Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Lichtrijden angst...

 
Profiel   

Sinds vorige week zit ik op les. Sommigen lukt het meteen al om zelf licht te rijden, maar mij dus niet. Ik voel wel het ritme, maar vind het eng om alleen de teugels vast te houden omdat ik bang ben geen goede balans te hebben :+ .
Ik hou me dus vast aan het zadel. Maar zo kan ik dus niet sturen.
Ik ben op zoek naar goede tips zodat ik dat wel ga durven...



Laatst bijgewerkt door C_arola op 03-11-19 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Typefout uit titel verwijderd

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-19 21:33 



 
Profiel   

Paar privélesjes meepakken? Leer je zooooo veel meer van dan in een groep!

En, gewoon doen. Even verstand op 0 en een paar pasjes proberen zonder vast te houden aan het zadel. Gaat dit goed weer wat pasjes extra los. En als je denkt te vallen meteen terug naar stap. Weer aandraven en opnieuw proberen. Oefenen, herhalen, vallen, opstaan en proberen hoort er allemaal bij! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-19 21:34 



 
Profiel   

Helemaal niet erg hoor dat je je nog vast houdt,zo trek je het paard ook niet per ongeluk in de mond.
Ik zou je ook een paar privelessen aanraden, sommige maneges bieden lessen aan de longe aan voor beginners. Je kan maar 1 ding tegelijk leren en daarvan is je zit en balans het eerste,sturen komt daarna wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-19 21:47 



 
Profiel   

Inderdaad een keer ene privéles volgen, met voorkeur aan de longeerlijn. Dan kun je je volledig focussen op het lichtrijden.

Het komt wel. Kleine stapjes, niet gelijk hele rondes vol willen houden, al is het maar een paar passen. Bouw het rustig op. Blijven proberen, dat gevoel ontwikkel je naarmate je het vaker doet. Op de lange zijde een paar passen lichtrijden, zadel vast houden is niet erg. Dit kun je langzaam opbouwen. Je moet eerst meer vertrouwen krijgen. En dat is echt niet gek als je pas net les hebt.

Spreek je deze angst ook uit naar je instructrice?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-19 21:52 



 
Profiel   

Privelessen en dat rustig opbouwen.Kost wel wat maar je hebt er veel aan.Mijn zit was ook niet geweldig en met priveles is dat zoveel beter geworden.En inderdaad aan de longeerlijn.Voor mij was dat ook goed om vertrouwen in het paard te krijgen.


Laatst bijgewerkt door Britta31 op 05-10-19 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 08:54 



 
Profiel   

Waarschijnlijk leer je om jezelf echt uit het zadel te duwen? sta-zit? Dit is niet juist, je moet je laten opgooien door het paard, dat gaat een stuk minder hoog.
Hoe oud ben je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 09:02 



 
Profiel   

Idd helemaal niet erg om je vast te houden, is idd fijner voor het paard ook want helaas houden te veel mensen zich op het paard via de teugels , erg pijnlijk voor het paard.
Vraag aan je instructrice of ze jou vast wil houden in de draf aan een lijn, dat geeft jou meer kans om het lichtrijden te oefenen, bedenk ook dat de teugels geen stuur zijn, geen idee van wie en waar je les krijgt, maar op een manege is het vaak been is het gas en het bit is de rem, dus ja is dat wat je wil ?
Als je licht gaat rijden moet je ook nooit te ver uit het zadel komen, het te hoog uit het zadel komen brengt het paard uit uit balans en willen ze vaak daardoor sneller, als je het allemaal wat minder doet is het fijner voor het paard maar zeker ook voor je zelf

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 07:23 



 
Profiel   

Midgie; waarom is het bit niet het stuur? Dan kan je net zo goed de teugels helemaal niet vasthouden, maar waar je dan terecht komt...

Kan me een uitspraak van Anky daarover herinneren, die heel droog tegen een journalist ofzo zei: als ik naar rechts wil trek ik aan de rechterteugel en als ik naar links wil aan de linker, niets meer en niets minder. Niet te moeilijk maken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 07:29 



 
Profiel   

Dit ligt niet aan jou, maar aan de onvolledige methode die de meeste Nederlandse maneges hanteren.

In de oorspronkelijke Duitse methode ging je "ellenlang" aan de longe - tot je moeiteloos zonder beugels stap, galop en draf kon uitzitten.

Daarna pas teugels in handen.

Moeten 'sturen' terwijl je geen balans hebt is in feite kolder.
Sterker nog: jouw eigen balans plus 'kijk waar je heen wil' is het belangrijkste 'stuur', niet de teugels.

En zonder balans is lichtrijden erg lastig.
Ideaal gesproken kan een mens lichtrijden en haar zwaartepunt min of meer stil houden - maar wie "gaat staan"
(...ga nooit staan! Laat je in de toekomst opgooien, dat is net iets anders en veel beter!)
...wie gaat staan gooit doorgaans haar zwaartepunt ergens anders heen.

Groot gelijk dat je dit niet durft!

Bedank voor de eer.

Je hebt als mens precies 1 kans om iets direct goed te leren. Ga je bijvoorbeeld 10 weken proberen, heeft het patroon van 'gaan staan en zwaartepunt weggooien' zich toch al vastgezet en moet je moeite doen om het af te leren terwijl je nauwelijks begonnen bent...!

Zoek idd prive les.
En wat gigantisch goed werkt: voltigeren. Veel minder saai, en je leert ongeveer hetzelfde als "ellenlang aan de longe".

Succes en veel plezier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 19:28 



 
Profiel   

Op een grote fitnessbal kan je de beweging al aardig oefenen en spaar je de paardenrug, het veren van de bal bootst dan de beweging een beetje na en zo kan je oefenen om correct en in balans te gaan staan zitten, wat eigenlijk niet echt een sta zit beweging is, maar eigenlijk meer je bekken naar voren brengen en weer terug laten komen.
Met je handen in je liezen kan je voelen of je daar goed opent en sluit, je bovenlichaam blijft dus in de beweging hetzelfde.
Een centered riding instructeur kan je ook les geven op een bal, het is best lastig om een nieuwe beweging aan te leren als je nog wiebelig en onwennig op een paard zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 19:53 



 
Profiel   

Sowieso is het goed om je rompstabiliteit te trainen (voor elke ruiter). Ik had eens een vrouw van halverwege twintig in de les, had nog nooit gereden. Binnen no time zat ze perfect op het paard. Bleek ze haar halve leven op behoorlijk niveau aan ballet te hebben gedaan. Haar balans was onwijs goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 20:16 



 
Profiel   

Inderdaad zoals eerder gezegd is; een privéles nemen! :)
Zo kan je aan de longeerlijn oefenen met licht rijden. Je hoeft je dan eventjes niet te focussen op het sturen, echt alleen op het staan zitten. Best spannend in het begin maar dat komt vast goed.
En uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat je vooral op je been kan gaan sturen en op je zit kan remmen, daar heb je echt niet alleen maar de teugels voor nodig ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 20:20 



 
Profiel   

Anna79 schreef
Midgie; waarom is het bit niet het stuur? Dan kan je net zo goed de teugels helemaal niet vasthouden, maar waar je dan terecht komt...

Kan me een uitspraak van Anky daarover herinneren, die heel droog tegen een journalist ofzo zei: als ik naar rechts wil trek ik aan de rechterteugel en als ik naar links wil aan de linker, niets meer en niets minder. Niet te moeilijk maken...


Je zit/been is het stuur en zolang je paard niet naar de zit of indirecte teugel hulp luistert hoort er geen bit in en wat Anky betreft die snapt het zelf ook niet hoe je een paard stuurt op zit, die houd zich lekker vast aan de teugel en trekt de stang verticaal .
Miss moet je je eens verdiepen in wat een bit doet en waarvoor hij dient

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-19 10:08 



 
Profiel   

midgie schreef
Anna79 schreef
Midgie; waarom is het bit niet het stuur? Dan kan je net zo goed de teugels helemaal niet vasthouden, maar waar je dan terecht komt...

Kan me een uitspraak van Anky daarover herinneren, die heel droog tegen een journalist ofzo zei: als ik naar rechts wil trek ik aan de rechterteugel en als ik naar links wil aan de linker, niets meer en niets minder. Niet te moeilijk maken...


Je zit/been is het stuur en zolang je paard niet naar de zit of indirecte teugel hulp luistert hoort er geen bit in en wat Anky betreft die snapt het zelf ook niet hoe je een paard stuurt op zit, die houd zich lekker vast aan de teugel en trekt de stang verticaal .
Miss moet je je eens verdiepen in wat een bit doet en waarvoor hij dient


Ik hoef mij nergens meer in te verdiepen. Ik vind wat jij stelt alleen veel te veel gevraagd voor een beginnende ruiter als de ts die waarschijnlijk niet op een perfect afgericht paard rijdt maar een (wellicht afgestompt) manegepaard. Vandaar dat ik haar aanraad om eerst longelessen te nemen om haar zit te ontwikkelen. Als ze later besluit om verder te gaan dan manegeniveau kan ze altijd op zoek gaan naar een meer gefinetuned paard waar ze van kan leren verfijnen.
Wat Anky betreft, die heeft ook niet onverdienstelijk western gereden, daar mag de stang vast niet horizontaal...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-19 21:48 



 
Profiel   

Nou jongens, hebben jullie zelf je eerste lessen ook gelijk een centered riding privé instructeur gehad met gedegen kennis van core stability?


Het meest realistische scenario is op de manege vragen of je een paar extra privélessen kan volgen. Vertellen dat het nog niet zo lukt en dan oefenen.

De meeste manege juffen/meesters zijn ook gewoon mensen en zullen je zo goed mogelijk proberen te helpen.


Janneke2 schreef
...
In de oorspronkelijke Duitse methode ging je "ellenlang" aan de longe - tot je moeiteloos zonder beugels stap, galop en draf kon uitzitten......



....Je hebt als mens precies 1 kans om iets direct goed te leren. Ga je bijvoorbeeld 10 weken proberen, heeft het patroon van 'gaan staan en zwaartepunt weggooien' zich toch al vastgezet en moet je moeite doen om het af te leren terwijl je nauwelijks begonnen bent...



Quatsch....

Er zijn (Duitse) methodes waar je je eerste maanden niet eens teugels in handen krijgt. Maar het gros van de mensen werd en wordt 'gewoon' op het paard gezet. Uurtje aan de longeerlijn, leren lichtrijden. En dan los geklikt.

En het tweede, iedereen maakt fouten en gelukkig maar. Gelijk perfect bestaat niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-19 22:11 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Janneke2 schreef
...
In de oorspronkelijke Duitse methode ging je "ellenlang" aan de longe - tot je moeiteloos zonder beugels stap, galop en draf kon uitzitten......

....Je hebt als mens precies 1 kans om iets direct goed te leren. Ga je bijvoorbeeld 10 weken proberen, heeft het patroon van 'gaan staan en zwaartepunt weggooien' zich toch al vastgezet en moet je moeite doen om het af te leren terwijl je nauwelijks begonnen bent...



Quatsch....

Er zijn (Duitse) methodes waar je je eerste maanden niet eens teugels in handen krijgt.


Ja, ik doelde op de oude militaire opleiding.
Citaat
Maar het gros van de mensen werd en wordt 'gewoon' op het paard gezet. Uurtje aan de longeerlijn, leren lichtrijden. En dan los geklikt.

Dank voor de aanvulling: niet iedereen bij de Oosterburen krijgt zo les, ik haalde dit om "historische redenen" aan:
in de oude militaire Duitse traditie 'wortelt' hoe je in Nederland (...Deurne, orun, ...) leert rijden.
Al zijn er een aantal dingen uitgehaald, zoals deze voorbereiding van de ruiter.

Citaat
En het tweede, iedereen maakt fouten en gelukkig maar. Gelijk perfect bestaat niet.


Ik zal andermaal puntjes op de i zetten, maar ik vind hier beslist dat jij de plank misslaat.
Natuurlijk maakt iedereen fouten en bestaat perfectie wellicht zelfs helemaal niet.

Het puntje op de i gaat over het leerproces.
Dat is per definitie een zigzag met aanpassen en schaven.
Het ging mij er om dat als je les krijgt van iemand die wat trucjes weet, focust op "het goede been" en praat over 'gaan staan' etc etc zonder echt benul van balans; en laten we zeggen je rijdt 10 lessen zo door, dan heeft het bewegingspatroon zich 'vastgezet' in je motorische hersenen.
En je motorisch geheugen is oersterk. "Zwemmen verleer je niet", zeggen we dan. En gelukkig maar. Fietsen verleer je ook niet, hinkelen niet, noem maar op.
En 'fout lichtrijden' verleer je ook niet.
...gelukkig kun je daarnaast wel een ander patroon aanleren, dus goed lichtrijden, maar lastig is dit wel.

Daarom zeggen pedagogen dat lesgeven aan beginners het moeilijkste is wat er is, maar eigenlijk ook het belangrijkste.

Helaas is mijn waarneming dat op veel maneges de hoofdinstructeur de gevorderde lessen geeft en de stagairs de beginnerslessen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 10:41 



 
Profiel   

Het klop wat je zegt, maar realistisch is het niet....

Janneke2 schreef
Helaas is mijn waarneming dat op veel maneges de hoofdinstructeur de gevorderde lessen geeft en de stagairs de beginnerslessen doen.


Tennissen leer je ook niet direct van Raymond Sluiter voor een perfecte dubbele fore en backhand. Of voetballen van Marco van Basten voor een voortreffelijk balgevoel.

Ook als je leert rijden bij de juf om de hoek kan je het ver schoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 13:14 



 
Profiel   

Misschien is flexchairtraining ook nog een tip? Daar krijg je ook meer balansgevoel mee en natuurlijk een paar fijne zitlessen aan de longe bij de plaatselijke manege. Dat is echt goed voor je balans en het vertrouwen. Dan hoef je jezelf alleen maar daar op te focussen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 16:55 



 
Profiel   

Neem zoals anderen inderdaad al zeggen een paar privé-lesjes en dan het liefste aan de longeerlijn. Na een paar lesjes heb je meer balans en zelfvertrouwen.
Zo hoef je zelf niet te sturen (en geen teugels vast te houden) en kan je je volledig focussen op het lichtrijden.
privé les is duurder, maar het is een goede investering in jezelf. Wanneer jij het lichtrijden na een paar lessen beter onder de knie hebt kan je je tijdens de groepslessen ook weer meer concentreren op de andere dingen i.p.v. de hele tijd met dat lichtrijden bezig te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-19 20:09 



 
Profiel   

Volgens mij is het ook een kwestie van meters maken. Hoe vaker je op het paard zit, hoe meer balans je krijgt, hoe meer ontspanning je in je lijf krijgt, hoe meer je gaat durven. En in de tussentijd kan het geen kwaad om gewoon lekker het zadel/ de manen van het paard vast houden. Zo zit je ook niet teveel aan zijn mond als je uit balans raakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-19 14:39 



 
Profiel   

Je rijdt nog maar net!
En de één heeft het sneller onder de knie dan de ander.
Gewoon op een stoel oefenen kan al helpen, op het puntje zitten en opstaan, kijk dan naar je handen en probeer die op dezelfde plek te houden.
Ik denk dat je eerst ook nog wat meer vertrouwen moet krijgen, je komt vanzelf op een punt dat je het toch durft.
Je kan het!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-19 14:51 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Nou jongens, hebben jullie zelf je eerste lessen ook gelijk een centered riding privé instructeur gehad met gedegen kennis van core stability?

Van een shetlander waar je op klom zodat ie naar de andere kant van de wei kon lopen. Als je geluk had bleef je zitten en anders viel je eraf. Dan klom je er weer op en hoppa, 2e poging. Of 3e, of 4e. Bang? Wat is dat?

Tegenwoordig is iedereen maar bang omdat er iets zou kunnen gebeuren. Beter een paar keer van de fiets, uit het klimrek, van het paard vallen. Ja het doet zeer maar de wereld vergaat niet. Veel beter voor het zelfvertrouwen dan dat alles maar krampachtig meteen perfect moet gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-19 15:40 



 
Profiel   

kun je het ritme wel volgen als je je vast houd? wat je zou kunnen doen is de lussen van je dekje aan de voorkant die je normaal aan de singelstoot vast maakt bij je teugels pakken (dus niet vastmaken). Zo kan je wel je handen loslaten en dus ook bewegen maar niet direct je paard storen in zijn mond. laat in het begin je teugels wat langer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 15:14 



 
Profiel   

Er zijn al veel tips voorbij gekomen. Kun je er wat mee TS? Hoe gaat het nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 22:18 



 
Profiel   

Heb niet alles gelezen maar waarom niet een touwtje om de hals en die vast houden. Zo trek je niet aan de mond, heb je toch wat houvast, zijn je handen een stuk dichterbij de plek waar ze moeten zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 22:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen