Handen laag springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Handen laag springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 12:11

Ik wordt GEK van mijzelf....

Telkens bij de sprong lift ik mijn handen omhoog. Ik weet dat ik ze laag moet houden maar ze werken niet mee.

Hoe leer ik mijn handen laag te houden?
Is er een foefje voor? Ik wil als t ware paard over de hindernis tillen. Ik belemmer hem dan en mijzelf.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Handen laag springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:13

Gewoon meegaan in de beweging?

Liever je handen wat hoger dan te laag waardoor je hem in zijn mond trekt..

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Handen laag springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:18

Teugels wat langer laten (zodat je paard wel genoeg ruimte heeft) en een pluk manen/martingaal oid vast pakken?

MarliesV

Berichten: 15186
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Handen laag springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:24

Bij elke sprong naar de manen grijpen (niet trekken natuurlijk), maar verlichte zit en dan je handen op de manenkam, dan heb je ze nooit te hoog.

Echt een kwestie van gewenning, dat te hoog heb je ook jezelf aangeleerd.

Wat je kan doen is zonder te springen stukken in verlichte zit gaan zitten en je handen goed te plaatsen. En dan opbouwen, balkjes op de grond, galopsprong er over in de juiste houding, weer gaan zitten, in uitjes, juiste houding, zitten enz.

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:25

Van mijn cross instructrice leerde ik om een flinke pluk manen halverwege de manenkam vast te pakken. Dit was onze methode met name bij jonge paarden om erop te blijven zitten ondanks allerlei mogelijke fratsen. En om daarmee ook zeker weten niet in de mond van het paard te zitten op de sprong.

Wat je doet is dat je de laatste pas of 2 passen voor de hindernis je handen naar voren steekt en dan halverwege de manenkam, dus tussen oortjes en schoft ergens, een mooie pluk manen pakt. Pas als het paard dan werkelijk springt ga je mee met de beweging in de verlichte zit. Dus niet al 1 of 2 passen van tevoren in de verlichte zit, maar echt alleen manen pakken. Dan in verlichte zit met de manen in de hand over de sprong en 1 pas na de sprong pas weer de manen los laten.

Aangezien je je paard dan zeker weten niet in de weg zit gaan de meesten ook niet lopen klieren door te weigeren, om te draaien of af te slaan na de hindernis.

Op deze manier heb ik een notoire weigeraar weten uit te zitten en weer lol in het springen bijgebracht. Mij heeft het toen veel geleerd.

En op deze manier hoef je niet je teugels lang te laten worden zodat ze kans hebben na de hindernis weg te racen.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Re: Handen laag springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 17:14

Super bedankt voor de tips.
Pluk manen ga ik eens proberen.