beugels te kort, te lang. ik snap het niet meer...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

beugels te kort, te lang. ik snap het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 19:21

hoi allemaal, sinds kort heb ik een trekje dat ik het heel fijn vind om mijn hakken ver uit te drukken. iedereen zegt beugels langer maar dan heb ik een ander probleem. namelijk dat mijn voeten overal in de beugels zitten waar ze niet horen te zitten, daardoor ben ik bijna de hele les bezig om mijn voeten goed te houden maar het schiet uiteindelijk niks op. andere beugels zijn een drama aangezien ik op een manege rijd en dan kan je niet heel makkelijk elke keer andere beugels er aan doen.
weet iemand wat ik het beste kan doen?
hoor het graag :D

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: beugels te kort, te lang. ik snap het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 19:26

Ik had hetzelfde probleem. Legde mijn been niet goed vanuit mijn heup en verloor daarom mijn beugels. Gewoon blijven oefenen met 'lange'. Lees: niet te lang natuurlijk. Blijf genoeg steun op je beugels houden, zodat je ze houdt.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 19:28

Amado7 schreef:
Ik had hetzelfde probleem. Legde mijn been niet goed vanuit mijn heup en verloor daarom mijn beugels. Gewoon blijven oefenen met 'lange'. Lees: niet te lang natuurlijk. Blijf genoeg steun op je beugels houden, zodat je ze houdt.

dankjewel voor je reactie! ik ga eerst op de maat rijden waar ik nu op rijd, als dat goed gaat ga ik steeds een gaatje langer proberen!

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: beugels te kort, te lang. ik snap het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 19:30

En druk vooral niet je hakken enorm uit. Dat wordt altijd geleerd, maar juist daardoor ga je verkeerd zitten en steek je je benen vaak uit.

Niet je hakken het zwaarste punt waar je steun op heb, maar je bal van je voet. En dan je benen netjes aangesloten zodat de lijn van hoofd schouder arm en kuit gelijk is.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 19:31

Amado7 schreef:
En druk vooral niet je hakken enorm uit. Dat wordt altijd geleerd, maar juist daardoor ga je verkeerd zitten en steek je je benen vaak uit.

Niet je hakken het zwaarste punt waar je steun op heb, maar je bal van je voet. En dan je benen netjes aangesloten zodat de lijn van hoofd schouder arm en kuit gelijk is.

ik heb de beugels altijd onder de bal van mijn voet en heb het vooral in stap dat ik mijn hak te ver uitdruk. nogmaals enorm bedankt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 19:32

Je benen gewoon ontspannen houden met lichte druk op de beugels, gaan ze niet schuiven en raak je ze ook niet kwijt

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 19:33

Marije_1997 schreef:
Je benen gewoon ontspannen houden met lichte druk op de beugels, gaan ze niet schuiven en raak je ze ook niet kwijt

dit is de enige manier voor mij van ontspannen, dat is het hele probleem. heb hier ook snel last van als ik zonder beugels rijd |(

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 19:38

Door je hakken zo ver uit te drukken krijg je spanning aan de voorkant en zijkant van je bovenbenen, en aan de achterkant want die spieren zijn niet daarop gemaakt. En voordat je roept dat je op die manier ontspant: als je lijf aan een bepaalde spanning gewend is voel je die niet meer, dat wil niet zeggen dat die spanning er niet is.

Je been gewoon lekker laten vallen, en door het gewicht van je been zou je voet vrijwel evenwijdig aan de grond in je beugel terecht komen, waar hij keurig op de plek blijft door het gewicht van je been :)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: beugels te kort, te lang. ik snap het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 19:57

Soms helpt het om niet te denken in 'hakken uitdrukken', maar in 'tenen optrekken'.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 20:44

Avalanche81 schreef:
Door je hakken zo ver uit te drukken krijg je spanning aan de voorkant en zijkant van je bovenbenen, en aan de achterkant want die spieren zijn niet daarop gemaakt. En voordat je roept dat je op die manier ontspant: als je lijf aan een bepaalde spanning gewend is voel je die niet meer, dat wil niet zeggen dat die spanning er niet is.

Je been gewoon lekker laten vallen, en door het gewicht van je been zou je voet vrijwel evenwijdig aan de grond in je beugel terecht komen, waar hij keurig op de plek blijft door het gewicht van je been :)

oke! dankje :)

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 20:45

LBLGypsyCobs schreef:
Soms helpt het om niet te denken in 'hakken uitdrukken', maar in 'tenen optrekken'.

dan heb ik dat mijn knieeen zowat boven hes zadel uitkomen maar ik zal er nu wat beter aan denken!
bedankt :P

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: beugels te kort, te lang. ik snap het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 21:33

Als je met eigen beugels wil rijden dan valt dat vast te bespreken. Ik rij al jaren op een manege en heb eigen beugels vanwege gewrichtsklachten. Wissel dus elke keer voor en na de les.

Hebben jullie de mogelijkheid om op een barebackpad te rijden? Dat is ook goed voor je zit en het aanvoelen van een natuurlijke beenligging.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 21:39

Thats_Me schreef:
Als je met eigen beugels wil rijden dan valt dat vast te bespreken. Ik rij al jaren op een manege en heb eigen beugels vanwege gewrichtsklachten. Wissel dus elke keer voor en na de les.

Hebben jullie de mogelijkheid om op een barebackpad te rijden? Dat is ook goed voor je zit en het aanvoelen van een natuurlijke beenligging.

ik heb zelf een barebackpad en rijd er regelmatig mee op mijn verzorgpony, hij is oud dus heeft geen zadel meer. ik rijd gewoon een half uurtje per week op hem en ook wat in draf. op de manege helaas niet mogelijk aangezien ik in een les zit met pittige pony's en heel gevorderd dus dat is niet heel handig

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 21:42

Spikeandjax schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
Soms helpt het om niet te denken in 'hakken uitdrukken', maar in 'tenen optrekken'.

dan heb ik dat mijn knieeen zowat boven hes zadel uitkomen maar ik zal er nu wat beter aan denken!
bedankt :P

Dat moet je niet hebben, je moet je benen niet optrekken, juist laten vallen :)

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Re: beugels te kort, te lang. ik snap het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 21:47

ohw oke

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 02:07

Ik vermoed dat jouw onderbeen, door het te ver uitdrukken van je hakken, te ver naar voren ligt. Je oor, schouder, heup en hiel horen op een verticale lijn te liggen. Ga maar eens met je paard bij de spiegel staan zodat je jezelf van de zijkant kunt zien. Of laat iemand een foto maken. Doe dat eerst in de foute positie, en leg daarna je onderbeen vwrder terug waarbij je minder druk op je beugel zet. Kijk wanneer je hiel recht onder je heup is, en je voetzool evenwijdig aan de grond. Voel nu heel bewust na hoe dit voelt, en wat het verschil is met je oude houding. Ga nu stappen en voel ook hier na in je bovenbeen en kuiten en enkel wat er anders voelt. Vraag je instucteur en eventueel medeleerlingen je erop aan te spreken als je weer in je oude fout vervalt ( want dat gaat gebeuren ).Goed van je dat je er zo bewust mee bezig bent!

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 03:11

kamille schreef:
Ik vermoed dat jouw onderbeen, door het te ver uitdrukken van je hakken, te ver naar voren ligt. Je oor, schouder, heup en hiel horen op een verticale lijn te liggen. Ga maar eens met je paard bij de spiegel staan zodat je jezelf van de zijkant kunt zien. Of laat iemand een foto maken. Doe dat eerst in de foute positie, en leg daarna je onderbeen vwrder terug waarbij je minder druk op je beugel zet. Kijk wanneer je hiel recht onder je heup is, en je voetzool evenwijdig aan de grond. Voel nu heel bewust na hoe dit voelt, en wat het verschil is met je oude houding. Ga nu stappen en voel ook hier na in je bovenbeen en kuiten en enkel wat er anders voelt. Vraag je instucteur en eventueel medeleerlingen je erop aan te spreken als je weer in je oude fout vervalt ( want dat gaat gebeuren ).Goed van je dat je er zo bewust mee bezig bent!


Ja eens, waar bevinden jouw onderbenen en hielen zich ten opzichte van jouw billen en rug als je in de spiegel kijkt? (Je gevoel vertekent vaak)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: beugels te kort, te lang. ik snap het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:14

Laat iemand anders eens een foto maken van hoe he zit. Dat kan heel erg helpen om zelf te zien wat er 'mis' gaat.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 13:10

kamille schreef:
Ik vermoed dat jouw onderbeen, door het te ver uitdrukken van je hakken, te ver naar voren ligt. Je oor, schouder, heup en hiel horen op een verticale lijn te liggen. Ga maar eens met je paard bij de spiegel staan zodat je jezelf van de zijkant kunt zien. Of laat iemand een foto maken. Doe dat eerst in de foute positie, en leg daarna je onderbeen vwrder terug waarbij je minder druk op je beugel zet. Kijk wanneer je hiel recht onder je heup is, en je voetzool evenwijdig aan de grond. Voel nu heel bewust na hoe dit voelt, en wat het verschil is met je oude houding. Ga nu stappen en voel ook hier na in je bovenbeen en kuiten en enkel wat er anders voelt. Vraag je instucteur en eventueel medeleerlingen je erop aan te spreken als je weer in je oude fout vervalt ( want dat gaat gebeuren ).Goed van je dat je er zo bewust mee bezig bent!

Het rare is ook nog eens dat ik verder goed zit. Heb het ook wel eens aan mijn instructrice gevraagd maar die vind dat ik netjes zit. Dankjewel, en het kan dat ik het ook fout heb gezien want voor een spiegel zit ik vaak iets netter ofzo. De tips daarna kan ik alijd gebruiken, thnxx

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 13:10

Kelly_ann schreef:
Laat iemand anders eens een foto maken van hoe he zit. Dat kan heel erg helpen om zelf te zien wat er 'mis' gaat.

Er hangen heel veel spiegels in de bak :)

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 13:15

Wat mensen heel vaak krijgen als ze hun hakken te ver uitdrukken is inderdaad dat ze het onderbeen te ver naar voor gaan leggen. Het ziet er dan misschien wel heel netjes uit, maar let eens op waar je enkel zich bevind. Is deze onder je heup? of (ver) daarvoor)? Als je been te ver naar voor ligt noem je dit een stoelzit.
Heb je het op ieder manegepaard? Ik merkte bij mij op de manege vroeger dat ik door sommige zadels ook veel meer in een stoelzit werd gezet dan andere. Sinds ik op mijn verzorgpony met een goed dressuurzadel rij is mijn stoelzit ook eigenlijk als sneeuw voor de zon verdwenen.

Deze afbeelding maakt het wel redelijk duidelijk vind ik. De rechter tekening is een stoelzit. Wel in vrij 'extreme' mate. Het kan dus ook zeker minder erg, maar nog steeds niet goed zijn bv.



Afbeelding

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 19:02

Renee_S schreef:
Wat mensen heel vaak krijgen als ze hun hakken te ver uitdrukken is inderdaad dat ze het onderbeen te ver naar voor gaan leggen. Het ziet er dan misschien wel heel netjes uit, maar let eens op waar je enkel zich bevind. Is deze onder je heup? of (ver) daarvoor)? Als je been te ver naar voor ligt noem je dit een stoelzit.
Heb je het op ieder manegepaard? Ik merkte bij mij op de manege vroeger dat ik door sommige zadels ook veel meer in een stoelzit werd gezet dan andere. Sinds ik op mijn verzorgpony met een goed dressuurzadel rij is mijn stoelzit ook eigenlijk als sneeuw voor de zon verdwenen.

Deze afbeelding maakt het wel redelijk duidelijk vind ik. De rechter tekening is een stoelzit. Wel in vrij 'extreme' mate. Het kan dus ook zeker minder erg, maar nog steeds niet goed zijn bv.



[ [url=m/ItaktB.jpg]Afbeelding[/url] ]

ik denk dat ik dan toch wat richting de kant van de stoelzit zit. ik zal er vrijdag even naar kijken(dan heb ik weer les)
ik heb dit vooral op dressuurzadels. ik ben pas overgestapt op een andere manege(met dus dressuurzadels waar ik er last van heb), bij de vorige manege met veelzijdigheidszadels had ik dit op een gegeven moment ook maar een stuk minder

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Re: beugels te kort, te lang. ik snap het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 19:03

ik zal kijken of ik een foto van de zijkant kan regelen