Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Beugel lengte dressuur vs springen

 
Profiel   

Ik vind het sowieso vreemd, dat er zo vaak een advies wordt gegeven om met langere beugels te rijden....Begrijp de (rijtechnische) achtergrond daarvan echt niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 11:50 



 
Profiel   

Waarschijnlijk omwille van het "lang maken". :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 11:53 



 
Profiel   

Daar kan ik echt geen antwoord op geven Kendra, maar ik ben wel benieuwd waarom jij vindt dat dat geen (rijtechnische) meerwaarde heeft. Misschien helpt dat mij te beslissen om toch meer naar een “all round” instructrice te zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 12:04 



 
Profiel   

Steffi4 schreef
Daar kan ik echt geen antwoord op geven Kendra, maar ik ben wel benieuwd waarom jij vindt dat dat geen (rijtechnische) meerwaarde heeft. Misschien helpt dat mij te beslissen om toch meer naar een “all round” instructrice te zoeken.

Of een góede dressuur instructrice. :)
In mijn ervaring waren ‘beugels zo lang mogelijk’ altijd instructeurs die de klok hadden horen luiden maar niet wisten waar de klepel hing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 12:10 



 
Profiel   

Hm zo moeilijk want ik was, en ben nog steeds eigenlijk, wel overtuigt dat dit een goede is...maar dat ze eerder niet in mijn straatje past...

Ik ga sowieso nog 1 les van haar nemen, met beugels op mijn maat, en kijken hoe t uitdraait en wat ik er dan van vind.

Ga helaas vandaag niet naar stal wegens ziekte zoontje, foto’s houden jullie nog te goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 12:14 



 
Profiel   

Ik ben ook een springruiter met behoorlijke dressuur basis.
Als ik echt dressuurmatig iets aan wil pakken leg ik mijn dressuurzadel op mijn paard, anders rij ik eigenlijk altijd met mijn springzadel en ook beugels op spring maat (alhoewel ik nog vrij lang zit op spring maat) mijn beugels langer dan ik nu heb op mijn springzadel werkt echt niet dan raak ik uit balans terwijl ik in mijn dressuurzadel echt op dressuur maat zit en dat zonder problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 16:05 



 
Profiel   

Ik ben een dressuur ruiter die ook wel eens op een springpaard met een springzadel rij. Ik zit in dat zadel wel op een soort van dressuur maat, anders vinden mijn enkels het niet zo leuk :'). met mijn dressuur zadel zit ik wel lang maar ik kan gemakkelijk lichtrijden en mijn hakken 'uitdrukken'

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 07:56 



 
Profiel   

Ik zit in mijn springzadel echt wel een stuk korter dan op mijn dressuurzadel.
Ik kan niet eens op mijn springmaat in mijn dressuurzadel zitten vanwege de wrongen. Wanneer ik tijden alleen op mijn springzadel heb gereden, valt het mij ook altijd weer tegen. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 08:30 



 
Profiel   

Bij mij was het verschil tussen gewoon (dressuur) en buitenrijden/springen maar 1-2 gaatjes. Het is maar wat je gewend bent.. Vind het zo raar om te zeggen dat iets 'zo hoort' Het gaat erom waar jij lekker bij kan rijden.. Buiten vond ik iets korter wat prettiger omdat je vaak wat meer in het zadel staat en tempo hoger ligt, maar kon er ook prima een dressuurproef mee rijden op die lengte :j
Wat ik bij het jureren wel vaak zag waren echt te lange beugels, dan zag je gewoon iemand moeite doen om de beugels aan de voeten te houden.. Maar ook dat heeft deels weer met je zit te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 14:26 



 
Profiel   

Je heb waarschijnlijk geen andere instructrice nodig als je haar het volgende maar kan laten inzien:

Het zadel bepaald waar je met je benen fijn zit. Als je dressuur gaat rijden in een springzadel kunnen je benen niet lang. Zo is het zadel niet gebouwd.
De beugelriemophanging van een springzadel zit verder naar voren. Dat is bij een VZH zadel ook zo. Als je de beugels dan te lang maakt voelt het gewoon niet goed, dan gaan je benen “open” staan.
Ga je dan zelf op een dressuur zadel rijden waarbij je been mooi aanligt tegen de wrong (omdat de beugelriem ophanginging verder naar achter zit, zal je zien dat je al snel wat langer kan zitten.

Je beugels lang maken heeft alleen zin als je dan zelf goed zit en niet naar voren gaat hangen om te compenseren. Ze moeten dus gewoon voor jou fijn zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 13:56 



 
Profiel   

Zij betaald de instructrice om haar les te geven he, niet andersom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 14:05 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Zij betaald de instructrice om haar les te geven he, niet andersom.


Is dit een reactie op mijn antwoord?

Zo ja, natuurlijk bepaald ze dat zelf. Lijkt me logisch :)
Ik wil ermee aangeven dat dit niet de reden hoeft te zijn om ergens anders te gaan lessen als het verder een fijne instructrice is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 14:11 



 
Profiel   

Ik zou op zoek gaan naar een andere instruucteur. Eentje die dressuur ook als goede basis voor springen ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 14:30 



 
Profiel   

Zoals hierboven ook al benoemd is: een veelzijdigheidszadel is inderdaad niet gemaakt om je beugels op 'dressuur' stand te hebben. Je gaat dan ook nooit snel lekker zitten met zulke lange beugels.
Daarnaast snap ik de noodzaak er ook niet van om je beugels op dressuur stand te doen. Helemaal wanneer je nog met de basis bezig bent dit kan prima met wat kortere beugels, het in mijn ogen onzin om jezelf in een bepaalde houding te forceren omdat 'het zo hoort'. Je zegt zelf dat je ambitie ook niet in de dressuur ligt, je kan naar mijn mening een paard prima correct dressuurmatig rijden met wat kortere beugels, het is maar net wat jij, en je paard het prettigst vinden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 14:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen