Weigeren op de hindernis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Weigeren op de hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 17:41

Hoihoi


Ik heb dringend jullie adviezen en ervaringen nodig, want ik zit met de handen in het haar momenteel..
Sinds november 2018 ben ik begonnen met jumping met mijn merrie, zij had al wat ervaring met haar vorige ruiter, ik had geen ervaring. In tussentijd heeft ze een veulentje gehad in juni 2018.
Tijdens de trainingen hadden we heel af en toe een probleem met weigeren, maar dat was eerder miniem. Tijdens het indoorseizoen (november 2018 - maart 2019) op jumping is dit nooit gebeurd.

Het begin van het outdoorseizoen verliep echt super, vaak foutloos of een balkje door mijn fout, zelfs een aantal keer in de top 10 geƫindigd. Dus het was allemaal leuk.

Sinds juni ongeveer gaat het allemaal bergafwaarts. We zijn sindsdien al 2 keer uitgesloten door 2 weigeringen. En hebben er ondertussen al 4 parcours met enkele weigeringen opzitten. (Nu ik het geteld heb, lijkt het nog dramatischer dan ik dacht.) Thuis gebeurt het ook wel vaker dan vroeger.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik steeds onzekerder word en dat speelt alleen maar in het nadeel hiervan...
(We springen parcourstjes van 1m05. De hoogte is trouwens voor haar geen enkel probleem.)

Is er iemand die tips heeft om terug op het juiste pad te geraken? Zij er bepaalde oefeningen die ik thuis kan doen? Een bepaalde houding die ik beter kan aannemen?


Grtjs Myrthe
Laatst bijgewerkt door Myrtheke1995 op 18-08-19 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:43

Ik lees in je bericht nergens of je les hebt. Wat zegt je lesgever er van?

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 17:46

SusanH schreef:
Ik lees in je bericht nergens of je les hebt. Wat zegt je lesgever er van?

Ik krijg 1 keer om de 2 weken thuis springles.
Hij zegt dat de merrie vooral heel voorzichtig is en als ik dan 1 keer niet goed aangestuurd heb op een hindernis, ze me niet echt vertrouwt. In combinatie met mijn getwijfeld, krijg je dan dit probleem blijkbaar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:50

Dan is dat het stukje waar je aan moet werken. Dat sturen kun je wel oefenen dmv balkjes. Bianca Schoenmakers (schoentje op bokt) heeft daar fijne filmpjes over op YouTube.

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 17:51

SusanH schreef:
Dan is dat het stukje waar je aan moet werken. Dat sturen kun je wel oefenen dmv balkjes. Bianca Schoenmakers (schoentje op bokt) heeft daar fijne filmpjes over op YouTube.


Bedankt voor de tip! Ik ga het zeker een keertje opzoeken!

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Weigeren op de hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 18:01

Zou ( lagere) in-uitjes niet helpen? De hoogte doet er niet zo toe, maar als het op 50/60 cm lukt krijg je daar weer meer vertrouwen van en kun je van daaruit werken naar wat lastigere lijnen en pas als dat goed gaat beginnen met een hogere hindernis ertussen of een hindernis waar veel paarden kijkerig op zijn.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Weigeren op de hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 18:05

Laat haar eens door je lesgever rijden, gaat ze dan gemakkelijk en zonder problemen over de sprongen dan moet je het bij jouw rijstijl/onzekerheid zoeken, gaat ze ook bij hem/haar weigeren dan zou ik haar lichamelijk(rug/benen) laten onderzoeken.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Weigeren op de hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 18:30

Ik denk dat je je samen met je instructeur moet richten op het ritmisch blijven galopperen, het goed rijden van je wendingen en je afstand leren zien. Kun je naar voren of blijf je wachten, moet je juist iets terug etc. Wanneer jij je paard de juiste afstand geeft, is het springen ook makkelijker. Voor jezelf kun je dit (zonder instructeur) oefenen met een balk. Daar kan niks op mis gaan.
Oefen ook met binnen een bepaalde afstand tussen twee balken, het aantal galopsprongen. De ene keer 6 (terug) en de andere keer 5 (naar voren).

Pommier
Berichten: 3379
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 18:31

Gewoon even een stapje terug doen. Ga wat oefenparcoursen rijden op bijv. 80cm en pas als dat weer met vertrouwen gaat terug naar je huidige niveau.

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 12:21

Dag iedereen!

Alvast bedankt voor alle tips! Dit weekend konden we niet op wedstrijd en de komende 2 weekends ook niet. Hopelijk geeft dit ons wat tijd om het thuis een beetje rustiger aan te doen en een stapje terug te zetten qua hoogte. Ze heeft in ieder geval een rustig weekje achter de rug, wat haar ook wel eens deugd gedaan heeft in het verleden. Vorige week hebben we een lijntje gedaan met 3 in-uitjes, een steil en een oxer. En dat was heel goed gegaan.

Een stapje terug zetten qua hoogte op wedstrijd zie ik niet meteen zitten. Ik denk gewoon dat ik het dan terug moeilijker ga hebben mentaal als ik dan terug naar de huidige hoogte wil gaan, terwijl dit voor mij steeds een minder groot probleem lijkt te worden naarmate we meer parcourstjes lopen.
Natuurlijk zal ik misschien uiteindelijk geen keuze hebben als het zo blijft lopen zoals de laatste tijd. Maar dan is het zo.

Voorlopig gaan we vooral thuis het vertrouwen terug proberen op te bouwen door wat lagere ontspannen parcourstjes en lijntjes te springen. Want dat lijkt ons wel vertrouwen te geven. Dan proberen we deze uiteindelijk terug naar het niveau van de wedstrijden op te bouwen.

Extra tips, leuke lijntjes of springoefeningen om te rijden zijn altijd welkom.