wat beter gaan, probeer dan een keer op het midden van volte te veranderen of een slangenvolte met 3 bogen. Ook gebroken lijnen zijn goede oefeningen.
Laat dat achterwaarts maar even zitten of doe het langs de bakrand zodat hij niet opzij weg kan stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 12:14 



 
Profiel   

Pipodipo schreef
avanti2001 schreef
Alvast héééél erg bedankt, ik hou echt ontzettend van dat paard maar dit is natuurlijk niet leuk voor ons beiden. Wil wel graag het plezier in rijden houden en niet dat het elke keer zo'n gevecht is.

PS. de 'symptomen' bij het rijden zijn:
- Niet willen/moeite hebben met afwenden
- Scheef achterwaarts
- Het bit vastpakken
- Een kant niet opwillen lopen, of in iedergeval met moeite
- Hoofd kantelen
- Moeite met linkergalop
- 'Scheef' lopen op de hoefslag (Soms als ik aandraaf gaat hij opeens een stukje van de hoefslag af? Best apart)

Dit zijn toch wel symptomen van scheefheid? Of is dit nu opeens iets anders. De eigenaresse zegt namelijk dat hij aan een kant vast zit, en dus scheef is. Maar volgens Google klopt het met symptomen. Sorry voor het lange bericht, De enige vraag is dus of er oefeningen zijn die kunnen helpen! Bedankt!! :9

Dit is wel het lijstje dat bij scheefheid past en er is echt van alles aan te doen. Scheefheid hoort bij paarden, dat zit er van nature in en is iets wat wij met dressuur willen verbeteren. Het is dus niet een pechgeval dat jou dit overkomt, want alle paarden zijn scheef, sommige heel erg en sommige maar een beetje.

Paar tippies:
Bij het rijden van wendingen en voltes goed er op letten dat je met je gewicht en beenhulp je paard helpt, niet teveel met je handen willen doen.
Als je paard aan een kant het bit vastpakt, probeer dan om daar zacht in je hand te blijven en let er op dat je de soepele kant niet los laat. Tegenhangen gaat niet werken, juist gelijke druk blijven zoeken. Daarmee werk je ook aan het kantelen. Vraag dit in de les.
Alles wat je doet, doe je op beide handen, elke volte en elke overgang doe je op de linkerhand en op de rechterhand. Probeer dus een beetje te onthouden wat je hebt gedaan op de ene hand en doe dit ook op de andere hand.
Als bijvoorbeeld je voltes wat beter gaan, probeer dan een keer op het midden van volte te veranderen of een slangenvolte met 3 bogen. Ook gebroken lijnen zijn goede oefeningen.
Laat dat achterwaarts maar even zitten of doe het langs de bakrand zodat hij niet opzij weg kan stappen.


Heel erg bedankt! ❤

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 12:23 



 

avanti2001 schreef
Blijheid schreef
Met 3 dagen in de week kan je veel bereiken hoor :j
Ik reed (jaren terug) ook een manegepaardje bij. Zij was bedoeld voor de beginners maar had in de gaten dat beginners het eng vonden als ze flink tempo maakte en had zichzelf aangeleerd zich daarbij aardig strak te houden. Nageven was er al helemaal niet bij.
Met 2 a 3x per week rijden over een periode van 4 maanden was ze flink verbeterd en reden we een winstpunt in een (onderlinge) L1 proef. De pony kende me ook echt, kwam naar me toe in de wei waar ze anders wel weg wilde lopen etc. Dat dus ondanks dat ze ook nog volop in de manegelessen liep. Wees er dus niet te bang voor dat je geen verschil kan maken, ook als het niet fulltime je eigen paard is kan je heel wat bereiken.
Blijf moed houden, lekker doorwerken, les nemen en besef je dat je dit paard vooruit helpt. Dat gaat niet in 1x maar je komt er wel.


Bedankt :) wat voor oefeningen deed jij?

Bij deze pony werkte ik vooral aan langzamer gaan op zit (langzaam lichtrijden) om het tempo onder controle te krijgen zonder (zoals ze helaas gewend was) aan de mond te trekken.
Verder veel overgangen en wendingen rijden, stukjes wijken meenemen en vooral heel erg ontspanning opzoeken en dat belonen.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-07-19 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 12:48 



 
Profiel   

Hoofd kantelen kan komen door scheefheid, maar ook dat je zelf op een kant "te streng" met je hand bent.

Wat ik geleerd heb van mijn instructrice is het volgende. Als beeld→ een paard voelt een mug, dus zacht, zachter, zachtst. Zo ook met je handen. Licht teugelcontact is voldoende. Houdt je paard aan een kant het bit vast, dan ontspan jij je hele lichaam en brengt voorzichtig je hand omhoog aan die ene kant. De andere blijft gewoon op zijn plaats en zo gauw je voelt hij geeft een kauwtje wordt je heel zachtjes, je laat niet het contact los, maar je ontspant je hand, arm bovenlichaam en doet je hand weer naar beneden naast de andere hand.

Als je paard zijn kaak niet los laat, en dat zal hij vast niet doen→ Dan doe je een wending om de VOORHAND. Even aan je instructrice vragen hoe dat moet. Dat is een oefening voor een beginner paard, of een paard dat scheef is, mond/ kaak vastzet. Want als je die oefening heel rustig doet vanuit stilstand, dan merk je dat jouw paard onmiddellijk gaat kauwen op het bit en zijn kaak loslaat.
Elk paard, ook een manegepaard dat scheef is en vast zit (eigen ervaring), zal gaan kauwen op het bit en dus de kaak los laten. Aan jou is het dan, om dit goed te onderhouden, zodat het paard ontspannen blijft in de kaak. Als je deze oefening beheerst dat is zo tof. Het leuke van de oefening is, dat zelfs als het paard het niet helemaal correct uitvoert het meestal toch een positieve werking heeft en dus de kaak ontspannen houdt.

Citaat
Wending om de voorhand is een losmakende oefening die helemaal niet in een verzamelde stap gereden wordt.
Een wending om de voorhand wordt normaal altijd uit het halthouden gereden. De voorwaartsbeweging wordt daardoor ingezet doordat ik als ruiter mijn paard voorwaartsrij (in gedachte doe ik een stap voorwaarts)
en geef dan precies dezelfde teugelhulpen aan die ik voor een wending inzet, met dat verschil dat ik met mijn binnen been een handbreedte naar achteren ga (kuit) en mijn buitenteugel een halve ophouding maak (of meerdere) . Een wending om de voorhand is eigenlijk alleen gedacht voor jonge ruiters en jonge paarden en ik vind het ook een fijne oefeningen voor paarden die wat vast cq scheef zijn
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 12:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen