Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

slaan met hoofd

 
Profiel   

Hoi bokkers misschien hebben jullie tips.
Sinds een maand of 2 heb ik een nieuw paard op stal staan. hij is weg bij de oude eigenaar ivm steigeren etc. Nu is hij ondertussen een beetje gewend en begint hij uit te proberen. niet alleen met rijden, maar met alles.

Nu is het zo dat hij met rijden op een gegeven moment het bit op pakt en ik er dan niet meer aan kan komen. als ik op dat moment bv een kleine ophouding geef om te gaan stappen slaat hij met zijn hoofd alleen nog maar verder omhoog. Een beetje het idee alsof hij de tong over het bit heeft. alleen hebben we dit al meerdere malen gecontroleerd en dit is niet zo.
hij doet dit dan ook op momenten dat hij het moeilijk vind. bv stelling link. zowel op de volte als gewoon in de hoek. ik probeer in mijn hand zo min mogelijk te doen. maar om hem toch wat meer in te gaan buigen in zijn totaal zet ik mijn hand van de hals zonder ophouding of hem naar mij toe te halen, hou ik mijn binnenbeen eraan om hem rond te maken en waak ik met mijn buitenbeen dat hij niet te ver naar buiten valt. omdat hij die stelling heel moeilijk vind is dit zn moment waarop hij dat dus doet. Hij is dan totaal stuur en rem loos en als ik wel een kleine ophouding maak in 1 hand slaat hij nog verder omhoog of komt hij in zijn totaal omhoog.....

Tips???
vooral waar komt dit vandaan en kunnen we dit voorkomen? op het moment probeer ik hem dan vooral voorwaarts te houden en vaak laat hij dan na een paar passen weer los.

Hij is trouwens 6, een slungel en we zijn aan het opbouwen. dus dat hij het moeilijk vind snap ik. We hebben ook al meerdere keren gekeken of we hem misschien te veel vragen, maar dat lijkt ook niet het geval.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 17:33 



 
Profiel   

Mij lijkt dit echt een uiting van pijn ergens in de hals/mond/rug/...

Als simpel naar links buigen al zo moeilijk is zit dat paard echt ergens vast. Elk paard heeft een moeilijke en makkelijke kant qua buigen, maar dit lijkt toch extreem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 17:36 



 
Profiel   

Seltje schreef
Mij lijkt dit echt een uiting van pijn ergens in de hals/mond/rug/...

Als simpel naar links buigen al zo moeilijk is zit dat paard echt ergens vast. Elk paard heeft een moeilijke en makkelijke kant qua buigen, maar dit lijkt toch extreem.


hij doet het heel vaak ook heel goed hoor. En ik noem maar een voorbeeld. Hij is L klaar en dit doet hij ook erg goed. Ook zijgangen gaan hem goed af en scoort hij op in de proef. Maar we zijn nu aangekomen bij het moment dat we wat meer van hem verwachten en daar lijkt hij niet op te zitten wachten lijkt het.

Om even een ander voorbeeld te geven. toen we hem net hadden was het 6x been geven en nog geen aandraven. dat is 100% omgeslagen. ik hoef nog maar te denken en we draven. Dus goed op elkaar ingesteld al. maar hij begint nu voorwaarts/hard te willen gaan in draf. Om onder het werk uit te komen lijkt het. Op het moment dat je een ophouding maakt en even de zit vast zet komt hij 9 keer heel netjes terug en doet hij weer wat gevraagd word en zo ineens bedebnkt hij zich er niet mee eens te zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 17:41 



 
Profiel   

Je hebt hem acht weken, het is een slungel, je bent bezig om hem op te bouwen, hij is al L en nu verwacht je meer, wat verwacht je nu eigenlijk? Z binnen drie maanden? Lijkt mij dat je te veel vraagt en wanneer je alles hebt uitgesloten want ik ga er van uit dat je een paard met een behoorlijk vervelend probleem wel helemaal door de mallemolen van de keuring hebt gehaald, de tandarts erbij is geweest, tuigage perfect past , dan is het misschien tijd om even een stapje terug te doen en langzamer op te bouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 17:48 



 
Profiel   

Ik mis net als mijn voorganger wat informatie. Een paard dat steigert, slaat met het hoofd, niet in wil buigen, in het verleden niet vooruit wilde, ik neem aan dat daar al het nodige medisch is gecontroleerd?

Je zegt dat hij L klaar is, bedoel je dan dat hij de oefeningen kan, of dat hij ook echt nageeflijk is en de basis goed in orde? Is hij echt nageeflijk of loopt hij toch eigenlijk alleen maar in een houding?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 17:58 



 
Profiel   

bigone schreef
Je hebt hem acht weken, het is een slungel, je bent bezig om hem op te bouwen, hij is al L en nu verwacht je meer, wat verwacht je nu eigenlijk? Z binnen drie maanden? Lijkt mij dat je te veel vraagt en wanneer je alles hebt uitgesloten want ik ga er van uit dat je een paard met een behoorlijk vervelend probleem wel helemaal door de mallemolen van de keuring hebt gehaald, de tandarts erbij is geweest, tuigage perfect past , dan is het misschien tijd om even een stapje terug te doen en langzamer op te bouwen.


Misschien verwoord ik het niet helemaal juist. Bij de vorige eigenaar was hij al L klaar, schouderbinnenwaarts kende hij al en was ze begonnen met wat meer schakelen. Wat ik van hem verwacht is wat er in een L proef gevraagd word. Dus ook voltes 12 meter etc. Met opbouwen bedoel ik voornamelijk in kracht en uiteraard in buiging. We doen geen hele rare dingen. voorbeelden zijn; voltes, groot klein vergroten en verkleinen (klein is max 12m) pasje wijken overgangen van en naar en in de gang. Meer niet. Wanneer hij heel fijn is af en tie een pasje schouder binnenwaarts maar bijna niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 17:58 



 
Profiel   

Zamba schreef
bigone schreef
Je hebt hem acht weken, het is een slungel, je bent bezig om hem op te bouwen, hij is al L en nu verwacht je meer, wat verwacht je nu eigenlijk? Z binnen drie maanden? Lijkt mij dat je te veel vraagt en wanneer je alles hebt uitgesloten want ik ga er van uit dat je een paard met een behoorlijk vervelend probleem wel helemaal door de mallemolen van de keuring hebt gehaald, de tandarts erbij is geweest, tuigage perfect past , dan is het misschien tijd om even een stapje terug te doen en langzamer op te bouwen.


Misschien verwoord ik het niet helemaal juist. Bij de vorige eigenaar was hij al L klaar, schouderbinnenwaarts kende hij al en was ze begonnen met wat meer schakelen. Wat ik van hem verwacht is wat er in een L proef gevraagd word. Dus ook voltes 12 meter etc. Met opbouwen bedoel ik voornamelijk in kracht en uiteraard in buiging. We doen geen hele rare dingen. voorbeelden zijn; voltes, groot klein vergroten en verkleinen (klein is max 12m) pasje wijken overgangen van en naar en in de gang. Meer niet. Wanneer hij heel fijn is af en tie een pasje schouder binnenwaarts maar bijna niet.

Dan is hij dus niet L klaar, maar kent hij de oefeningen van de L. Anders had je niet het probleem met voorwaarts gehad toen hij bij jou kwam. Zijn 2 heel verschillende dingen, de oefeningen kunnen en de oefeningen kunnen én correct lopen.

Ik denk dat het probleem dus al in de basis ligt. Wat zegt je instructeur er over?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 18:00 



 
Profiel   

Dan de vraag, is hij volledig gekeurd?? Want de oefeningen die je noemt mag je van een gezond zesjarig dier met twee vingers in de neus verwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 18:05 



 
Profiel   

Bowo schreef
Ik mis net als mijn voorganger wat informatie. Een paard dat steigert, slaat met het hoofd, niet in wil buigen, in het verleden niet vooruit wilde, ik neem aan dat daar al het nodige medisch is gecontroleerd?

Je zegt dat hij L klaar is, bedoel je dan dat hij de oefeningen kan, of dat hij ook echt nageeflijk is en de basis goed in orde? Is hij echt nageeflijk of loopt hij toch eigenlijk alleen maar in een houding?


Hij is gecheckt etc. Uiteraard. Wijk ik dus verder ook niet ip uit.

L klaar bedoel ik ook met gemakt door het L dansen. Hij wil zich zelf graag in een houding zetten, maar word hier direct uitgereden. Neusje eruit en van achteren actief naar voren. Dit gaat/ging heel goed. Maar op het moment wil hij hard ipv actief. Na wat rijden word dit vaak beter. Proberen nu veel voltes te rijden om hem nog wat losser te krijgen en het binnen achterbeen te activeren

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 18:05 



 
Profiel   

Had hetzelfde probleem hier met mijn paard. Naar de kliniek geweest en ze is nu dus op 6 jarige leeftijd voorgoed met pensioen... zou er dus wel even naar laten kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 18:49 



 
Profiel   

Je kijkt er wel op een bijzondere manier naar, 'uitproberen', hij zit er niet op te wachten dat we meer proberen... Het paard geeft alleen maar aan dat er iets niet goed zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 18:53 



 
Profiel   

Laat ik even duidelijk stellen dat hij niet van begin tot eind moeilijk is. En ook niet dagelijks. Het zit hem vooral in nieuwe dingen of dingen die hij moeilijk vind. Daarnaast zoals ik al aangaf is hij in alles enorm de grens aan het opzoeken en probeert die te verleggen. Het is een enorm slim paard wat het er ook echt om kan doen. Op de werkplaats bv slaan met een voorheen uit verveling. Dan vertel ik hem dat dat niet mag, met mijn stem is meer dan voldoende. Nog geen 10 tellen later tilt hij hetzelfde geen weer op. Deze keer slaat hij hem niet naar voren maar heeft meneer "jeuk"...uhu.. Dan draai ik me om en slaat hij alsnog naar voren. Hij is door de mallemolen heen gehaald en is er ook wel weer doorheen te rijden en doet dan daarna ook weer braaf en zoals het lijkt met plezier zijn werk. Er is dan geen blijkt dat hij ergens last van heeft, ontspannen mond, oortjes naar voren of iets opzij (ontspannen maar met aandacbt) rustige blik etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 19:03 



 
Profiel   

Naja, mijn merrie is destijds rondom op de foto gezet,(bijna 2000 aan röntgenfoto’s :oo ) PROK gekeurd, klinisch goedgekeurd en reed thuis ong op L/M niveau. Was wel altijd al heel vervelend bij de hoefsmid.

Maar dus toch niet goed...Op de kliniek konden ze er niks aan zien en zeiden ze eerst dat het waarschijnlijk gewoon rij technische problemen waren. Doorgeduwd en toch weer uitverdoofd en op de foto gezet, en dus niet goed. Komt ook niet meer goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 19:10 



 
Profiel   

Zamba schreef
Laat ik even duidelijk stellen dat hij niet van begin tot eind moeilijk is. En ook niet dagelijks. Het zit hem vooral in nieuwe dingen of dingen die hij moeilijk vind. Daarnaast zoals ik al aangaf is hij in alles enorm de grens aan het opzoeken en probeert die te verleggen. Het is een enorm slim paard wat het er ook echt om kan doen. Op de werkplaats bv slaan met een voorheen uit verveling. Dan vertel ik hem dat dat niet mag, met mijn stem is meer dan voldoende. Nog geen 10 tellen later tilt hij hetzelfde geen weer op. Deze keer slaat hij hem niet naar voren maar heeft meneer "jeuk"...uhu.. Dan draai ik me om en slaat hij alsnog naar voren. Hij is door de mallemolen heen gehaald en is er ook wel weer doorheen te rijden en doet dan daarna ook weer braaf en zoals het lijkt met plezier zijn werk. Er is dan geen blijkt dat hij ergens last van heeft, ontspannen mond, oortjes naar voren of iets opzij (ontspannen maar met aandacbt) rustige blik etc.


Belonen wanneer hij positief gedrag vertoond?? Je moet hem niet vertellen dat hij niet mag slaan met zijn voorbeen want negatieve aandacht is ook aandacht. Het is net een klein kind. Wanneer hij een keer echt gewoon lekker stilstaat belonen, doet hij het in de training ook maar even goed? Belonen, lange teugel en stoppen met trainen en zo zijn er heel veel voorbeelden te vinden hoe je het gedrag van het paard in je voordeel kunt laten werken, zonder mopperen of straf. En met belonen bedoel ik een zachte hogere stem en kriebel in zijn nek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 19:11 



 
Profiel   

Enige manier om er goed achter te komen is eerst op de foto laten zetten en uitsluiten dat er lichamelijk iets mis is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 19:14 



 
Profiel   

bigone schreef
Zamba schreef
Laat ik even duidelijk stellen dat hij niet van begin tot eind moeilijk is. En ook niet dagelijks. Het zit hem vooral in nieuwe dingen of dingen die hij moeilijk vind. Daarnaast zoals ik al aangaf is hij in alles enorm de grens aan het opzoeken en probeert die te verleggen. Het is een enorm slim paard wat het er ook echt om kan doen. Op de werkplaats bv slaan met een voorheen uit verveling. Dan vertel ik hem dat dat niet mag, met mijn stem is meer dan voldoende. Nog geen 10 tellen later tilt hij hetzelfde geen weer op. Deze keer slaat hij hem niet naar voren maar heeft meneer "jeuk"...uhu.. Dan draai ik me om en slaat hij alsnog naar voren. Hij is door de mallemolen heen gehaald en is er ook wel weer doorheen te rijden en doet dan daarna ook weer braaf en zoals het lijkt met plezier zijn werk. Er is dan geen blijkt dat hij ergens last van heeft, ontspannen mond, oortjes naar voren of iets opzij (ontspannen maar met aandacbt) rustige blik etc.


Belonen wanneer hij positief gedrag vertoond?? Je moet hem niet vertellen dat hij niet mag slaan met zijn voorbeen want negatieve aandacht is ook aandacht. Het is net een klein kind. Wanneer hij een keer echt gewoon lekker stilstaat belonen, doet hij het in de training ook maar even goed? Belonen, lange teugel en stoppen met trainen en zo zijn er heel veel voorbeelden te vinden hoe je het gedrag van het paard in je voordeel kunt laten werken, zonder mopperen of straf. En met belonen bedoel ik een zachte hogere stem en kriebel in zijn nek.


Doen we ook zeker. Maar af en toe nee moet toch echt anders blijft hij aan de gang....hihi. het is ook een echte boef

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 19:17 



 
Profiel   

Maar juist dat af en toe is voldoende, helaas. En misschien gaat hij daarom door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 19:24 



 
Profiel   

bigone schreef
Maar juist dat af en toe is voldoende, helaas. En misschien gaat hij daarom door.


Hij blijft niet aan de gang hoor ;) gelukkig **\O/** hij weet het ook en net als wat je zegt bij kinderen is belonen goed maar een duidelijke nee op zijn tijd ook belangrijk. Hij stopt er daarna ook gewoon mee en blijft netjes staan. Dan krijgt hij uiteraard een grote beloning!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 19:38 



 
Profiel   

Ik heb er net zo een. Die ben ik lang en laag gaan rijden, eerst helemaal los en ontspannen in de rug gemaakt onder het zadel, en toen pas weer heel rustig wat meer oprichting en buiging gevraagd. Ze is nu (weer) hartstikke braaf, lekker voorwaarts, nooit meer protest.
Oftewel: probeer eens met iets meer lengte in de hals te rijden, misschien lost dat het een en ander op


Laatst bijgewerkt door nessinator op 05-12-19 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 20:03 



 
Profiel   

Zamba schreef
Laat ik even duidelijk stellen dat hij niet van begin tot eind moeilijk is. En ook niet dagelijks. Het zit hem vooral in nieuwe dingen of dingen die hij moeilijk vind. Daarnaast zoals ik al aangaf is hij in alles enorm de grens aan het opzoeken en probeert die te verleggen. Het is een enorm slim paard wat het er ook echt om kan doen. Op de werkplaats bv slaan met een voorheen uit verveling. Dan vertel ik hem dat dat niet mag, met mijn stem is meer dan voldoende. Nog geen 10 tellen later tilt hij hetzelfde geen weer op. Deze keer slaat hij hem niet naar voren maar heeft meneer "jeuk"...uhu.. Dan draai ik me om en slaat hij alsnog naar voren. Hij is door de mallemolen heen gehaald en is er ook wel weer doorheen te rijden en doet dan daarna ook weer braaf en zoals het lijkt met plezier zijn werk. Er is dan geen blijkt dat hij ergens last van heeft, ontspannen mond, oortjes naar voren of iets opzij (ontspannen maar met aandacbt) rustige blik etc.


Kan je hier meer over uitleggen, wat is er allemaal nagekeken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 20:16 



 
Profiel   

Heb ook zo'n paard gehad. Bij hem was het zaak wel te vragen wat ik wilde maar er dan ook snel weer uit te gaan zodat hij normaal bleef doen. Veel op ontspanning rijden en dan twee passen wat vragen en weer terug naar ontspanning. Dit dan steeds weer uitbouwen naar een pas meer. En vooral niet meegaan in zijn spelletjes, 'je reageert zo leuk' is voor een paard reden om het te blijven doen. Zijn gedachten veranderen naar mee willen werken ipv tegen je in gaan. Slimmer zijn dan je paard.
Als het een slungel is dan eerst maar eens rustig aan wat basiswerk om sterker te maken en voldoende rust tussendoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 11:01 



 
Profiel   

Kijk hier eens naar, wie weet.

https://www.equitopiacenter.com/video-c ... e-fitting/

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 13:13 



 
Profiel   

Moeilijk te zeggen zonder beeldmateriaal..en of hoe je (of de vorige eigenaar)rijdt de juiste manier is of problemen veroorzaakt.

Maar als ik dit zo hoor dan zou ik de rug, hals en nek op de foto zetten om te controleren op kissing spines in de rug of artrose in de hals/ nekwervels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 13:18 



 
Profiel   

Had er al een tandarts in de mond gekeken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 13:31 



 
Profiel   

Zamba schreef
[
Hij is gecheckt etc. Uiteraard. Wijk ik dus verder ook niet op uit.


Dus je zegt dat hij je gewoon uitprobeert? Dan weet je dus de oorzaak al van het gedrag. Het is niks medisch, je overvraagt hem niet....Wat wil je dan precies horen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 13:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen