Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:27

Jaaaaaah, echt veel beter! Mooi ruimte van voor, meer voorwaarts en ze loopt gelijk stuk beter/mooier. Verbeterpunten: ze mag nog iets actiever aan het been, dus wat meer reactie op je been en nog meer voltes, achtjes, volte sluiten/openen etc...ze heeft dan ook geen tijd om zich te vervelen en met haar hoofd op en neer te gaan :D

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 22:33

Dankjewel! :D Omdat het om de laatste 10 minuten ging heb ik het wat saai gehouden, maar ga ik zeker volgende keer meenemen! Heb nu vooral even genoten van het feit dat ze zo heeeerlijk op eigen benen liep!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:41

Naarmate dit vanzelfsprekender wordt ga je dat zelf ook meer aan durven!
Nu was het vast ook gewoon even genieten dat het lukte, en weet je wat? Daar heb je helemaal gelijk in!
Veel ruiters vergeten te genieten en even stil te staan bij vooruitgang. We zijn vaak kritisch en ambitieus en goed moet beter!
Maar even gewoon genieten moet gewoon ook kunnen! :+:

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 23:02

Vind ik ook! Ze kan zo verschrikkelijk eigenwijs zijn en soms begrijpen we elkaar helemaal niet, maar uiteindelijk komen we er samen wel en elke dag als ik kom staat dit heerlijke koppie weer op mij te wachten, daar doen we het voor! :D

Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16481
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 07:01

Vind het echt een super leuk paard! En fijn dat je zo snel al verbetering voelt, ik zou zeggen gewoon zo door gaan :D

Wat me wel opviel (heb niet helemaal afgekeken omdat het filmpje wat langer is) dat zodra jij de volte op gaat ze eigenlijk aanbied om je hand nog wat verder te volgen. Dus mijn tip, probeer daar gebruik van te maken, veel voltes, afwisselen van hand door achtjes te rijden. Als ze daarop ontspant kan je stukjes wijken op de volte mee pakken. Als ze dat wat oppakt korte tempowisselingen erbij pakken, welke in het begin echt niet spectaculair hoeven te zijn. Gewoon rondjes door de bak rechtuit heeft nu nog weinig zin.

Succes!!

Elisa2

Berichten: 37324
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:13

Dit ziet er echt al stukken beter uit, ze zakt er veel meer in..als je dit wat meer bevestigd hebt zou ik inderdaad bovenstaande tips mee gaan pakken. Goed bezig TS!

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 09:16

MarjanB schreef:
Vind het echt een super leuk paard! En fijn dat je zo snel al verbetering voelt, ik zou zeggen gewoon zo door gaan :D

Wat me wel opviel (heb niet helemaal afgekeken omdat het filmpje wat langer is) dat zodra jij de volte op gaat ze eigenlijk aanbied om je hand nog wat verder te volgen. Dus mijn tip, probeer daar gebruik van te maken, veel voltes, afwisselen van hand door achtjes te rijden. Als ze daarop ontspant kan je stukjes wijken op de volte mee pakken. Als ze dat wat oppakt korte tempowisselingen erbij pakken, welke in het begin echt niet spectaculair hoeven te zijn. Gewoon rondjes door de bak rechtuit heeft nu nog weinig zin.

Succes!!


Klopt inderdaad! Bij het aandraven doet ze eigenlijk standaard haar hoofd de lucht in, dus ik probeer altijd met een beetje buiging op de volte aan te draven en dan na enkele keren pakt ze dat lekker op. Ik ga proberen zoveel mogelijk haar ook 'bezig' te houden om haar ook lekker scherp te houden.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:38

Ik zou je adviseren om een echo te laten maken van zijn rug/hals en het SI (Sacro-Iliacale) gewricht. Op de echobeelden kan de Da nog dieper kijken dan op de röntgenfoto's. Mocht er niets uit de onderzoeken naar voren komen, dan zul je het rijtechnisch moeten oplossen. Succes!

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:14

Elisa2 schreef:
Dit ziet er echt al stukken beter uit, ze zakt er veel meer in..als je dit wat meer bevestigd hebt zou ik inderdaad bovenstaande tips mee gaan pakken. Goed bezig TS!


Helemaal dit! Wat ben je goed bezig! Je paard boft maar!

Janneke2

Berichten: 22775
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:18

Ketly schreef:
Klopt inderdaad! Bij het aandraven doet ze eigenlijk standaard haar hoofd de lucht in, dus ik probeer altijd met een beetje buiging op de volte aan te draven en dan na enkele keren pakt ze dat lekker op. Ik ga proberen zoveel mogelijk haar ook 'bezig' te houden om haar ook lekker scherp te houden.

Buiging kan helpen, maar lengtebuiging is lastig voor een paard.

Het ("foutieve") omhoog komen in de overgang naar draf (of galop), in extreme vorm een huppeltje is kracht halen uit de bovenlijn. ("Een paard moet wat".)

Wat helpt is verzamelen. Blijf van je teugels af, kantel je bekken, rijdt een 'halbe parade'..
(ergens heeft Arndt in een topic over halthouden de ganze parade keurig beschreven, de hulpen zijn hetzelfde, alleen bij de ganze parade volgt halt, de halve ophouding geeft ""alleen maar"" een beetje verzameling)
... en als je voelt dat je dier het zwaartepunt wat terugbrengt geef je de drafhulpen, de onderlijn is dan aangespannen en kan makkelijker gebruikt worden.
(Gaaat het beste met neus voor de loodlijn en het hoogste punt tussen de oren.)

MarjanB

Berichten: 16481
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:31

Ik had me voorgenomen om niet meer op anoniemk te reageren.. maar goed omdat ze in elk topic roept dat het paard wat aan het si heeft.. TS ik zou het eerst in het rijden zoeken en kijken hoe dat ontwikkeld. Paard kan heus ergens wat hebben, hebben veel mensen ook. Maar pijn hoef je niet te hebben van iets wat net niet goed is als je je lijf maar goed gebruikt.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:37

MarjanB schreef:
Ik had me voorgenomen om niet meer op anoniemk te reageren.. maar goed omdat ze in elk topic roept dat het paard wat aan het si heeft.. TS ik zou het eerst in het rijden zoeken en kijken hoe dat ontwikkeld. Paard kan heus ergens wat hebben, hebben veel mensen ook. Maar pijn hoef je niet te hebben van iets wat net niet goed is als je je lijf maar goed gebruikt.


Inderdaad. Als ik het paard aan de longe zie dan zou ik ook zeggen eerst rijtechnisch proberen.

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 13:09

Na gisteren heb ik ook wel het idee dat als ik haar gewoon de tijd geef en haar in haar onzekerheid er wat doorheen rijdt, dat het de goede kant wel op gaat. Omdat ze ook altijd met de staart zwiept had ik het idee wel eens dat ze pijn had, maar ook op mijn filmpje van gisteren is ze daar veel rustiger in.

Vanavond ga ik weer even rijden en kijken hoe het gaat. Ik ben van donderdag tot en met vrijdag een nachtje weg en dan zaterdag weer even rijden. Ben benieuwd of ze het vanavond ook weer zo lekker oppakt!

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 15:00

Ik krijg momenteel hele lieve en meelevende priveberichten met goede adviezen, maar ook sommige waarin adviezen gegeven worden waar ik liever geen priveberichten over ontvang. Rijtechnische tips zijn natuurlijk altijd welkom, maar momenteel krijg ik medische adviezen die ik niet terecht vindt en nogal naar vindt om te krijgen zonder dat je het paard kent.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:18

Ketly schreef:
Ik krijg momenteel hele lieve en meelevende priveberichten met goede adviezen, maar ook sommige waarin adviezen gegeven worden waar ik liever geen priveberichten over ontvang. Rijtechnische tips zijn natuurlijk altijd welkom, maar momenteel krijg ik medische adviezen die ik niet terecht vindt en nogal naar vindt om te krijgen zonder dat je het paard kent.


Wat vervelend. Stuur ze even je longeerfilmpje!

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6674
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 16:18

Jammer dat zulke adviezen altijd via PB moeten gaan. Als het een goed advies is, dan kan het toch gewoon in het topic? Dan kunnen andere mensen er tenminste ook nog van leren.

Niet zo lang geleden heb ik 'live' een les van deze combinatie mogen bekijken :) Ik moet zeggen dat ik Garola toen een stuk beter vond lopen dan op het 'goede' filmpje in de openingspost. Veel constanter, dus dat is alvast een positief ding.

Wel zie ik op het longeerfilmpje een veel losser paard dat ook een stuk meer schwung heeft dan tijdens het rijden. Het zou zeker een doel moeten zijn om meer naar het beeld van het longeren toe te werken, dus het is mooi om te zien dat je daar zelf ook mee bezig bent. Sowieso wel grappig, want toen ik er was, gaf je aan niet zo vaak te longeren. Leuk om te zien dat je het toch bent gaan doen en dat het dan voor Garola dus ook goed werkt!

Ik denk dat Garola niet per se niet voorwaarts is, maar wel dat ze eigenlijk totaal niet aan het been is (dat kan ik me ook een beetje van de les herinneren). Ze kan soms wel heel hard vooruit gaan of iets anders doen, maar dit is niet altijd het gevolg van jouw 'vraag' (aka been geven). ik denk dat daar een werkpunt voor jullie beide zit. Ook als het gaat om wijken voor druk, valt er volgens mij nog wel het een en ander te winnen.

Ik zou zelf adviseren om wat meer tempowisselingen en overgangen mee te nemen, zodat ze echt actief aan je been wordt. Daarnaast denk ik dat het goed zou zijn voor jullie om (eerst in stap, later eventueel in andere gangen) aan de slag te gaan met het plaatsen van de voor- en achterhand. Een stukje schoudervoor/schouderbinnenwaarts, een keer op de volte de achterhand wat naar binnen zetten, etc (als je meer voorbeelden/oefeningen wil, app je maar :P). Als je daarbij gewoon zelf los aan de voorkant bent, denk ik dat je vrij vlot een veel soepeler en losser paard hebt! :D

Ik vind het in ieder geval stoer van je om dit topic te openen en ik denk dat het voor iedereen leerzaam is om zo'n fijne discussie (op de PB's na) te volgen :j

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 16:28

Bedankt voor je reactie Nadja! :D Fijn dat je hebt gereageerd omdat je ons natuurlijk kent. Wat je zegt klopt ook helemaal. Rennen kan ze wel, maar aan het been is natuurlijk heel wat anders. We nemen momenteel ook wat stukje wijken mee, maar zodra het dan moeilijk wordt of ik geef wat een verkeerde hulp, dan is het ook weer even mis. Je kent me ook al langer als ruiter en je weet dat ik zelf ook niet altijd even constant en consequent ben :+

Het geeft mij ook vertrouwen dat als ze aan de longe zo goed loopt, dat dat ook mogelijk is onder het zadel omdat ik weet dat ze het kan.

Marieke1495

Berichten: 5219
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 16:59

Wat ziet het laatste filmpje er al een stuk beter uit TS! En wat reageer je fijn op de berichten die je krijgt.

Je paard lijkt trouwens wel op die van mij :D . Kreeg laatst al een berichtje van een vriendin dat ze ze zo op elkaar vond lijken :=

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 21:31

Na mijn positieve bericht van gisteren ging het vandaag heel slecht. Ik wijd er later nog wel even over uit, maar op dit moment is de twijfel groot of dit het paard voor mij is.

MarjanB

Berichten: 16481
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:36

Ketly schreef:
Na mijn positieve bericht van gisteren ging het vandaag heel slecht. Ik wijd er later nog wel even over uit, maar op dit moment is de twijfel groot of dit het paard voor mij is.


:(:) geef het de tijd, wie weet heeft ze spierpijn van gisteren

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:49

Kom op! Je bent net begonnen met je verbeteringen...1 zwaluw maakt nog geen zomer :D
Ben wel benieuwd wat er zo fout ging dat je volledig aan dit paard gaat twijfelen....

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 21:52

Ik begrijp dat het inderdaad niet meteen perfect kan gaan, maar ik ben inmiddels al wel 5 jaar bezig. Het is een geweldige merrie, ze kan gigantisch lopen als het moet maar als ze niet wil dan gaat ze ook gewoon niet. Vandaag was ze volledig over de zeik, als ik probeerde haar stil te zetten raakte ze in paniek en naar voren toe ook alleen maar. Ze wordt in geen enkel opzicht gevaarlijk, maar ik mis gewoon de durf om er doorheen te rijden..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:09

Nooit beslissingen maken in the heat of the moment meiske.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:12

Wat enorm zonde dat je al 5 jaar lang aanleuningsproblemen hebt en nog niet de oplossing hebt gevonden! Als het geen medische oorzaak heeft dan is het toch bijna altijd de ruiter. Ik zie in de filmpjes een paard dat de hand alleen maar wil ontwijken en tegen wil werken. Zoals ik het nu zie komt dat omdat de ruiter teveel met de hand doet, op een verkeerde manier. Dat kan bij sommige paarden, maar sommigen krijgen er ook (gigantische) aanleuningsproblemen door.

Ik raad je aan om écht een hele tijd gewoon aan enkel een contactteugel te rijden die niets vraagt en alleen maar VOLGT. Een flexibele hand dus die het hoofd volgt waar die ook gaat.

Op het moment dat zij 'goed' loopt is er ook geen verbinding. Kan dus even fijn lijken maar ook daar komen helaas weer problemen van. Ik weet uit ervaring dat bij sommige paarden een (te) los contact voor een klein tijdje even fijn kan zijn. Probeer wel echt steeds meer contact te nemen. Als je verder uit die mond blijft zal zij dit ook willen nemen zoals het hoort!

Als ze eenmaal in een stabiele houding loopt die ZIJ helemaal zelf heeft uitgekozen, de hand helemaal accepteert, dan pas kan je wat meer invloed uitoefenen met oa je hand.

Rien van der Schaft heeft een hele handige online cursus die dit allemaal super uitlegt. Ik reed eigenlijk al zo en daarmee veel goede ervaring met paarden met aanleuningsproblemen, maar ook voor mij vielen sommige puzzelstukjes echt in elkaar! Wellicht is dat wat voor je?

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 22:17

Superlief dat jullie meedenken en ik begrijp jullie reacties ook heel goed. Ik weet ook echt dat het er in zit maar nadat ik vandaag weer erg verdrietig thuis kom en met de handen in het haar zit, mis ik wel echt het ongecompliceerd rijden en lekker trainen.. Dit is misschien gigantisch egoïstisch maar ik vind het zo sneu voor haar ook dat we elkaar onder het zadel zo slecht begrijpen.