Recht-Linker Galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ashlyn
Berichten: 3
Geregistreerd: 31-10-19

Recht-Linker Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 08:40

Hey, ik rij al 4 jaar, maar ik ben pas 11 waardoor ik lang niet naar een hogere groep mocht. Nu zit ik dus wel in de hogere groep, en daar hoor ik tijdens de galop dat je moet wisselen van galop. Ik heb geen idee hoe dat moet en wat het verschil is tussen linker/rechter galop. Kan iemand dat uitleggen?

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 09:14

Als je rechtsom rijdt, wil je dat je paard in de rechtergalop gaat. Dan zet hij eerst zijn linkerachterbeen neer, vervolgens rechtsachter en linksvoor en als laatst rechtsvoor. Dit kun je zien aan de rechterschouder, die grijpt dan verder naar voren.

Linksom is het precies andersom.

In de "goede galop" (rechtergalop rechtsom, linkergalop linksom) kan je paard makkelijker bewegen en jij lekkerder zitten.

Je hoeft tijdens de galop niet te wisselen van galop. Let goed op bij het aangalopperen en als je ziet/voelt dat je de verkeerde galop te pakken hebt of dit hoort van je instructrice, ga je terug naar de draf en probeer je weer opnieuw aan te galopperen

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Recht-Linker Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 09:52

Op youtube staat een leuk filmpje van paardenpraattv warin het best goed uitgelegd wordt.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Recht-Linker Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 09:53

Op welke manege rijd je? Vind wel dat dit iets is wat je al laaaaang had moeten leren :)

BlossomMH
Berichten: 8
Geregistreerd: 28-07-19

Re: Recht-Linker Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:16

Je hebt de linker galop. Als je op het paard zit zie je dat als je in de goede linker galop zit het linker voorbeen het verst naar voren gaat. Bij de rechter galop, zie je als je in de goede rechter galop zit het rechter voorbeen verder naar voren gaat. Galopswissels hoef je niet tedoen. Al helemaal niet als je niet weet wat linker en rechter galop is. Als je in de verkeerde galop zit ga je terug naar de draf en galopeer je opnieuw aan in ene hoek/volte.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Recht-Linker Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:43

Uitleg over de rechter- en linkergalop is al gegeven, en hoe je de galop kunt veranderen door terug te gaan naar draf ook. Maar als extra suggestie zou ik je willen meegeven dat het misschien lastig is om het je zo vanaf de computer goed te kunnen voorstellen. En je wellicht de volgende keer dat je les hebt je instructrice even ernaar kunt vragen. Als je dit voor de les doet, dan kan ze in de les zelf hiermee rekening houden en wellicht wat meer uitleg geven op het moment dat het je niet goed lukt of je het niet goed begrijpt. Kijk ook vooral naar de ruiters om je heen bij wie het wel lukt als je het nog niet goed voor je kunt zien wat er precies bedoeld wordt. Succes!