Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard is veel hengstig en laat het zien tijdens het rijden

 
Profiel   

Ik heb nu af en toe als ik rij last van het feit dat mijn paard hengstig is en niet wilt rijden. Het enige wat ze doet is achteruitlopen en bokken. Ze zet geen stap vooruit. Hoe kan ik dit verhelpen. Het sterk aanpakken heeft geen nut want ze gaat er volledig tegen in. Afstappen en vooruit lopen en weer opstappen en door gaan werkt ook niet. Heeft iemand nog tips?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:03 



 

Met een merrie moet je onderhandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:13 



 
Profiel   

Klinkt niet als een hengstigheidsprobleem, klinkt vooral als gewoon niet kunnen rijden. Boos worden op je paard is dan niet eerlijk. Je paard doet waarschijnlijk precies wat je vraagt, alleen jij bent je niet bewust van wat je vraagt. Daar moet je je paard niet voor op de kop geven, beter vraag je je af waarom ze zo doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:16 



 
Profiel   

Marije_1997 schreef
Met een merrie moet je onderhandelen.


Dat is heel erg specifiek en absoluut niet verkeerd te interpreteren advies.

TS, gezien je eerdere topics denk ik dat jij behoefte hebt aan betere instructie die ook kan meedenken over management (zaken naast het rijden). Als je ervan overtuigd bent dat je huidige instructie goed is, moet je meer met hem/ haar communiceren, want dit zijn problemen die niet van achter een scherm op te lossen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:19 



 
Profiel   

Dat is niet zo want ze heeft simpelweg een sterk karakter en doet graag wat ze zelf wilt. Het is ook periodiek dus het gebeurd soms de hele tijd maar soms ook totaal niet. Ze heeft dit ook met andere ruiters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:19 



 

Anoniemtjee schreef
Dat is niet zo want ze heeft simpelweg een sterk karakter en doet graag wat ze zelf wilt. Het is ook periodiek dus het gebeurd soms de hele tijd maar soms ook totaal niet. Ze heeft dit ook met andere ruiters.


Dat ze het doet met andere ruiters zegt nog niet dat jij haar goed rijd. Het gedrag kan ook gewoonte worden. En de meeste merries hebben ook periodes van goed gedrag en slecht gedrag in mijn beleving en ervaring. Ik zou dit gewoon tijdens een les behandelen met een goede instructrice. En helemaal als ze alleen vervelend doet met rijden en aan de hand niet. Dan is de kans groot dat het ligt aan de persoon er op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:22 



 
Profiel   

Kan ze niet gewoon heel erg last van haar hengstigheid hebben net zoals sommige vrouwen erg last van hun menstruatie hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:24 



 
Profiel   

Dat kan, maar achteruit zitten wordt meestal gewoon veroorzaakt door een ruiter die de rug hol trekt en paard met het bekken vraagt achteruit te gaan op die manier. En sommige merries die hengstig zijn, zijn net iets sneller geirriteerd, en accepteren het niet. Heeft paard nog gelijk.

Deze reactie krijg je simpelweg niet als je correct rijdt, met lichte, correcte hulpen en veel gevoel. Maar als je het in de OP al hebt over "stevig aanpakken" op wat waarschijnlijk een verkeerde hulp is, heb ik neit het idee dat je met heel lichte hulpen subtiel bent. Maar dat kan natuurlijk een totaal verkeerde indruk van mij zijn O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 20:28 



 
Profiel   

Weet je zeker dat het de hengstigheid betreft? Ik ken je andere topics niet, maar puur afgaande op je o.p. zou ik adviseren om de eierstokken te laten controleren. Als de hengstigheid niet regelmatig is en de merrie heftig reageert, kan ze er ook gewoon inwendig goed last van hebben. Het heeft nooit zin om boos te worden, dit is de manier waarop het paard communiceert en aangeeft dat er iets niet goed is of pijn doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-19 13:43 



 
Profiel   

Als het echt puur gerelateerd is aan hengstigheid dan gewoon even een weekje niet rijden maar lekker in de weide parkeren. Ik heb ook een merrie gehad die super braaf was, alleen als ze hengstig was, was er een week geen land mee te bezeilen. Hoe meer been je gaf hoe fijner ze het vond, gung alleen de staert verder van omhoog, maar totaal geen voorwaartse drang. Op de poetsplasts zakte ze al door haar achterbenen en ging pisseb als je met het zadel aankwam.

Ik heb toen wel de eierstokken laten controleren maar gaf haar ook gewoon standaard in die week vrij... ze was dan gewoon veel te hormonaal.

Voor de rest van de tijd was ze prima te rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 12:47 



 
Profiel   

Ik ken je andere toppics niet dus ga alleen af op wat je schrijft. Mijn advies is als ze zo heftig hengstig zijn dat met je dierenarts te bepreken en haar eventueel na te laten kijken. Heb ook een merrie gehad die extreem was als ze hengstig was. Die kreeg na onderzoek een hormoonkuur en binnen 3 maanden was t extreme ervan af. Heb haar nog 2 jaar gehad en je merkte wel dat ze hengstig was maar zoals t zou moeten zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 13:10 



 
Profiel   

Proberen of de hengstigheid minder wordt met Regumate van je dierenarts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 13:19 



 

Ik heb ook een merrie waarvan het gedrag bepaald wordt door de cyclus.

Wat ik probeer is rekening houden met hoe ze zich voelt.
Als ze hengstig is vindt ze het écht erg om alleen te zijn (een diepgeworteld oerinstinct komt dan boven). Dan roept ze heel de tijd tijdens rijden, loopt te hinniken tegen haar spiegelbeeld,...
Ze doet wel heel lief wat ik vraag maar haar concentratie is 0.
Ik hou de trainingen dan bewust kort. Wat ze wel ontzettend fijn vindt dan is poetsen, heel veel aandacht krijgen, samen dingen doen... dus dat doen we dan weer wat vaker en wat langer.

De dagen voor haar hengstigheid is het écht een draak. Dan moet de hengstenketting eraan, kan je ze nauwelijks aanraken, kort poetsen, met rijden weleens een bokje van verzet verwachten,... maar net dan treed ik net iets strenger op. Ik vind dat namelijk een goede periode om onze hiërarchie te bevestigen.

Na de hengstigheid is het min of meer een normaal paard :) en hoef ik minder oplettend te zijn.

Je kan dus inspelen op haar gevoelens en gedrag, er rekening mee houden, maar wel op een rustige, consequente manier. Jij bepaalt hoe je omgaat met haar probleem, niet zij.

Ik denk dat jullie vooral veel frustratie ervaren nu met het rijden tijdens hengstigheid. Dat is voor geen van beide leuk, en ik zou het gedurende die paar dagen even laten voor wat het is.

Ga leuke dingen doen, wandelen aan de hand, longeren, grondwerken.
Werk aan jullie vertrouwensband. Om met een extreme merrie om te gaan is er heel veel wederzijds vertrouwen en respect nodig, zodat jullie elkaar begrijpen.

Net zoals dat in een relatie de man ook de cyclus van de vrouw moet leren begrijpen ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 13:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen