Tips/advies gevraagt!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizuki

Berichten: 14
Geregistreerd: 13-03-19
Woonplaats: Hellevoetsluis

Tips/advies gevraagt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 08:08

Goedemorgen bokkers!

Ik heb wat tips en/of wat advies nodig! Kritiek mag altijd, maar gelieve wel opbouwend!

Mijn paardje is te lang gereden met een krap zadel. (Smalle boom) waardoor hij eigenlijk OP hem lag en niet “om” hem. Hierdoor lag het zadel steeds scheef en is de ruiter natuurlijk scheef gaan zitten met als resultaat, paard scheef. Nu echter heb ik verschillende zadels geprobeerd uiteindelijk een wintec met extra wijde boom zit hem het beste. Maar, als je op stapt zit hij kaars recht. Ga je echt rijden voel je dat je steeds meer naar rechts gedrukt wordt. En gaat t zadel ook weer scheef zitten ( natuurlijk veel minder als t te krappe zadel).

Maar nu is mijn missie dus, recht richten. Maar welke kant is nu dan eigenlijk de kant die recht gericht moet worden als hij naar rechts “valt” ?

( osteopaat is al geweest)

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Tips/advies gevraagt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 08:53

Recht richten doe je naar beide kanten toch? Als hij je op rechts zet, probeer dan zelf heel uitdrukkelijk links te zitten. Ik vind het lastig om met mijn gewicht van de ene zitknobbel op de andere te gaan zitten en kreeg deze tip: ga iets verlicht zitten, met al je gewicht op die ene (voor jou linker) stijgbeugel. Je mag het op een volte linksom ook best eens overdrijven en met heel je bovenlichaam "naast" je paard hangen. Voor mij werkt dat goed om beter te voelen hoe ik zit, hoe de houding van het paard is en om ons beide meer in het midden te houden. Misschien heb jij er ook iets aan, succes!

Heb je instructie trouwens die regelmatig meekijkt?

Verder gewoon veel afwisselen tussen beide handen en rechtsom niet meer buiging vragen dan linksom lukt.

Werk je ook vanaf de grond? Daar hebben anderen wellicht nog wel goede tips voor.

Mizuki

Berichten: 14
Geregistreerd: 13-03-19
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 08:57

JorineV schreef:
Recht richten doe je naar beide kanten toch? Als hij je op rechts zet, probeer dan zelf heel uitdrukkelijk links te zitten. Ik vind het lastig om met mijn gewicht van de ene zitknobbel op de andere te gaan zitten en kreeg deze tip: ga iets verlicht zitten, met al je gewicht op die ene (voor jou linker) stijgbeugel. Je mag het op een volte linksom ook best eens overdrijven en met heel je bovenlichaam "naast" je paard hangen. Voor mij werkt dat goed om beter te voelen hoe ik zit, hoe de houding van het paard is en om ons beide meer in het midden te houden. Misschien heb jij er ook iets aan, succes!

Heb je instructie trouwens die regelmatig meekijkt?

Verder gewoon veel afwisselen tussen beide handen en rechtsom niet meer buiging vragen dan linksom lukt.

Werk je ook vanaf de grond? Daar hebben anderen wellicht nog wel goede tips voor.


Bedankt voor de tip, ik zal dat eens proberen.

Ik heb NOG geen instructie nee, meer omdat ik nog niemand heb gevonden. En dat ligt aan mij hoor! Ik heb iemand met een hoop geduld nodig namelijk. Ik en m’n paardje zijn best een combi :D

Ik longeer inderdaad veel. Dubbele longe en heb ook een pessoa teugel. Maar er zijn zoveel “opstellingen” in beide manieren dat ik soms door alle “bomen t bos nie meer zie”

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Tips/advies gevraagt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:14

je paard rechtrichten kan door middel van Gronderwerk. Mijn haf is heel erg recht geworden door academisch rijkunst (ik volg opleiding tot instructeur hierin)

Maar heeft wel tijd nodig, maar met juiste instructie en trainen kan je in aantal weken wel al verschil zien.

mijn zadel trok ook scheef en nee lag niet aan mijn paard. hij zat tussen 2 boommaten in en heb ik nu soort pads in het zadel. (ik heb een bates zadel, zelfde als wintex maar dan leren versie)

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:35

http://www.correctedressuur.nl/page/len ... chtrichten

Als het zadel naar rechts schuift dan heb je een linksgebogen paard. Links is de holle kant, rechts de bolle kant. Scheef worden komt niet door een zadel maar door rijderij. Probeer zelf gewoon zo recht mogelijk te blijven zitten terwijl je met echt rechtrichten aan de slag gaat. Het beste is om een goede instructeur hierbij te zoeken. Bovenstaande alvast wat tips.

Mizuki

Berichten: 14
Geregistreerd: 13-03-19
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Tips/advies gevraagt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 09:53

Bedankt voor de tips en de links!

Het klopt inderdaad dat het deels door de ruiter komt. Je bent scheef gaan zitten omdat t zadel schoof en te krap was. Als je zo een jaar scheef zit wordt je paars vanzelf scheef! Ik ga de link bekijken, en sowieso met meer grondwerk aan de slag.

Mizuki

Berichten: 14
Geregistreerd: 13-03-19
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 09:53

plutolover schreef:
je paard rechtrichten kan door middel van Gronderwerk. Mijn haf is heel erg recht geworden door academisch rijkunst (ik volg opleiding tot instructeur hierin)

Maar heeft wel tijd nodig, maar met juiste instructie en trainen kan je in aantal weken wel al verschil zien.

mijn zadel trok ook scheef en nee lag niet aan mijn paard. hij zat tussen 2 boommaten in en heb ik nu soort pads in het zadel. (ik heb een bates zadel, zelfde als wintex maar dan leren versie)

Zeker niet in zuid holland? *D

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Re: Tips/advies gevraagt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:22

Een paard is sowieso van nature scheef. Dressuur is oa juist bedacht om dat recht te maken. Je kunt dus ook wel naar zo'n zogenaamde recht richter gaan, maar elke goede dressuurtrainer is bezig met recht richten.

Je kunt dus in allerlei uithoeken gaan zoeken als je dat wil, maar je kunt ook gewoon dressuur gaan rijden.

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 00:40

Mizuki schreef:
Goedemorgen bokkers!

Ik heb wat tips en/of wat advies nodig! Kritiek mag altijd, maar gelieve wel opbouwend!

Mijn paardje is te lang gereden met een krap zadel. (Smalle boom) waardoor hij eigenlijk OP hem lag en niet “om” hem. Hierdoor lag het zadel steeds scheef en is de ruiter natuurlijk scheef gaan zitten met als resultaat, paard scheef. Nu echter heb ik verschillende zadels geprobeerd uiteindelijk een wintec met extra wijde boom zit hem het beste. Maar, als je op stapt zit hij kaars recht. Ga je echt rijden voel je dat je steeds meer naar rechts gedrukt wordt. En gaat t zadel ook weer scheef zitten ( natuurlijk veel minder als t te krappe zadel).

Maar nu is mijn missie dus, recht richten. Maar welke kant is nu dan eigenlijk de kant die recht gericht moet worden als hij naar rechts “valt” ?

( osteopaat is al geweest)


Mijn paard is ook erg scheef, ik corrigeer dit dmv lange lijnen, zo kan ik zonder dat ik erop zit ongeveer dezelfde hulpen geven maar op een net andere wijze met een net ander oog