Laten bokken aan de longeerlijn of juist niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Laten bokken aan de longeerlijn of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 14:00

Hier ook zodra we aan het werk zijn longe of rijden word er NIET gebokt. Hij heeft 23 uur per dag om zijn tijd zelf in te delen bokken en sprintjes trekken doet hij op de wei of in de paddock. Dat half uurtje of uurtje dat ik met hem bezig ben mag hij wel opletten.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 14:08

Ik vind het ook per paard verschillen en ook kan het doel van het longeren nog verschillen, dus het kan ook aan de situatie liggen.

Als het om uitrazen voor het rijden gaat en het blijft onder controle zeg ik dus ja of losgooien.
Als het om echt werken aan de longe gaat is het een ander verhaal.

Wij hebben 2 heel verschillende paarden, de ene is snel gespannen en vluchterig, en daar vragen we juist rust en ontspannen van aan de longe en geen gekkigheid.
De ander is van zichzelf wat passiever en die longeer ik puur om even te bewegen, even goed benen te strekken.Die werkt onder het zadel en aan de longe is deels even plezier, even vaart maken, een keer een bok, een stukje rechtuit uitstrekken. En dan eindigen we vaak met wat echt werk.

Dus ik denk dat je ook echt naar het paard en de situatie moet blijven kijken.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 14:19

Jahoor bokken aan de longeerlijn mag bij mij. Het ligt er wel aan hoe. Meestal als je ze echt aan het werk zet dan doen ze dat ook niet. Maar zonder bijzet voor het rijden mogen ze even flink uit hun plaat gaan. Niet mij de bak doortrekken natuurlijk maar wel even lekker bokken.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Laten bokken aan de longeerlijn of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 14:28

Als je paard niet op een andere manier zijn energie kwijt kan.... hij staat buiten in aparte weitjes. Dat is natuurlijk een beetje triest. Geen mogelijkheid om eens lekker flink te rennen en tevelen met andere paarden. Dan is het toch logisch dat hij even wil rennen en bokken?

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 14:40

nee aan de longeerlijn moet hij lekker luisteren. Al moet er natuurlijk wel voor gezorgd worden dat hij op een ander tijdstip dan gek kan doen. Dus lekker 24/7 buiten de rest van de tijd.

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 14:41

Jetta schreef:
Als je paard niet op een andere manier zijn energie kwijt kan.... hij staat buiten in aparte weitjes. Dat is natuurlijk een beetje triest. Geen mogelijkheid om eens lekker flink te rennen en tevelen met andere paarden. Dan is het toch logisch dat hij even wil rennen en bokken?


Klopt het is vreselijk zielig en hij heeft een ontzettend slecht leven.

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 14:44

mystery1980 schreef:
nee aan de longeerlijn moet hij lekker luisteren. Al moet er natuurlijk wel voor gezorgd worden dat hij op een ander tijdstip dan gek kan doen. Dus lekker 24/7 buiten de rest van de tijd.


Hij staat ook lekker buiten de hele dag. Wij komen vaak eind van de middag en dan gaat hij met zijn vriendje nog een uurtje in de wei om te kunnen spelen. Omdat ze op deze stal voor ieder paard een eigen wei hebben.
Ik zie hem ook niet de hele tijd, dus mss rent en speelt hij ook wel hoor. Als wij er zijn, staat hij altijd met zijn neus in het gras. Ze hebben overigens allemaal een groot stuk wei dus hij heeft alle mogelijkheid om te rennen gelukkig.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Laten bokken aan de longeerlijn of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 14:52

Die van mij mag het niet aan de longeerlijn, als ie gek wilt doen doet ie dat maar in het weiland.

Ik zou zorgen dat ie meer buiten komen met andere paarden en dat ze de ruimte hebben, grote kans dat hij dan uit zich zelf stopt omdat hij zijn ei kwijt kan in het weiland

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 15:01

bcd94 schreef:
Die van mij mag het niet aan de longeerlijn, als ie gek wilt doen doet ie dat maar in het weiland.

Ik zou zorgen dat ie meer buiten komen met andere paarden en dat ze de ruimte hebben, grote kans dat hij dan uit zich zelf stopt omdat hij zijn ei kwijt kan in het weiland


Bij ons gaan ze het hele jaar door winter en zomer op een gigantisch weiland waar ze oneindig kunnen rennen, maar voor als nog wil ze het ook wel eens doen aan de logeerlijn hoor, heeft hier niks veranderd, soms hebben ze gewoon een gekke bui :j

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Laten bokken aan de longeerlijn of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 15:11

Tijdens het losgooien mag ze zo gek doen als ze zelf wil. Aan de longeerlijn (met of zonder bijzet) geeft ze wel eens een bok of een sprintje. Laat haar een half rondje haar ding doen en ga dan weer door met waar we mee bezig waren. Werkt voor ons prima. Moet er wel bij zeggen dat die van mij tijdens het rijden eigenlijk echt heel braaf is! :o

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 15:13

Hier doen ze t ook wel eens. Het kan een manier zijn om onder het werk uit te komen. Dan gaat bij de rem er op, anders worden ze zo loperig en dat vind ik niet fijn.
Gewone joligheid vind ik niet zo erg. Ik negeer het gedrag of ik stop het, probeer er niet te veel aandacht aan te besteden.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 21:24

Ik pas me aan aan de stalregels.
Waar ik nu sta mogen de paarden niet los en als ze dan niet aan de longe mogen uitrazen, dan kan het dus nergens. Dat vind ik sneu, van mij mogen ze best even hun frissigheid er uit laten.
Voor mij is dat aan de longe omdat ik gewoon geen andere keus heb. Zolang hij alleen aan de longe is mag hij uitrazen. Als ik hem bij ga zetten gaan we aan het werk.
Dat is een duidelijke regel voor mijn paard want hij overtreedt hem nooit.
Als je paard wel los mag kan je dat weer anders inrichten.

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Laten bokken aan de longeerlijn of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 21:28

Mijn merrie is heel erg stijf in haar rug en bij het aangalopperen maakt ze vaak wat bokkesprongen met gekromde rug. Ik heb het idee dat ze op die manier haar rug losrekt want daarna is het over. Van mij mag ze dit dus zeker even doen voor ik ga rijden. Maakt de rit voor ons allebei veel leuker.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 21:32

Hier is het: los aant halster = lekker gek doen. Bijzet = aan het werk. Ik longeer 1x in de week dus dsn is het plezier :D

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Re: Laten bokken aan de longeerlijn of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 21:58

Hier moeten ze ook gewoon aan het werk als ze het hoofdstel in hebben ( met eventuele hulpteugels) en verwacht ik geen gekkigheid.
Maar als ik ze gewoon aan het halster longeer mogen ze wel lekker rennen en bokken, vaak speel ik dan ook een beetje met ze mee.

Dat weten ze dus ook heel goed. Hoofdstel is serieus werken en aan het halster mag r gespeeld worden

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Laten bokken aan de longeerlijn of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 22:27

Ik longeer nooit aan het hoofdstel en nooit met touwtjes enzo.

Voor 'lekker gek doen' "moet wel ruimte zijn", maar dan los in de bak, eventueel met 4-benig vriendje.

En het hangt ook af van de oorzaak van het bokken. Levenslust is prima, maar soms bokken paarden ook op het moment dat ze hun evenwicht dreigen te verliezen. (Dat gaat dus ook over 'dat dochter het voor kan zijn', en wat de instructrice zoal ziet en vervolgens zegt.)