Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wedstrijd met paard dat binnenbak eng vindt

 
Profiel   

Hoi! Ik heb volgende week een wedstrijd op een paard die alles eng vindt... Vooral de hoeken en het raam van de kantine die dan dus helemaal volstaat met mensen. IK ben al vaker van haar afgevallen omdat ze schrok, maar voor de rest kan ze heel goed luisteren. Achter een ander paard aan lukt meestal wel, maar dat kan dan dus niet. Heeft iemand misschien tips hoe ik haar goed door de hoeken kan krijgen?



Laatst bijgewerkt door Apple op 03-11-19 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

gesplitst van ander onderwerp

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 16:16 



 
Profiel   

Van te voren gaan oefenen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 16:34 



 
Profiel   

Idd op voorhand al eens daarheen gaan met je paard. Geef je paard de dag van de wedstrijd ook de tijd om te wennen en laat hem rustig even kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 16:37 



 
Profiel   

Is het in jullie 'eigen' rijhal of een wedstrijd op vreemd terrein? Op eigen terrein kun je van te voren idd oefenen. Op vreemd terrein zal dat lastig gaan. Zelf zou ik in die situatie het wedstrijdelement even vergeten. De wedstrijdzenuwen zullen alleen maar voor meer spanning zorgen. Probeer je paard lekker voorwaarts en aan je hulpen te houden. Rijdt eerst een rondje langs de enge hoek.

Heb je de mogelijkheid om met haar op vreemd terrein te gaan oefenen? Zoiets krijg je er natuurlijk niet in een keer uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 16:44 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Is het in jullie 'eigen' rijhal of een wedstrijd op vreemd terrein? Op eigen terrein kun je van te voren idd oefenen. Op vreemd terrein zal dat lastig gaan. Zelf zou ik in die situatie het wedstrijdelement even vergeten. De wedstrijdzenuwen zullen alleen maar voor meer spanning zorgen. Probeer je paard lekker voorwaarts en aan je hulpen te houden. Rijdt eerst een rondje langs de enge hoek.

Heb je de mogelijkheid om met haar op vreemd terrein te gaan oefenen? Zoiets krijg je er natuurlijk niet in een keer uit.


Onzin, je belt en vraagt of je de bak een uurtje kan huren voor vrijrijden... Niet zo moeilijk hoor...

Mijn eigen persoonlijke ervaring is trouwens meer dat het een gebrek aan leiding van de ruiter is, waardoor het vertrouwen van het paard in de ruiter wegvalt.
Het ene paard zal meer schrikken, mijn paard verstijfde compleet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 16:47 



 
Profiel   

Ohja dat zou kunnen idd. Al zal dat vast niet goedkoop zijn, maar als de ts het er voor over heeft kan dat wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 16:50 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Ohja dat zou kunnen idd. Al zal dat vast niet goedkoop zijn, maar als de ts het er voor over heeft kan dat wel


Super luxe bak hier in de buurt kost 15 euro per uur, privé...
Vind ik wel meevallen... :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 16:51 



 
Profiel   

Inderdaad, oefenen van tevoren. Daar een keer les nemen is nog beter.
Zoek je wedstrijden ook wat uit. We zien dat hier in de buurt bv. Tolbert een supermooie grote nieuwe binnenbak heeft. Dat is dus ideaal voor jonge paarden. Ruimte, lucht, licht.

Dus als je bang bent dat je er afvalt, zou ik niet beginnen in een donkere bak met de kantine-ramen en het publiek vlak aan de ring ....

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 16:56 



 
Profiel   

Janine1990 schreef
capopjekop schreef
Ohja dat zou kunnen idd. Al zal dat vast niet goedkoop zijn, maar als de ts het er voor over heeft kan dat wel


Super luxe bak hier in de buurt kost 15 euro per uur, privé...
Vind ik wel meevallen... :o

Dat is spot goedkoop. Ik zat zelf eerder aan prijzen tegen de 100 euro te denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 17:08 



 
Profiel   

Mijn tip is nog niet op wedstrijd gaan. Rij eerst een paar keer ergens een clinic. In die omgeving is er veel meer mogelijk om er een positieve draai aan te kunnen geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 17:11 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Dat is spot goedkoop. Ik zat zelf eerder aan prijzen tegen de 100 euro te denken.


Betreft toevallig Tolbert wat Kendra ook noemt, niet de nieuw aangebouwde hal... Maar de 'oude' nieuwe bak is ook best luxe... :+ (en meer dan 60 meter lang)

Wij trainden er met meertal, zes tot acht combinaties per keer... En met hoeveel we ook kwamen, we betaalden 15 euro. Voordeel is daar dat er meerdere banen zijn en er dus minder druk is op de ruimte.

Er zijn ook andere locaties die wat minder ruimte hebben en daarom dus meer vragen als je de bak volledig afhuurt, gewoon vrijrijden is dan goedkoper. Maar je hoeft zeker in mijn omgeving niet aan 100 euro te denken hoor :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 17:14 



 
Profiel   

Wat ook goed kan is bijvoorbeeld naar de lokale clublessen gaan. Er zijn vast nog wel verenigingen die dat organiseren.

Dan les je wekelijks op 'vreemd' terrein. Het is gezellig en meestal vallen de kosten mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 17:22 



 
Profiel   

Volgens mij heb je het over een manege wedstrijd met een manege paard. Is dat paard nog niet goed gewend op de manege dat ie zoveel eng vind? Overleg gehad met je instructrice om misschien te wisselen van paard? En anders, probeer zoveel mogelijk de concentratie bij jou te houden, zorgen dat hij geen tijd heeft om overal bak kabouters te gaan zoeken. Laat hem lekker doorlopen, rijd netjes je figuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 17:27 



 
Profiel   

Ik heb niet alles doorgelezen. Maar zou je niet gewoon een paar oefen- en onderlinge wedstrijden doen en af en toe een bak afhuren bij een andere accommodatie? En dan misschien bij plekken die steeds wat drukker zijn, daarna als je zelf genoeg vertrouwen hebt een “echte” wedstrijd met alles er op en eraan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 16:58 



 
Profiel   

Zelf niet te veel aandacht besteden aan die hoeken/kantine. Omdat het paarden eerder geschrokken is, span je zelf waarschijnlijk erg op die plekken waardoor je aan je paard vertelt dat het erg spannend is daar.

Kijk zelf je lijn uit die je wil rijden en houd je paard voorwaarts.

Een keertje oefenen op die locatie is voor jou zelf fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 17:29 



 
Profiel   

wilmatj schreef
Volgens mij heb je het over een manege wedstrijd met een manege paard. Is dat paard nog niet goed gewend op de manege dat ie zoveel eng vind? Overleg gehad met je instructrice om misschien te wisselen van paard? En anders, probeer zoveel mogelijk de concentratie bij jou te houden, zorgen dat hij geen tijd heeft om overal bak kabouters te gaan zoeken. Laat hem lekker doorlopen, rijd netjes je figuren.

Dat idee heb ik ook, dat het dus gewoon op de eigen manege is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 17:31 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad eerst een onderlinge wedstrijd rijden of voor een dag naar die bak gaan! Het kost helemaal niet zoveel:)! Mijn oude pony had dat ook dat hij ging staken aan het begin van de baan! Ik heb hem toen ff heel erg naar voren gereden en wat strenger worden (niet hard gaan trappen ofzo of gaan slaan anders mag je misschien van de jury niet meer starten!) Ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 20:08 



 
Profiel   

Jennyj01 schreef
Mijn tip is nog niet op wedstrijd gaan. Rij eerst een paar keer ergens een clinic. In die omgeving is er veel meer mogelijk om er een positieve draai aan te kunnen geven.

Dit, of je eigen instructrice op locatie les laten geven, dan heb je ook goede begeleiding er bij en ben je zelf gefocust op diegene die de clinic geeft, dan leert je paard die binnenbakken vanzelf accepteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 22:10 



 
Profiel   

Ik denk ook dat het op de manege is aangezien je geen eigen paard hebt. Als je al vaker er vanaf bent gevallen zou ik een ander paard vragen en eerst maar eens gaan werken aan het meegaan met een paard in de beweging en de controle van het paard. Dat een paard schrikt kan gebeuren, maar je kan wel proberen jouw rijden te verbeteren zodat je er niet steeds af valt bij onverwachte bewegingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-19 14:48 



 
Profiel   

Ik heb even op het profiel van ts gekeken. Ze rijd op een manege en heeft geen eigen paard.

Ik zou van te voren een privéles nemen op dit paard en daarin met een instructrice/ instructeur werken aan hoeken rijden en de kantine.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-19 15:43 



 
Profiel   

Gaan oefenen op vreemd terrein voordat je gaat beginnen met wedstrijden rijden. Ik snap dat je graag op wedstrijd wil met je paard, maar als het paard de binnen bak eng vindt schiet het voor jullie beide niks op en zal de score misschien ook tegenvallen. Beginnen bij het begin zeg ik maar altijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-19 15:50 



 
Profiel   

Ik heb dit probleem zelf ook, ik neem een oortje mee waardoor iemand: vriendin, instructrice, etc. Doorheen praat zodat ik niet teveel focus op ‘oh dat is eng’ ‘oh hij schrikt’
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-19 19:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen