Tè voorwaarts in stap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duran123
Berichten: 1076
Geregistreerd: 02-05-19

Tè voorwaarts in stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 08:55

De pony van mijn dochter is een schat. Ze zijn echt een leuk team samen.
Wat ze lastig vindt is dat ze soms erg snel kan stappen. Lange teugel lijkt ze niet te kennen (we hebben haar pas een half jaar), dan gaat ze steeds sneller en vaak uiteindelijk ook in draf.
In draf doet ze het soms ook. Dit lost ze dan op door overgangen te rijden en veel figuren. Vooral bij het uitstappen vindt ze het lastig. Het rijden is dan zo goed als klaar en zou dan graag lekker rustig af willen sluiten door rustig en relaxed uit te kunnen stappen. Zo lang ze de teugels op maat houdt is er weinig aan de hand maar zodra ze de teugels langzaam wat langer laat worden gaat ze steeds een pasje harder.

Graag jullie tips en advies!

Duran123
Berichten: 1076
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 09:02

Kleine aanvulling van dochter zelf; met de teugels op maat doet ze het soms ook.

Het is ook niet zo dat ze het vooral aan het begin doet, met losrijden bv. Het lijkt wel juist meer later tijdens het rijden. Als ze moe is gaat ze bv ook snelwandelen in stap.
Gekke pony _/-\o_

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:02

ik zou de teugels niet té lang laten. maar wel ontspannen. als ze dan sneller wil, terugnemen of eventueel halthouden en rustig laten staan. weer wegstappen als er rust is.
kan ze niet rustig stilstaan, dan ook dit gaan oefenen. in het begin is 5 sec. genoeg. en dat steeds langer oefenen.
zoals bij alle dingen moet je dit met rust, net zo vaak herhalen tot het kwartje valt dat er niet snel gestapt of gedraafd hoeft te worden. kwestie van volhouden.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:05

Klinkt als een stukje onzekerheid en misschien ook gebrek aan balans bij de pony. Ze kan haar hand een klein beetje openen, echt een paar centimeter teugel geven zodat de pony iets meer ruimte van voren heeft, maar zij nog wel makkelijk contact kan houden, en zodra de pony harder gaat een ophouding maken. Heel consequent blijven daarin. Dit kun je stukje bij beetje uitbouwen als het goed gaat. Niet te veel in één keer willen.
En vooral ook zorgen dat ze niet met haar been eraf gaat rijden of 'raar' gaat zitten: gewoon gecentreerd boven haar pony blijven zitten, been er losjes aan, niet achterover hangen, niet voorover leunen, hakken niet enorm uitdrukken.

Duran123
Berichten: 1076
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 09:09

dingogirl schreef:
ik zou de teugels niet té lang laten. maar wel ontspannen. als ze dan sneller wil, terugnemen of eventueel halthouden en rustig laten staan. weer wegstappen als er rust is.
kan ze niet rustig stilstaan, dan ook dit gaan oefenen. in het begin is 5 sec. genoeg. en dat steeds langer oefenen.
zoals bij alle dingen moet je dit met rust, net zo vaak herhalen tot het kwartje valt dat er niet snel gestapt of gedraafd hoeft te worden. kwestie van volhouden.


Dit werkt idd goed. ‘Probleem’ is dat het soms lastig is voor mijn dochter om consequent te blijven. Soms vindt ze het best grappig wat haar pony doet. Begrijp ik ook wel, maar daardoor komt ze met dit probleem niet verder natuurlijk.

Denk je dat ze als haar pony gaat snelwandelen dit op een volte op moet lossen of kan dit ook op een lange zijde bijvoorbeeld?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Tè voorwaarts in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:31

Mijn lespaard deed dit ook.

Dat dier kon prachtig in de wedstrijdhouding lopen, maar halsstrekken was lastig!
Oepsie, dat is wel de belangrijkste oefening!
Wat hielp was: consequent zijn
dwz: we stappen, ik geef lange teugel en wat ik wil is halsstrekken.

...op zich is halsstrekken best zwaar: het dier moet het zwaartepunt dan terugbrengen in het eigen lichaam om letterlijk tegenwicht te bieden aan het feit dat het zware hoofd verder weg gaat.

De oplossing zat m voor dit dier in: zelf in je lichaam je zwaartepunt terugbrengen - want dat moet de pony ook doen.
Dus terwijl je in de gewone houding zit: je navel iets naar binnen en naar je hart
rechtop blijven, schouderbladen iets laten zakken
benen lang, niet je onderbenen naar voor, wellicht een halve centimeter terug.

(En als het te dol wordt, heel even met de teugel zeggen dat er niet gedribbeld wordt en weer los.)

En ook gewoon tijdens het rijden oefenen met van tijd tot tijd hand naar voor en kijken of het dier wat kan verlengen.
Succes!

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Tè voorwaarts in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:33

in zo'n geval zou ik vnl veel wendingen blijven rijden, kriskras doorheen de baan. oefen je ineens balans en lengtebuiging en is bovendien een oefening om de stap te verbeteren.. Dus wel correct stellen, buigen en nagevelijk houden.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:20

je kunt dit op de volte oefenen maar uiteraard ook gewoon op rechte stukken.
hebben dit probleem met een jonge men pony gehad. wilde niet stilstaan en vooral te hard doorlopen. begonnen met 5 sec. halthouden. bleef ze even wachten, dan gelijk wegstappen. ging ze weer te hard, terugnemen en weer halthouden.
ze was hier absoluut niet mee eens, maar na wat weken merkte je dat ze in de gaten had dat er niks anders opzat. nog veel moeten oefenen, maar daarom heb ik nu een pony die rustig kan wachten en het tempo loopt wat gevraagd wordt. zeker een investering voor de lange termijn dus.

maar dat is zeker voor kinderen niet altijd makkelijk of leuk, maar probeer toch consequent te blijven.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Tè voorwaarts in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:41

De tip van Janneke is een heel goede, je zult dit idd met houding en ademhaling op moeten lossen :) heel rustig en diep uitademen, focus op je zit, op ontspanning in je lijf en een instructeur die dit aan een kind kan leren.

hagelslag
Berichten: 9021
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Tè voorwaarts in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:44

Hoeveel been geeft ze tijdens het uitstappen?
Want nuja dat wat van achter komt moet voor opgevangen(grof gezegd).
Dus geeft ze teveel been en van voor vrije ruimte dan zou een een makkelijke logische verklaring zijn

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:24

Het is fijn een paard dat snel is. Dat is fijner als een paard dat niet vooruit te branden is.

Ik heb er hier ook een die een kwieke snelle stap heeft (ook in draf) en zeer voorwaarts denk en als ik niet corrigeer steeds sneller en sneller gaat.
Dit paardje heeft dan ook weinig of geen beenhulpen nodig want bij kleine aanraking grote reactie. Zo tof.

MAAR, zonder op te scheppen, met mijn 60+ jaar en meer ervaring als je dochter, kan ik wel een beetje rijden. Ik corrigeer het met stem, soms kleine ophouding, dus ook met zit en mijn benen liggen stil en zeer rustig zeer zachtjes aan het paard. Wil ik dat hij iets meer op achter komt, dan halve ophouding (hand, zit, been) en dan gaat hij ook gelijk rustiger stappen.
De kunst is om op tijd te voelen wanneer je paard onder je uit wil gaan lopen, want dat is niet goed. Gelijk zachtjes en vriendelijk corrigeren. Ik rijd dus voornamelijk buiten, dus zodra paardje/ pony te snel gaat, corrigeer ik en als hij terug komt is het, "braaf", handje als beloning in de nek en geef ik vaak lange teugel. Dat luistert allemaal vrij nauw en komt ook wel wat ervaring bij kijken.
Privé lesje kan haar wellicht helpen. De vraag van Hagelslag is een goede. Want als je zo'n paardje echt een kuithulp geeft, vliegen ze naar voren. Leer haar dus dat een paard een vliegje kan voelen, en zeer zacht bejegend hoeft te worden met haar been hulpen. Gewoon lekker af laten hangen, ontspannen tegen het paard aan, en als ze in draf wil hoeft ze alleen maar super zacht drukje te geven en hij gaat al. dit geldt ook voor haar vingers/ handen. De vingers spannen is al genoeg voor de halve ophouding en gelijk daarna weer ontspannen zachte vingers. Zacht, zachtjes zachtst. Deze paarden zijn zo sensibel, die hebben vertrouwen nodig in de ruiter en dat krijgen ze als ze zachtjes en met respect worden bejegend. Dat is echt zo tof, die paardjes!! <3
Voor je dochter is belangrijk dat ze weet dat snel paardje veel fijner is om te rijden als die trage flegmatieke pony's.

Toscar1
Berichten: 12
Geregistreerd: 15-05-17

Re: Tè voorwaarts in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:20

Zit je dochter wel goed in balans? Vaak is dit het geval, en de ene pony probeert door tempo te maken zijn of haar balans te herstellen, terwijl de andere juist trager wordt. Laat een goede houding en zit instructrice eens meekijken. Heel vaak is de oplossing al te vinden in het lichaamsgebruik van de ruiter ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:27

Kun je oplossen dmv je zit. Stap is een beweging die je met je zit heel mooi kunt volgen mijn juf noemt het een achteruit fiets beweging. Dat gaat vanuit je bekken. Als je langzamer wil ga je langzamer achteruit fietsen. Ik zou dit eerst oefenen zonder lange teugel. Kijken of je meer kan schakelen in stap. Zo langzaam stappen dat je bijna halt houdt. En zo snelp dat je bijna draaft en alles er tussen in.

In draf is langzamer gaan lichtrijden de oplossing dan moet de pony vanzelf langzamer gaan draven.

Voor allebei geldt niet met de hand oplossen. Opvoeding mag bij te weinig reactie. Maar het is de bedoeling dat het puur op zit gaat uiteindelijk. En ook met een lang teugeltje.