Wie heeft er idee voor paard dat slecht aan been is

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blizzart

Berichten: 1398
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: beesd

Wie heeft er idee voor paard dat slecht aan been is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 17:42

Wie weet wat je kan doen voor paard slecht aan het been is en niet reageert op je been

Wie weet er een voer of iets waar ze voorwaarts van word
Laatst bijgewerkt door C_arola op 20-08-19 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Wie heeft er idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:14

Is het probleem slecht aan je been? Of mist je paard energie? Rent het paard in de wei of is het paard futloos?

Wat betreft slecht aan het been is het belangrijk om heel consequent te zijn. Zo voorkom je dat het 'trappelzakken ' wordt. Een paard voelt een vliegje ook op zijn huid, dus slecht aan het been betekent vaak dat het paard zo vaak been krijgt dat het hem niks doet of dat hij het niet begrijpt wat je vraagt.
Ik geef eerst stem, geen reactie is been en geen reactie is een tikje met de zweep en dit alles in een paar seconden. Het belangrijkste is om te stoppen wanneer je reactie krijgt. Wanneer je bijvoorbeeld overgang naar draf wilt; geef been, geen reactie tikje met zweep , is het paard in draf (maar wel hele slome draf) stop je toch met de hulp en beloon je, wanneer hij direct weer terug valt in stap doe je het opnieuw. Goed is goed, reactie is reactie. Soms kies ik ervoor om 1 keer streng te zijn in plaats van continue been geven. Dus 1 keer vragen en daarna schop tik en dan neem ik hem direct zelf weer terug en vraag ik het nog een keer en dan gaan ze eigenlijk vaak al gelijk met het vragen omdat ze weten dat daarna die tik anders komt, belonen is dan heel belangrijk en consequent blijven.
Maar ik weet wel hoe lastig dit is, betrap mijzelf er ook regelmatig op dat ik zonder na te denken been geef en geen reactie krijg en dan been blijf geven haha lekker doelloos

Wat betreft sloom paard; wat voor voeding krijgt hij nu? Energie haalt een paard voornamelijk uit vetten, lijnzaad olie zou daarbij kunnen helpen of vitamine E

Succes!

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:34

lissie_zigor schreef:
Is het probleem slecht aan je been? Of mist je paard energie? Rent het paard in de wei of is het paard futloos?

Wat betreft slecht aan het been is het belangrijk om heel consequent te zijn. Zo voorkom je dat het 'trappelzakken ' wordt. Een paard voelt een vliegje ook op zijn huid, dus slecht aan het been betekent vaak dat het paard zo vaak been krijgt dat het hem niks doet of dat hij het niet begrijpt wat je vraagt.
Ik geef eerst stem, geen reactie is been en geen reactie is een tikje met de zweep en dit alles in een paar seconden. Het belangrijkste is om te stoppen wanneer je reactie krijgt. Wanneer je bijvoorbeeld overgang naar draf wilt; geef been, geen reactie tikje met zweep , is het paard in draf (maar wel hele slome draf) stop je toch met de hulp en beloon je, wanneer hij direct weer terug valt in stap doe je het opnieuw. Goed is goed, reactie is reactie. Soms kies ik ervoor om 1 keer streng te zijn in plaats van continue been geven. Dus 1 keer vragen en daarna schop tik en dan neem ik hem direct zelf weer terug en vraag ik het nog een keer en dan gaan ze eigenlijk vaak al gelijk met het vragen omdat ze weten dat daarna die tik anders komt, belonen is dan heel belangrijk en consequent blijven.
Maar ik weet wel hoe lastig dit is, betrap mijzelf er ook regelmatig op dat ik zonder na te denken been geef en geen reactie krijg en dan been blijf geven haha lekker doelloos

Wat betreft sloom paard; wat voor voeding krijgt hij nu? Energie haalt een paard voornamelijk uit vetten, lijnzaad olie zou daarbij kunnen helpen of vitamine E

Succes!


Dit. Heel veel overgangen rijden. Schijnovergangen maken. En heel heel consequent blijven. Ter illustratie... mijn paard was ook zo, niet vooruit te branden, ik reed met spoortje en al en nog ging het moeizaam. Nu pas ik bovenstaande methode toe, ik rijdt weer zonder spoortje en kan tegenwoordig op mn zit voorwaarts rijden. Soms ben ik zo bezig met andere dingen dat ik niet consequent genoeg ben en dan is ze gelijk weer een stuk trager en slechter aan mn been.

blizzart

Berichten: 1398
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: beesd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 22:18

Ze krijgt van voermeesters huidvitaal 2 x per dag kilo

lissie_zigor schreef:
Is het probleem slecht aan je been? Of mist je paard energie? Rent het paard in de wei of is het paard futloos?

Wat betreft slecht aan het been is het belangrijk om heel consequent te zijn. Zo voorkom je dat het 'trappelzakken ' wordt. Een paard voelt een vliegje ook op zijn huid, dus slecht aan het been betekent vaak dat het paard zo vaak been krijgt dat het hem niks doet of dat hij het niet begrijpt wat je vraagt.
Ik geef eerst stem, geen reactie is been en geen reactie is een tikje met de zweep en dit alles in een paar seconden. Het belangrijkste is om te stoppen wanneer je reactie krijgt. Wanneer je bijvoorbeeld overgang naar draf wilt; geef been, geen reactie tikje met zweep , is het paard in draf (maar wel hele slome draf) stop je toch met de hulp en beloon je, wanneer hij direct weer terug valt in stap doe je het opnieuw. Goed is goed, reactie is reactie. Soms kies ik ervoor om 1 keer streng te zijn in plaats van continue been geven. Dus 1 keer vragen en daarna schop tik en dan neem ik hem direct zelf weer terug en vraag ik het nog een keer en dan gaan ze eigenlijk vaak al gelijk met het vragen omdat ze weten dat daarna die tik anders komt, belonen is dan heel belangrijk en consequent blijven.
Maar ik weet wel hoe lastig dit is, betrap mijzelf er ook regelmatig op dat ik zonder na te denken been geef en geen reactie krijg en dan been blijf geven haha lekker doelloos

Wat betreft sloom paard; wat voor voeding krijgt hij nu? Energie haalt een paard voornamelijk uit vetten, lijnzaad olie zou daarbij kunnen helpen of vitamine E

Succes!

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Wie heeft er idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:49

Ik verplaats dit topic naar [RT-V] Rijtechnische Vragen, omdat het daar beter past.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Wie heeft er idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:51

Is ze traag van zichzelf, of reageert ze alleen slecht op je been?
Consequent rijden doet iig al veel, mits je paard gezond is.

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Wie heeft er idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:10

Misschien moet je in de topic titel even aangeven waar de vraag over gaat.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Wie heeft er idee voor paard dat slecht aan been is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 18:34

Ja ik zou zeggen je been niet gebruiken, maar je zit en je intensie .
Zelf ben ik ook bezig met een paard wat niet reageert op been, ik stap zelf af en leg vanaf de grond uit wat ik van haar wil, dan stap ik weer op en vraag het zelfde vanaf haar rug en dan snapt ze het beter , dat moet ik regelmatig herhalen en krijg daardoor steeds beter antwoord.
Wees vindingrijk maar word niet harder in je hulpen.
Het paard snapt niet wat jij wil of jij snapt niet hoe je het je paard aan moet leren, vaak is het niet het paard wat het probleem is maar de trainer.

hagelslag
Berichten: 9022
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Wie heeft er idee voor paard dat slecht aan been is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 18:47

Is er ergens anders een probleem waardoor ze niet voorwaarts wil zijn?
Bijv zadel te krap ofzo

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:27

Ooit reed ik een paard dat "lui" was, volgens de (niet zo geweldig goede) instructrice.

De oplossing zat m in goed losrijden, de merrie was stijf.

In haar geval werkte het om vierkantjes van een meter of 10, 15 te stappen met correcte stelling en buiging.
(Iets waar genoemde instructrice weinig benul van had :o )

Marlotte_m
Berichten: 6
Geregistreerd: 06-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 16:22

vooral je paard actief weten te houden veel overgangen en bezig blijven met figuren laat hem goed nadenken ipv altijd maar het zelfde rondje

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wie heeft er idee voor paard dat slecht aan been is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 16:35

Overgangen en schijnovergangen maken je paard niet meer aan het been. Zorgen wel voor meer balans. Kuit = naar voren. Je begint met kuit te geven want als je paard helemaal op en top loopt wil je hem ook op je kuit naar voren hebben. Reageert hij niet = gelijk hak erin. Hij moet naar voren. Hij moet antwoorden op jou vraag. Na een paar keer duidelijk en consequent been geven snapt hij het dat hij op een kuit naar voren moet. Tuurlijk gaat hij terug vallen in begin maar dit moet je trainen

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 16:47

blizzart schreef:
Wie weet wat je kan doen voor paard slecht aan het been is en niet reageert op je been

Wie weet er een voer of iets waar ze voorwaarts van word



Als het om die Fries gaat, zou ik eerst eens beginnen met die hulp teugel er af te gaan halen die ik zie op de foto's op je profiel. En lang laag gaan longeren om m wat af te laten vallen. Want ze is duidelijk te dik.

Waarom mensen toch altijd het idee hebben dat een Fries grof moet ogen, is mij een raadsel.

Lekker lang laag longeren en niet op een sukkel tempo maar lekker actief en een goed vlot tempo er in.



Als het gaat om een ander paard, moet je eerst foto's plaatsen van het paard in kwestie, en hoe je er op rijd. Want elk paard is verschillend. En elk paard vraagt een andere aanpak.

blizzart

Berichten: 1398
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: beesd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 23:49

Mijn paard hoef niet af te vallen zij is helemaal niet dik
En rij al heel lang zonder hulpt teugel
Afbeelding


Absolem schreef:
blizzart schreef:
Wie weet wat je kan doen voor paard slecht aan het been is en niet reageert op je been

Wie weet er een voer of iets waar ze voorwaarts van word



Als het om die Fries gaat, zou ik eerst eens beginnen met die hulp teugel er af te gaan halen die ik zie op de foto's op je profiel. En lang laag gaan longeren om m wat af te laten vallen. Want ze is duidelijk te dik.

Waarom mensen toch altijd het idee hebben dat een Fries grof moet ogen, is mij een raadsel.

Lekker lang laag longeren en niet op een sukkel tempo maar lekker actief en een goed vlot tempo er in.



Als het gaat om een ander paard, moet je eerst foto's plaatsen van het paard in kwestie, en hoe je er op rijd. Want elk paard is verschillend. En elk paard vraagt een andere aanpak.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 07:11

blizzart schreef:
Mijn paard hoef niet af te vallen zij is helemaal niet dik
En rij al heel lang zonder hulpt teugel
[ [url=m/decIMl.jpg]Afbeelding[/url] ]


Absolem schreef:



Als het om die Fries gaat, zou ik eerst eens beginnen met die hulp teugel er af te gaan halen die ik zie op de foto's op je profiel. En lang laag gaan longeren om m wat af te laten vallen. Want ze is duidelijk te dik.

Waarom mensen toch altijd het idee hebben dat een Fries grof moet ogen, is mij een raadsel.

Lekker lang laag longeren en niet op een sukkel tempo maar lekker actief en een goed vlot tempo er in.



Als het gaat om een ander paard, moet je eerst foto's plaatsen van het paard in kwestie, en hoe je er op rijd. Want elk paard is verschillend. En elk paard vraagt een andere aanpak.


_O- :evaw: vraag dan ook niet om advies als je niks gaat aannemen van mensen en het zelf zo goed weet.

Je paard heeft een te dikke buik. En vervette schouder partij. En een onderbespierde achterhand. De reden van die achterhand is ook al te zien op de foto's want ze valt op de voorhand.

Je propt er al twee kilo krachtvoer in die ze helemaal niet nodig heeft op dat niveau en vraagt vervolgens om advies voor voer om haar voorwaartser te krijgen terwijl de oplossing in jouw geval gewoon ontiegelijk voor de hand liggend is. Paard af laten vallen door op een fix tempo haar lang laag te laten longeren met heel veel schakelen tussen de draf en galop(=bekken kantelen en achterhand er onder zetten) .Dan pak je gelijk ook eventuele stijfheid aan...

En zelf tijdens het rijden zo gaan leren rijden dat je die achterhand meer activeert zodat ze aan de voorkant gaat klimmen(schakelen, schakelen, schakelen) .

Stoppen met dat krachtvoer wat je nu geeft en een kwartje draversbrok gaan voeren, daar heeft ze meer dan genoeg aan ... en als je het bos in gaat of op wedstrijd, een kwartje gebroken zwarte haver twee uur voor je vertrekt.

Want een paard wat L loopt weet prima hoe been geven werkt.

Conclusie : laten afvallen is de eerste stap.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wie heeft er idee voor paard dat slecht aan been is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 07:24

Ik vind 2 kilo brok ook heel erg veel voor het werk dat jullie doen. De basis is goed en voldoende ruwvoer, van daar uit ga je aanvullen. De meeste paarden hebben op basisniveau voldoende aan een goede vitamine brok. Als dat voor jouw paard niet geldt kun je kijken voor verdere aanvulling.

Mijn pony werd actiever toen ik mijn brok inruilde voor een vitamine brok. Ze was niet heel dik maar ze zat net wat beter in haar vel met een paar kilo minder.

Overigens heb ik ooit een afbeelding gepost met wat een paard gemiddeld nodig heeft qua voer bij een bepaalde activiteit. Ik kan hem zo snel niet meer vinden maar de conclusie was dat het gros teveel voert

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 07:27

blizzart schreef:
Mijn paard hoef niet af te vallen zij is helemaal niet dik
En rij al heel lang zonder hulpt teugel
[ [url=m/decIMl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor zover ik kan beoordelen vanaf deze foto is je paard wel te dik. Ik denk dat laten afvallen inderdaad stap 1 is: dan hoeft ze minder gewicht mee te sjouwen en wordt ze fitter. Daar wordt ze vanzelf voorwaartser van.
Verder zou ik goede instructie nemen, want zoals hierboven al gezegd draagt je paard absoluut niet.
Heel veel succes!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 08:22

Door veel overgangen te rijden en schijnovergangen te rijden. Veel overgangen van stap naar draf, draf middendraf ed. Schijnovergangen zijn, dat je je paard heel langzaam laat draven (bv) maar net niet dat ie gaat stappen, op het moment van de "overgang" geef je been zodat ie weer naar draf moet. Simpel gezegd: naar voren en weer terug, naar voren en weer terug.

Het adviseren van afvallen vind ik te ver gaan. Daar valt alleen een oordeel over te vellen met goede standfoto's. Friezen zijn vaak gevoelig voor teveel suikers die in het voer verwerkt zitten dus je zou kunnen kijken naar voer voor sobbere rassen (friezenbrok).

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:11

Is je paard slecht aan het been? Of geef jij, onbedoeld, twee hulpen tegelijk zodat hij niet kan gehoorzamen.
Bijvoorbeeld evenwicht houden aan de teugels. Als jij aandrijft en (onbewust) aan de teugels trekt geef je het commando “loop-door-ga-langzamer”. Er is niet een paard wat dat snapt. Meestal kiezen ze voor “ga langzamer”.
Film jezelf eens, ga dan kritisch kijken met je instructeur. En sta open voor opmerkingen.

En van voer is nog nooit een paard voor het been geworden. Voor het been zijn is een rij technische kwestie. Hierboven zijn al een hoop goede tips gegeven. Succes.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Wie heeft er idee voor paard dat slecht aan been is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:16

hoe zien jullie op die foto dat het paard te dik is?
buik is verstopt onder het dekje, schouder uitgestrekt in de galop, achterhand valt weg en geen buiging.
ik zie genoeg, maar geen dik paard.

blizzart

Berichten: 1398
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: beesd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-19 11:12

Dankje wel ze is helmaal niet dik

Afbeelding


EmptyWords schreef:
hoe zien jullie op die foto dat het paard te dik is?
buik is verstopt onder het dekje, schouder uitgestrekt in de galop, achterhand valt weg en geen buiging.
ik zie genoeg, maar geen dik paard.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Wie heeft er idee voor paard dat slecht aan been is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:17

wat wel te zien is op 1 foto, die wat klein is ook, is dat het paard niet door het hele lijf loopt. ze breekt af bij de lendenen. hierdoor kán ze ook niet actief reageren.
loswerken, loswerken,loswerken. tempowisselingen, terug laten komen en weer een pasje naar voren. ze moet gaan leren haar lendenen te bollen, rug op te tillen en schoft te openen, daarna kan ze pas weer voorwaarts worden

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:27

Zo dik vind ik TS' paard niet... en je hebt zelf ook een prachtig paardrijfiguur.
TS: voor de zekerheid laten wij in dit soort gevallen altijd ff het bloed checken. Bloedarmoede komt vaak voor bij paarden. Het onderzoek is zo gepiept en echt niet duur. Is alles in orde? Dan met een goede instructie werken aan sensibiliteit voor het been. Sommige Friezen zijn zo (heerlijk!) relaxt dat dat een aandachtspunt kan zijn.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:44

Te dik vind ik ook wel meevallen (wel wat aan de stevige kant). Maar 2 kilo blijf ik veel vinden voor de arbeid die ze doet. Ik zou zelf kijken of ik een deel van het voer zou kunnen vervangen voor een vitamine korrel. Maar goed, dat is uiteraard wat ik zou doen in deze situatie.

Heb je ervaring met de dubbele longe? Ik trainde mijn pony's graag vanaf de grond. Zonder belasting van een ruiter is het vaak wat makkelijker voor ze en het is een fijne manier om ze soepeler te maken en beter aan je (stem)hulp te krijgen. Het heeft ons bijvoorbeeld geholpen met de galop. Mijn pony miste kracht om beheerst te galoperen. Ze ging te hard en dat was voor mij weer lastiger uit te zitten. Aan de longe ging het beter en uiteindelijk verbeterde haar galop onder het zadel ook aanzienlijk. Als je er geen ervaring mee hebt zou ik wel een lesje nemen. Het is nogal wennen in het begin.

blizzart

Berichten: 1398
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: beesd

Re: Wie heeft er idee voor paard dat slecht aan been is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-19 15:40

Ik heb die voer advies gekregen van voermeesters ze krijgt huid vitaal wat jullie alemaal.zeggen ben ook erg mee bezig.