Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:16

Pareltjes schreef:
Ja maar ze zegt dat de slof er voor “ spek en bonen “ bijhangt. Dan is er toch niets mis mee?

Daar gaan de meeste mee de fout in. Want juist op het moment van stress ( paard wil weg, gooit het hoofd in de lucht ) hakt de slof er genadeloos in! Waar komt de druk? Op mond en nek! Ziet iemand de rode lijn?

Ook ben ik het niet met TS eens dat het omdoen van van het hoofdstel in geen verband staat met het rijden. Juist met het omdoen van het hoofdstel kan het paard nog protesteren. Daar ligt de vertrouwensschade. Want eenmaal opgetoomd iedere dag met slof, kan het paard zo goed als niet meer protesteren. Het schikt zich in zijn lot. En dat is mijlen ver verwijderd van echt vertrouwen in de hand van de ruiter.

Ik mag ervan uitgaan dat dit paard 100% gezond is. Maar ergens komt ook KS tegen. Is daar iets van waar?


Over dat laatste;
TS heeft reeds enkele keren geschreven over een merrie met KS, over de behandeling ervan en later dat ze er een veulen uit wilde fokken. Dat is waarom mensen het aanhalen, omdat het helemaal niet duidelijk is of het over hetzelfde paard gaat of niet. TS beweert dat ze heel erg veel kapotte paarden heeft ondertussen, zo is er ook 1 die ooit een gebroken kaak had dacht ik... maar het zou niet over dezelfde gaan.

Met de problemen die dan boven komen, zoals hier in het topic, is het logisch dat mensen zich vragen gaan stellen.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:25

Laten knetteren is niet nodig als de basis er goed in zit.
Een goede combinatie kan met die spanning omgaan, en dit rijtechnisch naar voren op lossen.

Kan dat niet, zit er al in de basis al een kink in de kabel.

Ook met het hoofdstel zelf al... Ben ik bang.
Ook dat is gewoon basis werk.

Ik las, trainen zoals een jong paard? Precies! Die basis!

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:51

De basis zit er niet goed in! Dus laten knetteren en het durven laten gebeuren en uitzitten horen er dan net zo als bij het trainen van een groen paard gewoon bij.

Maar mensen durven veelal de paarden niet meer te laten knetteren.... Dan komt echte rijvaardigheid om de hoek kijken. Zonder gesleur aan slofs etc! Dan wordt je zit, geduld en inzicht echt op de proef gesteld.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:56

mijn paarden knetteren eigenlijk nooit. ja ze zijn weleens wat frisser, maar echt bokken of lijp worden doen ze nooit. en als ze fris zijn beginnen we toch gewoon in galop, geen probleem, zolang ik als ruiter maar de leiding heb. Ik snap ook niet goed waarom sommige mensen dat wel vaak hebben, dan ontbreekt er toch iets in de basisbehoeften van het dier.

en de hele slofdiscussie, tja, mij lijkt dat als het paard het op wedstrijd niet doet, je juist moet kijken wat je daar anders doet. En je kunt toch de slof er voor een paar weken thuis afhalen, puur om te kijken of het dan beter wordt, zoniet, dan is dat dus niet de irriterende factor. maar om dat te kunnen uitsluiten zul je het eerst moeten proberen.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:00

NenaC schreef:
mijn paarden knetteren eigenlijk nooit. ja ze zijn weleens wat frisser, maar echt bokken of lijp worden doen ze nooit. en als ze fris zijn beginnen we toch gewoon in galop, geen probleem, zolang ik als ruiter maar de leiding heb. Ik snap ook niet goed waarom sommige mensen dat wel vaak hebben, dan ontbreekt er toch iets in de basisbehoeften van het dier.

en de hele slofdiscussie, tja, mij lijkt dat als het paard het op wedstrijd niet doet, je juist moet kijken wat je daar anders doet. En je kunt toch de slof er voor een paar weken thuis afhalen, puur om te kijken of het dan beter wordt, zoniet, dan is dat dus niet de irriterende factor. maar om dat te kunnen uitsluiten zul je het eerst moeten proberen.



Je leest niet goed. Dat knetteren sloeg op opgebouwde spanning bij paard van ts en beleren van jonge dieren.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 12:12

Kunnen sommige niet lezen 'ofzo' wat er staat? Het is kennelijk te moeilijk voor sommige om te stoppen met de persoonlijke aanvallen terwijl het al meerdere keren vriendelijk is gevraagd door mij om hiermee te stoppen. De discussie over de slofteugel is nu wel (welletjes geweest). Ik heb alles onder controlle en de leiding dus dat is voor mij het belangrijkste van de africhting/basis. De paarden zijn recent nagekeken door de Da, dus niks aan het handje en niet kapot zoals sommige hier suggereren. ;)

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:19

Waarom geef je niet gewoon antwoord dan op alle vragen die men stelt? Die vragen zijn bedoeld om een zo passend mogelijke oplossing te kunnen aanreiken. Met een half verhaal kun je toch geen goed advies geven? Ik lees dit nu al een tijd mee. Je zegt steeds dat de slof er voor spek en bonen bij hangt, dat je hem niet nodig hebt voor de oprichting noch voor de controle noch voor een explosie. Waarom gebruik je dat ding dan in vredesnaam? En op de vraag of dit het ks paard is, of het paard met de gebroken kaak geef je ook geen antwoord. Mocht dat het geval zijn, dan zou het advies toch anders moeten zijn dan wanneer dit niet het geval is? Ik geef geen advies, want met zo weinig informatie kan ik geen goed advies geven.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:27

Anoniemk2 schreef:
Kunnen sommige niet lezen 'ofzo' wat er staat? Het is kennelijk te moeilijk voor sommige om te stoppen met de persoonlijke aanvallen terwijl het al meerdere keren vriendelijk is gevraagd door mij om hiermee te stoppen. De discussie over de slofteugel is nu wel (welletjes geweest). Ik heb alles onder controlle en de leiding dus dat is voor mij het belangrijkste van de africhting/basis. De paarden zijn recent nagekeken door de Da, dus niks aan het handje en niet kapot zoals sommige hier suggereren. ;)

Welke paarden heb je het dan over want je hebt er nogal wat?
Misschien is het van belang om aanvallen op jou als persoon of op jouw gedrag eens te splitsen.
Je opent topics en de anderen moeten maar raden over welk dier het nu weer gaat, de haflinger, de merrie met ks, de merrie met trauma in het verleden of weer een ander paard.
En wanneer je geen antwoord meer hebt begin je steevast over het feit dat de dierenarts alles goedgekeurd heeft. Dat zijn geen antwoorden, dat zijn zijsporen. Wanneer jij gewoon heel duidelijk bent krijg je duidelijkheid terug maar het begint in meerdere topics er op te lijken dat je iets in de groep gooit waarvan je het antwoord al weet en je maar al te graag in de slachtofferrol gaat want je word weer "persoonlijk" aangevallen.
Dan ga je op een gegeven ogenblik niet meer reageren en bloed het topic dood om vervolgens, wanneer er weer aandacht moet komen er weer een topic geopend word wat net zo vaag is waardoor het hele spelletje overnieuw begint.
En verder geef je elke keer zeer tegenstrijdige berichten af, alsof je zelf de boel door elkaar haalt en niet meer weet wat je nu over welk paard verteld hebt. Lees je eigen berichten maar na dan zal je zien dat je op zijn minst heel wat tegenstrijdigheden zal ontdekken maar ondertussen verwacht je wel van ons dat we oplossingen hebben voor problemen waar een gewone goede ruiter met gezonde paarden allang wat aan gedaan had en dit ook zelf kan oplossen.
Dus open je weer een topic, gewone vraag, video erbij zodat het probleem overduidelijk is zodat je gerichte oplossingen krijgt waar je iets aan hebt ipv alleen maar negatieve aandacht.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:35

Ja en toch nog even over de slofteugel, want ook ik kan mijn mond niet meer houden, na van ellende 5 zakken popcorn te hebben weggestouwd nav dit topic: :Y)

Ook ik deed vroeger de slof erom voor het valse gevoel van veiligheid bij ontploffen. Hing er ook altijd slap bij en toch ging paard zodra de slof er om heen zat al vals nageefelijk lopen, terwijl de slof er los bij hing. En ik van mening was dat je paard vanzelf gaat nageven, zodra die los en ontspannen loopt. Je kan mij dus niet meer wijsmaken dat een slof er los bijhangend geen druk geeft. En toen ik het eenmaal zat was (mijn eigen angst bedoel ik daarmee), slof afgedaan om nooit meer om te doen. Paard deed het 10x beter zonder, zelfs wat het ontploffen betreft (dat was minder heftig).

Het is maar een eigen ervaring ermee en dat paard had geen trauma’s maar was gewoon een heet kanon. Ik kan mij dus heel goed indenken dat bij een paard met trauma’s, de slof nog veel erger kwaad doet dan in mijn geval.
Doe ermee wat je wilt.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:48

Ik ben stille meelezer.

Wat ik dan niet helemaal begrijp, is dat je in Marjan haar topic zo reageert:

Anoniemk2 schreef:
Ontspanning moet je creëren en is niet "af te dwingen" met een bijzetteugel want daar krijg je op ten duur blokkades van in de hals en rug door verkeerd gebruik in de afstelling. Ontspanning is een cadeautje en is niet af te dwingen met de kop vastzetten zoals vele wel doen en denken ;)


En dit:

Anoniemk2 schreef:
Het was mij al eerder opgevallen dat je niet goed met goed bedoeld kritisch commentaar overweg kunt. Ik beoordeel wat ik zie en lees dus als dat op een of andere manier jou niet bevalt dan is dat zeer jammer. Dat je dan op een vervelende manier terug moet snauwen? Voor jouw paard zou aan de hand werken een optie kunnen zijn zodat ze sterker wordt in de achterhand en in de bespiering.


Natuurlijk is het toegestaan om kritiek te geven, maar om dan zelf er zo tegen in te gaan is toch niet eerlijk?

Om ontopic te blijven: Heb je al eens een hoofdstel getest waarbij je geen druk achter de oren hebt? Ik weet niet of dit al eerder geopperd is in het topic maar die is niet erg overzichtelijk meer :+
Afbeelding

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 12:55

Ik ga hier geen aandacht meer aangeven en dan verwatert het topic vanzelf. Kennelijk kicken een aantal op negatieve aandacht i.p.v. oprecht te helpen. Elke keer slaat de sfeer om door dezelfde personen die hun gal weer moeten uitspuwen en persoonlijk worden. Zal toch wel eens willen weten wat daar de lol nu van is? Ik heb zelf totaal geen moeite met kritiek krijgen, maar dit gaat alle boeken voorbij wat hier nu gebeurd.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:01

Wel grappig...
Lopen huilen wegens persoonlijk worden, maar geen gerichte antwoorden op vragen geven. Mensen vragen door, en dan is het weer te persoonlijk...

En dan zijn er vriendelijke vragen en zelfs daar reageer je niet op.
Je bent alleen maar om je heen aan het slaan, hoe slecht en negatief wij reageren, zonder in te zien hoe waardevol, buiten jou om, deze discussie kan zijn.

Lekker makkelijk ook om jezelf lekker weg te zetten.
Op deze manier van gedragingen vind je ik alles behalve professioneel over komen.
Ik vind het dan ook helemaal niet vreemd dat mensen gaan twijfelen.

Pareltjes, ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt.
Hier leren we paarden juist om te gaan met de druk. Heel gedoseerd te werk, kleine stapjes, accepteren en wijken voor druk ver alvorens we er op zitten. Paarden kennen hier ook al stuur en rem voordat er überhaupt gewicht op komt.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:18

Ik zie geen mensen die hun gal spugen of persoonlijk worden. Alleen mensen - zoals ik - die er oprecht helemaal niets meer van begrijpen. Je moet toch zelf ook zien dat je tegenstrijdige uitspraken doet?
Je bent vaag en onduidelijk om welk paard het nu gaat, want je hebt er meer met uiteenlopende problemen. Daardoor kunnen we je ook niet goed helpen. Ik kan me ook voorstellen dat daardoor een aantal mensen denken dat je de waarheid niet spreekt, of je anders voordoet dan je in werkelijkheid bent. Maar dat heb je dan wel aan jezelf te danken.
Het is ook wel bijzonder dat mensen je ondanks je boktnaamwijziging meteen herkennen aan het patroon dat je iedere keer volgt en de manier waarop je anderen bejegent.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:25

Je doet ook helemaal niks om de onduidelijkheid op te helderen. Geef dan uitleg, toon iets van beelden, eender wat. Maar je hangt het slachtoffer uit. Je hebt de reacties van bokkers evenmin onder controle als je paard. En je paard heeft ergens last van, maar je bent gewoon te koppig om toe te geven dat het wel eens aan jou kan liggen.

(Maar dat plaatsen van beelden heb je ooit een keer gedaan en zal dan niet bevallen zijn?)

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:48

Niet alles gelezen maar klinkt mij in de oren als een atlasprobleem. Dus ik zou deze even laten rechtzetten. En hoewel ik zeker niet anti-slof ben in sommige situaties, zou ik die in deze situatie even links laten liggen tot de oorzaak weg is. Op dit moment geeft dit namelijk alleen maar meer druk op die plek.

karijn

Berichten: 5404
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:55

Je pakt de oorzaak niet aan. Je probeert aan symptoombestrijding te doen.
Trauma is geen oorzaak, trauma is een gevolg van iets dat verkeerd is gegaan. Wat is er dan verkeerd gegaan? Is ze ooit een keer geschrokken van een hond of zo terwijl ze vast stond en in alle macht geprobeerd heeft zich los te trekken om te kunnen vluchten? Is ze ooit geslagen door iemand op haar hoofd omdat ze niet wilde meewerken met het hoofdstel in doen? Paarden denken niet, paarden handelen door conditioned training... Pavlov.

De vraag is wat wil je?

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:08

Paarden denken niet?

Sinds Pavlov is de wereld niet gestopt met draaien. Gelukkig weten we inmiddels beter...

karijn

Berichten: 5404
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:48

Paarden associëren. Paarden handelen uit gedrag dat is aangeleerd. Heeft niks met denken te maken. En dat is wat ik wil zeggen in dit geval. Dit is ook verder niet relevant voor TS maar wat wel relevant is voor haar is om na te gaan wat ze nu doet en wat ze wil? Kan ze ermee leven dat dit paard altijd lastig op te tomen is wetende dat het rijden erna gewoon prima gaat? Of wil ze het lastig optomen bestrijden? Eerlijk gezegd, ik weet de oplossing ook niet maar aangezien niks helpt om het lastig optomen te verhelpen, denk ik dat ze het gewoon moet accepteren.

SharonStory5

Berichten: 78
Geregistreerd: 29-09-16
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:08

Ik heb het topic al een tijdje gevolgd en reageer nu toch even.

Ik heb ironisch genoeg twee Palomino's met hoofdschuwheidsproblemen. Bij de ene heb ik het geoefend door inderdaad steeds te belonen op de ontspanningsmomenten, waar hij het voorheen doodeng vond om het hoofdstel in te laten doen gaat dat nu eigenlijk prima. Hij wordt nog steeds angstig van het moment dat je het halster af wilt doen als hij vast staat. Hij gaat dan hangen. Belonen voor goed gedrag heeft hier nog niet gewerkt omdat de paniek toch te groot is en het gedrag ook wel is ingesleten, heb ik het idee.
Als oplossing ervoor maak ik dus eerst het halster los van het touw en doe dan het halster af. Het bespaart alle stress en dan is er niets aan de hand. Misschien kun je vinden of zij ook ergens een trigger heeft? Hier is het de angst van druk achter de oren, denk ik en juist daardoor gaat hij zijn hoofd omhoog brengen en dan komt er dus ook druk achter de oren en dan is de paniek compleet. Ik heb bij hem het probleem dus geaccepteerd en ervoor gekozen om in zijn comfort zone te blijven door het uit de weg te gaan.

Bij de andere Palomino zijn het zeker trauma's opgelopen in het verleden. Ik kan hem tien dagen uit de paddock halen zonder problemen met het omdoen van het halster en een elfde keer kan hij het doodeng vinden als je met het halster aankomt. Geduld, rust en het positief blijven benaderen lijkt wel het beste. Het bit en hoofdstel indoen vindt hij regelmatig ook nog spannend, de stress kan dan zo hoog liggen dat hij zelfs niet gevoelig is voor voedselbeloningen.
Het is lastig en soms tijdrovend maar ik merk dat toch hoe langer hij hier is, hoe beter het gaat. Hij heeft ook een opstap trauma, daar blijft hij wel heel hevig op reageren. Hij is constant heel bang om geslagen te worden, gisteren ging hij met zijn ruiter er nog in volle galop vandoor omdat zij haar hand naar haar neus bracht om even de loopneus tegen te gaan. Hij ziet de beweging van haar arm en schiet dan dus volledig in paniek. Trauma's zijn lastig om weg te nemen en ik denk dat dit nooit ten volste zal lukken, ik denk dat je het deels moet accepteren en anderzijds er veel tijd in moet steken om het te willen verbeteren.
Een Friendly Game a la Parelli met je paard en het hoofdstel (dus niet indoen maar in plaats van de Carrot Stick) zou misschien een stap zijn in de goede richting. Ik zou beginnen met het aanbieden van het hoofdstel aan haar om het aan te laten raken en zodra ze dat doet haal je het hoofdstel uit "haar" ruimte/omgeving. Zo beloon je nieuwsgierig/ontspannen gedrag en geef je haar zelf controle over hoe ze met zoiets engs als het hoofdstel moet om gaan. Ik zou dit zeker eens een aantal keer proberen, ik denk dat je haar daarin misschien wat tools geeft om anders met de situatie om te gaan.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:33

karijn schreef:
Paarden associëren. Paarden handelen uit gedrag dat is aangeleerd. Heeft niks met denken te maken. En dat is wat ik wil zeggen in dit geval. Dit is ook verder niet relevant voor TS maar wat wel relevant is voor haar is om na te gaan wat ze nu doet en wat ze wil? Kan ze ermee leven dat dit paard altijd lastig op te tomen is wetende dat het rijden erna gewoon prima gaat? Of wil ze het lastig optomen bestrijden? Eerlijk gezegd, ik weet de oplossing ook niet maar aangezien niks helpt om het lastig optomen te verhelpen, denk ik dat ze het gewoon moet accepteren.



Dit is een vóór WOII stelling. Ook een typische arrogante mensen stelling. ( niet persoonlijk bedoeld hoor! ) Wij mensen zijn superieur, alleen wij kunnen denken en dus denken wij dat het dier geen denkend vermogend heeft. Allang achterhaald en diverse diersoorten hebben reeds lang het tegendeel bewezen.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:46

Pareltjes schreef:
karijn schreef:
Paarden associëren. Paarden handelen uit gedrag dat is aangeleerd. Heeft niks met denken te maken. En dat is wat ik wil zeggen in dit geval. Dit is ook verder niet relevant voor TS maar wat wel relevant is voor haar is om na te gaan wat ze nu doet en wat ze wil? Kan ze ermee leven dat dit paard altijd lastig op te tomen is wetende dat het rijden erna gewoon prima gaat? Of wil ze het lastig optomen bestrijden? Eerlijk gezegd, ik weet de oplossing ook niet maar aangezien niks helpt om het lastig optomen te verhelpen, denk ik dat ze het gewoon moet accepteren.



Dit is een vóór WOII stelling. Ook een typische arrogante mensen stelling. ( niet persoonlijk bedoeld hoor! ) Wij mensen zijn superieur, alleen wij kunnen denken en dus denken wij dat het dier geen denkend vermogend heeft. Allang achterhaald en diverse diersoorten hebben reeds lang het tegendeel bewezen.

Ben het er niet mee eens, geef eens duidelijke voorbeelden dan want misschien ga ik er dan na 50 jaar paarden om me heen anders over denken.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:48

Anoniemk2 schreef:
De paarden zijn recent nagekeken door de Da, dus niks aan het handje en niet kapot zoals sommige hier suggereren. ;)


Waarom ga je met je paarden naar de DA als er "niks aan t handje is"?

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:03

Pareltjes schreef:
karijn schreef:
Paarden associëren. Paarden handelen uit gedrag dat is aangeleerd. Heeft niks met denken te maken. En dat is wat ik wil zeggen in dit geval. Dit is ook verder niet relevant voor TS maar wat wel relevant is voor haar is om na te gaan wat ze nu doet en wat ze wil? Kan ze ermee leven dat dit paard altijd lastig op te tomen is wetende dat het rijden erna gewoon prima gaat? Of wil ze het lastig optomen bestrijden? Eerlijk gezegd, ik weet de oplossing ook niet maar aangezien niks helpt om het lastig optomen te verhelpen, denk ik dat ze het gewoon moet accepteren.



Dit is een vóór WOII stelling. Ook een typische arrogante mensen stelling. ( niet persoonlijk bedoeld hoor! ) Wij mensen zijn superieur, alleen wij kunnen denken en dus denken wij dat het dier geen denkend vermogend heeft. Allang achterhaald en diverse diersoorten hebben reeds lang het tegendeel bewezen.


Zonder een offtopic discussie te willen opstarten... Recent nog heeft neurowetenschapper Prof dr Joseph LeDoux een boek gepubliceerd over zijn onderzoek naar het (emotionele) denkproces van dieren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Joseph_LeDoux
Komt er in het kort op neer dat ze daar niet over beschikken. Dieren zijn zich niet bewust van hun denkproces
Zijn onderzoek richt zich vooral op de neurale basis van angst en vrees in dier en mens. Hij verkreeg grote bekendheid door zijn diermodel van geconditioneerde vrees. In dit model ook wel Dual Routes to Action genoemd, wordt vooral de functie van de amygdala benadrukt in de regulatie van onbewuste en bewuste emoties. De theorie van LeDoux is evolutionair, vanwege de benadrukking van het idee dat emoties als angst en vrees zich in de loop der tijden hebben ontwikkeld vanuit meer primitieve vormen die het overleven van de soort tot doel hadden.
https://www.trouw.nl/wetenschap/jammer- ... ~bf110742/

Volgens deze neurowetenschapper heeft Karijn dus gelijk: het is geconditioneerde angst.
Dit wetende kun je dit ook met conditionering oplossen.

karijn

Berichten: 5404
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:24

Freeze, flight, fight.

Ach, ik pak het zeker niet persoonlijk op hoor. Pareltjes en ik stammen uit hetzelfde bouwjaar (alhoewel mijn lichaam mij toch vaak influistert dat ik niet meer zo piep ben). Maar wel interessant Babootje en misschien dat TS zich hier eens in kan verdiepen om haar paard beter te begrijpen en dan met conditioneren een oplossing kan vinden voor het optomen. En misschien dat ze dan inziet dat ze het niet alleen kan oplossen en ander soort hulp moet inschakelen.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:40

Babootje schreef:
Anoniemk2 schreef:
De paarden zijn recent nagekeken door de Da, dus niks aan het handje en niet kapot zoals sommige hier suggereren. ;)


Waarom ga je met je paarden naar de DA als er "niks aan t handje is"?



Diverse eigenaren laten hun paarden regelmatig checken. Niets mis mee. Hoeven ze niet perse kapot voor te zijn