Stijve pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponymaster
Berichten: 74
Geregistreerd: 02-02-19

Stijve pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 13:19

mijn pony is heel stijf vooral rechts om. Bevoordeeld als ik rechtsom een gebrokenlijn rijd valt hij heel erg over de rechter schouder ook is het moeilijk om hem aan de teugel te rijden

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:20

Vraag je hier om tips, of wil je gewoon even je verhaal kwijt.

Heb je les? Nee? neem les.
Ja? Bespreek dit met je instructeur.

ponymaster
Berichten: 74
Geregistreerd: 02-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 13:25

rien10 schreef:
Vraag je hier om tips, of wil je gewoon even je verhaal kwijt.

Heb je les? Nee? neem les.
Ja? Bespreek dit met je instructeur.

Ik zou graag tips willen :) . Ik krijg les en daarin ben ik daar al veel mee bezig. Ik wou alleen even kijken of er nog iemand een tip had die ik kan gebruiekn ;)

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:28

Tips over internet, als ik jou en je pony niet zie, vind ik echt heel moeilijk.
Mijn tip is deze: luister goed naar je instructeur. Als je instructeur wat zegt, probeer dan in de dagen daarna die oefening zo precies mogelijk weer te rijden.
Lees veel artikelen over het soepel maken van je pony. Lees, google, kijk naar trainingsfilmpjes. Verdiep je in het wereldje van de dressuur. Het is leuk om te doen, je leert er veel van en wie weet kan je sommige dingen meenemen in je rijden.

Oh ja, schiet me nog wat te binnen. "Aan de teugel rijden"is niet iets wat met tips gedaan kan worden. Een goed lopend paard, wat gehoorzaam is en nageeflijk en soepel is (dus "aan de teugel") is het gevolg van goed rijden, van een goed lopend dier. En dat krijg je door veel te trainen. Veel uren in het zadel maken.
Succes!

ponymaster
Berichten: 74
Geregistreerd: 02-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 13:31

rien10 schreef:
Tips over internet, als ik jou en je pony niet zie, vind ik echt heel moeilijk.
Mijn tip is deze: luister goed naar je instructeur. Als je instructeur wat zegt, probeer dan in de dagen daarna die oefening zo precies mogelijk weer te rijden.
Lees veel artikelen over het soepel maken van je pony. Lees, google, kijk naar trainingsfilmpjes. Verdiep je in het wereldje van de dressuur. Het is leuk om te doen, je leert er veel van en wie weet kan je sommige dingen meenemen in je rijden.

Oh ja, schiet me nog wat te binnen. "Aan de teugel rijden"is niet iets wat met tips gedaan kan worden. Een goed lopend paard, wat gehoorzaam is en nageeflijk en soepel is (dus "aan de teugel") is het gevolg van goed rijden, van een goed lopend dier. En dat krijg je door veel te trainen. Veel uren in het zadel maken.
Succes!

Oke dank je

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:46

ponymaster schreef:
rien10 schreef:
Vraag je hier om tips, of wil je gewoon even je verhaal kwijt.

Heb je les? Nee? neem les.
Ja? Bespreek dit met je instructeur.

Ik zou graag tips willen :) . Ik krijg les en daarin ben ik daar al veel mee bezig. Ik wou alleen even kijken of er nog iemand een tip had die ik kan gebruiekn ;)


Neus eens rond het thema 'rechtrichten'.

Paarden hebben doorgaans een holle en een bolle kant (in termen van de teugels: de bolle kant is de hardere, de holle kant de zachtere teugel).
Het dier draagt het meeste gewicht op het voorbeen aan de bolle kant.
Qua wendingen, grote volte etc:
aan de bolle kant kan je dier over de buitenschouder gaan (het extra gewicht trekt naar buiten),
aan de holle kant is het moeilijk om niet op de binnenschouder te vallen.

De gebroken lijn is een zigzag en ik weet niet welke wendingen voor jullie moeilijk zijn.

'Aan de teugel' is wat mij betreft zoiets als 'volgens het skala', het skala is zogezegd een wenteltrap waar ook groene paarden mee vertrouwd gemaakt horen te worden. (En een paard dat fiks scheef is, is niet aan de teugel.)

M_Lizz
Berichten: 57
Geregistreerd: 13-01-09

Re: Stijve pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 15:48

Mijn inziens is ‘aan de teugel’ ofwel nageven een gevolg van juist rijden en het paard zijn rug goed laten gebruiken. Hierdoor moet hij zichzelf dragen en zijn rug/buikspieren gebruiken. ‘Aan de teugel’ is niet iets wat je eerste stap moet zijn. Met een goede instructeur komt dit aan bod. Begint ie met ‘aan de teugel’ dan zou ik een andere instructeur zoeken die ook kaas heeft gegeten van een biomechanica/bewegingsleer van paarden.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Stijve pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:22

Als je pony stijf is moet je gaan gymnastiseren en je niet focussen op aan de teugel, wat ik al naar vind klinken, want klinkt als dwang, een pony gaat pas aan de teugel als alles klopt en dan komt dat vanzelf, de fout zit bij de trainer en dat ben jij zelf, neem les van iemand die jou het hoe en waarom kan uitleggen,
Waarom is jou pony stijf?
Waarom kan jij het niet oplossen?
Loopt je pony in vrijheid ook zo stijf ?
Wat is daar de rede van?
Enz enz

Anoniem

Re: Stijve pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:40

Als hij alleen over de schouder weg valt moet je meer begrenzen. En ik denk dat bespreken met je instructeur/instructrice beter is. Aangezien je geen video's deelt. Wij zien niet of hij echt stijf is of dat het rijtechnisch is.

Nagefelijk rijden doe je trouwens door middel van achter naar voor rijden. Dan gaan ze "vanzelf" Nagefelijk lopen.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:16

Marije_1997 schreef:
Als hij alleen over de schouder weg valt moet je meer begrenzen. En ik denk dat bespreken met je instructeur/instructrice beter is. Aangezien je geen video's deelt. Wij zien niet of hij echt stijf is of dat het rijtechnisch is.

Nagefelijk rijden doe je trouwens door middel van achter naar voor rijden. Dan gaan ze "vanzelf" Nagefelijk lopen.


Ja maar wat is van achter naar voren rijden, als het dier op de voorhand hangt , hoe ga je dat oplossen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:17

midgie schreef:
Marije_1997 schreef:
Als hij alleen over de schouder weg valt moet je meer begrenzen. En ik denk dat bespreken met je instructeur/instructrice beter is. Aangezien je geen video's deelt. Wij zien niet of hij echt stijf is of dat het rijtechnisch is.

Nagefelijk rijden doe je trouwens door middel van achter naar voor rijden. Dan gaan ze "vanzelf" Nagefelijk lopen.


Ja maar wat is van achter naar voren rijden, als het dier op de voorhand hangt , hoe ga je dat oplossen ?



Been been been. En voor opvangen mer halve ophouding. Dan gaat ie ook niet hangen.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:33

Marije_1997 schreef:
Marije_1997 schreef:
Als hij alleen over de schouder weg valt moet je meer begrenzen. En ik denk dat bespreken met je instructeur/instructrice beter is. Aangezien je geen video's deelt. Wij zien niet of hij echt stijf is of dat het rijtechnisch is.

Nagefelijk rijden doe je trouwens door middel van achter naar voor rijden. Dan gaan ze "vanzelf" Nagefelijk lopen.


Ja maar wat is van achter naar voren rijden, als het dier op de voorhand hangt , hoe ga je dat oplossen ?



Been been been. En voor opvangen mer halve ophouding. Dan gaat ie ook niet hangen.[/quote]

Juist met been en opvangen gaat hij nog meer op de voorhand, als je je het paard wil leren, zou ik eerst eens controle over de schouder erop gaan zetten, dus de indirecte teugel hulp, zodra daar controle hebt kun je meer met been en niks in je hand, want alle druk die je van voren voelt gaat verkeerd van achter , ook moet je zit de eerste hulp zijn als je van achter naar voor wil rijden niet je been,
Dus zodra je druk in je hand voelt is het achterbeen duwend, als je been geeft en het paard laat van voren los draagt hij.