Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketly

Berichten: 5932
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 12:19

Heb er zeker een goed gevoel bij hoor! Ik word in de les helemaal in mijn waarde gelaten en krijg goede tips. Maar natuurlijk is het niet in één keer klaar. Ik ben inmiddels al zo lang aan het tobben dat ik toch op een andere manier moet gaan rijden want mijn eigen werkt ook niet :D Had ook niet verwacht dat het geheel zonder protest zou gaan.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:31

Ik had echt een heel verhaal getypt over verschillende wegen die naar Rome leiden en een andere instructeur als extra hulp, lees ik je berichten en zie ik dat je dit al doet, top!
Hier nog even een deel uit de post en mijn eigen ervaring.
Kijk eens hoe veel hier wordt geroepen en gezegd, van teugels langer tot losser, van been tot gas terug. Ik heb een jong paard met exact hetzelfde probleem, bij het zadelmak maken ontstaan en ik heb dus geen idee hoe. Met veel been verliest hij zijn balans, laat ik hem te veel los wordt hij onzeker en gaat hij schudden, teveel gas terug kan ik geen drang van achter naar voren houden, komt hij van de hand en word hij dus onzeker, teveel hand is uiteraard altijd fout, de oplossing zit in hem in de balans van hand en been en het daarbij houden van een stabiel contact. En dat is ontzettend lastig!
Als ik kijk naar de filmpjes vind ik ook dat je iets meer van achter naar voren naar de hand toe mag rijden, daarbij staat op blz 1 een top opmerking: niet meer eraanrijden, dan je aan de voorkant kunt verwerken. Als ik je een simpele oefening mee mag geven die ik fijn vind bij dit probleem: slangenvoltes. Op de rechte stukjes pak je haar ietsje op, creëer je balans, zet je haar op twee teugels, in de bochten laat je haar ietsje zakken, rijd je met je been er achteraan en probeer je haar over de rug te laten gaan. Maar opnieuw, iemand die in de baan staat kan je daar beter mee helpen dan ik.
Ik vind dat je het commentaar heel goed oppakt en succes!

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:55

dresjoepie schreef:
Er staat niet naar voren drijven of gas geven er staat aan vullen met je been ik zie een paard wat aanleuning aan het zoeken is en een amazone die een los vast verbinding heeft!

Dat been zal die toch moeten gaan accepteren anders kan je nooit van achter naar voor rijden! En paard zal inmiddels wel door hebben dat die met "rennen" de druk van het been kwijt is dan kan je om dat probleem heen blijven rijden maar daar bereik je imo niks mee en bevestig je het gedrag alleen maar verder mee!

Maar onze meningen mogen verschillen ieder zijn manier maar het dan wel goed veroorden ipv gas geven uit balans door de bak vliegen! Rennen mag gwn niet


Helemaal mee eens. Ik zie ook een los-vast verbinding, een paard dat sloft en niet aan het been is.
Ik vind je beslist geen harde hand hebben, maar een inconsequente hand is voor je paard ook ongemakkelijk. Consequent zijn met je hand is dus heel belangrijk. Zodat je paard weet waar het aan toe is.
Ook eens met de opmerkingen van x-Milou. Naar voren aan je been betekent niet dat je als een dolle de bak door moet. Dat heeft ook helemaal geen zin. Je moet het allemaal wel simpel aan de voorkant kunnen verwerken. Consequent naar voren aan je been, maar ook consequent weer terug. Geef je paard kaders waar ze op kan vertrouwen.
Ook niet zomaar rondjes rijden in de bak maar duidelijke lijnen rijden. Volte, slangevolte, gebroken lijn.
Denk dat het best op te lossen is met goede instructie.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:21

Ik denk als TS dr paard bezig houd in het werk en eraan durft te rijden plus doorpakken indien nodig... Het een heel ander paard wordt. Ik zou je adviseren om bij elke letter een oefening in te zettten en dan moet jij eens opletten wat voor meewerkend paard je krijgt ;) Je hebt een ontzettend lief paard zo vanaf de filmpjes te zien, die jezelf beter moet leren begrijpen qua hulpen geven.

Ketly

Berichten: 5932
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 13:22

Vandaag een stuk fijner gereden :D Hadden een stukje gefilmd maar de kwaliteit is zeer slecht dus kan ik niet zoveel mee :+ We hebben vandaag gewoon lekker op tempo gereden en alle mogelijke wendingen, oefeningen en tempo's meegenomen en ze was zowaar overdonderd dat ze braaf haar rondje liep. De spanning konden we nog niet helemaal kwijt door de harde wind, maar ze is niet één keer gevlucht en heeft eigenlijk haar hoofd niet naar boven gehad. Ik ben trots :D

Elisa2

Berichten: 37559
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 13:35

Goed om te horen en ook goed om te horen dat je een goed gevoel bij de les had. Klopt het dat je de achterhand meer moet activeren om haar echt goed van achter naar voren te gaan rijden en nageeflijk naar de hand toe? want dan snap ik ook wel dat het voor even wat wennen/ zwaarder is.

dresjoepie

Berichten: 2523
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:30

Ik vind dat je goed bezig bent Kelty +:)+ Nieuwe instructie klinkt ook veel belovend!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:19

Wat ontzettend herkenbaar @TS!
Ik vind het super knap dat je het al 5 jaar volhoudt en blijft proberen, dat is echt lang.
Ik heb zelf een soortgelijk probleem, mijn paard is ook enorm lastig in de aanleuning (ik heb haar nu 2,5 jaar), pakt ook het bit vast gooit haar hoofd omhoog en gaat versnellen.

Ik heb periodes gehad dat het super ging, de aanleuning zo goed als stabiel was, en we zelfs L1 proefjes heel fijn konden rijden met winst. Dit waren vaak periodes dat ik veel leste veel tips vroeg ook en er heel veel mee bezig was en actief aan het rijden was.

Ook hebben we de mindere periodes, zoals nu, waarin de aanleuning ver te zoeken is, en niemand inclusief ikzelf begrijpt dat ik er uberhaupt ooit een proef mee heb kunnen rijden. Dit is echter een periode dat ik bijna niet meer les, veel minder fanatiek rij de laatste maanden en er veel minder aan doe en mee bezig ben.

Ik denk dat op zo'n soort paard je echt continu actief moet rijden met alle tips die hier al gegeven zijn. Als je een dag moe bent of chagrijnig ga dan niet rijden, want het heeft geen zin om half te rijden.
Ik heb zelf les gehad van Rien en hij gaf als belangrijkste tip vooral naar voren rijden, actief aan je been maken en constante verbinding, verder geen druk of met je hand iets vragen, gewoon constante verbinding en naar voren. Werkte bij mij ontzettend goed ze ging er super van lopen en heb nog nooit zon fijne aanleuning gehad als tijdens die les.
Alleen beetje jammer als ik vervolgens dus weer een wat minder fanatieke periode heb dan zwakt dat weer af.
Maar ik denk zeker dat je er kan komen met goede instructie, maar snap de twijfel om te verkopen dat heb ik zelf ook. Wellicht is een nog een optie om hiernaast wekelijks bijvoorbeeld op een ander paard te rijden (met instructie of zonder dat maakt niet zoveel uit) om te zien of het bij een ander type paard bijvoorbeeld meteen beter gaat of je dan weer tegen problemen aan loopt. Dan weet je ook of jullie gewoon geen goede combi zijn of dat het aan jouw rijkunst ligt en je het bij een ander paard dus weer krijgt.

Ketly

Berichten: 5932
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 22:40

Ik herken me heel erg in jouw verhaal proven. Het is zo moeilijk om deze paarden te begrijpen maar als ze dan echt aan het werk zijn dan zit ik echt op een roze wolkje. We gaan dan ook gewoon door en vroeg of laat komen we er wel.

Even iets anders dan rijtechnisch, want ook op andere vlakken overwinnen we weer angsten. Elk jaar is het weer een ellende: scheren. Het begon gisteren met wassen, want ook water vindt ze vreselijk. Heerlijk warm water voor haar opgehaald en haar helemaal gewassen en ze gaf geen kik! Ze leek bijna te genieten, ook al wilde ze dit stiekem denk ik niet toegeven..

Afbeelding

Vandaag was dan de grote dag. Degene die zou komen scheren haar apparaat was er een week gelede ongeveer mee opgehouden. Vorig jaar heb ik haar gekozen omdat ze moeilijke paarden ook wel wilde proberen, en dat hebben we toen ook geweten. Ze heeft toen bijna de hele stal afgebroken en na ongeveer 3 uren was ze helemaal op van de stress en hebben we haar kunnen scheren..

De opties van sederen of met een praam op scheren vond ik eigenlijk geen optie, dus ik heb maar mijn stoute schoenen aangetrokken en zelf een scheerapparaat gekocht. Wekenlang heb ik mij ingelezen in scheerapparaten, hoe om te gaan met moeilijke paarden en alles wat er ook maar bij kwam kijken. Vanochtend was ik al vroeg wakker dus was ook vroeg op stal. Het meisje wat Garola ook wel eens rijdt en die mij altijd super helpt was er ook en was zo lief om me de hele dag te helpen.

Hier waren we er klaar voor! De zenuwen begonnen bij mij al wat toe te slaan maar ik bleef positief :D

Afbeelding

Ons doel was vooral om er stressvrij uit te komen samen! Iets waar we dus zowel op de grond als rijtechnisch mee bezig zijn. Op de grond zijn we een heel goed team, dus ik had wel goede hoop. Ze deed het nog beter dan ik mij ooit kon wensen! Een paar grote watten in haar oren om haar wat stress van het geluid besparen en ik had een ander paard en herkende haar totaal niet in vergelijking met vorig jaar!

Mijn hulp even met de benen bezig, moest hier even een foto van maken! Hier doe je het toch voor..

Afbeelding

We zijn een hele tijd bezig geweest omdat ik alles met tondeuse heb gedaan, maar oh wat ben ik trots op mijn merrie <3 Ze heeft de hele tijd stilgestaan, bijna het voerbakje opgegeten en vooral heel veel geknuffeld met mijn goede hulp en het ging gewoon zo goed..


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Ik wilde dit hier gewoon even delen omdat iedereen hier zo met mij meeleeft en ik ook de positieve punten naast het rijden gewoon heel graag met jullie deel. Ben zo gek op dit dier en kan ook niet wachten om donderdag lekker te zadelen en heerlijk weer even samen bezig zijn te zijn. Excuses als jullie liever alleen rijtechnische onderwerpen voorbij zien komen!
Laatst bijgewerkt door Ketly op 29-10-19 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 22:50

Wauw!!...wat knap! En mooi geschoren! Zo zie je maar weer...als je denkt dat het niet meer gaat lukken komen de wonderen voorbij :D *\o/*

Ketly

Berichten: 5932
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 23:10

Ja 'wauw' is echt gewoon het juiste woord :D Voelt zo goed!

Veraaaaah

Berichten: 2336
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:22

Fijn dat ze zo braaf was, dat geeft een fijn gevoel (wat je weer mee kunt nemen met rijden) en wauw wat een knap paard heb je toch <3

MarjanB

Berichten: 16548
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:23

Heerlijk! Dit soort dingen zijn net zoveel waard :D

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:26

Wat ontzettend fijn zeg! Deze momenten mag je zeker trots en blij over zijn prachtig !

Ketly

Berichten: 5932
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 10:29

Momenten als dit heb ik nu ook wel even nodig :o Net even de extra motivatie die we zelf nodig hebben.

Lief Veraaaah, dankjewel :D Vind haar zelf ook zo gaaf, is ook moeilijk om zo te twijfelen terwijl je zo'n mooi dier onder je kont hebt. Helpt niet echt, haha.

Ketly

Berichten: 5932
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 00:03

Ik heb nu twee keer gereden weer, ging beide keren niet echt lekker. Ze is geschoren en het is superkoud, ze staat wel warm onder de deken maar vond haar toch stijf en niet lekker door het lichaam lopen. Ik longeer haar dinsdag weer en donderdag hebben we samen een clinic. Mocht ze wat stijf blijven dan nemen we even een stapje terug en gaan we de ontspanning even proberen te creëren aan de longeerlijn en even resetten.

MarjanB

Berichten: 16548
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:12

Oh dat is balen! Het was ook wel kouder maar vandaag was t eigenlijk vrij warm weer.

Anders wat magnesium bij voeren?

Ketly

Berichten: 5932
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 00:15

Magnesium voer ik al bij :D Maar ze was ook heel knuffelig en aanhalig dus had het idee dat ze gewoon niet helemaal fit was. Hebben we allemaal wel eens dus dan maar even wat rustiger aan!

MarjanB

Berichten: 16548
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:29

Ja of hengstig :)

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:36

Misschien eens smooth locomotion proberen (van Sensipharm)? Doen veel paarden het erg goed op.

Ketly

Berichten: 5932
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 19:28

Bedankt voor de tip! Zit nog steeds wel wat aan te hikken tegen eventuele verkoop als er een goede partij zich zou melden. Ik merk ook aan mezelf in het rijden dat ik haar toch echt niet altijd zekerheid geef en zodra ze dat een beetje krijgt loopt ze zo anders. Wie weet, als iemand zich meldt die er leuk mee weg rijdt.. Zo lastig.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:05

Ik denk dat verkopen voor beide partijen eerlijker is omdat jezelf aangeeft dat je soms onzeker bent. Wie weet, kom je iemand tegen die er handig mee uit de voeten kan en er een klik mee heeft. Ze heeft nu nog de leeftijd dat ze te verkopen is. Je verstand op nul zetten met rijden zonder daarbij teveel van haar te vragen is dat een optie voor je (zodat het voor beide leuk blijft)?

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:08

Ik zou nog niet aan verkoop denken. Ken je niet iemand die haar voor jou een paar x in de week wat verder door kan rijden? Ik heb niet de indruk dat het probleem heel groot is.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:20

TS heeft zelf aangegeven er 5 jaar mee bezig te zijn, dus dan is een eventuele verkoop imo eerlijker naar t paard toe.

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:23

Anoniemk2 schreef:
TS heeft zelf aangegeven er 5 jaar mee bezig te zijn, dus dan is een eventuele verkoop imo eerlijker naar t paard toe.


Het paard heeft het waarschijnlijk best naar de zin. Zo te zien zorgt de TS er prima voor.
Qua rijden heeft de TS misschien zelf nog wat te weinig ervaring om dit op te lossen. Dus vandaar het advies om een wat meer ervaren ruiter/amazone een paar x per week door te laten rijden. Klopt dat dit ook wel wat kost, maar weer een nieuw paard kopen lost ook niets op. Misschien koop je dan wel weer een ander probleem.