Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rizette
Berichten: 4422
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:36

Fijn Darkadia

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:41

TS wat goed dat je Darkadia benadert hebt! +:)+

Een frisse blik op de situatie!

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:53

Darkadia dat je dit gratis aanbiedt aan ts terwijl het eigenlijk je beroep zegt mij dat je een echte liefhebber bent, chapeau +:)+
En ts, dat je dit aanbod aanpakt is een mooie stap in de goede richting. Top!

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 10:21

Ts:

Weet je of het een standaard rx keuringsaankoop is geweest?
Daar zitten rug en hals namelijk nooit bij... dat moet apart aangevraagd worden...

Overleg gewoon eens met je ouders en met je dierenarts over het gedrag van je paard....

Even draven met je paard laat een lichte kreupelheid niet zien..
Vooral niet als je rechtuit draaft... dus dat zegt niks... rug problemen zie je onbelast ook vaak moeilijk terug...

Dan is er idd nog dat voetje... de prijs die verdacht is... en het feit dat een z gereden paard oefeningen die jij vraagt niet aan lijkt te kunnen....

Hoe moeilijk ook... overleg dit met je ouders... je hebt tegenwoordig ook mobiele rx apparatuur... alleen nog extra foto’s van de hals en rug is echt niet extreem duur...
Ook zou ik dat voetje eens overleggen met je dierenarts

Door door te blijven rijden bederf je je eigen rij plezier en wordt het waarschijnlijk ook steeds gevaarlijker. Je paard leert dan ook dat rijden pijn betekent...

Een extra dierenarts check up hoeft niet extreem veel te kosten... kan uiteindelijk wel weer zorgen voor extra rijplezier bij zowel ruiter als paard

Vraag: wat zijn moeilijke oefeningen voor je paard? Is dat als je haar meer bij elkaar gaat rijden?

marleen_usar

Berichten: 24687
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 11:10

Is er al iemand bij de ts langs geweest?

pien_2010

Berichten: 43782
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 11:36

marleen_usar schreef:
Is er al iemand bij de ts langs geweest?

We zijn natuurlijk allemaal nieuwsgierig maar laat die twee eerst maar eens samen prullen.

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 12:16

Ik ben ook reuze benieuwd. Ik moet ook erbij zeggen dat ik het super vind van TS dat ze op het aanbod is ingegaan van darkadia

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 12:22

Ik ben ook wel benieuwd, weet niet wat het hele ‘plan’ was.
Ik hoop van harte dat darkadia al langs is geweest, omdat ik al weer foto’s voorbij zag komen dat TS gister een springwedstrijd heeft gereden.. :=

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 13:36

Trui schreef:
Ik ben ook wel benieuwd, weet niet wat het hele ‘plan’ was.
Ik hoop van harte dat darkadia al langs is geweest, omdat ik al weer foto’s voorbij zag komen dat TS gister een springwedstrijd heeft gereden.. :=


:wow:
Ik hoop dat dat een grap is? :n

Edit: het is geen grap... ;(

Lughnassadh

Berichten: 1818
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 13:47

|(

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 13:58

Jeetje, wat een boktpolitie zeg. Ik lees een 25 pagina's durende belerende lezing (insta volgen, een banketstaaf over "blik in de ogen") naar een 15-jarig meisje wat ook alleen maar haar best doet. Het paard is nu meerdere malen gecheckt en ik vermoed geen lichamelijk probleem. Ik denk echt dat het paard een maatje groot is qua karakter, ik hoop dat degene die bij ts is wezen kijken dat kan bevestigen. Wellicht in combi met de huidige huisvesting, waardoor het energielevel van het paard samen met de vraag om grenzen gewoon teveel is voor TS. Er zijn echt paarden die alle ruimte nemen die ze krijgen, maar met dit scenario wordt door bokt nooit rekening gehouden. Juist door TS te leren daar mee om te gaan kan de combi groeien, niet door het paard maar op rust te zetten.

Ik ben heel benieuwd naar een verslag van de bokker die bij TS en haar paard zou gaan kijken.

pien_2010

Berichten: 43782
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 14:00

Viennanova, netjes verwoord. Ik ben het er helemaal mee eens. Rust is niet voor alles de oplossing en ik ben ook benieuwd naar de live ervaringen van de bokker.

oji

Berichten: 4286
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 14:41

Eens Viennanova!

Ipv dat de bokkers blij voor TS zijn dat het kennelijk goed genoeg en er weer voldoende vertrouwen is voor een springwedstrijd, alleen maar zure reacties. Erg jammer!

Ik hoop dat je op de goede weg bent TS, dat het staken minder wordt en dat je lekker kan genieten met en van leren je paard.

darkadia

Berichten: 5260
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:24

Ik ben er vanmorgen geweest, uitgebreider verslag volgt nog. Eerst alles even netjes wat besproken is ook overdragen aan de TS. Dus nog even geduld dames :)

Ben nu onderweg naar huis. Had eerst nog een andere afspraak.

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:38

Bij sommige mensen kun je het toch nooit goed doen. En zoals eerder gezegd, TS is 15. Je kunt van een kind van 15 gewoon geen verantwoordelijk gedrag zoals bij een volwassene verwachten, anders zouden ze ook wel mogen stemmen, autorijden, trouwen, en complexe contracten aangaan. Er is een reden dat dat niet mag voor een bepaalde leeftijd, en dat is maar goed ook.

TS heeft nu hulp geaccepteerd en dat is een goed ding. En persoonlijk vind ik dat heel knap, want dat is iets waar veel mensen moeite mee hebben. Dat doet ze dan toch maar :) dus kijk ook naar die dingen, die ze doet.

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:47

Viennanova schreef:
Er zijn echt paarden die alle ruimte nemen die ze krijgen, maar met dit scenario wordt door bokt nooit rekening gehouden. Juist door TS te leren daar mee om te gaan kan de combi groeien, niet door het paard maar op rust te zetten.

Ik wilde hier nog even op reageren.

Dit klopt. Ik heb zo'n paard. En toen ik haar kreeg, was ik bij lange na niet ervaren genoeg voor een paard als zij. Met dank aan goede instructie (en nog altijd bedankt daarvoor :+: ) en de goede begeleiding van die instructrice, ook naast het paard, heb ik heel veel geleerd, en haar beter leren begrijpen en lezen, en ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn paard best een heel goede reden had, voor wat ze deed, en dat lag niet aan haar zadel (er kwam wel een ander zadel, maar vooral omdat het andere zadel niet goed voor mijn zit was) het lag niet aan haar bit, haar rug, benen, en ook niet haar tanden.
Het lag aan haar baasje.

En ja, je groeit enorm van zo'n traject. Zij is zeker niet een ideaal leerpaard, maar wat heeft ze me enorm veel geleerd, en ook als mens ben ik er beter van geworden. Zij werd doorheen het proces een heel, heel vrolijk paard, waar ze voorheen best zuur was soms. Nu is ze een heel, heel blij paard. Ze zit goed in haar vel, en ze lijkt met de dag mooier te worden.

hwn
Berichten: 4776
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:33

Viennanova schreef:
Het paard is nu meerdere malen gecheckt en ik vermoed geen lichamelijk probleem. Ik denk echt dat het paard een maatje groot is qua karakter, ik hoop dat degene die bij ts is wezen kijken dat kan bevestigen.


Paard zat vast in de rug en was na behandeling paar weken braaf. Hoezo geen lichamelijk probleem?

Maar ben ook benieuwd naar het verslag van Darkadia.

darkadia

Berichten: 5260
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:21

Heb zojuist de TS een uitgebreid verslag gestuurd, en groen licht gekregen voor een update hier....dus bij deze:

Allereerst TS: Top dat je mijn aanbod hebt geaccepteerd en ook geinteresseerd hebt mee gekeken en gevoeld vandaag. Hoop dat het voor jou nu ook duidelijk is dat Char echt niet gemeen is, maar haar echt iets dwars zit.

Bij aankomst stond Char nog lekker hooi te eten op stal. Rustige en open merrie, beleefd ook. Mocht overal aan zitten van haar. Geen warmteverschillen kunnen ontdekken in haar hals en rug. Wel was rechtsvoor onder de kogel nog iets gevuld, hier was al een dierenarts bij geweest. Ze heeft daar een ontsteking gehad. Er was daar nog steeds iets onregelmatigheid te voelen en wat vocht. Het vocht was na wat beweging verdwenen. Bij de fysieke check toonde ze aan de rechterkant op haar rug wel een gevoelige plek in haar spieren, ter hoogte van achterzijde van het zadel. Daarnaast had ze moeite om haar achterbeen onder de massa te zetten, en met name linksachter werd ze erg boos toen ik die voorzichtig naar voren wilde zetten na het oppakken. Ook vertoont de hoef linksachter wat flare, wat duidt op ongelijke belasting.

Daarna hebben we de zadels erbij gepakt. Hierbij heb ik TS ook mee laten voelen. Hierbij bleek dat het zadel helaas ook niet helemaal mooi aansluit, er was ruimte vrij in het midden. Natuurlijk verandert dat iets wanneer er iemand op zit, maar de drukverdeling lijkt in ieder geval niet optimaal. Dit zou ook de gevoelige plek in haar rug kunnen verklaren.
Ze reageerde ook erg boos en bijterig toen ik aanstalten maakte het zadel alleen maar op te leggen. Eenmaal erop gelegd deed ze niet meer boos, maar echt comfortabel was ze er niet mee.

Verder hebben we met haar los gewerkt in de longeerkraal om haar ook in beweging eens te kunnen bekijken en te zien of ze dominant is. Ze was totaal niet dominant, en eenmaal door wat de vraag was, deed ze dit ook braaf en liep in draf lekker ontspannen, maar wel actief met haar neus over de grond rond. Wel duidelijk rechtsom meer moeite dan linksom en liep daarin met haar hoofd naar buiten toe. Ook had ze in eerste instantie wat moeite met de overgang naar galop, waarin ze ook het vertragen en dreigen met slaan/bokken toonde. Bij de 2e keer was dit weg, maar ook dit kan dus wel duiden op fysiek ongemak. Dit was zowel linksom als rechtsom.

We hebben afgesloten met een stukje Masterson Method, hier werd Char heerlijk ontspannen van. En TS kan hier zelf ook lekker mee oefenen, goed voor de band, en ook nog eens goed voor het paard.

Ik heb een en ander uitgebreid besproken met TS en ook met haar vader, zodat ze gerichter verder kunnen zoeken naar de oorzaak van het gedrag, en dat het duidelijk geen dominantie of onwil is. Ze gaan hiermee aan de slag. Qua trainen afgeraden om te springen, en misschien zelfs even niet rijden, maar vooral vanaf de grond werken. Helemaal rust zou ik in dit geval niet doen, omdat ze helaas beperkt zijn in het aantal uren buiten, en stilstaan het vaak ook niet beter, maar juist stijver maakt.

TS en ik houden sowieso contact over de verdere voortgang.

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:35

Wat fijn ts, en haar vader, nu handvaten hebben om verder te gaan!

+:)+

Succes ts!

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:51

Oh heel fijn!

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:15

Dit is heel fijn om te lezen. En super dat TS samen ook met haar vader nu verder eraan kunnen werken met Char +:)+ heel veel succes TS!!

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:18

Goed bezig! :D

pien_2010

Berichten: 43782
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:19

Klinkt goed en professioneel. Fijn voor TS.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 00:03

Stille meelezer die ook even een pluim (2 pluimen) wil geven!
Goed bezig ts, en super hulp aangeboden en gegeven door Darkadia. Fijn om te lezen dit!

cobiie

Berichten: 7318
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 08:21

Fijne dat je langs bent geweest Darkadia.

Nu is het aan ts en haar ouders wat ze met deze info gaan doen.