Mijn jonge draver te veel bereden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hunterislife
Berichten: 5
Geregistreerd: 01-08-19

Mijn jonge draver te veel bereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 15:42

Hoi, ik heb een vraagje

ik heb een draver ruin van 5 jaar oud. ik zelf ben 15 jaar oud.
ik heb hem nu 1,5 jaar en rij hem recreatief. alleen lees ik de laatste tijd vaker dat het niet goed is om je paard op jongere leeftijd al intensief te berijden. Omdat dit mijn eerste paard is en hij is ook nog jong heb ik hier nog niet veel ervaring mee. toen ik hem nog niet had reed ik alleen maar manege paarden en wist ik niet dat je een jong paard niet elke dag moest berijden en dan een heel uur. dit heb ik meer dan een half jaar gedaan met hem. nu sta ik op een andere stal en rijd ik hem 3 x in de week een halfuurtje/drie kwartier. Maar omdat het rijden toch nog niet soepel gaat ben ik bang dat ik het in de weg heb gezeten in zijn groei proces ( hij was net ingereden toen ik hem kocht, hij was bijna 4 jaar oud)

nu weet ik niet wat ik moet doen, of ik hem nu minder moet gaan rijden en zijn lichaam toch nog groei mogelijkheid te geven of maakt het niet uit. (hij staat nu al 24/7 buiten)

ik hoop dat jullie tips voor mij hebben want ik zou het heel vervelend vinden als hij over een paar jaar niet meer berijdbaar is :(

groetjes.

RHV

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-10-18
Woonplaats: Groningen

Re: Mijn jonge draver te veel bereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:51

Ik zou de osteopaat er even naar laten kijken. Het kan best zijn dat hij ergens vast zit.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:57

Osteopaat en akademische rijkunst dat laatste om zijn spieren goed te krijgen en te houden, recht te richten, en mentaal gezond.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:59

Je kan het verleden niet meer veranderen... netjes trainen, zorgen dat je goed les hebt en goed op je paard letten. Voor een vijfjarige is 3x per week prima en zelfs meer is ook geen probleem. Zorg wel voor afwisseling, een goede opbouw en af en toe wat rust. Netjes 10-15 warm stappen en ook goede cooling-down is belangrijk en die kan je ook naast het paard doen ipv erop.

Met 5 jaar is hij inderdaad nog niet uitgegroeid maar zolang je verstandig traint zal je niet zijn groei belemmeren. Daarvoor is natuurlijk wel van belang dat jij je verdiept in wat paard trainen inhoudt...maar lijkt me dat je met deze vraag stellen al op de goede weg bent.

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:00

Wat goed dat je hier zo serieus over nadenkt, zeker als je 15 bent! Mijn complimenten.

Wat er eerder is gebeurd, keer je niet meer om, dus ik zou dat laten voor wat het is en de momenten dat je nu rijdt (3x 30/45 min.) blijven rijden.
Hierbij is het wel erg belangrijk dat je goede begeleiding zoekt die je kan helpen je paard op te leiden. Ik denk (maar dat is lastig zeggen vanachter een beeldscherm) dat de "problemen" eerder voortkomen uit hoe je hem nu rijdt dan hoe vaak of hoe lang je hem rijdt. Je schrijft namelijk dat je geen ervaring had met jonge paarden. Een ouder, beleerd paard kent alle knopjes al en jij hoeft alleen maar de goede in te drukken om het zo te zeggen. Een (bijna) onbeleerd paard moet alles nog leren en daar heeft hij jouw hulp voor nodig.

Heb je al les? Zo ja, helpt diegene om je paard ontspannen op eigen benen te laten lopen?

Wat zijn de dingen waar je tegenaan loopt?

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Mijn jonge draver te veel bereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:11

Heb je dan het idee dat je paard ergens last van heeft?Normaliter,vroeger althans,ging me ervan uit dat paarden vanaf hun 3 jaar kunnen werken.Jij bent pas 15 dus je zult niet zo zwaar zijn en dat werk zal toch ook wel meevallen?Als je denkt dat hij iets mankeert vraag dan de veearts wat hij ervan denkt.

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: Mijn jonge draver te veel bereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:28

Wat gebeurd is kan je niet meer veranderen, gelukkig iss het maar een half jaartje. Mijn vorige paardje heb ik toendertijd met 3 jaar ingereden en met met 4 reed ik al wedstrijden, ik wist toen ook niet beter, beest is bijna 23 jaar geworden. Je schrijft dat het rijden op het moment niet heel goed gaat, je zou voor de zekerheid even een osteopaat kunnen laten komen, miss zit je paard wel ergens wat vast, dit hoeft trouwens niet te komen door het vele rijden hoor.

kydaula

Berichten: 139
Geregistreerd: 04-10-16

Re: Mijn jonge draver te veel bereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:41

Goed dat je hier zo over nadenkt!
Ik zou een goede instructeur zoeken die je op weg kan helpen met een aantal tips en tricks om jouw paardje de juiste dingen op de juiste manier aan te leren.
En idd soms kan een osteopaat wonderen doen :D
Heel veel succes *\o/*

Lisapablo

Berichten: 32
Geregistreerd: 26-05-19
Woonplaats: In het Zuiden van Nederland. :)

Re: Mijn jonge draver te veel bereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:46

Complimenten dat je hier al zo goed over nadenkt! Zo ben je al op de goede weg.
Een osteopaat even er naar laten kijken en je vragen aan hem/haar stellen. Hij/zij kan je vaak al goed op weg helpen en kijken naar het lichaam van je paard! Lekker genieten met zn tweetjes! <3

Hunterislife
Berichten: 5
Geregistreerd: 01-08-19

Re: Mijn jonge draver te veel bereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 16:00

bedankt voor jullie hulp! ik zal het zeker ook even met mijn moeder bespreken over een osteopaat! ik was nog vergeten te zeggen dat ik 1 a 2 x per maand dressuur les heb van mijn stal eigenaar! zij heeft met haar paard(en) hoog dressuur gelopen! dan behandelen we vooral de balans/zijn rug bol maken, maar ook het galloperen!

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Re: Mijn jonge draver te veel bereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 12:22

Complimenten dat je daar mee bezig bent, toen ik 15 was ging het er heel anders aan toe. :(:)
Dat je les hebt en wat er in die les gebeurd klinkt al heel goed! Ik denk dat je verstandig en goed bezig bent op het moment!
Hopelijk mag de osteo komen van je moeder.
Succes!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Mijn jonge draver te veel bereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 12:32

Wat goed dat je je hier nu zo bewust van bent! Verleden veranderen gaat niet meer en wat ik lees ben je prima bezig. 3 keer in de week halfuur 3 kwartier is zeker niet overdreven veel.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 12:37

nix slechters als altijd dagelijks rijden en dat ineens halveren in een paar dagen, niet alleen voor zijn spieren en gewrichten maar ook geestelijk, ga zelf eens actief sporten en ineens stoppen met sporten, dan krijg je vanzelf last.

Zoveel belast wordt een paard nou ook weer niet met recreatief rijden, is geen paard dat volop getraind wordt voor de olympische spelen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Mijn jonge draver te veel bereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 12:48

Die draver is als jaarling al volop getraind dus wat jij nu doet is peanuts voor hem. Je kunt hem prima iedere dag berijden maar als je dat niet wilt doe dan iets anders met hem. Longeren op een fatsoenlijke wijze ofzo. Dus niet aan een halster met zijn kop in de lucht.

Piekosjj

Berichten: 5452
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:07

janderegelaa schreef:
Die draver is als jaarling al volop getraind dus wat jij nu doet is peanuts voor hem. Je kunt hem prima iedere dag berijden maar als je dat niet wilt doe dan iets anders met hem. Longeren op een fatsoenlijke wijze ofzo. Dus niet aan een halster met zijn kop in de lucht.

Er staat toch echt nergens dat deze van de baan af komt. Wat een bericht vol met rare aannamens.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:21

Piekosjj schreef:
janderegelaa schreef:
Die draver is als jaarling al volop getraind dus wat jij nu doet is peanuts voor hem. Je kunt hem prima iedere dag berijden maar als je dat niet wilt doe dan iets anders met hem. Longeren op een fatsoenlijke wijze ofzo. Dus niet aan een halster met zijn kop in de lucht.

Er staat toch echt nergens dat deze van de baan af komt. Wat een bericht vol met rare aannamens.

Niemand fokt een draver als rijpaard. Dat hij niet gekoerst zou hebben (wat onlogisch is gezien de aankoopleeftijd) betekent niet dat ze hem niet getraind hebben. 999 van de 1000 dravers die je kunt kopen hebben een drafcarrière achter de rug.

M1994
Berichten: 860
Geregistreerd: 27-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:48

Wat goed dat je zo bewust kijkt naar dat je neit teveel doen. Ik verzorg een draver, die is inmiddels 15 dus misschien totaal niet te vergelijken, maar wij wisselen rijden af met grondwerk, werk aan de lange teugel en longeren. Hij vind het leuk, wij vinden het ook heel leuk. Hij word toch sterker zo, want grondwerk kost hem serieus wel kracht, maar niet belast zegmaar. En uiteraard spelen we soms gewoon met hem in de longeerbak. Niet te serieus.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Mijn jonge draver te veel bereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 14:32

Maar wat is het probleem met het paard nu dan?Misschien wordt de jonge en onervaren ts bestookt met adviezen van anderen op haar nieuwe stal?Terwijl bemoeienis helemaal niet nodig zou zijn en zij er alleen maar onzeker door wordt?

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 14:38

Goed dat je er zo over nadenkt! De groeischrijven in de rug sluiten pas rond de 8 jaar, als laatste van alle groeischrijven. Zolang ze niet gesloten zijn, zijn de ruggenwervels dus best kwetsbaar. Daarom is het inderdaad wel belangrijk dat je daar rekening mee houd als je een jong paard gaat rijden. Niet te lang en teveel maar wel regelmatig trainen/gymnastiseren om de spieren sterk te maken zodat de ruggenwervels zo min mogelijk belast worden. Een paard moet inderdaad de rug bol maken en zijn buikspieren aanspannen, daarmee ontlast hij de ruggenwervels en kan jou gewicht zonder problemen dragen. Dat leer je al van je instructrice dus dat is heel goed. Als je paard met zijn hoofd in de lucht loopt, zijn rug wegdrukt en zijn spieren niet op de goede manier getraind worden, dan kan een paard allerlei lichamelijke problemen krijgen.

Dus ook al rijd je alleen maar recreatief, het is belangrijk dat je een paard goed gymnastiseert en de spieren sterk maakt. Dit is nodig om het paard (vooral een jong paard) lichamelijk gezond te houden en hij jou gewicht kan blijven dragen zonder daar last van te krijgen.

Waarom gaat het rijden nu niet zo lekker? Loopt hij niet lekker in zijn lijf of gaat het rijtechnisch niet lekker? Als je paard niet helemaal lekker loopt kan het zijn dat je technische kennis nog niet zo ver is en je je paard nog niet goed genoeg kan gymnastiseren. Vraag dan hulp aan je instructrice, neem vaker les. Of laat je paard een tijdje rijden door iemand met meer rijtechnische kennis.
Als je paard lichamelijk niet lekker loopt laat dan inderdaad even een osteopaat naar 'm kijken. Verbeterd het niet of gaat hij juist slechter lopen dan kan je het beste naar een goede kliniek gaan voor verder onderzoek.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:05

AstridJ schreef:
Goed dat je er zo over nadenkt! De groeischrijven in de rug sluiten pas rond de 8 jaar, als laatste van alle groeischrijven. Zolang ze niet gesloten zijn, zijn de ruggenwervels dus best kwetsbaar. Daarom is het inderdaad wel belangrijk dat je daar rekening mee houd als je een jong paard gaat rijden. Niet te lang en teveel maar wel regelmatig trainen/gymnastiseren om de spieren sterk te maken zodat de ruggenwervels zo min mogelijk belast worden. Een paard moet inderdaad de rug bol maken en zijn buikspieren aanspannen, daarmee ontlast hij de ruggenwervels en kan jou gewicht zonder problemen dragen. Dat leer je al van je instructrice dus dat is heel goed. Als je paard met zijn hoofd in de lucht loopt, zijn rug wegdrukt en zijn spieren niet op de goede manier getraind worden, dan kan een paard allerlei lichamelijke problemen krijgen.

Dus ook al rijd je alleen maar recreatief, het is belangrijk dat je een paard goed gymnastiseert en de spieren sterk maakt. Dit is nodig om het paard (vooral een jong paard) lichamelijk gezond te houden en hij jou gewicht kan blijven dragen zonder daar last van te krijgen.

Waarom gaat het rijden nu niet zo lekker? Loopt hij niet lekker in zijn lijf of gaat het rijtechnisch niet lekker? Als je paard niet helemaal lekker loopt kan het zijn dat je technische kennis nog niet zo ver is en je je paard nog niet goed genoeg kan gymnastiseren. Vraag dan hulp aan je instructrice, neem vaker les. Of laat je paard een tijdje rijden door iemand met meer rijtechnische kennis.
Als je paard lichamelijk niet lekker loopt laat dan inderdaad even een osteopaat naar 'm kijken. Verbeterd het niet of gaat hij juist slechter lopen dan kan je het beste naar een goede kliniek gaan voor verder onderzoek.


Niemand bedenkt zich dat hij misschien niet zo lekker loopt omdat hij gekoerst heeft...

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:37

@ janderegelaa : De tekst zegt toch dat hij net ingereden was toen ze hem kocht?
Wie weet was hij wel voor de koers gefokt maar bleek hij vroeg al niet geschikt of wilden de eigenaren het toch ineens niet... Zomaar aannemen is een beetje raar.

Ik zou als ik TS was hem lekker wat weken vrij geven, afgezien van af en toe lekker wandelen bijvoorbeeld <3 Of alleen lang en laag longeren, rustige ritjes, of relaxed buiten rijden. Maar idd even niet meer intensief en vooral ook letten op HOE hij werkt/beweegt (lichaamshouding). Tot zijn 8e duurt het geloof ik voordat alles klaar is met groeien :(:)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 19:25

woepsie90 schreef:
@ janderegelaa : De tekst zegt toch dat hij net ingereden was toen ze hem kocht?
Wie weet was hij wel voor de koers gefokt maar bleek hij vroeg al niet geschikt of wilden de eigenaren het toch ineens niet... Zomaar aannemen is een beetje raar.

Zomaar aannemen dat een draverfokkerij een draver 4 jaar in de wei parkeert is pas echt raar.

Hoe heet hij TS? Op zijn paspoort, dan weten we het zo.