Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

NO stirrup november, wie doet er mee???

 
Profiel   

hannaengolda schreef
RoosDeG schreef
Ik doe aan no stirrup year :')
Heb niet eens een zadel :o


Maar rij je dan helemaal zonder of met een barebackpad?


Met barebackpad met inlagen en nog een dekje met inlagen eronder :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 13:52 



 
Profiel   

hier gebeurd het vaak ff doorzitten op mijn tuiger zonder beugels, of in de paddock toch ff op zn rug kruipen en zitten en rijden. tegenwoordig zo vertrouwd dat meneer dan ook begint met dollen. [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 14:12 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Het is ontzettend slecht om zonder beugels te rijden, je zit wordt er iig niet beter van en je paard z'n rug vind het ook niet fijn.
Ik doe niet mee en raad ook iedereen aan om dit niet te serieus te nemen .



HELEMAAL MEE EENS!

Je beugels zijn zo aan het zadel opgehangen dat deze de druk mooi van achter naar voren verdeeld, altijd druk op je beugels is daarom beter voor de rug van je paard.

Een onafhankelijke zit kun je ook alleen maar krijgen wanneer een juiste balans op de beugels hebt!Het je geen beugels, ben je geheel afhankelijk van je paard en je zadel. Voor je balans/ evenwicht moet je veel meer spieren gebruiken om recht te blijven zitten.

Je kan het vergelijken met wanneer je op een krukje gaat zitten zonder voeten op de grond. Wanneer dit krukje gaat bewegen kan je lichaam niets anders dan daarmee meegaan, dus afhankelijk. Dit kost ook veel energie om te blijven zitten en ontspannen is lastig. Stel iemand trapt 1 van de 4 poten onder het krukje vandaan, zonder voeten op de grond, val je! Dus afhankelijk!

Wanneer je op de kruk gaat zitten met je voeten op de grond en je hakken onder je heupen en je houd iets druk op de grond en de kruk gaat bewegen, kun jij bewegen hoe jij wil en trapt iemand een poot onder de kruk vandaan, kun jij gewoon in balans blijven op jouw voeten. Je bent in je eigen balans, ontspannen op je voeten.

Daarnaast kun je aarden, het gewicht naar beneden brengen in je beugels, zonder beugels wordt je zwaartepunt hoger. Van rijden zonder beugels wordt je snel moet, je bent aan het compenseren en spant veel spieren aan wat zonder beugels helemaal niet nodig is, meer spanning en druk dus, juist wat je niet wil!

En zoals knollentuin ook zei, doorzitten doe je ook met druk op de beugels! Stel je knoopt een gewicht van 60 kg op je zadel en het paard gaat draven, het gewicht van 60 kg is niet snel genoeg om goed mee te bewegen. Als ruiter heb je druk op je beugels nodig om je licht te maken in het zadel en gebruik je actief je spieren om mee te bewegen in het doorzitten. Door die druk op de beugels zorg je voor een soort veer tussen jouw gewicht en de rug van je paard.

Voordat de rug überhaupt goed kan dragen mag je je paard ook nog eens heel erg goed voor elkaar hebben. Hij moet dan actief van achter uit nageeflijk over de rug lopen!

Ik ben ook echt tegen zonder zadel of zonder beugels rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 14:13 



 
Profiel   

Ik doe mee, maar ik zit dan ook niet op mijn pony's, maar ik men, dus ik kan best zonder beugels :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 14:41 



 
Profiel   

Levita30 schreef
Daarnaast kun je aarden, het gewicht naar beneden brengen in je beugels, zonder beugels wordt je zwaartepunt hoger. Van rijden zonder beugels wordt je snel moet, je bent aan het compenseren en spant veel spieren aan wat zonder beugels helemaal niet nodig is, meer spanning en druk dus, juist wat je niet wil!

Als je zo zonder beugels rijdt ben je idd niet goed bezig. Je zwaartepunt komt hoger te liggen als je in elkaar gaat duiken, naar voren valt en je knieën vastklemt aan het zadel.

Op de goede manier zonder beugels rijden: zit je op je zitbeenknobbels in het zadel, je bekken wat naar achter gekanteld, rechtop en hangen je benen losjes naar beneden, knieën los. Je zit dan volledig ontspannen, je zwaartepunt ligt laag en je kunt het uren volhouden. Bij goed rijden zijn je paard en jij beide in balans, je hebt je beugels niet eens nodig. Voldoende momenten dat ik de beugels wel nodig heb, paard heeft zo z'n lolletjes tussendoor..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 16:32 



 
Profiel   

Heerlijk zonder beugels/zadel rijden. Ik doe het regelmatig :)
https://www.youtube.com/watch?v=UDy-vsSKHDk

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 16:40 



 
Profiel   

Esther schreef
Op de goede manier zonder beugels rijden: zit je op je zitbeenknobbels in het zadel, je bekken wat naar achter gekanteld, rechtop en hangen je benen losjes naar beneden, knieën los. Je zit dan volledig ontspannen, je zwaartepunt ligt laag en je kunt het uren volhouden. Bij goed rijden zijn je paard en jij beide in balans, je hebt je beugels niet eens nodig. Voldoende momenten dat ik de beugels wel nodig heb, paard heeft zo z'n lolletjes tussendoor..


Niet mee eens. Is wel een efficiënte manier, lekker met je lendenwervels de beweging opvangen, maar kost je uiteindelijk je rug. Ik ben het met knollentuin en levita eens, je benen zijn je schokbrekers, zonder beugels rijden kan incidenteel wel eens nuttig zijn bij knijpende ruiters, en dan met name in galop, maar zeker niet zo goed als dat met deze maandactie voorgehouden wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 16:42 



 
Profiel   

wittepit schreef
Esther schreef
Op de goede manier zonder beugels rijden: zit je op je zitbeenknobbels in het zadel, je bekken wat naar achter gekanteld, rechtop en hangen je benen losjes naar beneden, knieën los. Je zit dan volledig ontspannen, je zwaartepunt ligt laag en je kunt het uren volhouden. Bij goed rijden zijn je paard en jij beide in balans, je hebt je beugels niet eens nodig. Voldoende momenten dat ik de beugels wel nodig heb, paard heeft zo z'n lolletjes tussendoor..


Niet mee eens. Is wel een efficiënte manier, lekker met je lendenwervels de beweging opvangen, maar kost je uiteindelijk je rug. Ik ben het met knollentuin en levita eens, je benen zijn je schokbrekers, zonder beugels rijden kan incidenteel wel eens nuttig zijn bij knijpende ruiters, en dan met name in galop, maar zeker niet zo goed als dat met deze maandactie voorgehouden wordt.

Ik zit met beugels echt niet anders dan zonder..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 16:44 



 
Profiel   

Ik zie meer mensen op hun paard hangen dan actief zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 16:45 



 
Profiel   

Esther schreef
Esther schreef
Op de goede manier zonder beugels rijden: zit je op je zitbeenknobbels in het zadel, je bekken wat naar achter gekanteld, rechtop en hangen je benen losjes naar beneden, knieën los. Je zit dan volledig ontspannen, je zwaartepunt ligt laag en je kunt het uren volhouden. Bij goed rijden zijn je paard en jij beide in balans, je hebt je beugels niet eens nodig. Voldoende momenten dat ik de beugels wel nodig heb, paard heeft zo z'n lolletjes tussendoor..


Niet mee eens. Is wel een efficiënte manier, lekker met je lendenwervels de beweging opvangen, maar kost je uiteindelijk je rug. Ik ben het met knollentuin en levita eens, je benen zijn je schokbrekers, zonder beugels rijden kan incidenteel wel eens nuttig zijn bij knijpende ruiters, en dan met name in galop, maar zeker niet zo goed als dat met deze maandactie voorgehouden wordt.

Ik zit met beugels echt niet anders dan zonder..[/quote]

Dan is er echt in je basis zit niet ok, beugels horen bij je balans, echt een keer een stukje zonder beugels kan geen kwaad en is mooi om te ontdekken waar je spanningsbron zit , maar beugels horen bij correct zitten en rijden.Iedereen kan zitten en rijden zonder beugels, of het correct is en goed voor je paard is een tweede

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 17:04 



 
Profiel   

dan vraag ik me eigen af:

het wijken bij mijn paard met aanleren. ging niet hij was: lastig, gespannen en overal tegenin. al met al heel veel spanning in zijn lijf.
of dit goed te voelen en te merken wanneer hij dan maar ook iets aan spanning opbouwde ben ik op zn blote rug gegaan. hierdoor als hij maar iets verstijfde hem gerustgesteld en nog een keer.
paard ontspande helemaal en ging het begrijpen.

ik vind op een blote rug rijden is niet altijd slecht, MAAR je moet je bewust zijn van je zit en de impact op je paard. net als zonder beugels rijden.

bij mij is het gebeurd dat ik in mijn proeven een beugel verloor. de jury heeft het vaak niet eens gemerkt of gezien terwijl het op de a-c lijn was. diegene die het wel merkte schreef op mn protocol bij zit en houding vd ruiter: knap, ik zag geen verschil dat je je beugel verloor.

tevens vind ik de zit van de ruiter pas laat wordt behandeld door vele instructeurs. ik vind dat je pas goed aan je paard door kan geven als je zit goed is. je kan niet iets van het paard verwachten als je het niet goed over kan brengen of je het paard erin belemmerd.

* dit is iets hoe ik er naar kijk en niet om tegen mensen in te gaan of tegen te speken, iedereen heeft zn eigen visie en gedachtegangen en dat is juist goed *

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 17:14 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Dan is er echt in je basis zit niet ok, beugels horen bij je balans, echt een keer een stukje zonder beugels kan geen kwaad en is mooi om te ontdekken waar je spanningsbron zit , maar beugels horen bij correct zitten en rijden.Iedereen kan zitten en rijden zonder beugels, of het correct is en goed voor je paard is een tweede

Laten mijn instructeurs nou vinden dat ik goed op mijn paard zit en hem (meestal) niet in de weg zit met rijden. Dus als het je niet erg vind doe ik helemaal niks met je opmerkingen en ben je niet geloofwaardig voor mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 10:49 



 
Profiel   

Ik doe gedwongen mee :D

Zadel is te smal geworden dus rij nu op bbp tot ik een nieuw zadel heb, ben gelukkig best handig in zonder zadel rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 10:52 



 
Profiel   

Nou, ik zou toch het liefst als Alizee Froment kunnen zitten zonder harnachement. Ik denk niet dat het paard daar hinder van ondervindt. Dat gaat mij helaas niet lukken. :Y)

Ik merk zonder zadel/beugels nog wel een niveauverschil bij mijzelf. Het kost inderdaad veel meer moeite om te blijven zitten. Het is ook zo dat een scheefheid of een moment van onbalans meteen wordt afgestraft, waar een beugel je uit de brand geholpen zou hebben. Het is daarom wel minder comfortabel voor het paard, maar eigenlijk zou je niet zo vaak uit balans moeten zitten en dan is het rijden zonder beugels wel een mooie eye opener en oefening.


Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 08-11-19 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 11:02 



 
Profiel   

Ik doe zeer zeker mee! Wel enkel wanneer ik in de piste rij. Ik rij toch al sws vaker en liever met bbp dan met zadel, mijn stijgbeugels zitten vaker in de weg dan dat ik ze nuttig vind :p

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 11:03 



 
Profiel   

hannaengolda schreef
knollentuin schreef
Het is ontzettend slecht om zonder beugels te rijden, je zit wordt er iig niet beter van en je paard z'n rug vind het ook niet fijn.
Ik doe niet mee en raad ook iedereen aan om dit niet te serieus te nemen .


Als je fatsoenlijk kan doorzitten lijkt me het geen verschil als met beugels? Ik doe het vooral om bewuster te worden van hoe ik zit en een zit te krijgen die zo (on)afhankelijk mogelijk is.


Bij oa. centered riding wordt aandacht besteed aan het feit dat van opzij gezien je benen aan de voorkant van het bekken bevestigd zijn, en je zitbotjes het achterste deel van het bekken zijn.

...zonder beugels rijden trekt in principe je rug hol, dwz het gewicht van de benen doet dit.
Wat zinnig rijden zonder beugels is: 'heb dit verschil in de smiezen' en houd je rug een tijdje puur op spierkracht zoals het moet zijn.
En de pure krachttraining draagt (op den duur) bij aan een onafhankelijke en gevoelige zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 11:08 



 
Profiel   

[ img ]



Het is een oud filmpje, maar hier zie je wel dat mijn lijf zonder steun van zadel en beugels meer moeite moet doen om schokken te breken. Ik doe wel mijn best om niet op zijn rug te stuiteren. Het paard is atactisch en mist dus ook balans en coördinatie.

Relatief normaal dressuur rijden zonder zadel (beugels) is aanzienlijk moeilijker dan gewoon een beetje rondscheuren (zoals ik doe op het laatste fragment in het filmpje).

Zonder beugels, blijkbaar achterover hangend
[ img ]

Met BBP
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 12:08 



 
Profiel   

Vroeger, lang geleden, moesten wij in de les altijd een poosje zonder beugels rijden. De ruiters van de spaanse rijschool rijden en leren ook zonder beugels. Ik denk dat je je zit er wel degelijk mee kan ontwikkelen. Het s zelfs zo dat we moesten lichtrijden zonder beugels. Of dat nu zo goed was weet ik niet maar het werd wel van je gevraagd. Zitles ging toch ook zonder beugels


Laatst bijgewerkt door Mousmous op 08-11-19 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 12:20 



 
Profiel   

Dat laatste heb ik me ook altijd afgevraagd. Bij Van Baalen werd ook gehamerd op een goede zit en ik heb één van de meiden vroegâh in een clinic eens keurig zien lichtrijden zonder beugels. Ik kan het alleen als ik erg ga knijpen en dat vind ik niet zo positief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 12:22 



 
Profiel   

Bij Coby van Baalen werd idd, weet niet of het tegenwoordig nog zo is, ook veel zonder beugels gereden voor het verbeteren van de zit


Laatst bijgewerkt door Mousmous op 08-11-19 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 12:24 



 
Profiel   

Heb John Swaab ooit eens zien rijden aan de longe, in draf en galop, zonder beugels en zonder teugels , met zijn armen over elkaar. En dan super kunnen zitten, dan heb je echt een onafhankelijke zit

https://www.horses.nl/opinie/hoofdstuk-1/

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 12:32 



 
Profiel   

imke1 schreef
Ik doe zeer zeker mee! Wel enkel wanneer ik in de piste rij. Ik rij toch al sws vaker en liever met bbp dan met zadel, mijn stijgbeugels zitten vaker in de weg dan dat ik ze nuttig vind :p


Goedzo!! Ik doe het ook alleen in de bak hoor, buiten is mijn paard veelste fris hahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 12:55 



 
Profiel   

wittepit schreef
Esther schreef
Op de goede manier zonder beugels rijden: zit je op je zitbeenknobbels in het zadel, je bekken wat naar achter gekanteld, rechtop en hangen je benen losjes naar beneden, knieën los. Je zit dan volledig ontspannen, je zwaartepunt ligt laag en je kunt het uren volhouden. Bij goed rijden zijn je paard en jij beide in balans, je hebt je beugels niet eens nodig. Voldoende momenten dat ik de beugels wel nodig heb, paard heeft zo z'n lolletjes tussendoor..


Niet mee eens. Is wel een efficiënte manier, lekker met je lendenwervels de beweging opvangen, maar kost je uiteindelijk je rug. Ik ben het met knollentuin en levita eens, je benen zijn je schokbrekers, zonder beugels rijden kan incidenteel wel eens nuttig zijn bij knijpende ruiters, en dan met name in galop, maar zeker niet zo goed als dat met deze maandactie voorgehouden wordt.



Benen zijn idd de schokbrekers!! Veren in je enkels en je knieën!

Op je zitbeenknobbels zitten? Ik denk dat je beter je bekken iets kan kantelen (naar voren, buikspieren licht aanspannen) en je billen zachtjes aanspannen zodat ook dat een schokbreker is. De energie die het paard aan de ruiter geeft vanuit het achterbeen is naar voren omhoog dus in die beweging moet je mee kunnen zijn, bekken naar achteren lijkt mij daarom niet handig....

Volledig ontspannen? Wanneer je een zak aardappels op het zadel knoopt (volledig ontspannen) stuitert dat alle kanten op. Je hebt echt een actieve houding nodig zodat je actief mee kan zijn met je paard! Met je buikspieren volg je de beweging naar voren omhoog die je paard maakt. Iets wat niet actief mee doet zoals die zak aardappelen is echt niet fijn voor een paard!

Nog een belangrijk punt is het recht richten van het paard, daar streven we naar, een paard wat in balans is en links en recht het liefst zo gelijk mogelijk is. Vrijwel alle paarden zijn scheef dat betekend dat een paard zijn achterhand iets naar links of rechts zal zetten. Stel je paard zet zijn achterhand iets naar links, ontstaat er rechts een soort gat, het rechterbeen is lager.

Rij je zonder beugels zak je mee met je paard en zit je als het ware in dat gat. Op die manier wordt het nog lastiger om recht te worden voor een paard, het moet niet alleen zichzelf corrigeren maar ook jou uit dat gat duwen..... Rij je met beugels, kun jij recht blijven zitten, in balans, liker en rechter heup even hoog, niet mee zakken met het paard en heeft het paard in ieder geval de ruimte om recht te worden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 09:22 



 
Profiel   

Esther schreef
knollentuin schreef
Dan is er echt in je basis zit niet ok, beugels horen bij je balans, echt een keer een stukje zonder beugels kan geen kwaad en is mooi om te ontdekken waar je spanningsbron zit , maar beugels horen bij correct zitten en rijden.Iedereen kan zitten en rijden zonder beugels, of het correct is en goed voor je paard is een tweede

Laten mijn instructeurs nou vinden dat ik goed op mijn paard zit en hem (meestal) niet in de weg zit met rijden. Dus als het je niet erg vind doe ik helemaal niks met je opmerkingen en ben je niet geloofwaardig voor mij.


Je moet lekker doen wat je zelf wil, ik zie veel instrukteurs wel vaker dingen zeggen dat ik denk kijk nou eens goed naar je leerling hoe die erop zit. Er zitten zoveel mensen scheef, ook een groot deel omdat de paarden niet recht zijn. En de instrukteurs maar roepen : goedzo!! Ja zoo!!!
Stabiel met beugels rijden helpt je paard recht maken. ik probeer mensen te adviseren, uit ervaring en de kennis die ik heb opgedaan door bij te blijven leren. lees ook de post van levita en wittepit maar eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 09:27 



 
Profiel   

https://dressagetoday.com/instruction/l ... hool-12294
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 10:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen