Bokken bij aangalopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amsantos
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-08-19

Bokken bij aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 13:43

Hoi!

Ik rijd een merrie van 6 jaar bij voor iemand. Nu is zij zadelmak gemaakt op haar 4e, heeft toen een periode stilgestaan en is vorig jaar door mij verder doorgereden. Helaas kreeg ze vorig jaar een blessure (en was ze drachtig) waardoor we een jaar niets hebben kunnen doen.

Nu zijn we alweer een paar weken aan het rijden, maar vorige week begon ze bij het aanspringen in galop opeens te bokken en te steigeren (niet hoog, waren meer rare bokkensprongetjes) terwijl ze dat hiervoor nooit heeft gedaan. Het ligt niet aan de rug of het zadel, dat is gecheckt.

Het is echt kliergedrag, maar mijn vraag is hoe ik dit het best op kan lossen. Ik weet dat voorwaarts rijden het belangrijkst is, dat probeer ik ook zo goed mogelijk te doen. Ik zie het alleen niet zo zitten om haar hard met de zweep te gaan slaan.

Ook als ze al in galop is gaat ze door met die rare sprongen. Vorige keer hebben we haar aan de longe gezet met mij erop. Toen deed ze niks. Moeten we het op deze manier voortzetten?

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Bokken bij aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:55

Vraag 1 is natuurlijk wat er zoal gebeurt vlak voor je de galophulpen geeft.
'Voorwaarts' kan belangrijk zijn, snelheid uiteraard niet.
Ook is niet ieder paard echt handig met lengtebuiging, terwijl we (met recht en rede!) vaak in de hoek een overgang naar galop vragen.
(Waar landt bijvoorbeeld het binnenachterbeen in draf op de volte, en waar is de 2e halswervel dan?)

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:58

amsantos schreef:
Hoi!

Ik rijd een merrie van 6 jaar bij voor iemand. Nu is zij zadelmak gemaakt op haar 4e, heeft toen een periode stilgestaan en is vorig jaar door mij verder doorgereden. Helaas kreeg ze vorig jaar een blessure (en was ze drachtig) waardoor we een jaar niets hebben kunnen doen.

Nu zijn we alweer een paar weken aan het rijden, maar vorige week begon ze bij het aanspringen in galop opeens te bokken en te steigeren (niet hoog, waren meer rare bokkensprongetjes) terwijl ze dat hiervoor nooit heeft gedaan. Het ligt niet aan de rug of het zadel, dat is gecheckt.

Het is echt kliergedrag, maar mijn vraag is hoe ik dit het best op kan lossen. Ik weet dat voorwaarts rijden het belangrijkst is, dat probeer ik ook zo goed mogelijk te doen. Ik zie het alleen niet zo zitten om haar hard met de zweep te gaan slaan.

Ook als ze al in galop is gaat ze door met die rare sprongen. Vorige keer hebben we haar aan de longe gezet met mij erop. Toen deed ze niks. Moeten we het op deze manier voortzetten?


Een paard bokt NOOIT zomaar.. Ik geloof ook niet in klier gedrag. Een paard neemt namelijk altijd de ruimte die je haar geeft. Is de rug op de foto geweest? Is het behandeld door de tandarts? Is het naar een osteopaat geweest?

Ik heb ook een tijd problemen gehad met de galop. Na alle medische dingen uitgesloten te hebben was t een rijtechnisch probleem. Ik zat een mm te ver naar voren en was te laat met Mn buitenland tijdens de galophulp. Ik gaf hem ruimte om zichzelf eruit te drukken, dus het niet te hoeven doen in dit geval.. Het kan in hele kleine dingen zitten dus als het geen medisch probleem is. Je kan der ergens blokkeren (vasthouden).. soms als ik rechtsom al Mn buiten been te ver naar achter leg springt hij al aan. Dus kan echt in de hele kleine dingen al zitten. Ik geloof niet in klieren zoals ik al zei. Neem je rijtechnische stuk onder de loep, nadat je de medische dingen uitgesloten hebt. Bokken is wel extreem.. Weet je echt zeker dat je zadel goed ligt of dat er niet iets mis is in haar lijf? Ik heb ook verschillende zadelmakers erbij gehad, uiteindelijk bleek Mn zadel helemaal niet te passen meer..
Laatst bijgewerkt door Gizeppie op 18-08-19 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn
Berichten: 4735
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 14:03

Rug en bekken gecheckt door osteopaat? Vooral bekkenproblemen kunnen dit wel veroorzaken, is gelukkig vaak te verhelpen met behandeling en tips van n goede osteo/chiropractor. Ik geloof ook niet in kliergedrag, dan zou ze ook in andere gangen gaan klieren.

Filmpje zou iets handiger zijn om te beoordelen. Als ze het aan de longe niet doet, kan je mss s proberen (desnoods met n helper op de grond) om haar op de cirkel te doen aangalopperen op stemhulpen/aandrijving met de zweep, dan weet je of het aan je galophulpen ligt. Veel mensen (ik ook) bouwen onbewust spanning op voor de galop, en niet ieder paard reageert daar goed op.

daantjuhhhJarig

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 14:07

amsantos schreef:
. Ik weet dat voorwaarts rijden het belangrijkst is, dat probeer ik ook zo goed mogelijk te doen. Ik zie het alleen niet zo zitten om haar hard met de zweep te gaan slaan.

Als je voorwaarts rijden alleen kunt bereiken door met een zweep hard te slaan heb je sowieso al een probleem.

Is je paard wel echt goed voor je been?

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 14:51

amsantos schreef:
Het is echt kliergedrag, maar mijn vraag is hoe ik dit het best op kan lossen. Ik weet dat voorwaarts rijden het belangrijkst is, dat probeer ik ook zo goed mogelijk te doen. Ik zie het alleen niet zo zitten om haar hard met de zweep te gaan slaan


Als jij alleen voorwaarts kan rijden door met je zweep hard te slaan zit daar je eerste probleem wat je op moet lossen. Eerst aan het been maken. Heel veel overgangen schijnovergangen en tempowisselingen. 1 x been betekent actief naar voren, geen reactie mag je niet accepteren. Het klinkt mij nu of ze onder het werk uit wil komen en dat ze daar ook in slaagt. Bezig houden en vlug maken.

Avalanche

Berichten: 16115
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bokken bij aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 16:14

Dit is idd mijn eerste gedachte ook: is je paard wel aan het been?

De meeste paarden bokken bij het aanspringen omdat de overgang niet goed is voorbereid en de hulp ze verrast, en ze dus een soort van huppeltje moeten maken om alsnog aan te kunnen springen.

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Bokken bij aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:01

Bij bovengenoemde reacties denk ik ook nog: je hebt bokken en bokken. En dan ook nog rodeo en huppels. Oftewel, er zijn zoveel verschillende manieren van bokken. De 1 toont een pijn aan, de ander is een vreugdebok. De andere bokken tonen aan dat je paard totaal nie aan je been staat.

Oftewel; vanaf hier is er best weinig van te zeggen. Ik zou eerst beeldmateriaal willen zien voordat ik er echt iets over kan zeggen eigenlijk.
Oftewel; neem een goede instructrice en ga daarmee aan de gang. Zij kan ook zien wat het is en je tips geven. Met betrekking tot medische molen of rijerij.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Bokken bij aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:24

Hoe is de rijtypische balans van het paard na de periode van stil staan? Heb je die rustig aan weer opgebouwd of ben je er gelijk weer op gaan rijden?

Ik kan mij voorstellen dat hij probeert aan te geven dat het moeilijk is of lichamelijk een blokkade zit.
Stel dat het klopt dat er lichamelijk niks speelt qua mankement dan zou het heel goed een balans probleem kunnen zijn m.i. wss geeft de longe is van steun.

Die zou je vanaf de grond eerst op kunnen bouwen voordat je echt weer gaat rijden.