Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Singeldwang.

 
Profiel   

Hallo allemaal, sinds December dit jaar is mijn ruin zadelmak.
Dit ging eigenlijk zonder problemen.
Het is namelijk een heel rustig dier.
Uiteindelijk stapte ik ook zonder longeren op.
Helaas ging dit ineens mis.
Waardoor ik er na een hele beste bokpartij flink af stuiterde.
Daarna bokte hij ook nog een rondje door.
Ben wel weer opgestapt.
Maar het opstappen was toen wel even spannend.
Ik ben hem toen gaan longeren voor het rijden.
Dit keer had ik mijn zadel nog even goed gelegd na het longeren.
Het opstappen had ik alweer geoefend en was geen probleem meer.
Nu stapte ik op en hij wilde niet wegstappen.
Krukje viel ook nog eens om en ik dacht ojee daar gaan we weer.
En inderdaad, hij ging af als een raket.
Weer flink gevallen met een hersenschudding als gevolg.
En ook dit keer bleef hij door bokken.
Zou het toch een stukje singeldwang zijn?
Weet het even niet meer en de schrik zit er goed in.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 13:53 



 
Profiel   

Dit klinkt in mijn oren als spanning. Spanning die hij heel introvert uit, hij laat namelijk niet veel zien, tót het punt dat het echt teveel wordt, en dan ontploft hij compleet.

Waar die spanning door veroorzaakt wordt, dat kan natuurlijk van alles zijn, dat is lastig te zeggen. Het zadel kan best een van de factoren zijn die daar een rol in speelt, maar ik vermoed dat dat een opeenstapeling van factoren zal zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 14:01 



 
Profiel   

Aleeneh schreef
Dit klinkt in mijn oren als spanning. Spanning die hij heel introvert uit, hij laat namelijk niet veel zien, tót het punt dat het echt teveel wordt, en dan ontploft hij compleet.

Waar die spanning door veroorzaakt wordt, dat kan natuurlijk van alles zijn, dat is lastig te zeggen. Het zadel kan best een van de factoren zijn die daar een rol in speelt, maar ik vermoed dat dat een opeenstapeling van factoren zal zijn.



Wat je zegt zou heel goed kunnen. Hij probeert mij er niet expres af te werken maar is echt even in paniek. Het was nu de 2e dag dat ik er weer op klom na een periode van rust. Misschien toch wat spierpijn en de singel te strak......

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 14:10 



 
Profiel   

Als ik jou verhaal hoor moet ik niet denken aan singeldwang maar aan een jong paard met veel spanning. Heb je een passend zadel? En is hij wel ontspannen wanneer je opstapt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 14:16 



 
Profiel   

Ik heb met mijn merrie net hetzelfde probleem gehad. Ik kocht haar toen ze 4 maanden zadelmak was en er was mij toen ook verteld dat het opstappen nog een spannend onderdeel voor haar was. Bij het proefrijden viel dit echter goed mee dus ik dacht dat komt wel in orde.
Eens ze bij mij stond vloog ik net zoals jij steeds de piste rond na het opstappen. Dit veroorzaakte de volgende keer dan weer spanning bij mij en het cirketje was rond ;).

Bij haar zag ik het vooral omdat ze stofstijf stil stond bij het opstappen, haar oren naar achter en haar hoofd hoog in de lucht vanaf ik aanstalte maakte om op te stappen. Wanneer ik nadien vroeg om weg te stappen ontplofte ze ieder keer.

Wat uiteindelijk heeft geholpen is na het opstappen echt de tijd te nemen door tegen haar te praten, haar te strelen, enz...totdat ik zag dat ze terug begon te ontspannen (nek lager, oren bewegen, kauwen,...) Dit duurde soms wel 5 a 10 minuten. Eens ze zover was en ik dan rustig vroeg om weg te stappen ging dit wel zonder bokkensprongen.

Ik ben zelf ook niet van de dapperste en heb hier in het begin ook hulp voor gevraagd aan iemand die iets zekerder was dan ikzelf :) .


Laatst bijgewerkt door Bravie op 22-10-19 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 14:17 



 
Profiel   

Ik denk, als hij van zulke kleine dingen al zo in de paniek schiet, dat er al een bepaalde basis spanning aanwezig was, en dat deze paar extra prikkels alleen het emmertje deden overlopen. Ik raad aan om eens met iemand (instructeur of trainer) naar hem te kijken die veel kennis heeft van paardengedrag, spanning en angst. Iemand die expertise heeft in het zien van al die kleine signaaltjes van je paard voordat hij al ontploft. Dit is iets wat wij niet vanuit een forum voor je op kunnen lossen, helemaal als we geen beeldmateriaal erbij hebben om te zien wat er precies gebeurt. Als je in staat bent om het begin van een gewone sessie ooit te filmen, wil ik daar best bij meekijken. Ook kan ik evt geschikte mensen aanraden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 14:18 



 
Profiel   

Je zadel goed leggen na het longeren, klinkt als een niet passend zadel.

Mocht dat zo zijn, dan vind je daar neem ik aan ook de oplossing in, een passend zadel.

Als het niet in het tuig zit dan zou ik er iemand bijhalen die de signalen oppikt. Het lijkt er op dat hij teveel spanning opbouwt en dat jij dit niet tijdig opmerkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 14:32 



 
Profiel   

hannaengolda schreef
Als ik jou verhaal hoor moet ik niet denken aan singeldwang maar aan een jong paard met veel spanning. Heb je een passend zadel? En is hij wel ontspannen wanneer je opstapt?


Zadel is geheel naar mijn paard gemaakt maar zal dit zeker na laten checken omdat ze zoveel veranderen in een korte tijd.
het opstappen was na de eerste vliegles een spanningsmoment geworden.
Door dit veel te oefenen met beloningssysteem ging dit super.
Na het opstappen en dan wegstappen zorgde voor spanning.
Daarin kwam hij wat tegen been.

Wat Bravie aangeeft heb ik veel gebruikt bij mijn Engels Volbloed merrie.
Inderdaad even de tijd nemen en belonen totdat de spanning afneemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 14:47 



 
Profiel   

Zouden het misschien maagzweren kunnen zijn?
Ik ben er onlangs ook van af gevlogen vlak na het opstappen en bleek dat mijn paard serieuze maagzweren heeft van de stress die hij gehad heeft met verschillende keren te verhuizen voor hij bij mij kwam. De singel drukt hier namelijk op en toen mijn gewicht er op kwam werd het te veel voor hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 16:45 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Rijtechnische vragen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 17:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen