Mijn paard rijdt voorwaarts maar niet rond.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniemtjee
Berichten: 75
Geregistreerd: 04-08-16

Mijn paard rijdt voorwaarts maar niet rond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 18:05

Ik heb het gevoel dat zodra ik haar voorwaarts rij en dus ook nagevelijk heb, ze nogsteeds met haar achterbenen niet in de hoefstappen van haar voorhoeven komt. Dit betekent dat ze dus met haar achterbenen een beetje slungelt. Hoe, naast voorwaarts rijden en overgangen rijden, kan ik dit verbeteren en zorgen dat ze echt mooi bij elkaar gereden wordt.

Anoniem

Re: Mijn paard rijdt voorwaarts maar niet rond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 18:40

Als een paard "slungelt" met de achterbenen lopen ze niet nageeflijk maar in een krul. Waarschijnlijk is ze ook zwaar in de hand of niet?
Nageeflijk rijden doe je door van achter naar voor te rijden, dat wil niet zeggen dat je je focust op het tempo (voorwaarts rijden) maar juist op gedragenheid vanuit het achterbeen. Als je een paard over zijn tempo jaagt onder het mom van "voorwaarts rijden" terwijl het achterbeen niet meegenomen wordt, kukelen ze juist op de voorhand en ben je verder van huis.
Wat ik zelf altijd doe om het achterbeen er bij te krijgen is heel, heel, heel veel tempowisselingen. Dat wil zeggen dat je op een lange zijde er 3 kan rijden zeg maar ;) Dus bijvoorbeeld vanuit draf bijna terug naar stap, daar weer uit rijden en weer terug. Op voltes kun je hiermee het binnenachterbeen ook weer meer meenemen, maar daar komt ook weer een stukje timing bij kijken.
In ieder geval, zogauw je merkt dat ze teveel naar voren valt een stukje terug rijden en het tempo verlagen, niet teveel druk geven om te zorgen dat "hangen" niet aangemoedigd wordt (het is lastig zwaar te zijn in de hand als de hand zich er niet echt mee bemoeit) en vanuit daar weer voorwaarts rijden. Het is een stukje gevoel wat je moet krijgen en eerlijk gezegd is het verdomd moeilijk dat uit te leggen via het internet, dus daarom ook het allerbeste advies: Zoek een instructeur die hierbij kan helpen.

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn paard rijdt voorwaarts maar niet rond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 18:48

Met een lesgever die vanaf de grond met je mee kijkt. Soms bedriegt je gevoel je

Elisa2

Berichten: 37156
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 14:00

Anoniemtjee schreef:
Ik heb het gevoel dat zodra ik haar voorwaarts rij en dus ook nagevelijk heb, ze nogsteeds met haar achterbenen niet in de hoefstappen van haar voorhoeven komt. Dit betekent dat ze dus met haar achterbenen een beetje slungelt. Hoe, naast voorwaarts rijden en overgangen rijden, kan ik dit verbeteren en zorgen dat ze echt mooi bij elkaar gereden wordt.


Voorwaarts rijden is niet hetzelfde als impuls opwekken, wat je wilt is dat het paard het achterbeen actiever gaat buigen. Niet zo zeer dat het verder naar voren gezet word want dan gaat je paard juist heel erg stuwen en zoals al genoemd werd krijg je dan dat gewicht in je hand.

Als je je paard aan je been maakt (directe voortwaartse reactie op je beenhulp) en het paard is nageeflijk en loopt aan de teugel dan kun je eens spelen met tempowisselingen. Dus juist iets terugzetten op het achterbeen en van daar uit weer iets naar voren rijden. Niet teveel..het gewicht moet op het achterbeen blijven en dus niet in je hand komen. Hier komt veel ruitergevoel bij kijken en ik raad het je ook aan om het met je instructeur op te pakken zodat je leert wat je hoort te gaan voelen.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:12

Ja wat bedoel je met voorwaarts?
Als je een hoger tempo rijd is het lastig om je paard bij mekaar te houden , zeker als je als ruiter het achterbeen niet voelt.
Als je voorwaarts rijd dan breng je het achterbeen naar voren , let daarbij op dat het tempo niet te hoog is, anders krijg je een te grote duw in het achterbeen en je wil juist de voorwaartse ook wel dragende beweging in het been .
Dat zul jij als ruiter idd moeten leren voelen waar het achterbeen is , als het been juist draagt voel je niks in je handen , dus ook echt helemaal niks,
Hie leer je een achterbeen voelen, in het begin voel je dat zeer zeker niet , maar wanneer geef je dan een hulp ??
Als je been geeft en het been van het paard staat nog op de grond dan kan het paard niks met die hulp,
Als je been geeft op het moment van optillen en je geeft dan de hulp kan het paard er iets mee, iets wat op de grond staat met 600 kg gewicht kan dat namelijk niet verplaatsen , pas als dat gewicht eraf is kan hij naar voren.

Dus ja je eerste huiswerk is wanneer is het been in de lucht en hoe leer je dat voelen in jou zit, de duwende beweging voelt elke ruiter, die voel je in je hand en er zijn heel veel ruiters die zo rijden helaas ook op top niveau met te veel druk in de hand en dat zie je ook altijd aan het paard zijn beweging, die word onnatuurlijk .

Maar de dragende voel je in je zit, het paard kan dan vrijer en meer natuurlijk bewegen en de ruiter dragen , wat erg belangrijk is want de rug alleen kan het niet.
Waar ik altijd aan werk met mijn paarden is , controle over de schouders, de schouders besturen met de indirecte teugel hulp, als je die controle hebt zul je merken dat en je meer controle hebt over het achterbeen en meer je ruitergevoel kan ontdekken .
Laatst bijgewerkt door midgie op 24-10-19 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

M_Lizz
Berichten: 57
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:17

midgie schreef:
Ja wat bedoel je met voorwaarts?
Als je een hoger tempo rijd is het lastig om je paard bij mekaar te houden , zeker als je als ruiter het achterbeen niet voelt.
Als je voorwaarts rijd dan breng je het achterbeen naar voren , let daarbij op dat het tempo niet te hoog is, anders krijg je een te grote duw in het achterbeen en je wil juist de voorwaartse ook wel dragende beweging in het been .
Dat zul jij als ruiter idd moeten leren voelen waar het achterbeen is , als het been juist draagt voel je niks in je handen , dus ook echt helemaal niks,
Hie leer je een achterbeen voelen, in het begin voel je dat zeer zeker niet , maar wanneer geef je dan een hulp ??
Als je been geeft en het been van het paard staat nog op de grond dan kan het paard niks met die hulp,
Als je been geeft op het moment van optillen en je geeft dan de hulp kan het paard er iets mee, iets wat op de grond staat met 600 kg gewicht kan dat namelijk niet verplaatsen , pas als dat gewicht eraf is kan hij naar voren.
Dus ja je eerste huiswerk is wanneer is het been in de lucht en hoe leer je dat voelen in jou zit, de duwende beweging voelt elke ruiter, die voel je in je hand, maar de dragende voel je in je zit.


Kijk dit soort antwoorden kun je wat mee! Fijne tips! Dankjewel.

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:10

Ik schop dit topic even omhoog.

Nieuwe pony hier, echt weer even kijken hoe correct nageeflijk. Hij heeft traject bij osteo gehad en mogen nu opbouwen. Hij is hier nog niet zo lang. In galop is hij heel makkelijk en netjes te sluiten, is actief achter en buigt netjes, is aan mijn been en heb weinig in mijn handen. Superfijn. Echter de draf is nog behoorlijk puzzelen.
Hij loopt een klein beetje met de handrem er op, dit rij je met tien minuutjes ongeveer er uit. Zodat de voorwaartse drang er wat meer in komt, maar hij niet over zijn tempo loopt. Maar in ieder geval goed aan het been. Tempo wisselingen, heel veel. Voltes, wat schouder voor kontje naar buiten en andersom. Volte verkleinen volte vergroten. Echter gooit hij nog teveel zijn kop er tegen in. Ik probeer eigenlijk helemaal niet aan de voorkant te zitten, maar blijkbaar is hij nog niet actief genoeg achter?

Zojuist gereden, na een poosje wat meer losgewerkt in galop en dan wordt de draf wat makkelijker en gaat hij ook dragen. Hoe krijg ik hem er wat meer doorheen? Iemand oefeningen of tips oid? Instructeur komt volgende week weer want we mogen nu weer mooi opbouwen.

Elisa2

Berichten: 37156
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mijn paard rijdt voorwaarts maar niet rond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:12

Wat doet hij precies als hij met z"n kop er tegen in loopt? en wanneer doet hij het? bij overgangen, bij de lengtebuiging? wat is zijn holle en wat is zijn bolle kant?