Valencia: Problemen met rijden (bokken)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skroon1998
Berichten: 21
Geregistreerd: 21-10-19

Valencia: Problemen met rijden (bokken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 15:08

Beste Bokkers,

Ik wil heel graag een beroep doen op jullie ervaringen,

Valencia (E pony van 7 jaar) is nu 2 jaar bij mij, helaas kon ik het zadel bij de koop niet overnemen, ik heb de eerste paar maanden met een te groot zadel gereden en hierdoor werd ze erg scheef. daarna een zadel die wat beter zat maar veel te veel op de voorhand lag.. wel was ze meestal erg braaf met rijden. alleen altijd wat slecht stuurbaar geweest en niet erg goed aan je been (beetje shocken en niet erg actief).

Sinds een aantal maanden zijn we heel actief in de weer geweest. (nieuw zadel aangeschaft) zadel blijft goed op zen plek zitten maar moet wel elke maand weer aangepast worden omdat haar lichaam zo veranderd (dat merk je doordat ze dan weer gaat bokken tijdens het rijden) het hielp heel erg om de pad van kentaur (traagschuim) onder het zadel te plaatsen. De klachten waren stukken minder, behalve dat ze in tegenstelling tot voorheen (met oude zadel) niet meer constant wilde nageven en nog moeilijker te sturen werd (dit gebeurde na het nieuwe zadel) mijn zadelmaker is nu elke maand geweest (afgelopen 7maanden). omdat ik dacht dat de oorzaak misschien niet alleen het zadel was heb ik een Osteopaat ingeschakeld, ze is nu 2 keer behandeld maar nog niet veel verschil te zien..

Ik heb afgelopen zomer lekker veel buiten gereden (ook op onbekende locaties) dit ging echt super! nu wilde ik gisteren ook een lekker rondje in het park doen (van de zomer ging dit super) maar we maakten een overgang naar galop.. en toen ik haar weer terug wilde nemen ging ze alleen maar sneller en sneller.. alles geprobeerd, ophoudingkjes, rustig praten, vol op de rem, in de bosjes sturen.. maar ze wilde niet luisteren.. uiteindelijk stopte ze voor een geasvalteerde weg. mijn vertrouwen is hierdoor heel erg beschadigd omdat de connectie voorheen buiten heel goed was..

Wel is het een paard met een eigen wil, ook in de omgang er naast komt dit goed terug. Ik heb haar altijd veel moeten corrigeren. Toch is het een paard wat lief is in de omgang, erg volgzaam maar wel met een kop erop. ik vraag me heel erg af wat ik kan doen aan dit gedrag, zomers gaat het vaak veel beter dan swinters.. Voor mij is het onmogelijk nog te zien of haar gedrag voortkomt uit pijn of karakter/aangeleerd gedrag. omdat het geen constant gedrag is, het is heel onvoorspelbaar. de ene keer voel ik een pure connectie en blijft ze bij me en de andere keer lijkt ze wel onder me vandaan te willen vluchten..

Een stalgenoot van mij denkt zelf zat het gedrags matig is, ze gaat haar een aantal keer achter elkaar rijden om dit evt uit te sluiten. (is een consequente ruiter met zelf een paard met blesure die ze op een bepaalde manier moet rijden) ze heeft al vaker op haar gereden maar gaf zelf aan dat ze na een jaar tijd alleen maar moeilijker te rijden is (ondanks goed aangemeten zadel, osteopaat, rechtrichtlessen ect.) wel is het verschil dat we eindelijk wat van haar aan het vragen zijn tijdens de les (ze maakt niet meer de dienst uit) zou het gedrag door deze verandering aan het ontstaan zijn?

Ik hou zoveel van haar maar ik word er wel moedeloos van..

Is er iemand die zich in mijn verhaal herkent?

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:33

Mijn verzorgpaard was eerst ook heel heftig, verhaal kun je hier lezen: [RIJ-ITP] Van rodeopaard naar rijpaard, Golda ITP

Zodra ik niks van haar vraag is ze heel braaf en lief en kan iedereen er op wegrijden. Zodra ik haar aan het werk zet gaat ze moeilijk doen, omdat ze het moeilijk vindt. Ze is heel erg scheef geweest in haar bespiering en liep in het begin standaard in travers. Als ik dat dan ging corrigeren met hulpen ging ze weer bokken en steigeren, puur omdat ze het moeilijk vindt. Ondertussen zijn we een goed team geworden, maar ze heeft duidelijke grenzen nodig gehad en had een eigen sterke wil, omdat dit eerst ook altijd werd toegelaten, totdat ik kwam..

Als je paard niet last heeft van pijn, denk ik dat hij/zij gewoon duidelijke grenzen nodig heeft. Mijn instructrice heeft mij hierbij erg geholpen. Neem jij les?
Laatst bijgewerkt door hannaengolda op 21-10-19 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Valencia: Problemen met rijden (bokken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:50

Hoe lang is ze niet naar buiten geweest? Af en toe naar buiten vinden niet alle paarden fijn, en helemaal niet alleen. Paarden houden van regelmaat, dus liever eens per week naar buiten, dan af en toe wel en dan een hele tijd weer niet. Doe je ook grondwerk? Rechtrichten, schriktraining, lange lijnen, dat kan allemaal helpen een betere band te krijgen, elkaar beter te begrijpen en een braver paard. Als je niet weet hoe, les nemen erin.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 17:45

Skroon1998 schreef:
ik heb de eerste paar maanden met een te groot zadel gereden en hierdoor werd ze erg scheef

Scheef zijn komt ten eerste niet door een te groot zadel, en gebeurt ook niet in een paar maanden. Dus dat lijkt me heel bijzonder.
Skroon1998 schreef:
daarna een zadel die wat beter zat maar veel te veel op de voorhand lag..

Dat is dus ook te groot. Een zadel hoort niet voorover te vallen.


Skroon1998 schreef:
alleen altijd wat slecht stuurbaar geweest en niet erg goed aan je been (beetje shocken en niet erg actief).

Dit is rijtechnisch. Het eerste kan te maken hebben met de ruiter, kan ook scheefheid van het paard zijn, moelijk te zeggen zo. Scheefheid is ook prima op te lossen, maar ik ga daar hier geen tips voor geven, is handiger als je dat met een instructeur erbij aanpakt. Die kan je namelijk op ieder moment corrigeren. Wel kan ik je de tip geven van de "harde" kant wat af te blijven.

Het tweede is absoluut rijtechnisch.
Je paard aan het been maken doe je ten eerste door niet elke pas aan te drijven, maar alleen je been gebruiken als je een verandering in gang of tempo wilt. Verder ligt je been er ontspannen tegenaan, maar doet niets. Dat schokkerige komt omdat ze niet verwacht dat je echt wat van haar wilt, door elke pas aan te drijven, leer je je paard dat je been niets betekent en dat ze het gewoon kan negeren. Dit doet ze dus ook, en die ene keer dat je wel wat wilt, schrikt ze daarvan.


Skroon1998 schreef:
Sinds een aantal maanden zijn we heel actief in de weer geweest. (nieuw zadel aangeschaft) zadel blijft goed op zen plek zitten maar moet wel elke maand weer aangepast worden omdat haar lichaam zo veranderd (dat merk je doordat ze dan weer gaat bokken tijdens het rijden) het hielp heel erg om de pad van kentaur (traagschuim) onder het zadel te plaatsen. De klachten waren stukken minder, behalve dat ze in tegenstelling tot voorheen (met oude zadel) niet meer constant wilde nageven en nog moeilijker te sturen werd (dit gebeurde na het nieuwe zadel) mijn zadelmaker is nu elke maand geweest (afgelopen 7maanden). omdat ik dacht dat de oorzaak misschien niet alleen het zadel was heb ik een Osteopaat ingeschakeld, ze is nu 2 keer behandeld maar nog niet veel verschil te zien..

Hierbij komen een aantal dingen bij mij op: een ruiter die teveel knijpt met het bovenbeen (en voordat je roept dat dat bij jou wel goed zit, 99% van de mensen hebben dit zelf niet in de gaten) waardoor de schouder geblokkeerd wordt.
Het kan zijn dat het zadel te ver naar voren ligt (gebeurt ook heel veel) en ook hier wordt de schouder geblokkeerd.
Niet willen nageven kan 1001 oorzaken hebben waarvan er 1000 bij de ruiter zelf liggen. Ook hier een rijtechnisch issue wat je samen met een goede instructeur zal moeten aanpakken.
Wat betreft de osteopaat: dat heeft vooral nut als jij perfect rijdt, en zadel perfect ligt. Dat dat niet veel effect heeft klopt dus wel.


Skroon1998 schreef:
Ik heb afgelopen zomer lekker veel buiten gereden (ook op onbekende locaties) dit ging echt super! nu wilde ik gisteren ook een lekker rondje in het park doen (van de zomer ging dit super) maar we maakten een overgang naar galop.. en toen ik haar weer terug wilde nemen ging ze alleen maar sneller en sneller.. alles geprobeerd, ophoudingkjes, rustig praten, vol op de rem, in de bosjes sturen.. maar ze wilde niet luisteren.. uiteindelijk stopte ze voor een geasvalteerde weg. mijn vertrouwen is hierdoor heel erg beschadigd omdat de connectie voorheen buiten heel goed was..

Hier valt niet zoveel over te zeggen...... dit kan echt heel veel oorzaken hebben, maar met je eerder aangegeven zadel-issues en je rijtechnische problemen, vind ik buiten rijden niet heel handig. Buiten rijden is pas een goed idee als je je paard voor 99% onder controle hebt.


Skroon1998 schreef:
Wel is het een paard met een eigen wil, ook in de omgang er naast komt dit goed terug. Ik heb haar altijd veel moeten corrigeren. Toch is het een paard wat lief is in de omgang, erg volgzaam maar wel met een kop erop. ik vraag me heel erg af wat ik kan doen aan dit gedrag, zomers gaat het vaak veel beter dan swinters.. Voor mij is het onmogelijk nog te zien of haar gedrag voortkomt uit pijn of karakter/aangeleerd gedrag. omdat het geen constant gedrag is, het is heel onvoorspelbaar. de ene keer voel ik een pure connectie en blijft ze bij me en de andere keer lijkt ze wel onder me vandaan te willen vluchten..

Ook hier is een instructeur heel fijn in. Ik kan uit jouw bericht niet opmaken wat haar lichaamstaal is, en dus niet veel zinnigs zeggen.


Skroon1998 schreef:
Een stalgenoot van mij denkt zelf zat het gedrags matig is, ze gaat haar een aantal keer achter elkaar rijden om dit evt uit te sluiten. (is een consequente ruiter met zelf een paard met blesure die ze op een bepaalde manier moet rijden) ze heeft al vaker op haar gereden maar gaf zelf aan dat ze na een jaar tijd alleen maar moeilijker te rijden is (ondanks goed aangemeten zadel, osteopaat, rechtrichtlessen ect.) wel is het verschil dat we eindelijk wat van haar aan het vragen zijn tijdens de les (ze maakt niet meer de dienst uit) zou het gedrag door deze verandering aan het ontstaan zijn?


Maar wat is het nut dan van haar erop laten rijden? Wat wil je dan exact uitsluiten, want deze ruiter heeft haar al vaker gereden, en blijkbaar zijn jullie niet veel wijzer.

Verder een aantal dingen: je hebt het over een "eigen wil" een "kop erop" niet meer de 'dienst uitmaken". Over het algemeen is het zo dat een paard niet luistert uit onwil, maar of omdat zij de vraag niet begrijpt, of de verkeerde vraag gesteld wordt.

Dus een aantal dingen:
1: Ga naar een goede zadelmaker en laat je een goed passend zadel aanmeten. Wow, Bates, Kent & Masters zijn erg aanpasbaar, en wow en Bates hebben bovendien nog het voordeel van lucht in de kussens, wat met een gevoelige rug heel fijn kan zijn. Niet gaan kloten met allerlei pads, die maken je zadel niet beter passend.

2: Les!!! En neem alsjeblieft priveles van een goede instructeur, liefst op basis van Centered Riding. Even googelen, er zit er vast een in de buurt.

3: Grondwerk en omgang. Als je geluk hebt kan de instructeur van punt 2 je ermee helpen, als je pech hebt moet je daarvoor nog een ander persoon inschakelen.

4: een masseur. Ik laat mijn paard preventief masseren, zodat ik direct weet of ze ergens vast zit, en we daarmee dus aan het werk moeten. Osteopaten hebben alleen zin als ze een diergeneeskundige opleiding hebben gehad, het is een vrij beroep, iedereen mag zich osteopaat noemen, dat wil niet zeggen dat ze daadwerkelijk iets kunnen.

Skroon1998
Berichten: 21
Geregistreerd: 21-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 19:16

Om op een aantal vragen te antwoorden:
* het zadel ligt goed zal een foto hiervan plaatsen. (het is een isabel werth dezelfde als de Bates variant) er zijn ook termografische fotos gemaakt waar ik binnenkort uitslag van krijg :)
* ik krijg 2 keer per week les, er is ook wel wat vooruitgang maar elke keer gaat ze 3 weken nadat het zadel is aangepast weer bokken (er is ook aangetoond dat haar schoft telkens breder in bespiering word) met een flexibele meter.
* mijn zadelmaker doet de zadels van internationale endurance paarden die 160 km moeten lopen en Bates is zijn hoofdmerk, hij heeft mij heel erg geholpen en heeft mij behalve het zadel geen enkele keer laten betalen voor de extra aanpassingen (dit is dus geen uitbuiterij)
* ik doe ook grond werk, 1 keer per maand heb ik les in aan de hand rechtrichten.
* De grootste reden dat ik denk dat het gedrag is is omdat ik laatst met mijn trainster/en haar paard buiten ging stappen (in de zomer nog) en ik mocht haar zoutewelle pad gebruiken. verder alleen een hoofdstel, nou goed een lang stuk ging dat prima .. en ineens denkt ze ik heb geen zin meer om te stappen dus ging ze draven.. ik haar terug nemen, gaat ze bokken op de plaats.. zadel kon het niet zijn.. nog nooit heeft ze dit gedaan omdat ik haar normaal wel laat draven of evt. een galopje.. waar anders kan dit gedrag vandaan komen?..
* Ik ben me erg bewust van mijn rijden, ik weet waar haar scheefheden liggen.. alleen nog niet hoe ik ze onder het zadel op kan lossen, daar zijn we helaas nog niet aan toe gekomen omdat het aanpakken al heel veel energie/tijd kost, op het einde van de training is het bokken ook vrijwel weg maar dat gaat alleen weg na corrigeren
* ik merkte ook dat als ik zomers een buitenrit maakte, en daarna nog de bak in ging ze niet bokte/niet versnelde.
* mijn osteopaat doet een cobinatie van Dry needling (reageert ze heel goed op tijdens behandelen) en masage.
*Eigenlijk de enige vraag die bij mij brand is, als je meer van een paard gaat vragen.. kan dit leiden tot bokken? als de verdere omstandigheden goed zijn? net zoals dat ze aan de loge zonder bijzet gaat rennen en bokken terwijl als ik de pessoa om doe ze super braaf is.. ik zit hier enorm over te piekeren.. het houd me echt wakker..

Qua buitenrijden, elke week ga ik met haar naar buiten en dit is ook het enige geweest waar ze niet bokte in galop.. ik ben naar katwijk aan zee geweest, een hele week alleen met haar naar de chaamse bossen geweest en al die dingen gingen helemaal goed..

Afbeelding

Afbeelding

eigenlijk kom ik juist hier met mijn verhaal omdat ik er zelf niet uitkom.. het is zo raar.. waarom doet ze het in onbekende omgevingen supergoed (ook heel lief en iedereen zeggen wat een leuk paard ik heb) en dan breekt de winter weer aan en komt het bokken/versnellen weer terug, ze krijgt nog maar 1/8 biks.. ik heb alle adviezen die jullie tot nu toe hebben gegeven al opgevolgd.. wel heel erg bedankt voor het reageren.. ik hoop de situatie beter in beeld te brengen want deze is nogal complex, als ik een avond met haar in de bak zou rijden en haar haar zin geef is er namelijk van bokken geen sprake.. maar dan doet ze dus niet wat ik van haar vraag.. stukken afsnijden, ineens in een volte op de andere hand, verkeerde galop... heeel langzaam tempo.. ect.. jammer dat ik hier geen filmpjes kan plaatsen..
Laatst bijgewerkt door Apple op 22-10-19 05:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:53

Skroon1998 schreef:
eigenlijk kom ik juist hier met mijn verhaal omdat ik er zelf niet uitkom.. het is zo raar.. waarom doet ze het in onbekende omgevingen supergoed (ook heel lief en iedereen zeggen wat een leuk paard ik heb) en dan breekt de winter weer aan en komt het bokken/versnellen weer terug, ze krijgt nog maar 1/8 biks.. ik heb alle adviezen die jullie tot nu toe hebben gegeven al opgevolgd.. wel heel erg bedankt voor het reageren.. ik hoop de situatie beter in beeld te brengen want deze is nogal complex, als ik een avond met haar in de bak zou rijden en haar haar zin geef is er namelijk van bokken geen sprake.. maar dan doet ze dus niet wat ik van haar vraag.. stukken afsnijden, ineens in een volte op de andere hand, verkeerde galop... heeel langzaam tempo.. ect.. jammer dat ik hier geen filmpjes kan plaatsen..

Kan wel, moet je ze uploaden op Youtube en dan kun je de link plaatsen :)
Skroon1998 schreef:
eigenlijk kom ik juist hier met mijn verhaal omdat ik er zelf niet uitkom..

Dat snap ik hoor, ik probeer met je mee te denken, zie het niet als kritiek, maar feedback.

Ik ga even terug naar je antwoorden.


Skroon1998 schreef:
het zadel ligt goed zal een foto hiervan plaatsen. (het is een isabel werth dezelfde als de Bates variant) er zijn ook termografische fotos gemaakt waar ik binnenkort uitslag van krijg

Ok, Wintec heeft wel een iets andere vorm kussen dan Bates, wintec heeft keilkussens die iets verder naar achter liggen, wat betreft de plek lijkt het prima. Dus even toch misschien naar Bates kijken, maar ik zou echt naast je paard moeten staan. Als Bates het hoofdmerk is, zou je daar nog even mee kunnen spelen, misschien eens een Bates Caprilli proberen? Heb je CAIR in je zadel zitten? De meeste paarden reageren daar namelijk heel goed op.


Skroon1998 schreef:
ik krijg 2 keer per week les, er is ook wel wat vooruitgang maar elke keer gaat ze 3 weken nadat het zadel is aangepast weer bokken (er is ook aangetoond dat haar schoft telkens breder in bespiering word) met een flexibele meter.

Ik weet wat voor meter je bedoelt idd :j
2x per week les, is dat prive of groepsles? Ik zou echt prive aanraden namelijk.


Skroon1998 schreef:
ik doe ook grond werk, 1 keer per maand heb ik les in aan de hand rechtrichten.

Ja, ik geloof niet zo in aan de hand rechtrichten, de meningen zijn er over verdeeld, maar ik ben er van overtuigd dat je aan de hand dingen mist. Maar goed, dat is ieder voor zich, sommigen zijn er echt van overtuigd, ik zie vooral zwaar gefrustreerde paarden.
Maar ik bedoelde meer grondwerk in de zin van natural horsemanship, zoals Parelli bijvoorbeeld. Dat helpt je namelijk je paard beter te lezen en te begrijpen, want dat lijkt een beetje mee te spelen, dat jullie elkaar gewoon niet snappen. 2Moons (sorry, je moet alweer even googelen) bijvoorbeeld, die doen heel leuke dingen, en de paarden en hun baasjes hebben dan echt een betere band.


Skroon1998 schreef:
De grootste reden dat ik denk dat het gedrag is is omdat ik laatst met mijn trainster/en haar paard buiten ging stappen (in de zomer nog) en ik mocht haar zoutewelle pad gebruiken. verder alleen een hoofdstel, nou goed een lang stuk ging dat prima .. en ineens denkt ze ik heb geen zin meer om te stappen dus ging ze draven.. ik haar terug nemen, gaat ze bokken op de plaats.. zadel kon het niet zijn.. nog nooit heeft ze dit gedaan omdat ik haar normaal wel laat draven of evt. een galopje.. waar anders kan dit gedrag vandaan komen?.

Ja, dat kan idd, paarden kunnen best heel boos worden als ze normaal los mogen gaan, en nu moeten blijven stappen. De perfecte manier om dat te voorkomen is ze steeds op andere plaatsen laten draven en galopperen, niet steeds op hetzelfde stuk. Overigens heeft bijna ieder paard deze reactie in dat geval :) ben je niet uniek in, en nu heb je bijgeleerd :)
Dat verklaart nog niet de rest van je problemen.


Skroon1998 schreef:
ik merkte ook dat als ik zomers een buitenrit maakte, en daarna nog de bak in ging ze niet bokte/niet versnelde.

In de baan is er ook geen standaard gang/route natuurlijk, daar doe je steeds iets anders, en daar zit de crux.
Veel paarden zijn in de herfst/winter wel frisser dan in de zomer, paarden vinden koud weer heerlijk.


Skroon1998 schreef:
Eigenlijk de enige vraag die bij mij brand is, als je meer van een paard gaat vragen.. kan dit leiden tot bokken? als de verdere omstandigheden goed zijn? net zoals dat ze aan de loge zonder bijzet gaat rennen en bokken terwijl als ik de pessoa om doe ze super braaf is.. ik zit hier enorm over te piekeren.. het houd me echt wakker..

Ligt er heel erg aan hoe je het vraagt, of je paard de vraag snapt, of hij goed getimed is, je paard niet ergens last van heeft, je zelf duidelijk genoeg bent....... daar spelen zoveel factoren in mee.
Dus, het kan, maar hoeft niet. Heel veel ligt ook gewoon wel bij de ruiter, in lichaamstaal bijvoorbeeld. Het kan zijn dat jij weet dat je met de pessoa meer te zeggen hebt, en je je dus net iets anders opstelt, en daar reageert je paard op.

Wat ik denk, als ik het zo lees, is dat je geen stout paard hebt, maar een paard dat doet wat je vraagt, en een ruiter die zich niet altijd bewust is van wat ze communiceert. Dat is geen verwijt, dat hebben heel veel mensen, vandaar ook het advies voor Natural Horsemanship, want juist in het grondwerk leer je deze dingen.

Skroon1998
Berichten: 21
Geregistreerd: 21-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 20:11

Avalanche81 schreef:
Skroon1998 schreef:
eigenlijk kom ik juist hier met mijn verhaal omdat ik er zelf niet uitkom.. het is zo raar.. waarom doet ze het in onbekende omgevingen supergoed (ook heel lief en iedereen zeggen wat een leuk paard ik heb) en dan breekt de winter weer aan en komt het bokken/versnellen weer terug, ze krijgt nog maar 1/8 biks.. ik heb alle adviezen die jullie tot nu toe hebben gegeven al opgevolgd.. wel heel erg bedankt voor het reageren.. ik hoop de situatie beter in beeld te brengen want deze is nogal complex, als ik een avond met haar in de bak zou rijden en haar haar zin geef is er namelijk van bokken geen sprake.. maar dan doet ze dus niet wat ik van haar vraag.. stukken afsnijden, ineens in een volte op de andere hand, verkeerde galop... heeel langzaam tempo.. ect.. jammer dat ik hier geen filmpjes kan plaatsen..

Kan wel, moet je ze uploaden op Youtube en dan kun je de link plaatsen :)
Skroon1998 schreef:
eigenlijk kom ik juist hier met mijn verhaal omdat ik er zelf niet uitkom..

Dat snap ik hoor, ik probeer met je mee te denken, zie het niet als kritiek, maar feedback.

Ik ga even terug naar je antwoorden.


Skroon1998 schreef:
het zadel ligt goed zal een foto hiervan plaatsen. (het is een isabel werth dezelfde als de Bates variant) er zijn ook termografische fotos gemaakt waar ik binnenkort uitslag van krijg

Ok, Wintec heeft wel een iets andere vorm kussen dan Bates, wintec heeft keilkussens die iets verder naar achter liggen, wat betreft de plek lijkt het prima. Dus even toch misschien naar Bates kijken, maar ik zou echt naast je paard moeten staan. Als Bates het hoofdmerk is, zou je daar nog even mee kunnen spelen, misschien eens een Bates Caprilli proberen? Heb je CAIR in je zadel zitten? De meeste paarden reageren daar namelijk heel goed op.
Jep! Is de nieuwste isabel met de nieuwere variant kussens en cair.

Skroon1998 schreef:
ik krijg 2 keer per week les, er is ook wel wat vooruitgang maar elke keer gaat ze 3 weken nadat het zadel is aangepast weer bokken (er is ook aangetoond dat haar schoft telkens breder in bespiering word) met een flexibele meter.

Ik weet wat voor meter je bedoelt idd :j
2x per week les, is dat prive of groepsles? Ik zou echt prive aanraden namelijk.

De les is prive les, de les krijg ik van mijn stalgenoot die M heeft gereden. waar het vaak fout gaat is dat ik te laat "aanpak" en niet durf op het moment dat ze bokt of iets anders.. vandaar dat ze er een aantal keer op gaat rijden om te kijken of ze haar weer volgzaam kan krijgen (voorheen is dit haar wel gelukt..)

Skroon1998 schreef:
ik doe ook grond werk, 1 keer per maand heb ik les in aan de hand rechtrichten.

Ja, ik geloof niet zo in aan de hand rechtrichten, de meningen zijn er over verdeeld, maar ik ben er van overtuigd dat je aan de hand dingen mist. Maar goed, dat is ieder voor zich, sommigen zijn er echt van overtuigd, ik zie vooral zwaar gefrustreerde paarden.
Maar ik bedoelde meer grondwerk in de zin van natural horsemanship, zoals Parelli bijvoorbeeld. Dat helpt je namelijk je paard beter te lezen en te begrijpen, want dat lijkt een beetje mee te spelen, dat jullie elkaar gewoon niet snappen. 2Moons (sorry, je moet alweer even googelen) bijvoorbeeld, die doen heel leuke dingen, en de paarden en hun baasjes hebben dan echt een betere band.

ik zal me daarin verdiepen!


Skroon1998 schreef:
De grootste reden dat ik denk dat het gedrag is is omdat ik laatst met mijn trainster/en haar paard buiten ging stappen (in de zomer nog) en ik mocht haar zoutewelle pad gebruiken. verder alleen een hoofdstel, nou goed een lang stuk ging dat prima .. en ineens denkt ze ik heb geen zin meer om te stappen dus ging ze draven.. ik haar terug nemen, gaat ze bokken op de plaats.. zadel kon het niet zijn.. nog nooit heeft ze dit gedaan omdat ik haar normaal wel laat draven of evt. een galopje.. waar anders kan dit gedrag vandaan komen?.

Ja, dat kan idd, paarden kunnen best heel boos worden als ze normaal los mogen gaan, en nu moeten blijven stappen. De perfecte manier om dat te voorkomen is ze steeds op andere plaatsen laten draven en galopperen, niet steeds op hetzelfde stuk. Overigens heeft bijna ieder paard deze reactie in dat geval :) ben je niet uniek in, en nu heb je bijgeleerd :)
Dat verklaart nog niet de rest van je problemen.

Zal proberen nog maar variatie hierin te brengen.

Skroon1998 schreef:
ik merkte ook dat als ik zomers een buitenrit maakte, en daarna nog de bak in ging ze niet bokte/niet versnelde.

In de baan is er ook geen standaard gang/route natuurlijk, daar doe je steeds iets anders, en daar zit de crux.
Veel paarden zijn in de herfst/winter wel frisser dan in de zomer, paarden vinden koud weer heerlijk.


Skroon1998 schreef:
Eigenlijk de enige vraag die bij mij brand is, als je meer van een paard gaat vragen.. kan dit leiden tot bokken? als de verdere omstandigheden goed zijn? net zoals dat ze aan de loge zonder bijzet gaat rennen en bokken terwijl als ik de pessoa om doe ze super braaf is.. ik zit hier enorm over te piekeren.. het houd me echt wakker..

Ligt er heel erg aan hoe je het vraagt, of je paard de vraag snapt, of hij goed getimed is, je paard niet ergens last van heeft, je zelf duidelijk genoeg bent....... daar spelen zoveel factoren in mee.
Dus, het kan, maar hoeft niet. Heel veel ligt ook gewoon wel bij de ruiter, in lichaamstaal bijvoorbeeld. Het kan zijn dat jij weet dat je met de pessoa meer te zeggen hebt, en je je dus net iets anders opstelt, en daar reageert je paard op.

Wat ik denk, als ik het zo lees, is dat je geen stout paard hebt, maar een paard dat doet wat je vraagt, en een ruiter die zich niet altijd bewust is van wat ze communiceert. Dat is geen verwijt, dat hebben heel veel mensen, vandaar ook het advies voor Natural Horsemanship, want juist in het grondwerk leer je deze dingen.


Dat zou inderdaad best kunnen..

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:10

Is je paard in de winter niet gewoon veel frisser? Wil hij even lekker de benen strekken, energie kwijt, maar krijgt daar niet de gelegenheid voor. Op bekend terrein heeft het paard misschien meer zelfvertrouwen en is het meer op zijn eigen gevoel gericht i.p.v. op zijn omgeving. Meer uitdaging bieden en zorgen dat de aandacht bij jou blijft en niet afdwaalt kan hierin helpen. Niet alleen figuren rijden maar zorgen dat je er zelf met 100% met je gedachten bij je paard bent.

Zadel lijkt van de zijkant netjes te liggen, maar of het echt goed ligt is vanaf een foto niet te beoordelen. Met name de ruimte tussen de kamers is ook belangrijk om in de gaten te houden en dat het dekje niet op de schoft trekt.

Edit: wat zegt je instructeur er van?

Skroon1998
Berichten: 21
Geregistreerd: 21-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 21:26

Weidebloem schreef:
Is je paard in de winter niet gewoon veel frisser? Wil hij even lekker de benen strekken, energie kwijt, maar krijgt daar niet de gelegenheid voor. Op bekend terrein heeft het paard misschien meer zelfvertrouwen en is het meer op zijn eigen gevoel gericht i.p.v. op zijn omgeving. Meer uitdaging bieden en zorgen dat de aandacht bij jou blijft en niet afdwaalt kan hierin helpen. Niet alleen figuren rijden maar zorgen dat je er zelf met 100% met je gedachten bij je paard bent.

Zadel lijkt van de zijkant netjes te liggen, maar of het echt goed ligt is vanaf een foto niet te beoordelen. Met name de ruimte tussen de kamers is ook belangrijk om in de gaten te houden en dat het dekje niet op de schoft trekt.

Edit: wat zegt je instructeur er van?


Ja inderdaad, ze is sowieso in de winter frisser.. maar bij ons op stal zijn ook niet mogelijkheden voor 24/7 buiten.. helaas en ook in de omgeving niet te vinden.. ik zie haar liever op die manier omdat ze op stal inderdaad spanning lijkt op te bouwen..

Mijn instructeur zegt dat ze Jonge merrie streken vertoond maar ook scheefheden toont waar ze dus last van kan hebben, de linkergalop gaat nu wel heel erg goed en het probleem ligt met namen aan de rechtergalop (in de bak) en dan op de rechte stukken, voltes rijden kan dan wel en het bokken stopt dan ook.. maar ga je rechtuit lijkt ze haar balans te verliezen haar hele achterhand plaatst zich naar binnen en als ik probeer binnenbeen te geven en te sturen bokt ze en versnelt ze (waarschijnlijk omdat ze uit balans is) ik vraag iets van haar wat dus theoretisch beter is om de scheefheden op te lossen maar ze vind het zo moeilijk dat ze dus gaat bokken.. (dit denk ik dan) zadel heeft een uitgesneden kamer (ik heb totaal al 20 zadels geprobeerd en dit is het enige zadel wat op de goede plek blijft liggen en aanpasbaar is)

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Valencia: Problemen met rijden (bokken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 23:58

In dat geval, binnenbeen lang en los (want je duwt alleen de schouder eruit als je je binnenbeen erin drukt waardoor de achterhand nog meer naar binnen komt) binnenheup laten vallen en heel iets op de rechterkant gaan zitten, buitenteugel eraan, en binnenhand iets opzij en naar voren, niet naar achter. En korte stukjes doen, maar als ze moeilijk is op rechts helpt het om met je hand van de rechterkant af te blijven, maar wel iets meer op de binnenkant te gaan zitten, en been gewoon laten vallen, niet erin drukken.

Dan snap ik het schouderprobleem ook wel, want het gaat mis met je binnenbeen. Heel veel mensen wordt geleerd dat binnenbeen erin te drukken, want ze moeten buigen om het been, maar dat binnenbeen drukt de schouder eruit. De buiging komt van het gewicht op je binnenzitbeenknobbel, niet van je been. Laat je buitenbeen ertegenaan liggen, eventueel als ze met de achterkant ertegenin wil, leg je het iets naar achteren.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Valencia: Problemen met rijden (bokken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 14:07

Dan ben ik je vraag een beetje kwijt, waar zoek je precies een antwoord op? Of het bokken rijtechnisch is of ergens anders vandaan komt? Of dat ze buiten soms onder je uit breekt en waar dit aan gerelateerd is?
Het bokken klinkt namelijk naar aanleiding van je toelichting wat je instructrice aangeeft als rijtechnisch op te lossen probleem. Zoals Avalanche heel mooi omschrijft hoe je dit kan oppakken. Bokken zou dus in de loop van tijd moeten verdwijnen als ze steeds meer balans krijgt. Zoals mijn instructrice altijd zij; de kont kan je niet controleren, de schouders wel. Het heeft dus indd geen zin om met je binnenbeen haar kont te willen corrigeren.
Als je goed de controle en het vertrouwen in de piste hebt, zal dit ook buiten verbeteren. Vooral in de wintermaanden misschien verstandig haar eerst even te longeren voor je naar buiten gaat zodat ze in ieder geval haar energie even kwijt kan.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Valencia: Problemen met rijden (bokken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 14:15

Precies Weidebloem, daarom ga je ook de schouders plaatsen, en als je die consequent voor de heupen plaatst, en dat op beide kanten doet, wordt je paard rechter en krijgt het meer balans. Het heupen en bekkenverhaal is om de heupen te plaatsen, dat doe je niet met je binnenbeen, maar met je bekken. En als die achterhand teveel naar binnenkomt, ga je dat corrigeren door de schouders er weer recht voor te zetten, zodat ze toch uitgedaagd wordt zich recht te maken.

Weerstand kun je dan eventueel wat ondervangen door contrastelling te vragen op de moeilijke kant (de kant waar ze niet inbuigt) zodat ze niet het gevoel heeft dat je iets vraagt wat ze niet kan. Dan heeft ze namelijk geen reden om te gaan bokken of op een andere manier te protesteren.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Valencia: Problemen met rijden (bokken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:54

Hmmm... extreme scheefheid, is mijn ervaring, is meestal een uiting van een onderliggend probleem.

Weet je zeker dat de rug goed is? Ik heb dit ook ooit gehad met een merrie van mij.. bleek na veel zoeken kissing spine bij de schoft te hebben. Had hier vooral linksom last van. Als je haar langer doorreed werden de spieren soepel en trok ze het daardoor beter.

Bij buiten rijden maak je minder bochten waardoor onderliggende problemen ook minder snel naar voren komen... eigenlijk hetzelfde als dat je minder vraagt tijdens het rijden.

In de winter kost het ook meer tijd om de spieren warm en soepel te krijgen

Ik zou haar gewoon eens laten checken door de dierenarts