slaan met hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Padoertje
Berichten: 1524
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:49

Als je medisch kunt uitsluiten, dan kun je verder kijken waardoor je paard dit ongemak geeft. Harnachement correct en wellicht een bitfitter die de druk van het hoofdstel kan beoordelen en wellicht wat andere bitjes proberen. Als dat klopt, dan kun je rijtechnisch aan de gang.

Het is voor mij nml heel herkenbaar. Wij kochten onze destijds 8 jarige als M klaar met een groene wissel. Paard bleek achteraf nog niet zo lang geruind en zadelmak. Op zich geen probleem, maar omdat hij nooit had gelopen en dus ook zijn buikspieren niet echt lekker wilde aanspannen en moeite had met het liften van het borstbeen, uitte dit in het gedrag wat jij hier omschrijft. Verbinding met het bit volledig verbreken en met de kop zwaaien. Nu was het bij mij enkele passen (meestal in galop) en kon ik weer rustig verder rijden, maar voor mijn dochter van destijds 14 een flinke uitdaging, maar ook een goede leerschool. Nu was/is die ook echt wel dominant, dus bij alles wat nieuw/moeilijk voor hem was, daar kon hij dus best op reageren. Het was meestal eerst een dikke NEE, en de tweede keer liep hij de oefening met 2 hoeven in zijn neus. SB rijden en dan toch iets meer vragen dan in de proef, een appu rijden en dan toch die ene meter extra pakken, een eenvoudige wissel. In alles heb ik het wel meegemaakt. Na veel geduld, rust en correcte training waarbij je dus echt contant checkt of je de juiste aanspanning en ontspanning hebt, en toch echt ruim de tijd nemen in het bevestigen van je rijden (basis, basis, basis), dan komt de rest vanzelf. Soms niet zo snel als we willen, maar blijf luisteren naar je paard. Succes!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:50

Ik zou toch nek, hals en rug eens laten checken, eigenlijk alles incl tanden en spieren voor je gaat gissen naar de oorzaak van zulk heftig gedrag. Heb je misschien een filmpje van het rijden? Dan kunnen we je beter helpen met advies :)

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: slaan met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:47

Als het zo’n slungel is en medisch alles is uitgesloten dan moet je je training gaan aanpassen. Ik zou dan geen kleine voltes meer rijden. Gewoon lekker recgtuit kilometers maken en buuten de spieroobouw trainen. Slungelige paarden zijn vaak veel te slap voor kleine wendingen en veel voltes... vaak kunnen de kniebanden en gewrichten dat nog helemaal niet aan. Het protest zou ook vandaar uit verklaard kunnen worden

Waarom steigerde hij bij de vorige eigenaar en waarom heb je hem dAn toch gekocht?

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 09:12

Voor die wie nieuwsgierig zijn. Vorig weekend heeft hij weer super gelopen en liep naar een 4e plaats in de selectie van het L1, de rest vd week heeft hij ook super braaf gelopen en lijkt alle spanning weg te zijn. Van a tot z, van opstappen tot rijden nergens meer spanning of protest.
Ik kan wel een filmpje laten zien van de wedstrijd, meer heb ik nu niet. Kan iemand mij vertellen hoe??

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: slaan met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:49

Misschien is het ook gebrek aan ervaring. Wij kunnen uiteraard onmogelijk zeggen hoe.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 22:50

CalipsoLover schreef:
Misschien is het ook gebrek aan ervaring. Wij kunnen uiteraard onmogelijk zeggen hoe.


Hoe bedoel je?

pien_2010

Berichten: 43225
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:57

Zamba schreef:
Voor die wie nieuwsgierig zijn. Vorig weekend heeft hij weer super gelopen en liep naar een 4e plaats in de selectie van het L1, de rest vd week heeft hij ook super braaf gelopen en lijkt alle spanning weg te zijn. Van a tot z, van opstappen tot rijden nergens meer spanning of protest.
Ik kan wel een filmpje laten zien van de wedstrijd, meer heb ik nu niet. Kan iemand mij vertellen hoe??


Wat fijn Zamba dat het zo goed ging. Ik vind filmpje vd wedstrijd interessant om te zien.
Je upload je filmpje naar youtube. Dan kopieer je de link en zet je de link tussen video (zie boven je bericht dat je gaat maken).

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 23:09



Hoop dat hij het doet. Het is uiteraard nog niet perfect! Graag opbouwend en commentaar waar ik ook evt wat mee kan! bij de 1e galop laat hij na het aansporingen een keer het slaan met zn hoofd zien. Deze keer was dit omdat hij de hoek "eng" vond en ik hem er toch in wilde rijden. Normaal komt het redelijk vanuit het niets. Hij word 1 pas wat zwaarder en slaat dan dus uit zonder duidelijke aanleiding.
Zoals ik al schreef loopt hij sinds de wedstrijd weer fijn. Zo ook vandaag eigenlijk zonder problemen heerlijk kunnen rijden. Hij schrok tussendoor ergens van maar bleef ondanks dat braaf en kwam snel weer tot rust!
Hij denkt ook dat hij nog hengst is.....mijn merrie was hengstig (nog al laat in het jaar...) en hij heeft zich aardig uitgeleefd hoorde ik....misschien is de druk van de ketel

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: slaan met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 23:27

Ik bedoel gebrek aan ervaring van het paard, maar wij kunnen natuurlijk als buitenstaanders en niet-dierenartsen niet zeggen hoe het komt. Ik vind het een fijn filmpje TS, netjes gereden en je lijkt een hele zachte ruiter. In de galop kruipt hij weer iets naar boven idd, maar ik denk dat dat idd is omdat hij even schrikt of even een gebrek aan evenwicht heeft. Ik zie ook dat hij soms naar binnen komt van de hoefslag af? Denk dat je vooral op zijn evenwicht moet oefenen. Verder is het een heel leuk paardje. Mijn paard dekt ook, maar is juist wilder als hij met merrie's staat dan met ruinen juist omdat hij dan dekt. Veel succes samen nog!

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 23:30

CalipsoLover schreef:
Ik bedoel gebrek aan ervaring van het paard, maar wij kunnen natuurlijk als buitenstaanders en niet-dierenartsen niet zeggen hoe het komt. Ik vind het een fijn filmpje TS, netjes gereden en je lijkt een hele zachte ruiter. In de galop kruipt hij weer iets naar boven idd, maar ik denk dat dat idd is omdat hij even schrikt of even een gebrek aan evenwicht heeft. Ik zie ook dat hij soms naar binnen komt van de hoefslag af? Denk dat je vooral op zijn evenwicht moet oefenen. Verder is het een heel leuk paardje. Mijn paard dekt ook, maar is juist wilder als hij met merrie's staat dan met ruinen juist omdat hij dan dekt. Veel succes samen nog!


Dankjewel! Her van de hoefslag komen in galop voelde vooral uit spanning. Hij vind rechts het moeilijkst en komt op de lange zeide langs de kantine..
Zijn inderdaad veel bezig met zijn evenwicht en balans!
Hij staat met 2 merries en een ruin. Elke ruin heeft een "eigen" merrie hihi. Heb het hem zelf niet zien doen, maar kreeg een berichtje dat hij erg actief was zullen we maar zeggen hij lijkt nu heel rustig...wie weet heeft het geholpen...
We zijn net een maand of 2 een combi dus is heel fijn om te horen

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: slaan met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 23:42

Ja, ik heb het zelf ook nooit gezien maar ook meerdere keren bericht van gekregen. Heb hem ook een keer echt moeten splitsen van een kudde omdat het blijkbaar constant was en zowel de merrie als mijn ruin daardoor echt onberijdbaar waren geworden omdat ze zo in 'hun bloed' stonden. Maar kan bij ieder paard anders zijn. Ik heb het gevoel dat je probleem een gebrek is aan balans en evenwicht. Maar heel fijn dat het nu beter gaat!

pien_2010

Berichten: 43225
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:57

Zamba ik vind het heel netjes gereden, je lijkt een lieve vriendelijke amazone. In het begin mag je hem van mij met zijn hoofdje iets meer eruit rijden je ziet na ongeveer 2 minuten dat hij wat minder achter de loodlijn gaat.
Ik zag wat je bedoelde met de galop. In één keer drukt hij zijn rug weg en zijn hoofd heel hoog. Het enige wat ik me kan bedenken is, dat het een zware oefening voor hem is. Dus ik zou hem voorlopig nog in het L houden en ook als hij dat leuk vindt, met hem km buiten gaan maken en lekker rustig hele stukken laten galopperen. Ik denk namelijk dat hij gewoon nog wat sterker moet worden en daardoor meer in balans komt. Het is inderdaad wel een slungel, dus geef hem de tijd en wissel het werk af met ook af en toe cavaletties, buiten ritten, sprongetje etc.
Komt wel goed denk ik als je hem afwisseling en de tijd geeft.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: slaan met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:07

Ik vind het een mooi paard , echter, ik kan me verkijken, kan aan het witte voetje liggen( gezichtsbedrog) maar ik vind hem niet fijn lopen van achter.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 18:15

bigone schreef:
Ik vind het een mooi paard , echter, ik kan me verkijken, kan aan het witte voetje liggen( gezichtsbedrog) maar ik vind hem niet fijn lopen van achter.


Hebben wij in het begin ook gedacht. Vandaar ook medisch uitsluiten. Het blijkt echter echt gezichtsbedrog en af en toe het missen van kracht. Het leek eerst ook in stap kort lang te zijn. Uiteindelijk hebben we zelfs de lineaal erbij gepakt en bleek hij toch echt gelijk te stappen

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 18:18

pien_2010 schreef:
Zamba ik vind het heel netjes gereden, je lijkt een lieve vriendelijke amazone. In het begin mag je hem van mij met zijn hoofdje iets meer eruit rijden je ziet na ongeveer 2 minuten dat hij wat minder achter de loodlijn gaat.
Ik zag wat je bedoelde met de galop. In één keer drukt hij zijn rug weg en zijn hoofd heel hoog. Het enige wat ik me kan bedenken is, dat het een zware oefening voor hem is. Dus ik zou hem voorlopig nog in het L houden en ook als hij dat leuk vindt, met hem km buiten gaan maken en lekker rustig hele stukken laten galopperen. Ik denk namelijk dat hij gewoon nog wat sterker moet worden en daardoor meer in balans komt. Het is inderdaad wel een slungel, dus geef hem de tijd en wissel het werk af met ook af en toe cavaletties, buiten ritten, sprongetje etc.
Komt wel goed denk ik als je hem afwisseling en de tijd geeft.


Dankjewel! Hij gaat voorlopig ook nog niet het L uit! Hij mag er zeker af en toe nog wat meer uit, dank je. Maar ik moet eerlijk zeggen dat toen hij kwam hij het liefst er nog verder achter liep dus vind het al een heel compliment. Veel afwisselen doen we inderdaad al, dankje

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:21

Erg leuk paard, netjes gereden. Je zou een ongebroken trens oid kunnen proberen, veel paarden vinden dat fijner. Zijn neus mag nog wel iets meer eruit, hij loopt nog wel een beetje achter of op de loodlijn.
Wat me wel opvalt is dat hij ondanks zijn soepelheid zijn achterhand nog niet echt mooi onderplaatst, is waarschijnlijk een kwestie van spieren en trainen, maar dat kan misschien wat problemen verklaren. Hij heeft daar wat moeite mee zo lijkt het.

pien_2010

Berichten: 43225
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:43

bigone schreef:
Ik vind het een mooi paard , echter, ik kan me verkijken, kan aan het witte voetje liggen( gezichtsbedrog) maar ik vind hem niet fijn lopen van achter.


Dat dacht ik ook en later het ligt aan het witte voetje en is gezichtsbedrog vandaar dat ik het niet genoemd had.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 18:45

Hevonen schreef:
Erg leuk paard, netjes gereden. Je zou een ongebroken trens oid kunnen proberen, veel paarden vinden dat fijner. Zijn neus mag nog wel iets meer eruit, hij loopt nog wel een beetje achter of op de loodlijn.
Wat me wel opvalt is dat hij ondanks zijn soepelheid zijn achterhand nog niet echt mooi onderplaatst, is waarschijnlijk een kwestie van spieren en trainen, maar dat kan misschien wat problemen verklaren. Hij heeft daar wat moeite mee zo lijkt het.


dankje, hij mag er zeker nog wat meer uit.
Hij heeft inderdaad moeite met zijn achterhand (het is dan ook een kramper, beiderzijds). en heeft een lange tijd niks gedaan. Hij begint wat meer spieren te ontwikkelen, maar is nog erg mager en kaal in bespiering. Aan de zijkant kan je nog net zn ribben zien, hiervoor staat hij nu op veel hooi, wei en merriebrok omdat hier toch meer in zit zonder daar ook heet van te worden. Op advies van de leveranciers (meerdere benaderd). Zijn kont is echt nog zn afdak waar alles uitsteekt... -O-

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 18:49

pien_2010 schreef:
bigone schreef:
Ik vind het een mooi paard , echter, ik kan me verkijken, kan aan het witte voetje liggen( gezichtsbedrog) maar ik vind hem niet fijn lopen van achter.


Dat dacht ik ook en later het ligt aan het witte voetje en is gezichtsbedrog vandaar dat ik het niet genoemd had.


We letten er nauwlettend op. zowel vanaf de grond als ik hem aan het longeren ben of mijn instructeur als ik wanneer ik erop zit of ik iets voel. Hij heeft ook hondsberoerde voeten achter....misschien speelt dat ook nog mee naast zn krampbenen. Hij staat sinds een week ook achter op ijzers om langzaam te corrigeren en ze langer te laten groeien want hij heeft echt stompjes :(:)
Dit doet hij tot nu toe heel goed en loopt er goed op, nu hopen dat ons plan hem goed doet...

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: slaan met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 19:23

Dat het een kramper is had je er dus nog niet bij gezegd. Daar kan het zeker wel vandaan komen, want je paard heeft een neurologisch probleem... was misschien handig geweest om gelijk erbij te vermelden...

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:51

Ik zie vooral een paard dat kracht in de achterhand mist en balans mist. Ik zou uitkijken om hem niet te overvragen... kniebanden lijken nl ook wat slap..

Ik zou idd even niet hoger gaan even dan l niveau en oppassen met veel en lang wendingen en voltes rijden.. ook niet te veel op een volte longeren... is erg belastend voor de banden en gewrichten op het moment dat spieren dit onvokdoende kunnen opvangen.

Lekker veel naar buiten met hem... worden ze sterk van... heuvels trainen ed

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: slaan met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:54

Misschien ook eens een fysio erbij halen om hem eens lekker los te maken? Hij lijkt wat hypermobiel, maar daar kan ik me in vergissen??

laziezo

Berichten: 137
Geregistreerd: 17-06-09

Re: slaan met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 22:25

Allereerst.. wat een leuk paard ! Beauty om te zien !

Ik heb je filmpje ook even bekeken en wat ik zie is dat hij eigenlijk de hele tijd zijn bekken erg hoog en strak houd, Zodra je aangaloppeert zie je zijn staart wat zwiepen en af en toe komt dan ook het hoofd omhoog. Ik denk dan ook zo op het eerste gezicht dat het vanuit achter de rug, regio bekken komt. De Hals lijkt me door de manier hoe dat hij het draagt geen probleem :)

Oefen je al eens achterwaards? Hoeveel passen doet hij recht achterwaards ? Wist je dat een soepel paard met gemak 20 passen recht achterwaards hoort te lopen ? :) Wellicht een idee om daar mee aan de slag te gaan, en als je het niet vertrouwd, even iemand langs te laten komen !

Succes !

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 22:32

laziezo schreef:
Allereerst.. wat een leuk paard ! Beauty om te zien !

Ik heb je filmpje ook even bekeken en wat ik zie is dat hij eigenlijk de hele tijd zijn bekken erg hoog en strak houd, Zodra je aangaloppeert zie je zijn staart wat zwiepen en af en toe komt dan ook het hoofd omhoog. Ik denk dan ook zo op het eerste gezicht dat het vanuit achter de rug, regio bekken komt. De Hals lijkt me door de manier hoe dat hij het draagt geen probleem :)

Oefen je al eens achterwaards? Hoeveel passen doet hij recht achterwaards ? Wist je dat een soepel paard met gemak 20 passen recht achterwaards hoort te lopen ? :) Wellicht een idee om daar mee aan de slag te gaan, en als je het niet vertrouwd, even iemand langs te laten komen !

Succes !


Achterwaarts gaan oefen ik op dit moment niet. Minimaal wat achterwaarts wanneer het moet op de wasplaats. Maar ivm zijn krampbenen wil ik me eerst richten op de voorwaartse gangen. Hij lijkt niet zozeer stres te hebben van het achterwaarts, hij snapt ondertussen wat die benen dan ineens doen. Maar het is wel heel moeilijk voor hem en zet zich naar mijn idee op dat moment nog te veel vast. Wilde hieraan beginnen wanneer we echt aan elkaar gewend zijn en hij wat losser is.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 22:38

Edit kleine toevoeging
De kramp komt niet voort uit een neurologisch probleem, maar door het raken van een zenuw bij de castratie op latere leeftijd.