Schrik paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
porcelain
Berichten: 372
Geregistreerd: 13-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 16:44

Hmmmm... ik denk dat sommige paarden ook wel eens gewoon lopen te klieren en dat er niet perse een lichamelijke oorzaak voor aan te wijzen is zoals disbalans. Zeker in deze leeftijd, waar hij midden in zn puberteit zit. Ik herken het gedrag dat je beschrijft van een merrie die ik gereden heb, zoals het 20x netjes langs een bepaald object lopen en de 21e x er ineens van schrikken. Een vlug beestje dat op die manier onder het werk probeerde uit te komen (schat ik in). Ik heb ook regelmatig ineens andersom gestaan met haar, en moest altijd met focus rijden anders lag ik er zo af. Wat bij haar hielp was om heel pro-actief te rijden. Dus meteen lekker actief aan het werk met veel figuren en overgangen. Het initiatief in ieder geval niet bij haar laten liggen. Als ze dan toch (deed alsof ze) schrok* dat negeren en de oefening vervolgen/opnieuw inzetten. Bij haar werkte dat het beste.

Succes!

*ik weet oprecht niet of ze echt schrok of deed alsof.

Froukje
Forever young

Berichten: 10839
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schrik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:07

Paard staat halve dagen op de wei? Waar staat ie de rest van de dag dan? Waarom niet de hele dag op het land? Denk zo maar dat dat al een hele boel energie zou schelen, ook aan de longe.

Anoniem

Re: Schrik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:58

De rest van de dag staat hij op stal. Ik hoef mijn paarden niet hele dagen op het land; hij staat alleen maar met zijn hoofd naar beneden buiten, dus ik denk dat het weinig energie zal schelen.

Ik heb naar aanleiding van dit topic en tips in andere topics wat dingen aangepast: tussendoor meer stappen aan een lang teugeltje, dan kan hij even ontspannen en is 'de druk' eraf. Mijn beugels een gat langer, en meer in het paard gaan zitten ipv erop; hierdoor kan ik het schrikken veel beter uitzitten. En wat meer aan het werk houden: veel overgangen, veel figuren. En wat ik ook aan het doen ben: veel belonen.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:08

Een paardenoog werkt heel anders dan bv ons oog, dat is vaak de oorzaak van 'twintig keer er normaal langs, de 21e keer flippen'. Wij kunnen ons oog razendsnel scherpstellen tussen ver weg en dichtbij. Een paard niet. (Heeft te maken met de oogstand en met de prehistorie: gericht gevaar verder weg.) Is hij 20x gefocust op ver weg en de 21e keer staat zijn oog op standje dichtbij: SCHRIK, hij ziet ineens iets wat hij eerder echt NIET zag!

Nu heb je meteen ook de verklaring waarom dingen rechtsom prima gaan en soms linksom ineens SCHRIK geeft. (of andersom uiteraard).
Dit leggen wij onze trainingsruiters doorgaans uit in les 1 omdat het relatief onbekend is :(
Als hij met opzet zou klieren uit werkontwijking dan ging hij wel "kreupel" staan als jij in zicht bent ;)

Ineens omdraaien is natuurlijk heel vervelend en kan gevaarlijk zijn. Je paard wat dieper en ronder instellen maakt dat hij letterlijk minder ziet, ook weer door die oogstand. (Daarom ga je als springruiter niet met een extreem rondgesteld paard vlak voor de hindernis, dan ziet het dier letterlijk niet goed meer).
Lekker doorrijden met je paard en samen plezier beleven, veel succes!
Laatst bijgewerkt door IsabelleN op 22-08-19 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:10

Ik denk dat dat het hele euvel is. Paard staat 20 uur opgesloten is 4 jaar en moet al hard werken. Vind het niet raar dat het zichzelf van de sokken loopt en met een beetje pecht hourdt het daar een keer iets heel beroerds aan over. Ik vind dat je erg weinig weet over hoe je een jong paard gezond houdt en zou er zeker voor zorgen dat je een instructrice vindt die jou vanaf het begin al veel tussendoor aan een lange teugel had laten stappen en met het neusje over de grond had laten draven. Als hij overigens alleen maar met zijn hoofd naar beneden staat buiten heeft hij imeer behoefte aan ruwvoer, dat kun je negeren en met een beetje pech kom je dan in maagzweren enz terecht. Mijn paarden staan te grazen en hebben ook pauze wandelen naar het water en spelen. En liggen lekker languit in de zon enz enz. Die grazen echt niet constant maar krijgen dus ook voldoende en goed ruwvoer over het hele etmaal

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:16

Joman schreef:
De rest van de dag staat hij op stal. Ik hoef mijn paarden niet hele dagen op het land; hij staat alleen maar met zijn hoofd naar beneden buiten, dus ik denk dat het weinig energie zal schelen.


Ik denk dat je door dit aan te passen, al een heel eind komt.
Jij zit de uren voor en na je werk toch ook niet alleen maar in een toilethokje ? :+

Hij is nog jong. Het hoofd naar beneden en het hapje-stapje is zo belangrijk voor het mentale deel bij het paard. Een weide dient niet enkel om te gaan rondracen namelijk.
24u per dag vrije beweging en een groot deel van je problemen zijn opgelost. Ik steek er mijn hand voor in het vuur. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:18

Rizette schreef:
Ik denk dat dat het hele euvel is. Paard staat 20 uur opgesloten is 4 jaar en moet al hard werken. Vind het niet raar dat het zichzelf van de sokken loopt en met een beetje pecht hourdt het daar een keer iets heel beroerds aan over. Ik vind dat je erg weinig weet over hoe je een jong paard gezond houdt en zou er zeker voor zorgen dat je een instructrice vindt die jou vanaf het begin al veel tussendoor aan een lange teugel had laten stappen en met het neusje over de grond had laten draven. Als hij overigens alleen maar met zijn hoofd naar beneden staat buiten heeft hij imeer behoefte aan ruwvoer, dat kun je negeren en met een beetje pech kom je dan in maagzweren enz terecht. Mijn paarden staan te grazen en hebben ook pauze wandelen naar het water en spelen. En liggen lekker languit in de zon enz enz. Die grazen echt niet constant maar krijgen dus ook voldoende en goed ruwvoer over het hele etmaal


20u opgesloten? Waar haal je dat vandaan?
Een hoop onzin zo vanachter je beeldscherm en bovendien een hoop oordelen. Heb ik bijzonder weinig aan! Ik heb mijn paarden hele dagen op de wei gehad; stond te weinig gras in. 1 heeft daar zeker problemen van ondervonden; gelukkig zijn deze nu weer voorbij.
Het is onmogelijk een pensionstal te vinden (want niet iedereen heeft de mogelijkheid paarden aan huis te houden), met en goede bakken, en goede weidegang met voldoende gras/uren/of bijvoeren op de wei, water op de wei/paddock (want geloof me, er zijn er verschillenden die dat niet doen), goed hooi, goede brokken, netjes aan de hand naar buiten, weilanden die groot genoeg zijn, goede instructie en/of zelf instructie kunnen meenemen, te bereizen is, etc. En geloof me, het interesseert me niks wat het kost, en ook de reistijd neem ik voor lief (ik heb nu 35 min enkele reis!), maar het bestaat gewoon niet.
Dus dit soort opmerkingen slaan gewoon nergens op. Paard krijgt genoeg beweging, staat halve dagen in de wei (hetgeen meer is dan 4u, maargoed), goede bakken, goed en voldoende ruwvoer etc. Dit was al een speld in een hooiberg.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-08-19 11:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:20

Pandora2 schreef:
Joman schreef:
De rest van de dag staat hij op stal. Ik hoef mijn paarden niet hele dagen op het land; hij staat alleen maar met zijn hoofd naar beneden buiten, dus ik denk dat het weinig energie zal schelen.


Ik denk dat je door dit aan te passen, al een heel eind komt.
Jij zit de uren voor en na je werk toch ook niet alleen maar in een toilethokje ? :+

Hij is nog jong. Het hoofd naar beneden en het hapje-stapje is zo belangrijk voor het mentale deel bij het paard. Een weide dient niet enkel om te gaan rondracen namelijk.
24u per dag vrije beweging en een groot deel van je problemen zijn opgelost. Ik steek er mijn hand voor in het vuur. :Y)


Och nee, ik hoef mijn paarden zeeeeker niet 24u per dag in de wei. Heeft ook genoeg nadelen wat mij betreft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:21

IsabelleN schreef:
Een paardenoog werkt heel anders dan bv ons oog, dat is vaak de oorzaak van 'twintig keer er normaal langs, de 21e keer flippen'. Wij kunnen ons oog razendsnel scherpstellen tussen ver weg en dichtbij. Een paard niet. (Heeft te maken met de oogstand en met de prehistorie: gericht gevaar verder weg.) Is hij 20x gefocust op ver weg en de 21e keer staat zijn oog op standje dichtbij: SCHRIK, hij ziet ineens iets wat hij eerder echt NIET zag!

Nu heb je meteen ook de verklaring waarom dingen rechtsom prima gaan en soms linksom ineens SCHRIK geeft. (of andersom uiteraard).
Dit leggen wij onze trainingsruiters doorgaans uit in les 1 omdat het relatief onbekend is :(
Als hij met opzet zou klieren uit werkontwijking dan ging hij wel "kreupel" staan als jij in zicht bent ;)

Ineens omdraaien is natuurlijk heel vervelend en kan gevaarlijk zijn. Je paard wat dieper en ronder instellen maakt dat hij letterlijk minder ziet, ook weer door die oogstand. (Daarom ga je als springruiter niet met een extreem rondgesteld paard vlak voor de hindernis, dan ziet het dier letterlijk niet goed meer).
Lekker doorrijden met je paard en samen plezier beleven, veel succes!



Dank voor je inhoudelijke bericht!

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 12:22

Joman schreef:
Rizette schreef:
Ik denk dat dat het hele euvel is. Paard staat 20 uur opgesloten is 4 jaar en moet al hard werken. Vind het niet raar dat het zichzelf van de sokken loopt en met een beetje pecht hourdt het daar een keer iets heel beroerds aan over. Ik vind dat je erg weinig weet over hoe je een jong paard gezond houdt en zou er zeker voor zorgen dat je een instructrice vindt die jou vanaf het begin al veel tussendoor aan een lange teugel had laten stappen en met het neusje over de grond had laten draven. Als hij overigens alleen maar met zijn hoofd naar beneden staat buiten heeft hij imeer behoefte aan ruwvoer, dat kun je negeren en met een beetje pech kom je dan in maagzweren enz terecht. Mijn paarden staan te grazen en hebben ook pauze wandelen naar het water en spelen. En liggen lekker languit in de zon enz enz. Die grazen echt niet constant maar krijgen dus ook voldoende en goed ruwvoer over het hele etmaal


20u opgesloten? Waar haal je dat vandaan?
Een hoop onzin zo vanachter je beeldscherm en bovendien een hoop oordelen. Heb ik bijzonder weinig aan! Ik heb mijn paarden hele dagen op de wei gehad; stond te weinig gras in. 1 heeft daar zeker problemen van ondervonden; gelukkig zijn deze nu weer voorbij.
Het is onmogelijk een pensionstal te vinden (want niet iedereen heeft de mogelijkheid paarden aan huis te houden), met en goede bakken, en goede weidegang met voldoende gras/uren/of bijvoeren op de wei, water op de wei/paddock (want geloof me, er zijn er verschillenden die dat niet doen), goed hooi, goede brokken, netjes aan de hand naar buiten, weilanden die groot genoeg zijn, goede instructie en/of zelf instructie kunnen meenemen, te bereizen is, etc. En geloof me, het interesseert me niks wat het kost, en ook de reistijd neem ik voor lief (ik heb nu 35 min enkele reis!), maar het bestaat gewoon niet.
Dus dit soort opmerkingen slaan gewoon nergens op. Paard krijgt genoeg beweging, staat halve dagen in de wei (hetgeen meer is dan 4u, maargoed), goede bakken, goed en voldoende ruwvoer etc. Dit was al een speld in een hooiberg.

Halve dagen in de wei is voor mij 20 uur opgesloten.In je ene post schrijf je halve dagen in de wei en nu schrijf je dat hij er hele dagen staat en dan wordt je nog boos ook. Het gaat er mij eigenlijk ook niet om of jji er wat aan hebt het gaat me meer op je paard in dezen en ik denk wel dat alles wat je doet wat je paard ten goede komt je indirect zelf ook voordeel van hebt. Ben ervan overtuigd dat er ook paardenpensions zijn die juist wel veel tijd en moeite steken in een goed management voor de paarden maar dan mis je misschien zelf je binnenbak,je kantine enz. je paard zal hem niet missen. Hoe lang staat je paard nu in de wei per dag dan? Er zijn ook pensionstallingen die het gras rantsoeneren en hooi bijvoeren op de wei en gewoon water hebben staan allemaal geen probleem

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 12:27

TS vraagt geen oordeel hoe ze haar paarden houdt. Ze vraagt advies inzake het schrikken ;)

Zoveel mensen, zoveel wensen en zoveel manieren om paarden te houden. Ieder paard en iedere situatie is nu eenmaal anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 13:10

Rizette schreef:
Joman schreef:


20u opgesloten? Waar haal je dat vandaan?
Een hoop onzin zo vanachter je beeldscherm en bovendien een hoop oordelen. Heb ik bijzonder weinig aan! Ik heb mijn paarden hele dagen op de wei gehad; stond te weinig gras in. 1 heeft daar zeker problemen van ondervonden; gelukkig zijn deze nu weer voorbij.
Het is onmogelijk een pensionstal te vinden (want niet iedereen heeft de mogelijkheid paarden aan huis te houden), met en goede bakken, en goede weidegang met voldoende gras/uren/of bijvoeren op de wei, water op de wei/paddock (want geloof me, er zijn er verschillenden die dat niet doen), goed hooi, goede brokken, netjes aan de hand naar buiten, weilanden die groot genoeg zijn, goede instructie en/of zelf instructie kunnen meenemen, te bereizen is, etc. En geloof me, het interesseert me niks wat het kost, en ook de reistijd neem ik voor lief (ik heb nu 35 min enkele reis!), maar het bestaat gewoon niet.
Dus dit soort opmerkingen slaan gewoon nergens op. Paard krijgt genoeg beweging, staat halve dagen in de wei (hetgeen meer is dan 4u, maargoed), goede bakken, goed en voldoende ruwvoer etc. Dit was al een speld in een hooiberg.

Halve dagen in de wei is voor mij 20 uur opgesloten.In je ene post schrijf je halve dagen in de wei en nu schrijf je dat hij er hele dagen staat en dan wordt je nog boos ook. Het gaat er mij eigenlijk ook niet om of jji er wat aan hebt het gaat me meer op je paard in dezen en ik denk wel dat alles wat je doet wat je paard ten goede komt je indirect zelf ook voordeel van hebt. Ben ervan overtuigd dat er ook paardenpensions zijn die juist wel veel tijd en moeite steken in een goed management voor de paarden maar dan mis je misschien zelf je binnenbak,je kantine enz. je paard zal hem niet missen. Hoe lang staat je paard nu in de wei per dag dan? Er zijn ook pensionstallingen die het gras rantsoeneren en hooi bijvoeren op de wei en gewoon water hebben staan allemaal geen probleem


Nee hoor, dan lees je niet.
Ik heb mijn paarden hele dagen op de wei gehad, en dat is niet goed bevallen. Nu staan ze dus halve dagen op de wei en dat is geen 4 uur. Dat is je eigen invulling.
Kantine hecht ik geen waarde aan; binnenbak ook niet. Wel aan een bak met een goede bodem. Die zijn ook schaars. Maargoed, blijkbaar weet jij het allemaal zo goed. Fijn voor jouw paard (en) :+

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 13:12

Mijn paard heeft dit ook een tijdje gehad toen ze jong was. En nu met vlagen. Bij ons heeft het voeren van magnesium erg geholpen. Het nam de stress prikkel iets weg. Daarnaast vind ik dat een paard best een keer mag schrikken. Ik probeer dan gewoon net te doen alsof er niks is gebeurd. Soms wel lastig als je op de nek ligt }> Maar als ze aan de gang blijft gaan is het klaar. Dan reageer ik wat strenger.

Josienx
Berichten: 219
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 13:14

Ha TS, mijn 9 jarige New Forest heeft dit precies hetzelfde. Niet wegrennen maar ineens aan de andere kant staan. Grappig, ik noem dit altijd pony-gedrag maar blijkbaar is dat niet het geval :+ .

Hoe lang die van mij ook buiten staat, de bak kabouters zijn er altijd. Bij die van mij kan het verschillende oorzaken hebben: Of hij verveelt zich en gaat wat zoeken of hij is soms wat wereldvreemd en onzeker.

In het begin kwam het voor mij ook echt uit het niets, maar inmiddels voel ik het altijd aankomen.
Ik kijk tijdens het rijden regelmatig naar zijn oren. Die gaan krullen en ik voel zijn spanning dat hij elk moment kan gaan wegspringen. Dit is een fractie van een seconde maar ik ben hem dan wel voor. Op zo een moment ga ik diep ga zitten, extra ophouding, met een strenge stem zeg: ik pak je bij je lurven hoor :') (mentaal dingetje van mijn kant) en doe meestal een oefening wat ik helemaal niet van plan was te doen en hij ook niet waardoor hij zich niet meer kan focussen op wegspringen. In plaats van 10 keer gaan we er 20 keer langs, met als doel zonder spanning af te sluiten.

Geen idee of je hier wat aan hebt, bij die van mij werkt het!

Anoniem

Re: Schrik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 13:30

Dank voor jullie tips!!
Toevallig voelde ik het gisteren met rijden ook aankomen. En kon ik het ook voordat hij echt schrok, meteen opvangen. Een keer zag ik het niet aankomen, maar kon ik door het dieper zitten beter in het zadel blijven en dus niet meer op de nek. Vandaag weer een nieuwe poging ;)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Schrik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 13:48

De mijne buitte het soms ook uit. Dan sprong ie weg in de bak op een bepaald punt en bij het volgende rondje weer en daarna weer. Toen had ik 'm teruggepakt door zelf een fractie voordat zij op haar wegspringpunt kwam, zelf een ontzettende schrikbeweging te maken. Leek gewoon echt of ze beledigd was dat ik haar door had en daarna ging ze er weer probleemloos langs. :D

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 11:34

Ondertussen zijn we een tijdje verder. Hoe doet je paard het nu?

Ik heb 2 merrie's. 1 van 27 en 1 van 17. Vooral de oudste schrikt vaak van dingen. Ik denk ook dat een heel stuk, in het karakter vast ligt. Hoe lastig maar mijn ervaring is dat je dat niet veranderen gaat. Bij mijn oudste merrie dacht ik als ze straks wat ouder is, zal het wel minder worden. Het is wel iets minder maar zeker niet over. Met haar 27 jaar zal het ook niet meer over gaan denk ik zo. Mijn andere merrie is minder schrikachtig geworden sinds ik op mijn huidige stal sta. Zij bouwt heel snel spanning op, dat kan vanuit de omgeving zijn maar ook als ik een slechte dag heb oid. Zij schiet weg maar is ook altijd zo weer terug te nemen. Bij beide werkt negeren het beste, ben ik in de loop van de jaren achter gekomen. Ik heb een tijd terug op bokt een topic gelezen over de linker en rechter hersenhelften bij paarden. Ik vond het verhelderend en herkenbaar. Misschien kun je nog iets met dat topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:04

MISTRAL94 schreef:
Ondertussen zijn we een tijdje verder. Hoe doet je paard het nu?

Ik heb 2 merrie's. 1 van 27 en 1 van 17. Vooral de oudste schrikt vaak van dingen. Ik denk ook dat een heel stuk, in het karakter vast ligt. Hoe lastig maar mijn ervaring is dat je dat niet veranderen gaat. Bij mijn oudste merrie dacht ik als ze straks wat ouder is, zal het wel minder worden. Het is wel iets minder maar zeker niet over. Met haar 27 jaar zal het ook niet meer over gaan denk ik zo. Mijn andere merrie is minder schrikachtig geworden sinds ik op mijn huidige stal sta. Zij bouwt heel snel spanning op, dat kan vanuit de omgeving zijn maar ook als ik een slechte dag heb oid. Zij schiet weg maar is ook altijd zo weer terug te nemen. Bij beide werkt negeren het beste, ben ik in de loop van de jaren achter gekomen. Ik heb een tijd terug op bokt een topic gelezen over de linker en rechter hersenhelften bij paarden. Ik vond het verhelderend en herkenbaar. Misschien kun je nog iets met dat topic?


Eigenlijk wel heel goed :) Naar aanleiding van dit topic, ben ik hem eigenlijk meer aan het werk gaan zetten, en stap ik vaker aan een lang teugeltje tussendoor. Sowieso rijd ik eigenlijk maar een half uurtje, dus dan hoeft hij zich niet te lang te concentreren. Ook let ik erop dat ik zelf voldoende los laat en diep ga zitten. Eigenlijk is hij al best een tijdje niet echt meer geschrokken :)
Ook heb ik hem een paar weekjes vakantie gegeven, om weer op te laden.

Tijdens het longeren is het weer een ander verhaal. Dat is echt zijn uitlaatklep, en dat is prima :)

Dat topic zal ik eens opzoeken, dankjewel!!
Overigens herken ik wel wat je zegt, met een slechte dag van jezelf. Eigenlijk probeer ik dan ook nooit te rijden om ergernis te voorkomen.