Paard bokt & steigert

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xCileva

Berichten: 10
Geregistreerd: 16-10-16

Paard bokt & steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 19:16

Hoihoi bokkers,
Ik loop tegen een probleem aan, sinds september heb ik een nieuw bijrijdpaard die ik rij voor een kennis van mn moeder. De 1e x dat ik haar reed was ze hardstikke braaf (wel voorgereden), de 2e x kwam ze ineens heel erg omhoog. Toen was ze niet voorgereden. Nu rijd ik haar zelf, eerst kort aan de longe en daarna erop (wel altijd met een vriendin ofzo aan de kant). Maar bijna elke x als ik rijd stopt ze, wilt ze achteruit gaan lopen en komt ze omhoog, niet heel hoog, denk 40/50cm. En een tijdje terug toen ging het hardstikke goed toen ik reed, en opeens ging ze bokken, steigeren en dat zegmaar achter elkaar door. Toen verloor ik mijn beugels en ben ik er uiteindelijk afgevallen. Ben daarna wel gewoon weer opgestapt en gewoon weer gereden enzo na de val. Laatst deed ze weer het zelfde maar zat ik het wel uit. Tegen deze problemen loop ik aan tijdens het rijden, alleen de ene dag is ze braaf en de andere dag totaal niet. Heel onvoorspelbaar. Osteopaat, zadelmaker, veearts etc zijn al geweest. Heeft iemand een idee waaraan het zou kunnen liggen? Graag tips :j

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Paard bokt & steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:26

Misschien kent ze je nog niet genoeg en wilt ze daarom ook niet voor je werken omdat ze je niet vertrouwd? Is maar een idee, zeker als het lichamelijk niets is.
Ik heb hier ook eentje die niet wilt dat er iemand op zijn rug kruipt als hij die persoon nog niet kent. Dus na een paar keer grondwerken en aan de vertrouwensband werken vind hij het al stukken beter :o

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard bokt & steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:31

Hoe oud is dit paard? hoelang is het ohz?

Het kan ook zijn dat het aangeleerd "succes" gedrag is, rijdt de kennis van je moeder er zelf ook nog op? zoja hoe gaat het dan? heb je dit besproken met haar?

xCileva

Berichten: 10
Geregistreerd: 16-10-16

Re: Paard bokt & steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 19:32

@Jazzie03, deed ze bij de vorige die haar reed ook, maar die durfde uiteindelijk niet meer op te stappen :(

xCileva

Berichten: 10
Geregistreerd: 16-10-16

Re: Paard bokt & steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 19:34

@Elisa2 6, ze rijd haar zelf niet. Ze weet ervan idd, ik wist het ook vanaf het begin al maar ben gewoon benieuwd waar het vandaan kan komen

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:35

Heb je les met dit paard?

xCileva

Berichten: 10
Geregistreerd: 16-10-16

Re: Paard bokt & steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 19:37

@Storm De eigenaresse is zelf instructrice die geeft me les

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard bokt & steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:39

Waarschijnlijk ben jij het probleem, en protesteert ze op jouw acties. Les (van iemand die goed kan kijken, Centered Riding bijvoorbeeld) is dan waarschijnlijk het meest effectief.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:39

Merrie? Zo ja, dan zul razend rap je onderhandelingsskills moeten trainen!!

Ik heb ook zo'n taart en de bijrijdster (manegeruiter) heeft het in het begin best moeilijk gehad. Goede les, doorbijten en leren hoe je ermee moet onderhandelen maakt zulke paarden in korte tijd weer braaf en betrouwbaar maar je moet wel scherp blijven! Dat was ze laatst niet en toen heeft ze de onderkant van het paard kunnen bestuderen :D


Elisa2 schreef:
Hoe oud is dit paard? hoelang is het ohz?

Het kan ook zijn dat het aangeleerd "succes" gedrag is, rijdt de kennis van je moeder er zelf ook nog op? zoja hoe gaat het dan? heb je dit besproken met haar?

Dit dus. Als je het niet goed uitonderhandelt, kom je heel snel op dit punt,

xCileva schreef:
@Jazzie03, deed ze bij de vorige die haar reed ook, maar die durfde uiteindelijk niet meer op te stappen :(

Als je dat punt al niet gepasseerd bent.......

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Paard bokt & steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:44

Voor je 'ikke's' tips opvolgt hou even haar cyclus in de gaten. Ben het eens met ikke maar heb er zelf 1 gehad waarvan ik achteraf dacht, had ik maar.. Bleek een cyste op de eierstok te hebben.

xCileva

Berichten: 10
Geregistreerd: 16-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 19:48

@ikke Merrie idd, stap wel altijd weer op.

xCileva

Berichten: 10
Geregistreerd: 16-10-16

Re: Paard bokt & steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 19:49

@Ladygiroc zal ik doen, thanks!

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:52

Ladygiroc schreef:
Voor je 'ikke's' tips opvolgt hou even haar cyclus in de gaten. Ben het eens met ikke maar heb er zelf 1 gehad waarvan ik achteraf dacht, had ik maar.. Bleek een cyste op de eierstok te hebben.

In de basis moet je in je onderhandelingsskills rekening houden met de cyclus. Elke merrie heeft daarin d'r eigen gedrag al dan niet versterkt door de handelwijze van de ruiter.

Maar in z'n algemeenheid geldt natuurlijk dat het paard gezond moet zijn, fatsoenlijk en passend tuigage draagt en geen ongemakken heeft die door het (niet correct) rijden kunnen ontstaan.
Je kunt onderhandelen tot je een ons weegt, maar als het paard serieus ongemak heeft, heb je weinig kans.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:54

Voordat je de oorzaak overal zoekt behalve bij jezelf: best veel mensen hebben issues met hun paarden, had ik ook. Ook een merrie. Ik bleek te moeten leren rijden, en zoals ikke zegt: met haar te leren communiceren en naar haar te leren luisteren.
Nu gaat het heel best. We kunnen lezen en schrijven met elkaar.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:56

Wat bedoel je met etc?
Osteopaat, zadelmaker, veearts etc
Wie is er dan nog meer bij geweest?

Of het is een rijtechnisch probleem, paard is bijvoorbeeld niet goed aangereden, of jij rijdt op een manier wat het paard niet begrijpt.
Of het is toch iets medisch, wat al die 'peuten' aan de buitenkant niet kunnen zien.

xCileva

Berichten: 10
Geregistreerd: 16-10-16

Re: Paard bokt & steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 20:19

Ik doe mijn best om haar te begripen :) Bedankt iedereen in elk geval voor de tips

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard bokt & steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:29

En ze deed het ook bij een vorige berijder? Is het paard gecontroleerd op bijvoorbeeld kissing spines?

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Re: Paard bokt & steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:33

Dat laatste vraag ik mij ook af.
Vindt dit persoonlijk erg heftig gedrag.
Eventueel iemand anders er nog bij vragen? Eerst grondwerk lessen nemen om elkaar te leren kennen vanaf de grond.
Maar ook zal ik inderdaad foto's oid willen hebben van rug en hals e.d.
Hoe oud is de merrie?
Kan ze ergens anders pijn hebben ?
Tanden na laten kijken etc?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:39

xCileva schreef:
@Storm De eigenaresse is zelf instructrice die geeft me les

Hoe gaat het tijdens de les?

xCileva

Berichten: 10
Geregistreerd: 16-10-16

Re: Paard bokt & steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 20:49

@Lindsey_99 Heb net opgezocht op internet wat het was, maar zou een osteopaat dat niet voelen? zal het btw even vragen of ze daar anders op gecheckt kan worden.

@GDG hetzelfde :( Maar heb binnenkort van mijn eigen instructice les waar ik ook mee les met mn andere paard, kijken hoe dat gaat :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:56

xCileva schreef:
@GDG hetzelfde :( Maar heb binnenkort van mijn eigen instructice les waar ik ook mee les met mn andere paard, kijken hoe dat gaat :)

Dan is je begeleiding niet goed genoeg. Ik ben benieuwd hoe het met je eigen instructie zal gaan.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Paard bokt & steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:08

Mijn vorige paard, inmiddels overleden, kon ook erg bokken en er vandoor gaan.
Terwijl het aan de hand en in de omgang juist een heel lief en rustig paard was.
Ook veel lessen gehad, om het rij technisch te verbeteren.
Uiteindelijk is het paard op de foto gezet, en bleek artrose op in de rug te hebben, vlak achter waar het zadel ligt.
Dus dit paard had pijn als je erop zat.
Zulke dingen kun je aan de buitenkant niet zien.
Dat geldt voor meerdere dingen, als een paard zo heftig bokt, dan zou ik eerst laten uitzoeken wat er is, in plaats van maar door te worstelen met een paard wat misschien niet anders kan.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard bokt & steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:48

Nee, alleen foto's tonen het 100% aan; en in hoeverre het last geeft verschilt per ernst en paard.
Als het paard stelselmatig iemand eraf bokt, zou ik een ander bijrijdpaard zoeken, of eens kijken hoe het gaat met een andere instructeur. Want die ziet misschien andere signalen, of gedragingen die het paard aangeeft. Een paard is zelden zomaar dwars, bokkerig of nukkig. Daar zijn altijd redenen voor (ongemak, overvragen, hengstigheid, het weer, noem maar op) maar je moet ze wel op tijd herkennen, zien en erop inspelen.

xCileva

Berichten: 10
Geregistreerd: 16-10-16

Re: Paard bokt & steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 22:20

@GDG ik ook ! 7 December is de les
@Lindsey ik heb zelf ook nog een eigen paard dus ben niet perse opzoek naar een bijrijdpaard :) rij haar alleen omdat ze het aan me vroeg, bedankt voor de tips !!

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:15

Lindsey_99 schreef:
Nee, alleen foto's tonen het 100% aan; en in hoeverre het last geeft verschilt per ernst en paard.
Als het paard stelselmatig iemand eraf bokt, zou ik een ander bijrijdpaard zoeken, of eens kijken hoe het gaat met een andere instructeur. Want die ziet misschien andere signalen, of gedragingen die het paard aangeeft. Een paard is zelden zomaar dwars, bokkerig of nukkig. Daar zijn altijd redenen voor (ongemak, overvragen, hengstigheid, het weer, noem maar op) maar je moet ze wel op tijd herkennen, zien en erop inspelen.

Ehm, het gaat om een merrie.....

Zojuist nog even een demo gekregen....

Ze heeft gebokt, gesteigerd en is weggerend maar helaas was bijrijdster niet (meer) onder de indruk, heeft ze het netjes uitonderhandeld en ging het paard braaf aan het werk, hengstigheid, bakkabouters, spetterend verkeer op de weg en vuurwerk op de achtergrond ten spijt.