NO stirrup november, wie doet er mee???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

NO stirrup november, wie doet er mee???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 11:39

YES het is weer zo ver! Al een week is het november en NO stirrup november is weer begonnen!

Ik doe mee, jij ook?

Ik rij eerst altijd even in met beugels aangezien ik niet het makkelijkste paard heb, na 30 min ongeveer doe ik mijn beugels dan uit en probeer tot aan het eind zonder beugels te rijden, en dat lukt tot nu toe heel goed!!

Ik reed sws wel eens vaker zonder beugels, maar niet vaak genoeg naar mijn mening.

Rijden jullie zonder beugels, en hoe vaak? En doen jullie mee aan No stirrup november?

Ik ben heel benieuwd :D :D

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Re: NO stirrup november, wie doet er mee???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:41

No stirrup november
Stoptober
Movember
Dry februari

Nee, ik doe niet mee. Ik wordt een beetje moe van dit soort dingen.
Ja, ik rijd wel eens zonder beugels, wanneer ik dat nodig vind. In juni, juli, of maart. April ook nog wel eens. Ha ha. Flauw. Maar zonder dollen, ik doe het wanneer ik dat nodig vind, of wanneer mijn instructeur dat van mij vraagt.

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 11:43

rien10 schreef:
No stirrup november
Stoptober
Movember
Dry februari

Nee, ik doe niet mee. Ik wordt een beetje moe van dit soort dingen.
Ja, ik rijd wel eens zonder beugels, wanneer ik dat nodig vind. In juni, juli, of maart. April ook nog wel eens. Ha ha. Flauw. Maar zonder dollen, ik doe het wanneer ik dat nodig vind, of wanneer mijn instructeur dat van mij vraagt.



Ja klopt, je hebt ook wel gelijk hahaha. Maar toch vind ik het wel leuk om er eens een maand extra aan te werken, kan nooit kwaad :)

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Re: NO stirrup november, wie doet er mee???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:02

Ik doe aan no stirrup year :')
Heb niet eens een zadel :o

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 12:19

RoosDeG schreef:
Ik doe aan no stirrup year :')
Heb niet eens een zadel :o


Dus je rijdt altijd zonder zadel? Hahahah

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:20

Als ik meedoe, is het gebroken poot november EN December waarschijnlijk.
Zeker met die gladheid in de bak zit ik toch af en toe met samengeknepen billetjes in het zadel.
Nee beugels zijn echt noodzakelijk voor mij. Morgen wordt mn zadel gecheckt en eventueel aangepast. Hopelijk vind ik dan meer balans in mn zadel. En ik heb 190€ betaald voor die beugels dus zou zonde zijn om ze niet te gebruiken.

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 12:22

Hutcherson schreef:
Als ik meedoe, is het gebroken poot november EN December waarschijnlijk.
Zeker met die gladheid in de bak zit ik toch af en toe met samengeknepen billetjes in het zadel.
Nee beugels zijn echt noodzakelijk voor mij. Morgen wordt mn zadel gecheckt en eventueel aangepast. Hopelijk vind ik dan meer balans in mn zadel. En ik heb 190€ betaald voor die beugels dus zou zonde zijn om ze niet te gebruiken.


Ohja dat is wel vervelend! je zadel moet inderdaad wel goed liggen om dit te kunnen doen.. Dus wie weet binnenkort wel ;)

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Re: NO stirrup november, wie doet er mee???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:24

Heb dat vorige maand al gedaan met barebackpad toen het zadel niet meer paste en ik hard aan het zoeken was naar een nieuwe.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: NO stirrup november, wie doet er mee???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:25

Het is ontzettend slecht om zonder beugels te rijden, je zit wordt er iig niet beter van en je paard z'n rug vind het ook niet fijn.
Ik doe niet mee en raad ook iedereen aan om dit niet te serieus te nemen .

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 12:28

knollentuin schreef:
Het is ontzettend slecht om zonder beugels te rijden, je zit wordt er iig niet beter van en je paard z'n rug vind het ook niet fijn.
Ik doe niet mee en raad ook iedereen aan om dit niet te serieus te nemen .


Als je fatsoenlijk kan doorzitten lijkt me het geen verschil als met beugels? Ik doe het vooral om bewuster te worden van hoe ik zit en een zit te krijgen die zo afhankelijk mogelijk is.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: NO stirrup november, wie doet er mee???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:43

Je hoort je beugels te Gebruiken in je doorzitten , steunen op je beugels alsof je voeten op de grond staan, zodat je been los kan hangen en meeveren in de beweging van je paard

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 12:47

knollentuin schreef:
Je hoort je beugels te Gebruiken in je doorzitten , steunen op je beugels alsof je voeten op de grond staan, zodat je been los kan hangen en meeveren in de beweging van je paard


Toch ben ik van mening dat dit een goede oefening is voor mij :)

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 12:50

StillAngel schreef:
Heb dat vorige maand al gedaan met barebackpad toen het zadel niet meer paste en ik hard aan het zoeken was naar een nieuwe.


Oh hahaha ja zo kan het ook, ondertussen een nieuw zadel?

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:52

RoosDeG schreef:
Ik doe aan no stirrup year :')
Heb niet eens een zadel :o

Dit dus :') . Hoewel ik wel een zadel heb en hier af en toe mee rijd en dan dus ook de beugels gebruik. Maar het zadel heb ik vooral voor anderen of als ik een tocht van 40km maak :')

knollentuin schreef:
Je hoort je beugels te Gebruiken in je doorzitten , steunen op je beugels alsof je voeten op de grond staan, zodat je been los kan hangen en meeveren in de beweging van je paard

Hier ben ik het dan weer niet mee eens. Op het moment dat je druk zet in de beugels, kun je je benen niet meer los laten hangen en denk ik dat je juist tegen de beweging van het paard in werkt.
Door je benen zonder beugels langs het paard 'te laten hangen', zul je mee moeten in de beweging van het paard. En ja, dat kost vaak tijd om te leren en te voelen. Ik vind het gevoel ook bij ieder paard anders. Maar als je goed met de beweging van je paard kunt meebewegen, is zelfs een uitgestrekte draf geen probleem. Ik vind het overigens met zadel wel veel lastiger om mijn balans te vinden dan zonder, omdat ik het idee heb dat ik met zadel toch een hoop van mijn paard mis
Laatst bijgewerkt door Siesjuh op 07-11-19 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:53

hannaengolda schreef:
StillAngel schreef:
Heb dat vorige maand al gedaan met barebackpad toen het zadel niet meer paste en ik hard aan het zoeken was naar een nieuwe.


Oh hahaha ja zo kan het ook, ondertussen een nieuw zadel?


Yes, gelukkig wel! Als je geen lichtgewicht bent (ook niet heul zwaar hoor :') ) is het toch wel fijner voor het paard ook om een goed zadel te hebben ipv barebackpad. Was wel over mijn angst heen gekomen om te galopperen met barebackpad maar dat is mij wel gelukt! (wel rechtdoor op buitenrit dan, geen bochten :') )

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 12:57

@StillAngel Ohja snap ik! Dan kan ik me wel voorstellen dat een zadel iets fijner is voor jou maar ook voor je paard. Ik rij bijna nooit zonder (vroeger wel vaker) maar ik rij mijn huidige paard nog niet zo lang en ze kan wel eens gekke sprongen maken hahahh

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 12:57

Siesjuh schreef:
RoosDeG schreef:
Ik doe aan no stirrup year :')
Heb niet eens een zadel :o

Dit dus :') . Hoewel ik wel een zadel heb en hier af en toe mee rijd en dan dus ook de beugels gebruik. Maar het zadel heb ik vooral voor anderen of als ik een tocht van 40km maak :')


Maar rij je dan helemaal zonder of met een barebackpad?

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 13:02

hannaengolda schreef:
Maar rij je dan helemaal zonder of met een barebackpad?

Ligt eraan, over het algemeen wel met barebackpad, omdat ze zeggen dat dat beter is voor de rug. Maar ik vind het ook heerlijk om zonder te rijden. Maar op beide manieren voel je zoveel meer van de bewegingen van je paard. En in de winter is het lekker warm :')

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132056
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 13:04

Hutcherson schreef:
Als ik meedoe, is het gebroken poot november EN December waarschijnlijk.


Vergeet Revalidatie Januari (en met een beetje pech ook de rest van het jaar) niet :D

Toen ik nog fanatiek reed, reed ik ook weleens zonder beugels. Soms tijdens de les en thuis ook weleens. Ook een soort van check hoe moeilijk/makkelijk dat ging en waar je nog aan moest werken.
Maar dan bijv. weer niet op een spekgladde wei of wanneer je paard van ellende een tijdje opgehokt had moeten staan vanwege een blessure oid., zelfs niet in november.

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 13:05

Siesjuh schreef:
hannaengolda schreef:
Maar rij je dan helemaal zonder of met een barebackpad?

Ligt eraan, over het algemeen wel met barebackpad, omdat ze zeggen dat dat beter is voor de rug. Maar ik vind het ook heerlijk om zonder te rijden. Maar op beide manieren voel je zoveel meer van de bewegingen van je paard. En in de winter is het lekker warm :')


Ja dat is zeker lekker warm!

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 13:06

Oscar schreef:
Hutcherson schreef:
Als ik meedoe, is het gebroken poot november EN December waarschijnlijk.


Vergeet Revalidatie Januari (en met een beetje pech ook de rest van het jaar) niet :D

Toen ik nog fanatiek reed, reed ik ook weleens zonder beugels. Soms tijdens de les en thuis ook weleens. Ook een soort van check hoe moeilijk/makkelijk dat ging en waar je nog aan moest werken.
Maar dan bijv. weer niet op een spekgladde wei of wanneer je paard van ellende een tijdje opgehokt had moeten staan vanwege een blessure oid., zelfs niet in november.


Hahhah nee ik doe het ook alleen onder veilige omstandigheden hoor!

Maartje_M

Berichten: 9364
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: NO stirrup november, wie doet er mee???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 13:21

Ik zou graag meedoen als mijn bak te rijden was :+ momenteel is het grote blub allemaal dus rijden zit er helemaal niet in nu.
Ik rij wel regelmatig zonder beugels :j

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 13:34

Ik vind het zo stom om dat een maand heel fanatiek te doen en verder niet. Ik kan prima zonder beugels en/of zonder zadel rijden. Dat doe ik eens in de zoveel tijd een keer als check. Ik sla het wel over bij mijn hete, loperige en hoog opgooiende paard. Dan win je er niets mee als je krampachtig probeert te blijven zitten onder het mom van 'zonder beugels rijden is goed'. Op alle andere paarden geen probleem. Ik heb wel eens gezegd dat ik wel zonder beugels of zelfs zonder zadel mijn proef zou willen rijden als ik dan bonuspunten kreeg voor de verhoogde moeilijkheidsgraad. Maar dat slaat natuurlijk nergens op. Goed zitten met beugels (en zadel) is net zo belangrijk en knap (en comfortabeler voor het paard, zeker op structurele basis).

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 13:42

Op mijn eigen paard rij ik altijd zonder zadel, op de manege ook weleens, maar niet vaak.

Op de manege hebben wij het vorige maand al gedaan. Door het stoppen van onze lerares & dat de paarden frisser zijn in november, gekozen het dus eerder te doen.

De eerste week zonder zadel op een paard waar ik voor de tweede keer op reed. Het ging erg goed, hij was erg braaf. Balkjes rijden vond ik alleen erg lastig, dan gaf hij erg hoog op. Tweede week zonder beugels, dit paard kan soms wat nukkig zijn, maar gedroeg zich nu ook voorbeeldig. Week 3 op een paard wat heerlijk zit, maar wel af en toe een bok geeft, tsja ben blijven zitten en uiteindelijk werd hij erg enthousiast. De laatste week had ik last van mijn bekken, dus overgeslagen, misschien haal ik die deze maand nog in.

Ik merk op de manege dat veel het eng of lastig vinden zonder beugels, terwijl die balans juist zo belangrijk is, en de lerares stelt nooit zelf voor om eens een stukje zonder te doen. Dus ik vind het een goed initiatief!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 13:46

knollentuin schreef:
Het is ontzettend slecht om zonder beugels te rijden, je zit wordt er iig niet beter van en je paard z'n rug vind het ook niet fijn.
Ik doe niet mee en raad ook iedereen aan om dit niet te serieus te nemen .



Als je kan rijden en doorzitten, is dit geen probleem hoor.

Ik doe er niet aan mee, heb m'n paard nog niet zo lang en heb nog niet echt met hem gereden.