Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:31

met de prijzen op dit moment is 6000 wel heel erg spotgoedkoop. Zie zelfs compleet kapotte paarden nog voor 1500 voorbij komen ( of die eigenaren dat ook krijgen is een tweede natuurlijk).
Paard komt niet bij een handelaar weg die niet weet wat een toppaard is, dus beetje prijzen inschatten voor mindere goden dan dat moet niet zo'n probleem zijn.
Daar past niet 6000 euro vraagprijs voor dit paard bij....tenzij er idd al ernstige gebreken waren.

Al zou je toch zeggen dat bij zo'n uitgebreide keuring dat wel naar boven was gekomen....tenzij ts dr ouders minder uitgebreid hebben gekeurd dan dat ts denkt. Of een wel heel goed verstopt gebrek, dat kan natuurlijk ook nog.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:31

Avalanche81 schreef:
cobiie schreef:
Heel simpel, voor een paard wat een jaar geleden nog Z springen heeft gelopen zou het rijden van een beginner peanuts moeten zijn. Daar zou 0,0 moeilijks gevraagd moeten worden voor het paard.

Dat hoeft niet hoor. Ik heb een super sensibele merrie die werkelijk overal op reageert, op elke beweging. Die is voor een beginner niet te rijden. Het grappige is dat ze bij kinderen dan weer heel tolerant is, en geen stap verkeerd doet, en in de omgang is ze een engel. En als je weet hoe je met haar om moet gaan, en wat gevoel hebt, is ze met rijden heel fijn, maar ze is absoluut niet geschikt voor een 15-jarige.
En niet omdat ze het moeilijk vindt, maar omdat ze heel veel tegenstrijdige signalen krijgt, en die niet snapt, en ook niet kan negeren. Zij kan daar heel hyper en heet op reageren.



Avalanche, tuurlijk bestaan er paarden die qua karakter niet geschikt voor beginners zijn maar die zijn ook niet spontaan een paar weken wel braaf bij beginners nadat ze gemasseerd/gekraakt zijn.

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:34

Daar heb je gelijk in, die van mij is gewoon niet braaf bij beginners, gekraakt of niet :))

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:35

Beretto schreef:
Hou op met janken, laat je paard nakijken en evt behandelen.
VOLG DAN HET ADVIES VAN DE BEHANDELAAR OP.

Paard is door 2 DA's nagekeken en goed bevonden.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:37

Dus precies wat ik al dacht, angst om weer naar pa te gaan en hem te confronteren met het feit dat er weer medische kosten aan zitten te komen. Volgens mij is er niemand die zegt dat je verwend bent TS. Wat we allemaal zeggen komt op hetzelfde neer: je paard geeft aan dat er iets verschrikkelijk fout zit. Dit loopt al volledig uit de hand, straks gaan er serieuze gewonden vallen. Stop met doen wat je nu doet, als je logisch nadenkt dan weet je dat het alleen maar erger is geworden. Een paard wat Z springen is geweest vindt 'been geven' niet moeilijk en zal de dingen die jij rijtechnisch vraagt ook niet moeilijk vinden. Wat jij voor je paard als 'moeilijk' bestempelt is hoogstwaarschijnlijk een reactie op pijn of ongemak in het lichaam.
Als je nu geen onderzoeken kunt betalen, stop dan in ieder geval met rijden en met anderen erop laten rijden. Ga wandelen, spelen, laten grazen, doe spelletjes met haar, versterk je band en bedenk iets om de kosten voor onderzoeken te verdienen. Bijbaantje? Misschien kun je met je vader iets afspreken over het terugbetalen van de kosten?

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:39

Sclimpre schreef:
Paard is door 2 DA's nagekeken en goed bevonden.


Keuring door 2 dierenartsen voor 200 euro. Dat stelt dus niks voor en dat zijn zeker geen foto's van lijf en leden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:39

Kinke schreef:
Sclimpre schreef:
Paard is door 2 DA's nagekeken en goed bevonden.


Keuring door 2 dierenartsen voor 200 euro. Dat stelt dus niks voor en dat zijn zeker geen foto's van lijf en leden.



Volgens mij is 1 klinische keuring al meer dan 200 euro hahaha

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:40

Sclimpre schreef:
Beretto schreef:
Hou op met janken, laat je paard nakijken en evt behandelen.
VOLG DAN HET ADVIES VAN DE BEHANDELAAR OP.

Paard is door 2 DA's nagekeken en goed bevonden.


Na behandeling osteopaat advies 3 dagen rust gekregen.
TS vind dit niet nodig en gaat rijden, want wil les niet afzeggen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27058
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:42

Kinke schreef:
Sclimpre schreef:
Paard is door 2 DA's nagekeken en goed bevonden.


Keuring door 2 dierenartsen voor 200 euro. Dat stelt dus niks voor en dat zijn zeker geen foto's van lijf en leden.


En röntgenfoto's en bloedonderzoek:
Citaat:
En dan hebben we char gekocht voor 6000,- keuring van onze 2 DA’s 200,-. Röntgenfoto’s waarvan ik de prijs niet eens mocht weten van m’n vader omdat ik anders druk ging maken. Bloedonderzoek voor bloedwaarden, ziekten, allergieën 400,-. En de rest doet er niet toe.

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:43

Wees eens een beetje aardig, TS is 15. Dat wil niet zeggen dat alles wat ze doet heel slim is, maar je kan ook adviezen geven waar ze wel wat mee kan.

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:47

Avalanche81 schreef:
Wees eens een beetje aardig, TS is 15. Dat wil niet zeggen dat alles wat ze doet heel slim is, maar je kan ook adviezen geven waar ze wel wat mee kan.

Er worden heel veel adviezen gegeven, ook heel vaak hetzelfde advies. TS doet er helemaal niets mee.
TS reageert niet op gestelde vragen en blijft doen wat ze doet: 'rijden' en de problemen opzoeken.
15 jaar of niet, als je een paard hebt moet je je verantwoordelijkheden nemen, zowel ts als haar ouders.
En velen in dit topic zien dat dit niet gebeurt. En dat is jammer voor alle partijen, maar het meest voor het paard.

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:49

Avalanche81 schreef:
Wees eens een beetje aardig, TS is 15. Dat wil niet zeggen dat alles wat ze doet heel slim is, maar je kan ook adviezen geven waar ze wel wat mee kan.


Die adviezen zijn er al heel veel gegeven.
Daar doet ze niets mee.
Maar wel heel trots vertellen dat ze tegen het advies van de behandelend osteopaat is gaan rijden en dat het fantastisch ging.

En daarbij een 15 jarige is echt wel in staat om advies op te volgen en enige mate van zelfreflectie is op deze leeftijd ook wenselijk.

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:56

Ja, maar pubers doen domme dingen, want hun brein overziet de gevolgen op lange termijn nog niet. Dat kan je haar verwijten, maar wat TS doet is gewoon typisch voor een 15-jarige: korte termijn oplossingen zoeken. Ik ben het volkomen met je eens dat het niet handig is, ik ben het ook met je eens dat TS niets doet met de adviezen, maar ik snap ook dat de mentale druk waar ze onder staat, heel heftig is. En ik denk dat je dan eerder die ouders moet verwijten dat ze hun kind zo onder druk zetten. Er wordt een paard gekocht, redelijk goedkoop, en het kind moet ineens presteren en wedstrijden winnen, en wordt onder druk gezet om te rijden.

Ik snap echt dat ze in de stress schiet bij het idee pa te vertellen dat hij weer met paard naar de DA moet, dan is het toch handiger om even mee te denken en een advies geven waarbij de kans groot is dat ze het wel opvolgt, ipv te blijven hameren op iets wat ze niet ziet zitten?

De situatie waar TS in zit, is voor een groot deel te danken aan de ouders en de instructie en de stalhouder, en dat zijn allemaal mensen die druk uitoefenen op een 15-jarig kind. Kind zelf komt hier advies vragen. En volgens mij kun je dan ook proberen mee te denken en adviezen geven waar ze wel iets mee kan. En ja, ze zal idd tegen de ouders ook op haar strepen moeten staan, dat ze echt nu niet kan rijden, tot ze iets heeft om het probleem op te lossen, en aangeven dat ze haar leven nog niet zat is.

En ik ben het echt niet oneens met alle posters hier, maar ik vind wel dat je wat milder kunt zijn tegen een kind van 15.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 15:01

Oh TS wat moet dit een moeilijke situatie zijn voor jou! Je bent door je leeftijd en je ervaring nog voor heel veel zaken nog afhankelijk van anderen. Wat in jou geval dan ook beperkingen inhoudt in de keuzes die je denkt te kunnen maken.

Mij het is momenteel niet duidelijk hoe je ouders nu tegenover de situatie staan, met name het feit dat je paard voor jou te gevaarlijk geworden is om te rijden. Willen ze dat je je niet aanstelt en gewoon verder rijdt of hebben ze liever dat je er iemand anders op laat rijden? Met dat laatste zou ik persoonlijk toch een beetje opletten, want als er een vriendin (dus een niet professionele ruiter) er zou afvallen en zich zou bezeren dan zou dat wel eens financiële gevolgen voor jou (lees als je ouders) kunnen hebben.

Je paardje is inderdaad gekeurd bij aankoop, maar toen was ze braaf. Nu niet meer, dus misschien heeft ze nu een probleem dat er toen niet was, dus kan het toch nuttig zijn nu een DA te laten komen. Of is er toch onlangs een DA gekomen en heb ik dat niet gelezen?

Ik begrijp dat jij en je ouders nog niet onmiddellijk de medische molen willen opstarten. Maar misschien is het toch nuttig eens een externe persoon je paard te laten bekijken. Met een externe bedoel ik een professionele trainer, iemand met een 'goed oog voor paarden', mss een bokker die in de buurt woont, die je paardje eens in vrijheid, in de normale omgang, aan de longe bekijkt. Die persoon zal misschien dingen opmerken die jullie door de dagelijkse omgang niet meer opvallen maar die wel een invloed hebben. Want het feit is wel dat je paardje in een relatief korte tijd een enorm veranderd is.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 15:03

Even heel realistisch samen gevat.

Een paard van die leeftijd met dat niveau koop je niet voor 6000.
Een keuring van 200 door 2 dierenartsen is wel erg goedkoop, tenzij 1 keuring met 2 dierenartsen.
Bloedonderzoek a 400 puur voor allergieën vast te stellen is hoogst ongebruikelijk en was normaal rind de 300.

Je zegt dat het paard röntgenologisch gekeurd zou zijn.
Ik vraag me serieus af of je de foto's ook daadwerkelijk geezien hebt met de datum erop.

Het kan namelijk echt niet dat je zo'n paard als het gezond is voor 6000 koopt.
Onmogelijk.

Voor dat bedrag heb je misschien een leuke recreatie pony maar zeker geen gezond top springpaard.

Ik vrees serieus dat jullie voor de gek gehouden zijn.
Kijk gewoon eens op bv Sporthorses wat je kan kooen voor 6000..

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 15:12

Is ook, en ik denk dat de ouders zich een beetje blind gestaard hebben op die Z......

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 15:22

Dan zijn haar ouders ook echt niet goed bezig, ik zou mijn 15 jarige nooit zo laten aanmodderen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 15:23

Marije_1997 schreef:
Volgens mij is 1 klinische keuring al meer dan 200 euro hahaha

Vorig jaar 80€ betaald voor klinische keuring. Paard is heel grondig door de molen gehaald.
Gewone visite is iets van 50€
Als jij daar meer dan 200€ voor betaalt denk ik dat het jouw DA is die hahaha doet :(
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 13-12-19 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 15:25

marleen_usar schreef:
Dan zijn haar ouders ook echt niet goed bezig, ik zou mijn 15 jarige nooit zo laten aanmodderen.

Voila...... dat is mijn punt idd.......

Maar goed, je hebt van die ouders, die gewoon in zulke dingen echt niet goed zijn voor hun kinderen. Meisje loopt al bij de psycholoog, dat is ook niet voor niks :(:)

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 15:28

TS je zegt dat je niet weer naar je vader wil gaan omdat er een dierenarts bezoek nodig is. Waarom heb je dan een paard gekregen van je ouders? Sommige ouders schepen hun kind af met een paard, maar zien niet in wat er daar naast verder nog moet gebeuren.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 15:36

Tja zoals ik het zie hebben TS en haar ouders ter goeder trouw, maar misschien wel ietwat goedgelovig een in hun ogen gezond sportpaard gekocht. Het paardje was onderzocht, er waren foto's en het rijden ging goed. Dat TS en haar ouders geen ervaren paardenmensen zijn daar kunnen zij niet aandoen. Daarom is het wel belang dat ze zich goed laten omringen. Helaas denk ik dat de lesgever en de stal waar TS nu staat niet professioneel genoeg is.

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 15:47

Er zijn vast dingen waar TS geen invloed op heeft.
Dat neemt niet weg dat ze het advies van de osteopaat gewoon negeert.
Het kan zijn dat haar ouders haar dwingen op het paard te rijden, dat zou dan ook betekenen dat ze langs de baan zitten en dus zien hoe levensgevaarlijk dit dier is.
Dan geloof ik echt niet dat ofwel de instructrice ofwel de stalhouder daar niet de ouders op hebben aangesproken.
Als de situatie echt zo is als TS zegt dan had er echt wel iemand ingegrepen.
Ook een stalhouder zit er niet op te wachten dat er op zijn stal iemand verongelukt of invalide raakt.

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 15:53

Misschien hebben de ouders gewoon totaal geen verstand van paarden en vertrouwen ze op de instructrice en staleigenaar.

Ts :(:)
Je krijgt forse kritiek hier en ik snap dat het je raakt.
Bedenk dat iedereen het beste met je paard voor heeft en daarom reageert.

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 17:41

TS, laat alsjeblieft minstens op pssm testen. De symptomen passen en dat kom je enkel te weten met DNA onderzoek. Kost je rond de 40€ maar da's niets vergeleken met de kosten die je gaat hebben als ze echt gevaarlijk wordt van de pijn.

Je schreef in een van je laatste erichten dat ze begon te stijgeren in de piste, dat doet ze echt niet zomaar hoor. Mijn merrie heeft een paar van dezelfde symptomen en stijgers echt pas wanneer ik te ver ben gegaan.

En zoals andere zeggen, geef haar even rust. Werk evt aan de hand, da's ook nog eens goed voor de and tussen jullie. Want nu ben je de band enkel maar kapot aan het maken.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:18

Haar vader geeft geen geld meer uit aan onderzoeken, zo lijkt het want ts durft haar vader niet meer om geld te vragen.