Bokken en steigeren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
myrthe_vel

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-01-19

Bokken en steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 18:29

Hallo bokkers,

Ik heb zoals in mijn vorige berichten wat problemen met mijn nieuwe pony. Nu word ze gereden door mijn stal eigenaar maar bij het opstappen gaat ze nu elke keer steigeren en bokken. Ze lijkt geen pijn in haar rug te hebben want lopen vind ze heerlijk! Het zadel zit schuift maar niet zo erg dat het pijnlijk kan zijn?! Alle reacties zijn welkom! Oohwja in het begin ging alles perfect. Nu zeggen sommige dat dit haar echte zij maar ik geloof dit niet!

Myrthe

Lukasje
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Bokken en steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 18:37

Mmm, wanneer ze bij het opstappen bokt en steigert èn het zadel schuift zou ik ècht toch uitsluiten of het zadel wel goed is.

Wat weegt je staleigenaar en hoe groot is je pony?

Deed ze dit bokken en steigeren bij jou ook, dat daarom de staleigenaar rijdt ?

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 18:47

Even een vorig topic terug gelezen van jou.
Ik lees dat ze uit Ierland geïmporteerd is, en je haar nu 4? Maanden hebt.
Nou weet ik dat de meeste import tinkertjes al aardig wat hebben meegemaakt, en helaas niet de beste basis en start meekrijgen :(
Het is dan ook heel goed dat je weer terug bent gegaan naar het opnieuw zadelmak maken. Zo kan je het hele proces met goede ervaringen gaan bevestigen :)
Zo ook het op en afstappen. Stilstaan is daar het belangrijkste in! Dus probeer dat stilstaan heel goed aan te leren. Staan blijven is dan ook echt staan blijven, en geen half pasje naar voren of iets in die richting. Je moet bij wijze van spreken de tijd kunnen hebben om nog even je bakkie koffie op te drinken voordat je weg stapt, snap je? :)
Vraagt heel veel geduld, maar alleen zo heb je de ontspanning om rustig weg te stappen ipv weg te schieten naar alle mogelijke richtingen op ;)

( een schuivend zadel is nooit prettig voor de pony de rug, daar zou ik sowieso even naar laten kijken )

myrthe_vel

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 18:48

Lukasje schreef:
Mmm, wanneer ze bij het opstappen bokt en steigert èn het zadel schuift zou ik ècht toch uitsluiten of het zadel wel goed is.

Wat weegt je staleigenaar en hoe groot is je pony?

Deed ze dit bokken en steigeren bij jou ook, dat daarom de staleigenaar rijdt ?


Het is een Tinker van 1.40m. En mijn staleigenaar is iets kleiner dan mij maar wel wat zwaarder. Ja bij ons deed ze het 1x in de zoveel tijd maar wij reageerde der niet op.

myrthe_vel

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 18:49

Ianrowan2009 schreef:
Even een vorig topic terug gelezen van jou.
Ik lees dat ze uit Ierland geïmporteerd is, en je haar nu 4? Maanden hebt.
Nou weet ik dat de meeste import tinkertjes al aardig wat hebben meegemaakt, en helaas niet de beste basis en start meekrijgen :(
Het is dan ook heel goed dat je weer terug bent gegaan naar het opnieuw zadelmak maken. Zo kan je het hele proces met goede ervaringen gaan bevestigen :)
Zo ook het op en afstappen. Stilstaan is daar het belangrijkste in! Dus probeer dat stilstaan heel goed aan te leren. Staan blijven is dan ook echt staan blijven, en geen half pasje naar voren of iets in die richting. Je moet bij wijze van spreken de tijd kunnen hebben om nog even je bakkie koffie op te drinken voordat je weg stapt, snap je? :)
Vraagt heel veel geduld, maar alleen zo heb je de ontspanning om rustig weg te stappen ipv weg te schieten naar alle mogelijke richtingen op ;)

( een schuivend zadel is nooit prettig voor de pony de rug, daar zou ik sowieso even naar laten kijken )


We hebben inderdaad haar zelf van de start opnieuw ‘beleerd’ . En in het begin was allen oke.

Anoniem

Re: Bokken en steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 18:53

Klinkt als pijn. Dat ze wel graag loopt zegt niet dat ze geen pijn in haar rug kan hebben. Als je zekerheid wil moet je haar op de foto laten zetten

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Bokken en steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 18:59

Opstappen en aangalopperen zijn de meest duidelijke punten waarop een paard gaat bokken als het zadel pijn doet. Dus ik zou daar als eerste aan denken

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Bokken en steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:13

Wat doen jullie als ze bokt? Krijgt degene die haar nu rijdt dir gecorrigeerd?
En doet ze dit ook als ze van te voren haar energie kwijt kan?

Wat voor een voer krijgt ze?

De vraag is hoe beleerd ze was toen jullie haar kochten... de meeste import tinkers is vaak flink mee geknoeid en hebbeh daardoor trauma.s opgelopen bij het inrijden.
Waar heb je haar gekocht?

BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Bokken en steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:16

Schuivend zadel als eerste laten verhelpen en dan maar eens verder kijken, haal er een hele goede zadelmaker bij.

MarliesV

Berichten: 15178
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Bokken en steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:20

Inderdaad, wat de rest ook zegt, eerst dat schuivende zadel maar eens oplossen.

Grote kans dat het bokken en steigeren van het zadel komen en dat ze er wel pijn van heeft.

Anoniem

Re: Bokken en steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:25

Als een zadel schuift past deze dus niet. Zal wss hierdoor komen.

myrthe_vel

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-01-19

Re: Bokken en steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 15:47

Zadelmaker komt als het goed is snel.

Lukasje
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Bokken en steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:13

Goed zo +:)+

MarliesV

Berichten: 15178
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Bokken en steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:23

Dat is fijn, ben benieuwd wat daar uitkomt.

Houdt je er rekening mee, dat als het van het zadel komt, je niet gelijk het probleem hebt opgelost door een goed passend zadel er op te leggen.
De herinnering aan de pijn van een slecht passend zadel is daarmee niet gelijk weg.

Mocht het zadel niet passen, dan is het handig om een fysiotherapeut te laten komen om te kijken of je paard blokkades heeft van het niet passende zadel. Voordat je er weer op gaat met een goed zadel.

Lukasje
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Bokken en steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:09

Goede tip van MarliesV ! Indien het van het zadel komt, is een bezoekje van de osteo achteraf erg nuttig.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Bokken en steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:19

Bokken en steigeren al bij het opstappen is inderdaad eigenlijk altijd pijn en/of angst. Goed dat je het zadel gaat laten nakijken! Hoe reageert ze op het op doen van het zadel en vast maken singel?

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Bokken en steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 19:00

Wat doet ze zonder zadel?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Bokken en steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 19:52

Een schuivend zadel is een niet passend zadel. Goed dat je de zadelmaker laat komen.

Zonder zadel lijkt mij niet verstandig, als ze dan gaat bokken en steigeren lig je ernaast.

Hoe gaat het longeren? Heb je zelf al aan haar rug gevoeld of ze ergens gevoelig op is?

myrthe_vel

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 15:03

midgie schreef:
Wat doet ze zonder zadel?


Bij het leunen reageerd ze niet!

myrthe_vel

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 15:04

Pepperrr schreef:
Een schuivend zadel is een niet passend zadel. Goed dat je de zadelmaker laat komen.

Zonder zadel lijkt mij niet verstandig, als ze dan gaat bokken en steigeren lig je ernaast.

Hoe gaat het longeren? Heb je zelf al aan haar rug gevoeld of ze ergens gevoelig op is?


Geeft geen gevoeligheid aan ook niet als je met je buik op haar gaat liggen.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Bokken en steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:15

Wordt er trouwens met of zonder krukje opgestapt? Kan zijn dat als er zonder krukje wordt op gestapt ze uit balans raakt en daarop reageert. Zeker als er dan een schuivend zadel op ligt is dat idd niet prettig..

Is de zadelmaker al geweest? :)

myrthe_vel

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 22:51

Pepperrr schreef:
Wordt er trouwens met of zonder krukje opgestapt? Kan zijn dat als er zonder krukje wordt op gestapt ze uit balans raakt en daarop reageert. Zeker als er dan een schuivend zadel op ligt is dat idd niet prettig..

Is de zadelmaker al geweest? :)


Met krukje. Alleen ze was nu al bang als we met het krukje aankwamen. Dit hebben we nu veel geoefend. De zadelmaker was er vandaag. Het zadel zit te strak en onze staleigenaar die erbij was zei dat we goed hebben geluisterd naar haar en dit de reden kan zijn. Volgende week krijgen we ons passende zadel en de week erna komt de fisio.

Lukasje
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Bokken en steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 23:31

Maar wat goed! Dus het zadel zou dé oorzaak van haar gedrag kunnen zijn? Het verbaast me niet maar toch super dat je nu richting beterschap kan werken.
Ik zou toch ook even de fysio afwachten vooraleer je terug gaat rijden. Het zou best kunnen dat ze met passend zadel nog steeds reageert. Haar rug zal wel een poos gevoelig blijven van een te eng zadel.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Bokken en steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 00:18

Helemaal super bezig!! Ik ga mee met mijn voorganger om even te wachten met rijden tot de fysio is geweest :j

Tot die tijd lekker verder oefenen met het krukje :j

myrthe_vel

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 17:11

Fysio is geweest ze had inderdaad last van verschillende dingen. Zoals haar rug en scheven bekken. Ik weet niet hoe we het verder gaan aanpakken. Hier over zijn tips erg welkom. :)