Beugel lengte dressuur vs springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Beugel lengte dressuur vs springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 12:42

Ik wist 1 geen gepaste titel voor mijn vraag en 2 ook niet of het hier juist staat, mijn excuses alvast als dit niet zo is.

Heel mijn leven lang ben ik springruiter geweest en heb ik altijd met relatief korte beugels gereden.

Na een lange tussenstop heb ik nu eindelijk terug een eigen paard en neem ik terug les, voorlopig gewoon dressuurles om de basis goed te krijgen. Maar dressuur is echt “mijn ding niet” en ik heb daar geen ambities in, natuurlijk wil ik dat mijn paard en ikzelf de basis wel kennen en ik ben me bewust hoe belangrijk dressuur ook tijdens het springen is, daar niet van. Maar mijn hart ligt toch echt bij de jumping.

Maar...mijn lesgeefster nu deed meteen mijn beugels op “standje dressuur” en ik kan absoluut ook niet rijden zo. :oo

Ondertussen zijn we er samen uitgekomen dat ik nu stilaan telkens mijn beugels 1 gaatje langer doe, maar ik hou het niet vol het voelt echt niet “juist” zeg maar. Waardoor ik na 5 minuten steeds terug naar “mijn maat” ga, ik geraak zo gefrustreerd anders.

Mijn vraag is dus eigenlijk gericht aan de springruiters, namelijk: als jullie dressuur rijden, rijden jullie dan met de beugels net iets langer of ook echt op “standje dressuur”? En zit hier nog verschil in als jullie gewoon op jezelf flatwork trainen of wanneer jullie echt dressuurles nemen?
Ik vraag me af of ik er wel goed aan doe om, hoe krom dit ook klinkt, dressuurles te nemen van een dressuur amazone en vraag me af of ik niet beter dressuurles kan nemen van een goed geschoolde spring lesgever die wel veel waarde hecht aan de basis, dressuur dus.

Snappen jullie het een beetje?
Verder is het echt een heel fijne lesgeefster, met hier in de omgeving een goede naam, ik twijfel gewoon of dit het juiste voor ons is. Of moet ik niet zo flauw doen en is het wennen?
Wat denken jullie?

photophoebe

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: Beugel lengte dressuur vs springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:54

Ik denk dat het echt een kwestie van wennen is.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:58

Met springen zat ik nooit extreem kort dus voor dressuur had ik ze één gaatje langer. Al reed ik ook wel 'ns bewust zonder beugels. Springen en boscrossen waren ook mijn voornaamste bezigheid.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:59

Ik ben zelf dressuurruiter op een manege en heb heel vaak het commentaar gehad dat mijn beugels op springstand stonden. Te kort dus. Maar dat vond ik prettig, omdat ik heel korte hamstrengen heb. In de loop der tijd zijn die wel wat opgerekt en zijn mijn beugels dus ook wat langer geworden.

Ik zou dus eraan werken om die hamstrengen wat op te rekken. Volgens mij gaat dat best snel, in een paar weken. En ik denk niet dat je daar hinder van hebt bij het springen. Oefeningen zijn vast wel te vinden via Google en op Youtube.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 13:01

Wat voor zadel heb je? In een spring- of veelzijdigheidszadel zit ik toch echt korter dan in een dressuurzadel met rechtere zweetbladen.

Ik zou vooral kijken of je goed in balans zit en dat er rechte lijn is van schouder, heup, hak... en niet een lange beugel omdat dat “dressuur rijden” is.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2416
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 13:02

Hier iemand die dressuurmatig 4 gaten langer rijdt vs endurance trainingen. Ik ben ook echt een Kort ruiter, ik ben overgegaan op een ander zadel waar ik mijn zit goed kwijt kon, waardoor ik steeds makkelijker een gaatje langer kon. Een paard met ontspannen rug helpt ook, en een klein beetje je eigen knop omzetten :D

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Beugel lengte dressuur vs springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 13:18

Afhankelijk van je zadel. Mijn dressuurzadel zit ik echt dressuurmaat. Mijn springzadel rij ik of standje maatje spring of cross. Ook in die standjes moet je dressuurmatig kunnen rijden. Rij ik in een veelzijdigheidszadel dan zijn zit ik tussen rij ik met dressuur iets langer als met springen.

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 13:23

Photophoebe: daar was ik al “bang” voor

Elnienjo: als ik het vergelijk met vroeger was ik nu zo trots dat ik zo “lang” zat. Blijkbaar dus toch niet. -O-

Jacquel: bedoel je dan soort van rek en strek/fitness oefeningen gewoon thuis? Da’s een goede tip. Ze zei me inderdaad ook om het gelijkelijk aan te doen omdat ik anders een spierscheur zou kunnen krijgen.

Evelijn: ik heb nu een heel simpel vzh zadel, dat ik er bij heb gekregen (verzorgpaard overgekocht) nog wel goed passend maar absoluut niet mijn favoriete zadel. Als het budget aangevuld is zou ik toch wel graag een nieuw springzadel kopen. Misschien dat het inderdaad daar ook aan ligt...?
Houding wordt hard aan gewerkt, dat is ook zeker nodig ja.

Billy: Wow! Bewonderingswaardig en geeft me hoop :j *wordt vervolgd*

Moonlight: misschien dat het dan inderdaad toch ook met het zadel te maken heeft. (Zie antwoord op evelijn). Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit met een dressuurzadel heb gereden. Ik denk dat ik sowieso beter kan dressuren op mijn springmaat maar ja dat zal dan wennen zijn denk ik...nu leek t echt alsof ik echt een beginner was die niet (meer) kon licht rijden. Mijn paard reageerde ook absoluut niet meer op mijn been ik kreeg haar gewoon niet meer vooruit. Blijkbaar rijd ik te veel met mijn hiel en te weinig met mijn kuit (die dus plots veel toegankelijker wordt met mijn beugels zoveel langer) heel moeilijk om zo opnieuw te leren rijden als je al heel je leven zo rijdt. :oo

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Beugel lengte dressuur vs springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 13:30

Probeer 'ns zonder beugels te rijden, dan moet je vanzelf meer op je zit rijden. Vond dat voor mezelf en mijn paard ook gewoon een goeie oefening en dan leer je je benen langer te maken zonder gelijk dat gehannes met die beugels.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Beugel lengte dressuur vs springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 13:35

Het ligt echt aan het zadel. Met mijn dressuurzadel kan ik de beugels gewoon niet te kort, want dan zit mijn knie niet meer in de wrong. Met mijn springzadel moeten ze gewoon korter, anders kan ik niet springen.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 13:38

Kan je wel zonder beugels rijden? Ik kan me het zo moeilijk voorstellen dat je beugels een gat langer zulke problemen kan geven :=
Ik zou wel doorgaan met de dressuur. Vind het toch echt de basis. Een andere instructrice zou wel kunnen schelen, die kan zich waarschijnlijk beter in jouw problemen verplaatsen dan iemand die zelden springt.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 13:41

Als je ambitie in de toekomst toch weer bij springen ligt, zou ik een goede instructeur zoeken die béide disciplines beheerst, of een springinstructeur met echt goede dressuurbasis.


Als jij ontzettend moet werken voor iets waar je hart toch niet echt ligt, gaat dat uiteindelijk frustreren.

En dat is zonde.

dollyspikkel

Berichten: 1040
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Beugel lengte dressuur vs springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 13:47

Ik rij altijd met een springzadel. Bij dressuur heb ik mijn beugels 2 gaatjes langer dan bij het springen

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 13:53

Citaat:
Jacquel: bedoel je dan soort van rek en strek/fitness oefeningen gewoon thuis? Da’s een goede tip. Ze zei me inderdaad ook om het gelijkelijk aan te doen omdat ik anders een spierscheur zou kunnen krijgen.


Kan je inderdaad gewoon thuis doen, en dan niet te hard van stapel lopen, beginnen met max. 5 minuten achter elkaar. Ik heb vroeger ook wel aan dans en yoga gedaan en het verbaasde me hoe snel ik bij voorover buigen met gestrekte benen, met m'n handen de grond kon aanraken. Kwestie van ontspannen en stretchen. En vooral niet 'veren' met de benen. Ik weet niet of dat nog steeds gedaan wordt, maar dat schijnt dus helemaal niet goed te zijn.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 13:56

Op een springzadel kun je wel een gaatje langer, maar echt niet met lange beugels rijden - en dat moet je ook niet willen. Bijzonder vreemd dat je instructrice dat aangeeft.
Waarom zou je dit willen? Waar is het goed voor?
Misschien eens les nemen van iemand die spring- en dressuurles geeft?

paljaslaura

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Beugel lengte dressuur vs springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 14:02

Best logisch als jij echt een 'dressuurlengte' op je vzh doet dat je niet meer lekker kan lichtrijden. De zwaartepunten van dressuur, vzh en springzadels liggen allemaal op een ander punt. Bij een springzadel ligt deze bijv veel verder naar voren dan bij een dressuurzadel.
Wanneer jij een sta-sta-zit-sta-sta-zit kan doen zit je goed want dan kan je jezelf in balans houden :) Dat kan dus betekenen dat je dan weer een paar of 1 gat korter moet gaan dan dat je nu van je instructrice moest zitten :)

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 14:14

Als je met hetzelfde zadel rijdt is het niet gek dat het niet veel verschilt. Het zadel is immers vormgegeven voor een bepaalde zit dus die zou je ook moeten aannemen, anders zit je eigenlijk tegen je zadel in te zitten.

Ik kan niet eens met dezelfde beugelriemen rijden, zoveel verschilt de lengte tussen dressuur/springen, maar als ik dressuur met mijn springzadel doe ik de beugels maar 1 of 2 gaatjes langer.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Beugel lengte dressuur vs springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 14:49

Hier een dressuurruiter die ook een spring zadel heeft.
Ik zit op mijn spring zadel ongeveer 5 gaten korter dan mijn dressuurzadel. Als ik mijn beugels 2 gatjes langer doe op mijn spring zadel kan ik hier echt niet meer op zitten.
Vroeger had ik een hulsebos zadel, en nu heb ik een custom en Frank baines. Ik heb zelf tussen al die 3 zadels verschil in lengte dit omdat het per zadel anders is en ook nog eens per paard.

Ik zou zeker op een vzh zadel je beugels niet te lang doen. Maar of dit 2 of 3 gatjes zijn dat is dus helemaal afhankelijk van jou, je paard en je zadel.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Beugel lengte dressuur vs springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 14:56

Dit is denk ik een beetje een combinatie van beide.

Een dressuurzadel is zo gesneden dat je benen langer liggen en dat het dus ook gemakkelijker is om met langere beugels te rijden. Dat werkt niet zo lekker met een springzadel of VZHzadel. Als je dan de beugels langer doet op een springzadel of VZHzadel dan zit je inderdaad niet lekker meer, je raakt uit balans.

In jouw geval is het denk ik handiger om gewoon je beugels op de lengte te hebben die jij prettig vindt en die past bij je zadel. Mocht je ooit echt dressuur willen gaan rijden dan kun je altijd nog een dressuurzadel aanschaffen en die er op leggen.

Inderdaad, met een dressuurzadel is het veel makkelijker om je kuit aan te leggen ipv je hak, dus dat klopt wel ja.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 15:09

Ik rijdt in "campagne zit" zeg maar veelzijdigheids zit, zoals ze dat bij de cavalerie deden, in een veelzijdigheids zadel op een paard en een springzadel op een ander paard.
Ik heb zonder succes geprobeerd met langere beugels te rijden. Ik heb het opgegeven, het is tocht alleen maar "voor de mooi" of om in het dressuurzadel te passen (dat geen enkel paard echt nodig heeft). Ik mijd gewoon dressuurzadels.

Een zit moet vooral kloppen en functioneel zijn.
Zolang je schouder, heup en enkel op 1 lijn liggen, is je zit correct en zolang je kunt aandrijven, is het functioneel. Hoe ver je het been vouwt is aan jezelf!

Laat je niks aanpraten. Rijd met een beugellengte die je aanstaat, het is gewoon toegestaan. Er is geen enkele regel betreffende beugellengte!

Ik ontplof ook als mensen beginnen over het feit dat veelzijdigheids zadels nergens goed voor zijn. Die zijn juist uitermate geschikt voor mensen die niet in een vorm gegoten willen worden van een dressuurzadel.


Wil je er toch aan, dan moet je gewoon bewust proberen je bovenbeen zo vertikaal mogelijk te houden (iets dat ik lichamelijk niet kan).
Af en toe je voet met je hand optrekken achter het zadel kan daarbij helpen.
En veel zonder beugels rijden. Gewoon een maand lang geen beugels aan je zadel doen bv.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 15:38

Met te lange beugels rijden op een springzadel heeft alleen maar nadelen. Je kan niet comfortabel op "dressuurlengte" zitten op een springzadel. Net zoals je niet comfortabel in springlengte kan zitten op een dressuurzadel.

In tegenstelling tot wat Lusitana zegt, zijn het niet enkel dressuurzadels die een bepaalde houding "aanbieden". Alle zadels doen dat. Ik zelf zit niet graag op een springzadel omdat ik dan veel meer last krijg van mijn enkels en heupen. Dus voor mij is dressuur comfortabeler en ook dat is geheel persoonlijk. :)

Anyhow. Tenzij je dusdanig kort zit dat je simpelweg niet "goed" in je zadel zit. (knieën over de wrongen of op de lepel.) Zie ik geen enkel nut van beugels verlengen. Je moet gewoon zo in je zadel zitten dat je in het midden van het zadel kan zitten en je knieën tegen de wrongen "rusten". Ik zou dus ook absoluut niet mijn beugels langer blijven doen als ik jou was want je brengt jezelf alleen maar uit balans. Een goede trainer zou dat moeten weten.

Veel springruiters hebben wel de neiging om niet echt te "zitten". Ik weet niet of jij dat ook doet. Maar heel vaak hebben springruiters de neiging om "bovenop" het zadel te zitten en zelfs licht te staan/veel steun op de beugel te nemen ipv ín hun zadel te zitten. :) Als je dan je beugels langer doet kan dat niet meer en dan moet je je balans dus helemaal opnieuw vinden. :) En "in" je zadel leren zitten heeft ook voor een springruiter veel voordelen.

RHV

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-10-18
Woonplaats: Groningen

Re: Beugel lengte dressuur vs springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 16:23

Het is wennen. Ik rijd zelf ook liever met korte beugels, dus ik snap het. Maar je kan proberen om de week je beugels een gaatje langer te doen totdat ze op dressuur stand staan.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 16:46

Ayasha schreef:
In tegenstelling tot wat Lusitana zegt, zijn het niet enkel dressuurzadels die een bepaalde houding "aanbieden". Alle zadels doen dat.

Er staat nergens dat alleen dressuurzadels dat doen, er staat dat veelzijdigheids zadels juist uitermate geschikt zijn voor mensen die niet in een vorm gegoten willen worden van een dressuurzadel.

Oftwel, als je niet met een lang been wilt of kunt rijden, zoals TS. Wel even de boel in context laten als je over een ander begint.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 16:51

Ik heb een vzh zadel en ik varieer hierin in 2 gaatjes tussen de verschillende disciplines. Langste voor dressuur, 1 korter op buitenrit en 2 korter tijdens springen.
Als ik tijdens de dressuur mijn beugels nog langer zou doen dan zouden mijn benen de wrongen niet goed volgen en heb ik veel minder steun.

Een foto van je dressuurlengte en hoe jij het fijn vindt zou voor ons wel meer duidelijkheid kunnen geven of het echt te lang is of dat het prima past en het een kwestie van wennen is.

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Re: Beugel lengte dressuur vs springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 17:13

Bedankt voor alle tips en reacties! Ik heb er echt heel veel aan!

Toen mijn beugels zo lang waren leken mijn benen inderdaad echt...los van mijn zadel te hangen zeg maar. Ik vroeg aan mijn instructrice of dit geen probleem was dan en ze zei absoluut van niet..Hmm. Als ik de beugels op mijn gebruikelijke lengte doet lijkt het (vanaf boven toch) we allemaal mooi te passen.

Ik ga inderdaad echt eens een paar weken zonder beugels proberen te rijden vanaf volgende week. Dat is echt een heel goeie tip. En ik ga ook direct nadien mijn beugels dan ietsje langer proberen te hangen.

Ik ben nu net van stal, als ik er morgen ben en er is iemand, zal ik vragen om foto’s te trekken van hoe ik graag zit, bij zowel dressuur als bij springen en hoe het moest van mijn instructrice. Ik ben eigenlijk nu zelf ook heel benieuwd hoe dat er uit ziet!